Gå til innhold

Holde orden i hverdagen.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Til alle som har barn, venter barn og jobber fulltid. Hvordan klarer dere fortsatt å holde motivasjon oppe med å komme hjem for å lage mat, vaske klær, ta seg av husarbeid, barn og mann?Hvordan får man tid? For det meste når jeg kommer hjem etter jobb frister det alltid mer å slappe av på sofaen. Må si jeg beundrer dere som har flere barn og hvordan dere får hele kabalen til å gå opp i hverdagen.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå har jeg ikke barn, men venter ett. Og er for øyeblikket sykmeldt.

MEN, da jeg jobbet var det hjem etter jobb å lage middag, for så å slappe av/sove et par timer på sofaen. Å lage mat elsker jeg, så middagen er bare kos for min del.

Har ingen unger å ta vare på, og mannen klarer for så vidt å ta vare på seg selv :P

Det eneste husarbeidet jeg gjør i løpet av en dag er å rydde etter middagen, og det gjør vi sammen. Vi roter såpass lite st det holder å rydde/vaske en gang i uka, og da hjelper mannen meg slik at vi får det unna på en times tid.

Klesvask gjør jeg på søndager om vi er hjemme. Da tømmes alle skittentøyskurvene og jeg trenger ikke vaske klær igjen på en uke ;)

Men for all del, et snnet svar vil nok komme når vi har fått barn :)

Skrevet

Enkelt - man fordeler oppgavene!

Hos oss er det sånn at mannen stort sett vasker klær og hus, mens jeg tar meg av matlaging etc. Dersom vi ikke hadde delt på hverdagsoppgavene, så hadde det ikke gått.

Skrevet

Ja det er lett å fordele oppgaver når man har en lat mann du.....han jobber ofte overtid da så skjønner han er sliten, men han rydder kun rett før hvis vi skal ha besøk:P

Skrevet

Ja er nok vanskelig om mannen jobber mye og er lat/sliten ellers. Mannen min har en fysisk krevende jobb og er sliten hver dag etter jobb, derfor et par timer på sofaen på oss begge :)

Og jeg skal ikke si at han er dødsflink på husarbeid, men måten vi har "organisert" ting på gjør at han bidrar nok :) Han var lat når vi ble sammen, men fikk beskjed om at dersom det var en ny mamma han var ute etter så kunne han bare flytte hjem til moren sin, den jobben takket jeg pent nei til. Etter det har han gjort det vi må gjøre i huset.

Men vår løsning er som sagt å gjøre minst mulig i herdagen slik at husarbeid ikke blir et ork. Tar ut av oppvaskmaskina når man lager middag slik at den er ledig etter middagen. Denne settes på om kvelden slik at den er ren dagen etter (vasker annenhver dag siden vi bare er to stk). Så litt kjøkkenplikter hver dag, husvask en gang/en time per uke og klesvask de søndagene vi holder oss hjemme, thats it :)

Skulle vi gjort husarbeid hver dag hadde jeg neppe fått med mannen på det, og jeg hadde nok gått ut i streik selv :P

Skrevet

Når man er i full jobb blir det ikke så skittent hjemme :)

Nå har jeg permisjon da, men da jeg jobbet var det alltid rett hjem å lage middag etter jobb. En liten pause på sofaen etter middag. Så underholdt en av oss barnet mens den andre gjorde litt husarbeid (f.eks sette på en maskin med klær, brette sammen eller tørke over badet). Etter barnet var lagt tok vi kanskje 10-30 minutter husarbeid. Så har vi fortsatt mange timer å ligge på sofaen! Kjøpe mat gjør jeg vanligvis 1-2 kvelder i uken etter barna er lagt. Plukker kanskje opp noe på vei hjem fra jobb hvis det er noe som haster (til middag f.eks).

Men mistenker det blir travlere nå som vi har to små. Vurderer å leie vaskehjelp når vi begge er i full jobb igjen...

Skrevet

Ja det blir en del mer rotete etter at man får barn med leker øg søl overalt. og ikke minst all den klesasken som blir etter de begynner i barnehagen....men nei får vell bare lage en rutine på alt det der.

Skrevet

Jeg tror det kan være lurt å snakke med mannen sin om dette med husarbeid - og spørre hva han ønsker å bidra med. For - spesielt om begge jobber - så blir man jo sliten, begge to. Og å dele på ansvaret hjemme, er positivt for parforholdet, tror jeg.

Skrevet

Ikke noe problem!:)

Er jo fort at det hoper seg litt opp med klesvask

I ukedagene, men da tar jeg skippertak i helgene.

Kommer hjem fra jobb-

Starter på middag

Går og smårydder i mellomtiden.

Spiser

Lekser

Aktivitet med barna

Hjem

Legge barn

Rydde litt, sette på en klesvask/ oppvask

Også sofaen:)

Skrevet

Her harjeg lagd en regel for meg selv at huset i det minste skal være ryddig før vi legger oss.. Da er det ryddig når man reiser på jobb, og når man kommer hjem er det klart for å begynne med middag. Etter middagen rydder jeg av bordet og vasker bordet og benkeplater. Setter på oppvaskmaskin etter middag og den rydde ut av før jeg legger meg.

Her går det en klesvask om dagen som jeg setter på etter middag og legger i tørketrommelen før det er natta.

Leker rydder vi opp før sengetid for varba, da hjelper 3 åringen til, det tar jo 5 min bare.

Bad og soverom o.l vaskes i helgene..

Skrevet

Phu det finnes altså noen ordensmennesker der ute!

Vi har alltid noe som skulle vært gjort og vi har to små barn som roter :)

Har en mann som er flink til å bidra så kan ikke skylde på ham heller :)

Skrevet

Jeg tar ting litt etter litt å når jeg har energi.... Om noen vil klage på rot i form av klær og leker som gjerne ligger strødd til tider, ja da får di jaggu bare hive seg rundt! Så lenge det ikke flyter av oppvask med eviglange rester på,skitne klær annet enn der det vanligvis ligger som badet og soverommet, å grise skitne gulv så gir jeg i grunn litt f for tiden :P har ingen mann å verken skryte av eller klage på, sofaen har vell kraftig ligge merke etter 7 mnd i elendighets form så vier all energi jeg har til jentungen å alt anna når det finnes ekstra.... Må legge til at vi har middag vær dag ;) bare så jeg ikke hørtes helt ut som verdens verste mor ;)

Skrevet

Til alle som har barn, venter barn og jobber fulltid. Hvordan klarer dere fortsatt å holde motivasjon oppe med å komme hjem for å lage mat, vaske klær, ta seg av husarbeid, barn og mann?Hvordan får man tid? For det meste når jeg kommer hjem etter jobb frister det alltid mer å slappe av på sofaen. Må si jeg beundrer dere som har flere barn og hvordan dere får hele kabalen til å gå opp i hverdagen.

Her har jeg to barn under to år :) Eldste er 18 mnd og yngste er 7 uker.

Jeg rydder kjapt hver morgen mens mannen leverer eldste i bhg. Iløpet av dagen tar jeg vel en klesvask osv.. Jeg er ryddig av meg så går fort :)

Middag byttet vi på å lage :)

Jeg er glad i husmor-rollen så for meg er det bare kos :)

Skrevet

Ang det å ha lyst eller behov for å legge seg på sofaen etter middag, så er ikke det et alternativ når man har to små som skal aktiviseres... Iallfall ikke hos oss. Eller dvs, hvis en av oss er veldig trøtt/sliten så er det absolutt rom for en "powernap". :-)

Her lager jeg middag og mannen vasker opp. En av oss setter på en vaskemaskin eller to i løpet av ettermiddagen/kvelden. Vi leker med ungene og/eller ryddet litt, bretter klær etc innimellom. Barnetv-tid betyr sofatid for foreldrene... Med kaffe!:-)

Kveldsmat ca halv sju. 3-åringen legger seg ca kvart over sju. Vi deler på leggingen, dvs vi legger en hver. Den som har lagt den minste tar mer ansvar for rydding etc mens den andre legger 5-åringen. Når vi gjør d slik er det ganske ryddig og greit i huset når ungene er i seng. I løpet av kvelden tar vi kanskje ut av oppvaskmaskina, henger opp klær etc.

Handlingen gjør jeg ca en gang i uka. Drar ca i halv sju-tida, og da legger mannen begge ungene.

Sånn generelt: innimellom alt jeg gjør, så "smårydder" jeg "hele tiden". Jeg tror det er lurt å gjøre litt innimellom så hoper det seg ikke opp og blir kaotisk.

Helgevasken er det så som så med.... Støvsuger og vasker badet x 1 pr uke. Det blir gjort enten på tors/fre ettermiddag eller i helga. Mannen jobber turnus så har han fri tors/fre så gjør han det på formiddagen.

Jeg synes vi har fått d til å fungere bra. Jeg krever at mannen min bidrar mye, han også.

Skrevet

Vi har det mer rotete og skittent enn når vi var bare to.. Store klesvaskedugnader i helgene, og forsøker å rydde unna leker og slikt på gulvene før barne-tv-tid hver ettermiddag. Rydder bord og sånn etter hvert måltid. Men ettermiddagene er korte, og vi legger oss tidlig, så blir lite husvask, støvsuging og slikt til hverdags dessverre :-/ Når jeg var hjemme i perm var det litt bedre tilstander!

Skrevet

Kan bare førvarne deg om at noen timer på sofaen etter jobb blir det ikke når de små er kommet! Men de legger jo seg relativt tidlig (ca 19), så vi rekker å slappe av litt da!

Uten en mann som bidrar hadde det aldrig gått, vi gjør ca like mye av alt. Vi lager middag med en gang vi kommer fra barnehagen, setter altid inn i oppvaskmaskin og rydder kjøkkenet rett etterpå. Vi tures om å underholde 1,5 åringen (han leker dårlig selv), mens den andre jobber litt, bretter klær, setter på vaskemaskin, etc. Rydder bort lekene sammen med gutten, selv om han ikke er så flink å bidra ennå, hehe. Legger ham ca 19, deretter er det tid til trening, jobb og ofte en time på sofaen. :)

Har vaskehjelp hver 14. dag, hadde ikke klart oss uten det!! I mellom det dammsuges det kun noen ganger, ser litt mellom fingrene på hybelkaniner, hehe.

Ellers er mitt beste tips å aldrig la det bli rotete, sett inn oppvasken rett i maskin, ikke i kummen. Legg klær i garderoben eller skittentøyskurven, ikke på golvet. Etc, etc. Låter enkelt, men måtte mase en del på mannen før han skjønte tegninga. Og nå blir det aldrig et ork med en stor opprydding!

Skrevet

Må bare slenge ved et tips jeg lærte når jeg jobbet som servitør, og som er en fin leveregel i heimen;

Aldri gå tomhendt fra et rom til et annet! Det er alltids noe som kan flyttes på, og da er du spart en ekstra tur :) Skal du på do, så ta med boka til smårollingen som ligger og slenger, og sett den inn i bokhylla når du passerer feks!

Skrevet

Takk for mange gode tips:)

Skrevet

Må bare slenge ved et tips jeg lærte når jeg jobbet som servitør, og som er en fin leveregel i heimen;

Aldri gå tomhendt fra et rom til et annet! Det er alltids noe som kan flyttes på, og da er du spart en ekstra tur :) Skal du på do, så ta med boka til smårollingen som ligger og slenger, og sett den inn i bokhylla når du passerer feks!

DETTE er det jeg sliter mest med å få mannen til å forstå! Legger f.eks alltid ting som skal på loftet i trappa når jeg rydder, men mannen går alltid forbi...! Typisk han å si at "jeg kan ta det etterpå" når han ser at jeg i graviditets mnd 9 begynner å bære. Men da er jeg jo i gang og tar det selv!

Skrevet

Nå har vi ikke barn ennå, men vi er begge enige i at vi skal gjøre det på samme måte når vi får et - bortsett fra at han må gjøre ennå mer ettersom jeg kommer til å amme i begynnelsen, og helt sikkert sove en del på dagtid ;) Vi gjør i alle fall 50/50 når det gjelder alt, og siden det er jeg som er aller "strengest" på det å ha det ryddig og rent til enhver tid, spør jeg ham om han kan gjøre konkrete ting jeg vil ha gjort mens jeg gjør noe annet feks. Det fungerer helt fint for oss :) Jeg har heldigvis en av de vidundermennene som ser hva som trenger å bli gjort av seg selv :P

Skrevet

DETTE er det jeg sliter mest med å få mannen til å forstå! Legger f.eks alltid ting som skal på loftet i trappa når jeg rydder, men mannen går alltid forbi...! Typisk han å si at "jeg kan ta det etterpå" når han ser at jeg i graviditets mnd 9 begynner å bære. Men da er jeg jo i gang og tar det selv!

Ja, hehe - min mann er ikke der han heller ;) Men det er et veldig godt triks! Hvis jeg er flink å huske på dette så er det betydelig mye mindre rot og skrot rundtomkring i leiligheten!

Skrevet

Jeg har 3 små og en stor boende hjemme, 5 katter, en hund, en kanin og høner. Kommer ofte alene hjem etter jobb til et stort og til tider rotete hus;) Første bud: Kast ut sofaen..hehe-den kommer ikke til å bli brukt på noen år uansett. Og senk lista:) Det finnes viktigere ting enn husarbeid og litt rot. Er det for ille, gjør jeg det skikkelig koselig i ett rom og later som de andre ikke eksisterer. Og så rydder vi skikkelig sammen når vi får lyst og tid:) Det er min strategi.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...