storm i et vannglass Skrevet 3. desember 2012 #1 Skrevet 3. desember 2012 Hun har feber, bjeffehoste, sikler og hoster opp mye slim. Er noe annet som hjelper, enn å stå på trappa med ungen i 18 minus? Har det også kaldt på soverommet hennes. Hun er snart 3 år.
moota m storebror&lillebror Skrevet 3. desember 2012 #2 Skrevet 3. desember 2012 Gi kald drikke med isbiter og sugerør Hev hodeenden i senga enten under senga eller under madrassen.
Gjest Skrevet 3. desember 2012 #3 Skrevet 3. desember 2012 Sette ungen i dusjen? Var det jeg gjorde med eldstemann her
ღTyrkiskPepperღ Skrevet 3. desember 2012 #4 Skrevet 3. desember 2012 Hvis det ikke blir bedre etter 20 min i kald luft skal du kontakte lege. Det fikk jeg beskjed om fra legevakten. Da kan hun få medisin der. Har ingen andre råd enn kald luft.
Anonym bruker Skrevet 3. desember 2012 #5 Skrevet 3. desember 2012 Vi får solbærsaft med efedrin av legen. Virker i løpet av 20 min. Ps hvis du skal ha den må du presisere at du ikke skal ha den som heter Efedrin 2ml/mg den smaker amoniakk. Ungene her brakk seg og nektet å svelge den. Den med solbærsmak er svakere, men doseringen er bare på 6 ml alikevel mot 3ml på den som smaker grusomt. Anonym poster: 924ddadd0dd8c1c8dfd17870daa32dd3
storm i et vannglass Skrevet 3. desember 2012 Forfatter #6 Skrevet 3. desember 2012 Hun har hatt mange slike falsk krupp runder før, men ikke vært så tett som nå! Da skal vi prøve med kaldt vann og isbiter! Alle gode mottas med takk! Har også hevet hodeenden i senga, men foreløbig er det sitte som gjelder, blir panisk når hun legger seg ned. Samboeren min er borte og tatt med seg bankkortet mitt i samme slengen så intill han kommer hjem kommer vi oss ikke på legevakta Prøver alt først! TAKK!
Gjest Ziva Skrevet 3. desember 2012 #7 Skrevet 3. desember 2012 Kald luft, kald dusj og kaldt drikke. God bedring.
fikas Skrevet 3. desember 2012 #8 Skrevet 3. desember 2012 Huff, falsk krupp er så kjedelig!! Vi setter opp vinduene for fullt og kler heller på ungen slik at han ikke blir kald. Hever hodeenden. Når vi hører utvikling som gjerne blir anfall utover natten legger vi han vanlig og når han har sovnet ruller vi sammen en dyne og legger i hodeenden slik at han mer sitter enn ligger i sengen ( han er ikke interessert i å legge seg slik sittende ). Blir det skikkelig anfall setter vi oss ut, masse klær og dyner. Viktig å prøve å ikke gråte - det gjør antallet værre! Etter 20 min ute går vi inn å prøver å legge oss igjen - fortsetter antallet ringer vi legevakten og tar turen til sykehuset. Der venter kjemisk adrenalinet og kortisontabletter. Er ikke tilhenger av efedrin og holder oss unna så langt det går. Spesielt på små barn er det ikke å anbefale. Så sånn er det hos oss heldigvis bare ett par anfall i året, to har endt med innleggelse - men det siste året har vi klart oss uten legevakt og kommet oss gjennom nettene ved å sove i mamma og pappas seng, kaldt rom og hevet hodeende Andre vet jeg kan ha nytte av sitronsaft, vann med isbiter, vanndamp ol. Lykke til
❤lille stjerne❤ Skrevet 3. desember 2012 #9 Skrevet 3. desember 2012 Her har jenta ofte falsk krupp. Det går stort sett å håndtere det hjemme, men hvis det blir ille må man på legevakta. Vi tar henne med ut eller setter opp vinduet så det blir så kaldt som mulig. Vi pleier å få Betapred tabletter av legen fordi hun pleier å slite med anfallene 2-4 kvelder på rad. Nå har vi fått en Betapred kur til å ha på lur til neste gang så vi kan gi med en gang hun blir syk. Noen barn blir veldig tette og tungpustet og må få inhalasjoner for å få pustet.
Anonym bruker Skrevet 3. desember 2012 #10 Skrevet 3. desember 2012 Legevakten og få adrenalin på maske og betapred funker! Anonym poster: 0cb29534602ef6aa7754cf320fc46328
mibella Skrevet 3. desember 2012 #11 Skrevet 3. desember 2012 (endret) Har vel i grunn ikke flere tips å komme med, enn det som allerede er nevnt.. Vanndamp prøvde vi i tillegg da, og å ha masse fuktige håndklær på soverommet for å gjøre luften fuktigere. Tror ikke jeg vil påstå at det hjalp så mye da men. (Vi gjorde jo "alt det andre" samtidig.) Å få medisin hos legen var det eneste som hjalp nok hos oss. Da først ble luftveiene åpne nok til at hun - og vi - roet oss. "Anfallene" minket også i antall etter at hun begynte på astmamedisin. Nå bruker hun ikke medisin lenger og har akkurat blitt syk, så jeg krysser fingrene for at vi slipper unna falsk krupp igjen denne vinteren.. Lykke til!! Det føles jævlig når det står på, men det blir bedre etterhvert.. Fattig trøst, kanskje. God bedring Endret 3. desember 2012 av mibella
GlemMegEi Skrevet 3. desember 2012 #12 Skrevet 3. desember 2012 Minsta vår hadde det forrige uke,hun var ille tett i brystet og bjeffhosta,dro da til lege og hun ble henvist til barnelege og ble lagt inn på sykehus,fikk 4 runder med adrenalin og et par runder med saltvann..begge deler i forstøvermaske,hun hadde bronkitt i tillegg da men.hun ble mye bedre og dagen etter fikk vi dra hjem og nå hoster hun bare litt.kan jo hende hun hadde hatt behov for noe slik?lykke til hvertfall og god bedring til lille:-)
storm i et vannglass Skrevet 4. desember 2012 Forfatter #13 Skrevet 4. desember 2012 Takk for svar! Time hos fastlegen idag.
Lykke Fryd ♥ Skrevet 4. desember 2012 #14 Skrevet 4. desember 2012 Da mi jente hadde falsk krupp dro vi på legevakten. Fikk maske og fikk med betapred til å ta hjemme. De ville legge henne inn på sykehus, men fikk dra hjem pga. dårlig føre (nesten 2 timer til sykehuset). Hun var bedre allerede neste dag. Ekkelt med falsk krupp. Masse god bedring til jenta di
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå