Anonym bruker Skrevet 4. desember 2012 #1 Skrevet 4. desember 2012 Så om dagen har jeg ingen energi til den stakkars babyen, og lunta er veldig kort i forhold til treåringen. Hun skriker, hyler og river hus om hun må holde seg på rommet sitt, om jeg har dubbet av litt går hun ut av rommet sitt og snoker i skap/kjøleskap og tømmer ut maten, roter ut alt, ødelegger ting. Sovner kanskje i 5 tiden om jeg er heldig. Kommer oss aldri i barnehagen siden vi sovner så sent og hun sikkert er sliten etter å ha vært våken hele natta. Det er også nærmest umulig å få henne til å sitte i ro ved matbordet for å få i henne mat. Hun bare stikker av hele tiden og blir "mett" etter en bit eller to. Å bade/dusje henne er et mareritt, siden hun hater å få vann skvettet/sprutet på seg. Hun hyler, kliper, roper og gråter mens hun desperat prøver å komme seg ut av dusjen mens jeg vasker håret. Hun klarer ikke å holde på alene. Jeg må være i nærheten hele tiden, og suger all energi ut av meg. Hun jabber i et sett, protesterer på alt, spør det samme spørsmålet 100 ganger og sutrer når hun ikke får det som hun vil. Det er vanskelig å få til å snakke med henne, siden hun forstår så lite. Hun bare hermer når hun blir pratet til/spurt om noe. Hun hører ikke på meg i det hele tatt. Hun ignorer meg. Hun er ikke mottagelig for beskjeder og hun ser ikke ut til å skjønne at konsekvensene etterpå kommer av det hun har gjort i det hele tatt. Det klikker helt for meg snart!! Når går dette over? Kjenner jeg gruer meg til hun blir tenåring... Anonym poster: 8f3214e065d092db250dffa9cc967ea8
Gjest Malore Skrevet 4. desember 2012 #2 Skrevet 4. desember 2012 Send ho i barnehagen selv om hu er utslitt!! Kan love deg ungen sovner på kvelden og sover bedre på natta da... Jeg hadde ei sånn og hun var krevende fra hu ble født og er det fortsatt selv om hu er blitt seks. Strenge rutiner, få regler som blir håndhevet til punkt og prikke og fysisk og psykisk aktivitet så hu får brukt hele seg:) Lykke til:) Vet hvorda dukkar det og føler med deg... Men det blir bedre etter hvert:)
Gjest Malore Skrevet 4. desember 2012 #3 Skrevet 4. desember 2012 Og ikke minst.. At når hun gjør noe galt får det konsekvenser som er en naturlig del av det hu har gjort galt. Feks, går hu fra bordet eller ikke oppfører seg når hun spiser får hun ikke mer mat og må være sulten til neste måltid...
Jettanicole Skrevet 4. desember 2012 #4 Skrevet 4. desember 2012 Prøv å sette grenser og straff henne litt og litt når hun ikke hører. har hatt noen av de samme problemene selv og det har hjulpet og blitt bedre. Men to og treåringer er trassige så vi får bare håpe at den stopper opp litt snart.
Anonym bruker Skrevet 4. desember 2012 #5 Skrevet 4. desember 2012 Deler vi barn? Hehe, vi har sånne perioder vi og. Tror det er alderen og det at de har fått nytt søsken. Her om dagen fikk jeg meg en Aha opplevelse når det gjelder søvn, og det er at jo mer og bedre de spiser på dagen, jo bedre sover han på natten. Vi har slitt i 2mnd med en enkstremt småspist gutt som har sovet dårlig om nettene, nå har det snudd med både maten og søvnen. Men merker fort at det blir lite søvn en dag han har spist lite igjen. Det vi gjør her for å få han til å spise, er faste måltider. Vi følger samme måltidsytme som i bhg, selv om den kanskje ikke passer oss helt i helgene, men det er verdt det. Bedre å gi han litt og litt mat til faste tider, enn masse mat som ikke blir spist. Her har alltid kveldsmaten vært lett å få i han, så da gir vi fortsatt grøt, men lager en havregrøt på Hmelk. (Dette pga vekten, ikke småspisingen) Ta hun med på matlaging, er mye gøyere å spise middag når han har vært med å laget maten. Og da får pappaen fred til minstemann. Her er babyen så liten at han ikke kan være med så masse enda, så vi bruker det for alt det er verdt. -Lillebror kan ikke lage middag enda, så det er bare storebror som kan det. -Du kan bade og vise lillebror hvordan man bader. Eller la de bade sammen. Her så sliter vi mest med påkledning, men det hjalp mye at han ffår være med å kle lillebror. greit, så får lillebror på seg klær som ikke matcher, men storebror er strålende fornøyd. De vil jo bare delta og være med på så mye som mulig. Når det gjelder beskjeder så er det lurt å møte de der de er. Ikke rop fra badet at hun må komme inn, men gå til henne å si at hun må på badet. Sett deg på kne og snakk til henne. Gi enkle beskjeder med en tidsfrist, og fortell i forkant hva som skjer. -Når du har spist, så skal du inn på badet, nå er du snart ferdig med å spise, og da skal du kle deg. Bare ikke la det bli masing. Jeg tror det andre går mye lettere når spising og søvn er iorden. Anonym poster: 07d9945c19540fa579f682b34be3f2a3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå