Anonym bruker Skrevet 4. desember 2012 #1 Skrevet 4. desember 2012 Meg med leilighet hvor det er muggsopp, skadedyr, ødelagt varmtvannstank osv. osv. osv.... Siden jeg flyttet inn her for en måned siden har jeg brukt til nå nærmere 50 timer på ting relatert til leiligheten, måttet ta meg fri fra jobb pga arbeidsfolk, skadedyrinspeksjon og -sraying osv. osv. Jeg fikk beskjed fra husvert at de skulle skifte varmtvannstank i dag tidlig. Nå har jeg sittet og ventet i halvannen time og det har fremdeles ikke kommet noen. Huseier sier bare at det er "trafikken" som har skylden. Mitt spørsmål er nå... hvor mye kan jeg be om i "timebetaling" for all tiden jeg har brukt denne tiden. Det jeg snakker om er tid som jeg har brukt pga store mangler ved leiligheten. Selv om jeg selv nå ikke jobber fullt og har veldig dårlig råd så har jeg i utgangspunktet en jobb med god timebetaling. Jeg må innen torsdag fremme et krav til huseier, hva mener dere er greit å kreve i timebetaling for den ekstratiden jeg har brukt? (Reelt har jeg nok brukt nærmere 100 timer, men har ført nærmere 50 timer). Anonym poster: d523f280055b0a1c183639a638861aac
Countess Skrevet 4. desember 2012 #2 Skrevet 4. desember 2012 Du betaler vel ikke husleie? Er usikker på hva du kan ta betalt? Hvilken type jobb har du gjort?
Anonym bruker Skrevet 4. desember 2012 #3 Skrevet 4. desember 2012 Vet ikke, men etter loven skal du melde skriftlig at husleie holdes tilbake og betaling først starter igjen når det hele er utbedret. Du betaler vel ikke nå hvis dette har vært en stund? Anonym poster: e68801729dccf28f0b3cd33ccf7555a1
Suppehue Skrevet 4. desember 2012 #4 Skrevet 4. desember 2012 Huseier er ansvarlig så be han vente på folk. Jeg hadde aldri i verden sittet i timesvis og ventet på fagfolk når det ikke var mitt ansvar. La huseier ta fri. Hadde heller ikke betalt leie for dette.
Anonym bruker Skrevet 4. desember 2012 #5 Skrevet 4. desember 2012 Han må i det minste dekke lønnstapet ditt, hvis han forlanger at du skal være der i stedet for han. Det er hans jobb. Anbefaler der å lese husleieloven. Anonym poster: e68801729dccf28f0b3cd33ccf7555a1
Anonym bruker Skrevet 4. desember 2012 #6 Skrevet 4. desember 2012 Jeg har ikke betalt leie foreløpig. Det er helsefarlig å bo her og jeg kan ikke ta med meg tingene mine herfra før det er "sikkert" pga skadedyrene. Huseier er meget spesiell for å si det mildt. Hadde ikke jeg brukt denne tiden ville jeg faktisk ikke hatt hverken kokemuligheter hele tiden, og heller ikke fått varmtvann tilbake på lenge. Timene jeg har brukt er timer som jeg har måttet være her pga fagfolk, vi snakker rørlegger, elektrikker, skadedyrkontrollør, vaskefolk osv. osv. Måtte etter innflytting bære alt ut for at folk skulle komme og vaske ned her... det var kun tørket støv her, ikke vasket på årevis. Bare den dagen holdt jeg på fra syv om morgenen til ti på kvelden. Ikke kan jeg pakke ut noen ting heller pga skadedyrene, dvs at det er overfylt her, og hver gang noe skal gjøres her må jeg løfte og flytte om på masse esker og ting. Det er ikke bare litt, det er vanskelig å få til fordi det er lite her i utgangspunktet, så det tar mye tid uansett hvor effektiv jeg er. Anonym poster: d523f280055b0a1c183639a638861aac
Anonym bruker Skrevet 4. desember 2012 #7 Skrevet 4. desember 2012 Åååååh.... blir så FORBANNA!!!! For nesten en time siden ba jeg om tilbakemelding fra huseier om hvor det blir av de som skal skifte tanken siden jeg ikke har fått noen navn på firma eller kontaktpersoner.... nå har huseier bare slått av sin telefon og nekter tydeligvis å svare meg også.... Hvis jeg ikke blir her så får jeg jo ikke varmtvann i dag heller.... Anonym poster: d523f280055b0a1c183639a638861aac
Anonym bruker Skrevet 4. desember 2012 #8 Skrevet 4. desember 2012 Du kan vel ikke kreve mer en å ikke betale husleie til det er i orden. Men du kan nekte å være den som er der å venter. Så lenge du ikke har forlangt betaling for jobben før du har gjort det kan du vel ikke komme å forlange etterpå. Jeg bodde en gang i hus med mange leiligheter alle eid av samme mann og når han skulle pusse opp de andre leilighetene så var det jeg som var der og holdt oppsyn og låste inn og ut folk. (da jeg jobbet hjemmefra så funka det greit slik) Og da fikk jeg gratis husleie i den perioden for den jobben jeg gjorde. Men det hadde jeg skriftlig på papiret FØR jeg begynte å gjøre jobben. Anonym poster: 3effca9d775fd852cbd45af6c23f2ccf
Kliko Skrevet 4. desember 2012 #9 Skrevet 4. desember 2012 Jeg skjønner fortsatt ikke hvorfor du ikke kan ta med tingene dine ut derifra?? Er det pga lukt eller hva? Vet ikke om du kan kreve noe utover å ikke betale husleie, spesielt når det ikke er avtalt på forhånd. Om huseieren nå har skrudd av tlf sin hadde jeg bare dratt tilbake på jobb. Ingen vitis i å sitte å vente når man ikke vet sikkert at det kommer noen.
Anonym bruker Skrevet 4. desember 2012 #10 Skrevet 4. desember 2012 Jeg skjønner fortsatt ikke hvorfor du ikke kan ta med tingene dine ut derifra?? Er det pga lukt eller hva? Vet ikke om du kan kreve noe utover å ikke betale husleie, spesielt når det ikke er avtalt på forhånd. Om huseieren nå har skrudd av tlf sin hadde jeg bare dratt tilbake på jobb. Ingen vitis i å sitte å vente når man ikke vet sikkert at det kommer noen. Hvis jeg tar med meg tingene mine tar jeg også med skadedyrene videre. For å ikke få med skadedyrene må tingene mine stå her inntil leiligheten er ferdigbehandlet og man er sikker på å ikke ta de med videre. Hvis jeg tar dem med videre må jeg jo ta kostnadene for å bli kvitt dem neste sted jeg kommer eller neste huseier. Arbeidsfolkene har kommet nå... hun hadde ikke gitt dem beskjed - er det mulig??? Kunne jo ikke dra herfra, da hadde jeg gått enda lenger uten varmtvann. Anonym poster: d523f280055b0a1c183639a638861aac
Kliko Skrevet 4. desember 2012 #11 Skrevet 4. desember 2012 Jeg skjønner fortsatt ikke hvorfor du ikke kan ta med tingene dine ut derifra?? Er det pga lukt eller hva? Vet ikke om du kan kreve noe utover å ikke betale husleie, spesielt når det ikke er avtalt på forhånd. Om huseieren nå har skrudd av tlf sin hadde jeg bare dratt tilbake på jobb. Ingen vitis i å sitte å vente når man ikke vet sikkert at det kommer noen. Hvis jeg tar med meg tingene mine tar jeg også med skadedyrene videre. For å ikke få med skadedyrene må tingene mine stå her inntil leiligheten er ferdigbehandlet og man er sikker på å ikke ta de med videre. Hvis jeg tar dem med videre må jeg jo ta kostnadene for å bli kvitt dem neste sted jeg kommer eller neste huseier. Arbeidsfolkene har kommet nå... hun hadde ikke gitt dem beskjed - er det mulig??? Kunne jo ikke dra herfra, da hadde jeg gått enda lenger uten varmtvann. Anonym poster: d523f280055b0a1c 183639a638861aac Åja, selvfølgelig *Klaske seg selv i panna* Da må du ikke ta med deg tingene dine å dra nei.. Veldig kjip situasjon når du blir låst til en leilighet du ikke kan bo i
Anonym bruker Skrevet 4. desember 2012 #12 Skrevet 4. desember 2012 Jeg skjønner fortsatt ikke hvorfor du ikke kan ta med tingene dine ut derifra?? Er det pga lukt eller hva? Å hjelpes, fremdeles ikke. Det er pga skadedyrene. Selv små dyr har bein, og med de kan de bevege seg rundt og inn i ting. HI kan derfor ikke ta med eiendelene da hun risikerer å få med skadedyrene på lasset. Eiendelene på også behandles sammen med leiligheten. Anonym poster: 32a501e09539604cdd55463b0ce7c9d7
Kliko Skrevet 4. desember 2012 #13 Skrevet 4. desember 2012 Jeg skjønner fortsatt ikke hvorfor du ikke kan ta med tingene dine ut derifra?? Er det pga lukt eller hva? Å hjelpes, fremdeles ikke. Det er pga skadedyrene. Selv små dyr har bein, og med de kan de bevege seg rundt og inn i ting. HI kan derfor ikke ta med eiendelene da hun risikerer å få med skadedyrene på lasset. Eiendelene på også behandles sammen med leiligheten. Anonym poster: 32a501e09539604cdd55463b0ce7c9d7 Har skjønt det nå
Anonym bruker Skrevet 4. desember 2012 #14 Skrevet 4. desember 2012 Jeg skjønner fortsatt ikke hvorfor du ikke kan ta med tingene dine ut derifra?? Er det pga lukt eller hva? Vet ikke om du kan kreve noe utover å ikke betale husleie, spesielt når det ikke er avtalt på forhånd. Om huseieren nå har skrudd av tlf sin hadde jeg bare dratt tilbake på jobb. Ingen vitis i å sitte å vente når man ikke vet sikkert at det kommer noen. Hvis jeg tar med meg tingene mine tar jeg også med skadedyrene videre. For å ikke få med skadedyrene må tingene mine stå her inntil leiligheten er ferdigbehandlet og man er sikker på å ikke ta de med videre. Hvis jeg tar dem med videre må jeg jo ta kostnadene for å bli kvitt dem neste sted jeg kommer eller neste huseier. Arbeidsfolkene har kommet nå... hun hadde ikke gitt dem beskjed - er det mulig??? Kunne jo ikke dra herfra, da hadde jeg gått enda lenger uten varmtvann. Anonym poster: d523f280055b0a1c 183639a638861aac Åja, selvfølgelig *Klaske seg selv i panna* Da må du ikke ta med deg tingene dine å dra nei.. Veldig kjip situasjon når du blir låst til en leilighet du ikke kan bo i He-he... ikke klask for hardt Ja, det er en fortvilt situasjon... Anonym poster: d523f280055b0a1c183639a638861aac
Kliko Skrevet 4. desember 2012 #15 Skrevet 4. desember 2012 Jeg skjønner fortsatt ikke hvorfor du ikke kan ta med tingene dine ut derifra?? Er det pga lukt eller hva? Vet ikke om du kan kreve noe utover å ikke betale husleie, spesielt når det ikke er avtalt på forhånd. Om huseieren nå har skrudd av tlf sin hadde jeg bare dratt tilbake på jobb. Ingen vitis i å sitte å vente når man ikke vet sikkert at det kommer noen. Hvis jeg tar med meg tingene mine tar jeg også med skadedyrene videre. For å ikke få med skadedyrene må tingene mine stå her inntil leiligheten er ferdigbehandlet og man er sikker på å ikke ta de med videre. Hvis jeg tar dem med videre må jeg jo ta kostnadene for å bli kvitt dem neste sted jeg kommer eller neste huseier. Arbeidsfolkene har kommet nå... hun hadde ikke gitt dem beskjed - er det mulig??? Kunne jo ikke dra herfra, da hadde jeg gått enda lenger uten varmtvann. Anonym poster: d523f280055b0a1c 183639a638861aac Åja, selvfølgelig *Klaske seg selv i panna* Da må du ikke ta med deg tingene dine å dra nei.. Veldig kjip situasjon når du blir låst til en leilighet du ikke kan bo i He-he... ikke klask for hardt Ja, det er en fortvilt situasjon... Anonym poster: d523f280055b0a1c183639a638861aac Hehe Men du kan jo prøve å kontake en advokat? Eller det leieforbundet (husker ikke hva det heter)? Du må jo ha noen rettigheter her. Kan jo ikke være sånn at du ikke skal ha noe sted å bo. Kanskje skulle dette vært dekket av forsikring? Enten hans eller din. Vet i hvertfall at ved brann / lekasje så kan man få dekket hotellopphold om leiligheten er ubeboelig.
Suppehue Skrevet 4. desember 2012 #16 Skrevet 4. desember 2012 Jeg hadde ringt anticimex og hørt hvordan du kunne behandle tingene dine utenfor leiligheten. Feks la dem stå i frost et par dager. Er du virkelig interessert i å fortsette å leie der etter ting er utbedret om de blir det med tanke på hvordan huseier behandler deg? Har du skrevet leiekontrakt?
Anonym bruker Skrevet 4. desember 2012 #17 Skrevet 4. desember 2012 Jeg hadde ringt anticimex og hørt hvordan du kunne behandle tingene dine utenfor leiligheten. Feks la dem stå i frost et par dager. Er du virkelig interessert i å fortsette å leie der etter ting er utbedret om de blir det med tanke på hvordan huseier behandler deg? Har du skrevet leiekontrakt? Nei, jeg må ut herfra, for huseier vil ikke gjøre noe med muggsopp-problematikken. Og under ingen omstendigheter vil jeg være i nærheten av disse folkene noe mer! Saken er liksom hvordan i all verden jeg skal komme meg ut av dette uten å ha tapt så mye penger. For jeg har flyttet to ganger på to måneder for å komme hit, og må i gang med flytting nr tre når tingene mine kan flyttes herfra. Jeg har brukt masse penger jeg ikke hadde pga dette samt tiltak ift skadedyrsaneringen. Kom aldri så langt at jeg fikk skrevet kontrakt for huseier var ikke tilgjengelig de første dagene, og etter hvert dukket alle manglene opp i tur og orden.... :/ Det tar liksom aldri slutt her. Har hatt arbeidsfolk her nå. Ble selvfølgelig mye vann utover badgulvet, noe som er veldig ugunstig med tanke på skadedyrene (og at flisene ikke er tette så det blir fukt under også...), så jeg ba dem hjelpe meg å flytte dusjkabinettet litt slik at jeg kunne tørke opp. Gulvet er selvfølgelig skjevt i alle feile retninger, så det rinner ikke i sluket. Rett etter de flyttet litt på kabinettet stod vannspruten i veggen, da viste det seg at mutterene som skulle holde vannslangene på plass ikke var skrudd til i det hele tatt og det bare hadde vært et tidsspørsmål før neste vannskade her. Stedet faller jo fra hverandre.... selv om det i utgangspunktet ser ok ut her... :/ Anonym poster: d523f280055b0a1c183639a638861aac
Hønemor30 Skrevet 4. desember 2012 #18 Skrevet 4. desember 2012 Hjelpes! Kom deg ut jente! Flytt til en venn el familie,inntil du finner deg noe nytt?
4Nøtter Skrevet 4. desember 2012 #19 Skrevet 4. desember 2012 Kontakt leieboerforeningen ASAP! Eventuelt ring Jurk eller Jussbuss, de yter gratis juridisk rådgivning.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå