Anonym bruker Skrevet 4. desember 2012 #1 Skrevet 4. desember 2012 Vi er en venninnegjeng på fem som har holdt sammen siden barnehagen, så man kan trygt si at vi kjenner hverandre godt. Vi har vært sammen gjennom både glede og sorg og møtes fast hver 3-4 uke til "klubb". Dvs masse prat, latter og god mat. Etter et svært tungt svangerskap med hypermesis i 9 mnd hvor jeg har klart å være tilstede på de fleste klubbkveldene, men ikke fått i meg noe særlig av det som ble servert, gledet jeg meg veldig til første klubb etter fødselen. Det er deilig når mat er blitt en kilde til kos og nytelse igjen og ikke bare et nødvendig onde som må til for å holde kroppen igang. Det luktet kjempegodt når vi kom, og jeg følte det nesten som et slag i ansiktet når vertinnen sier sånn litt henslengt idet vi setter oss til bords "jeg tenkte ikke på deg i det hele når jeg lagde maten, så jeg håper at du tåler det jeg har laget" (mtp amming av min tre uker gamle baby). Det viste seg at hun hadde laget en gryte med løk, hvitløk, karri og chilli for å nevne noe. Med en liten knip-baby tok jeg ikke sjansen på å smake engang, så den som satt og pirket litt i noe vassen ris, det var meg. Det var ikke mangelen på mat som var verst, syns jeg, men den totale mangelen på omtanke ved at hun veldig godt vet hvor tungt jeg har hatt det. Er det ikke en vertinnes oppgave å lage mat alle kan spise (ikke vil, men faktisk KAN) eller er jeg for sår på dette? Hvordan hadde dere reagert? Anonym poster: 18c7297ec614c3637a1c6a84b3da0ffb
*desemberbaby* Skrevet 4. desember 2012 #2 Skrevet 4. desember 2012 Jeg skjønner deg veldig godt, men samtidig så kan det godt hende hun ikke hadde det i tankene en gang at du ikke kunne spise denne gryta! Når jeg hadde en nyfødt baby så ville jeg ha Bali kyllinggryte og sendte Mannen min på butikken. Han kom hjem med tandoori chicken!! Herrefred som jeg gråt! så tror man er litt sår da man akkurat har født. Gratulerer forresten <3
Anonym bruker Skrevet 4. desember 2012 #3 Skrevet 4. desember 2012 Jeg hadde blitt irritert om jeg var venninnen din. Du kunne spist, du vet ikke om baby hadde reagert. Jeg spiste nesten bare sånn mat når jeg ammet, og Det gikk kjempe Fint. Anonym poster: 099e820c8845d84a0855b0040376c444
Anonym bruker Skrevet 4. desember 2012 #4 Skrevet 4. desember 2012 Har hun barn fra før så hadde jeg spurt henne om hun har laget denne gryta for å være jævlig eller om hennes barn tålte chili +++ når hun ammet. Og hvis ikke så hadde jeg sagt at det kanskje ville vært en fordel og søke litt på nettet etter "ammevennlig" mat. Synes det var dårlig av henne. Anonym poster: 0576849614b7477fff3ebba5ca1a3ab6
Anonym bruker Skrevet 4. desember 2012 #5 Skrevet 4. desember 2012 Det går an å glemme seg. Prøv å ikke ta deg for nær av det. Hun mente det ikke vondt! Anonym poster: 26eb45c899c7aa2213b22a1edf92fb91
Elsker livet Skrevet 4. desember 2012 #6 Skrevet 4. desember 2012 Nå er det jo veldig individuelt hva babyen tåler av at du spiser, så det vil nesten være umulig for vertinne å vite dette. Du må nesten gi beskjed hvilke ingredienser du ikke bør spise om du vil bli tatt hensyn til. Mine barn har ikke reagert på de matvarene du nevner. Jeg hadde dessverre ikke tenkt over det en gang, men hadde selvsagt disket opp med noe du kunne spise om jeg visste om det.
Anonym bruker Skrevet 4. desember 2012 #7 Skrevet 4. desember 2012 Jeg hadde blitt irritert om jeg var venninnen din. Du kunne spist, du vet ikke om baby hadde reagert. Jeg spiste nesten bare sånn mat når jeg ammet, og Det gikk kjempe Fint. Anonym poster: 099e820c8845d84a0855b0040376c444 Du hadde faktisk blitt irritert over at en nybakt mamma med en baby som slet med mye knip og uferdige tarmer ikke tok sjansen på å spise det som faktisk står på "vær-varsom-listen" vedr amming og knip? Glad du ikke er min venninne! Ellers glemte jeg å si at vi er alle småbarnsmødre, og vertinnen har selv tre barn, så det er ikke snakk om en gjeng uerfarne førstegangsmødre hi Anonym poster: 18c7297ec614c3637a1c6a84b3da0ffb
Gjest jule-Juliea Skrevet 4. desember 2012 #8 Skrevet 4. desember 2012 Syntes ikke dette var dårlig av din venninne. Noen unger tåler ingenting andre alt! Så da er det veldig vanskelig å tilrettelegge. Kål er jo det som stort sett er ille og det var jo verken blomkål, brokkoli eller annet. Løk og chili er vel ikke typisk magevondt mat? Husker vare min helsesøster sa de fleste babyer elsker det i melken.
mamman til to gutter Skrevet 4. desember 2012 #9 Skrevet 4. desember 2012 Jeg hadde ikke tatt hensyn til en som ammet når jeg lagde maten hvis ikke jeg hadde hørt at det var noe babyen ikke tålte. Min første tålte ikke løk, så det ga jeg beskjed om hvis jeg skulle spise borte noe sted. Yngste tålte alt, så da spiste jeg alt også. Så lenge du ikke hadde gitt beskjed om at det er noe du ikke kan spise, så hadde jeg regnet med at du ikke hadde funnet noen sammenheng mellom maten og mageknipet.
♥Madam Mim♥ Skrevet 4. desember 2012 #10 Skrevet 4. desember 2012 Jeg hadde aldri tenkt på at babyen din hadde reagert på noe slik at du ikke kunne spise det jeg laget!! jenta mi reagerte ikke på noe som helst av hva jeg spiste så jeg tok ingen hensyn i matveien selv!
★julestjerne★ Skrevet 4. desember 2012 #11 Skrevet 4. desember 2012 Korleis kan ho gjette kva babyen din reagerar på om du ikkje seier noko i forkant? Dette er tull å bli fornærma over..
Aiyanna Rose Skrevet 4. desember 2012 #12 Skrevet 4. desember 2012 Jeg hadde garantert ikke laget dette til noen som ammer, og skjønner at du ble skuffa. Jenta mi har heldigvis ikke reagert på noen ting av det jeg har spist, men jeg vet at mange andre babyer kan reagere, og det bør jo også venninnen din vite når hun selv er småbarnsmor. Hun kunne jo nesten ikke lagd noe verre med tanke på magevondt, vet at MANGE små reagerer på både løk, hvitløk og chili.
Anonym bruker Skrevet 4. desember 2012 #13 Skrevet 4. desember 2012 Korleis kan ho gjette kva babyen din reagerar på om du ikkje seier noko i forkant? Dette er tull å bli fornærma over.. Kanskje fordi dette er veldig typiske matvarer for babyer å reagere på... Anonym poster: f3cff63ecb694bc7c92cb122bc0a2940
★julestjerne★ Skrevet 4. desember 2012 #14 Skrevet 4. desember 2012 Korleis kan ho gjette kva babyen din reagerar på om du ikkje seier noko i forkant? Dette er tull å bli fornærma over.. Kanskje fordi dette er veldig typiske matvarer for babyer å reagere på... Anonym poster: f3cff63ecb694bc7c92cb122bc0a2940 Hadde ho ikkje gitt beskjed hadde eg gått ut frå at alt gjekk an. Det er jo ingen av desse ingrediensane som blir frårådd ammande frå offisielt hald..
ariel78 Skrevet 4. desember 2012 #15 Skrevet 4. desember 2012 Sikkert bare en forglemmelse, hadde ikke tenkt noe mer på det.
Anonym bruker Skrevet 4. desember 2012 #16 Skrevet 4. desember 2012 Tror ofte mødre er litt overnervøse når det gjelder mat og amming. Husker selv at jeg kun spiste brødskive med leverpostei den første tiden i frykt for at minsten skulle få mageknip. Men når det er sagt så er det jo veldig vanlig i andre land å spise sterk, krydret mat med mye chili og hvitløk - tenk så vondt i magen de babyene må ha Anonym poster: 036b8071fc938007d0bb6173c0575831
Lykke Fryd ♥ Skrevet 4. desember 2012 #17 Skrevet 4. desember 2012 Vil man bli tatt hensyn til så må man gi beskjed på forhånd. Jeg trenger med at de færreste er så klarsynte at de ser allergier, intoleranser eller hva diende babyer tåler eller ikke når man ikke vet om det på forhånd.
Anonym bruker Skrevet 4. desember 2012 #18 Skrevet 4. desember 2012 Sikkert forskjellig praksis rundt om kring, men her pleier vi å foreslå noen retter i forkant av klubb. Som regel er det gjerne bare 1 som ikke kan spise det som lages ,enten pga amming, matvareallergi eller annet og da pleier vi å lage noe lettvint til den det gjelder, noe den gjerne har valgt selv. Er jo litt kjedelig når en først skal samles, så sitter det en enslig sjel der og ikke får kose seg med maten sammen med de andre. Anonym poster: 14ea8d3b8b8ea2c73d19aafb6b3f4852
soleia Skrevet 4. desember 2012 #19 Skrevet 4. desember 2012 Hadde nok vorte skuffa eg og, om babyen min ikkje hadde tålt lauk. Eg har prøvd å ta omsyn til det når veninner har hatt baby, men det er lett for å gløyme, og det er ikkje alle som tenkjer på det. Det er jo lauk i mykje god mat. Heldigvis har ikkje mine reagert, og ammande veninner har stort sett lagt til sides lauken og ete det andre når verten ikkje har tenkt på det. Er kvitlauk og chilli gale og? Har høyrt at babyar likar kvitlauk, og trudde ikkje dei små mengdene i maten hadde noko å seie.
marsgutt 2013 Skrevet 4. desember 2012 #20 Skrevet 4. desember 2012 Hun gjorde nok ikke dette med vilje, og sa det jo også når dere skulle sette dere til bords at hu tenkte ikke over at du kansje ikke kunne spise det. Tror det er hormonene som gjør ting litt ekstra sårt siden du hadde gledet deg til dette. Gi beskjed til neste gang hva du kan spise så ordner det seg nok.
Berta_78 Skrevet 4. desember 2012 #21 Skrevet 4. desember 2012 (endret) Kunne ikke falt meg inn å reagere på det! Først og fremst fordi det er forferdelig liten sjanse for at babyen reagerer, og for det andre fordi jeg aldri hadde ventet spesialbehandling, men bare gledet over å være sammen med gode venner igjen. Du virker sykt humørløs og hårsår.. Men then again; hormonene regjerer jo en god periode etter fødsel! Lykke til, godt at du er ferdig med et tungt svangerskap :-) Endret 4. desember 2012 av Berta_78
Jojo x3 Skrevet 4. desember 2012 #22 Skrevet 4. desember 2012 Dette hadde jeg ikke kommet på så jeg kunne kommet til å gjort det samme. Jeg har 3 barn og aldri latt være å spise noe. Vet at noen kanskje reagerer, men det hadde jeg nok glemt i iveren over å lage noe spennende, godt! Hvorfor sa du ikke noe på forhånd hvis det var så viktig? Og hvorfor kunne du ikke bare kose deg med venner og prat?
Anonym bruker Skrevet 4. desember 2012 #23 Skrevet 4. desember 2012 Du overreager, ikke så rart med tanke på at det kun er 3 uker etter fødsel og man er full av hormoner. Dette er ikke gjort for å være stygg på noen som helst måte. Men uansett er det utrolig at du stiller opp på klubb 3 uker etter fødsel! Anonym poster: b0ec2fd8db32eb4003dbbf53334266b5
lioness* Skrevet 4. desember 2012 #24 Skrevet 4. desember 2012 Babyen og ammingen er 99% av din tilværelse, men ikke spesielt sentral i hennes. Ikke rart hun ikke kom på å spørre deg, i hvert fall ikke om hun har hatt spedbarn selv som fint har tålt at hun spiste hva som helst. Min gutt reagerte ikke noe særlig på noen matvarer da jeg ammet, så jeg er redd jeg kunne gjort akkurat samme sak selv. Du gikk glipp av en liten gryterett. Det er mange gryteretter her i livet...
Anonym bruker Skrevet 4. desember 2012 #25 Skrevet 4. desember 2012 Du er sikkert litt hormonell etter fødselen. Man er ekstra sårbar så kort etterpå. Nervene sitter utenpå huden på mange nybakte mødre. Prøv å la dette gå uten å tenke mer på det. Det er ikke sånn at alle andre går og tenker på det samme som nybakte mødre gjør, for dem så kretser ikke livet rundt babyen og amming. Dessuten er det vel ikke så vanlig at babyer reagerer på karri og hvitløk. Noen nybakte mødre spiser jo alt, så det er ikke så lett for andre å vite det hvis man ikke sier noe på forhånd. Nå skal det sies at jeg hadde spurt gjesten min på forhånd, men så er jeg veldig nye på ting. Min mor for eksempel er mye mer distre og kunne fint ha unnlatt å tenke på at det kanskje var noe jeg ikke ville spise. Anonym poster: a977ed86b2989cd4e20e7c92ee9db868
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå