Gå til innhold

Kan noen forklare meg hvorfor dette er rasistisk? link

Anbefalte innlegg

Skrevet

http://www.kjendis.no/2012/12/04/kjendis/charlotte_casiraghi/kongelige/monaco/hest/24665926/

Jeg skjønner ikke hvorfor dette er rasistisk. Charlotte Casiraghi hadde på seg indianerdrakt mens hun red en hest. Hvorfor er det ikke greit at hun har på seg så fantastiske klær som dette er? Ja, de opplever rasisme enda, men hvorfor blir dette sett på som rasisme? Hun roper ikke "late idioter" til dem. Hun kler seg i deres tradisjonelle drakt. Jeg ser på det som å hylle en fabelaktig tradisjon.

Hva syns du?

Anonym poster: 95f2489fe538e5a58bfb9f51cd031dd0

Videoannonse
Annonse
Gjest Sommerfuggel i vinterland
Skrevet (endret)

Jeg syns egentlig motsatt av linken, og jeg er helt enig med deg, hi ;)

Indianerne må tåle mye hets og kritikk. Men når en av verdens vakreste kvinner ønsker å vise fram deres vakre klesdrakter, hva er galt med det? Ville heller trodd dette ville være positivt? Hun gjorde det jo ikke jo ikke for å håne dem, heller for å hylle dem :)

Endret av Sommerfuggel i vinterland
Skrevet

ser virkelig ikke risisme i dette, så hvorfor de kaller det er for meg uforståelig

Skrevet

Jeg ville kansje ikke kalt det rasistisk ettersom jeg ikke regner med at det var gjort av vond vilje, men samtidig mener jeg det å fremstille "indianere" slik er uheldig da det så vidt jeg kunne se var en veldig dårlig etterlikning av en indianerdrakt. Både klær, smykker og maling brukes helt feil. Det blir omtrent som om hun hadde stilt i norsk "herrebunad" fra cubus med samelue i plast og høyhelte sko og påstått at det var en hyllest til det norske.

Når indianerene, i motsettning til oss, i tillegg har blitt fremstilt som primitive og mindreverdige i generasjoner forstår jeg godt at de reagerer på slik latterliggjøring av kulturen.

Anonym poster: c25f1471058cc958264db6c941efb24d

Skrevet

Rasismekortet dras fram.i.tide og utide for tiden..

Enig i en kronikk jeg leste for en.stund siden-vi er blitt så hårsåre at vi ikke tåler noenting!

Skrevet

Som en del av et urfolk selv kan jeg si at jeg også ville blitt fornærmet dersom noen tok på seg en "billig kopi" av vår folkedrakt. Ikke så lenge siden var det diskusjon om å masseprodusere vår folkedrakt i Kina, og det brente i hjertet mitt fordi de ikke ville gjort det på samme måte som vi selv syr folkedraktene på. Alt ville sett likedan ut, stoffet ville vært billig, fargene blitt annerledes osv.

Kan absolutt skjønne at indianerne føler seg fornærmet av dette. Hesten er jo også iført engelske utstyr, og ikke tradisjonelt indiansk hesteutstyr.

Når det gjelder mitt urfolk, så ville jeg vært utrolig stolt om noen så vakker hadde satt lys på vår folkedrakt og bært den med stolthet. MEN, da burde den vært sydd på en ordentlig måte, av en som tilhører vårt folk.

Det tror jeg også indianerne føler. Skal noen bruke folkedrakten, må den være ekte vare. Det er da ikke verre enn å ta kontakt med en forening eller privatperson.

Anonym poster: e0406767502dca6f443c190178868fbd

Skrevet

Jeg ville kansje ikke kalt det rasistisk ettersom jeg ikke regner med at det var gjort av vond vilje, men samtidig mener jeg det å fremstille "indianere" slik er uheldig da det så vidt jeg kunne se var en veldig dårlig etterlikning av en indianerdrakt. Både klær, smykker og maling brukes helt feil. Det blir omtrent som om hun hadde stilt i norsk "herrebunad" fra cubus med samelue i plast og høyhelte sko og påstått at det var en hyllest til det norske.

Når indianerene, i motsettning til oss, i tillegg har blitt fremstilt som primitive og mindreverdige i generasjoner forstår jeg godt at de reagerer på slik latterliggjøring av kulturen.

Anonym poster: c25f1471058cc958264db6c941efb24d

SIGNERER!

Skrevet

Jeg syns egentlig motsatt av linken, og jeg er helt enig med deg, hi ;)

Indianerne må tåle mye hets og kritikk. Men når en av verdens vakreste kvinner ønsker å vise fram deres vakre klesdrakter, hva er galt med det? Ville heller trodd dette ville være positivt? Hun gjorde det jo ikke jo ikke for å håne dem, heller for å hylle dem :)

Om man skal hylle et folkeslag må man gjøre det på riktig måte. Jeg ville blitt uhyre fornærmet om noen kom med billig kopi eller "liksom" drakt. Mitt urfolk er veldig opptatt av folkedrakten. Den skal være sydd med riktige materialer og måte.

De skulle tatt kontakt med indianere og bedt om råd, eller ansatt indianere til å sy klærne. Ikke prøve selv. Nå har de virkelig tråkket i salaten, og jeg kan skjønne at indianerne er sint.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...