Gå til innhold

De her inne som ikke har råd til poteter å julebrus...

Anbefalte innlegg

Skrevet

for å sette ting på spissen. hvordan blir det slik? vet at det finnes en del skjult fattigdom her i landet, men de som plutselig ikke får råd til noe som helst på julaften. hvordan havnet de der??? Det er det jeg vil vite. Hva er årsaken, kan ikke være at de jobber deltid eller uføretrygdet, for jammen har de også halv skatt i desember osv.

Dømmer ikke, får vondt i meg av å tenke på de fattige nå som julen nærmer seg spesielt, men hvordan havnet folk der???

Anonym poster: 5d51e43373acf15ff48f173cfdd303ea

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mange ulike grunner. Plutselig baller alt på seg på engang, og når man først har fått dårlig råd, er det vanskelig å komme seg ovenpå igjen.

Ikke alle er millionærer i norge, men finnes desverre folk som tror det (mener ikke deg HI). Så da blir det enda verre å ha dårlig råd.

Anonym poster: d054b14995f3b211258d548371ae34c4

Skrevet

Når jeg gikk på aap så fikk jeg 5000 kr hver 14 dag og har du da en bhg regning på 2300 kr, barnet trenger vintersko til 500 kr ,legetime + medisiner 400 kr . Så sitter man igjen med 1600 som skal holde til mat,transport ol i 14 dager. Om 14 dager igjen har man tlf regning på 600 kr,Get regning på 600 kr ,strøm 500, div vinterklær,(lue,votter,vanter,stømpebukser) 500 kr,tøfler 300 mndkort 500 kr og da sitter man igjen med 1500 kr. Eller om man for eksempel har en mnd som tv lisensen kommer så sliter man for da må man velge hvilken regninger man kan betale og hvilken som må vente i en mnd eller 2 og da havner man bakpå og da er det veldig vanskelig å komme ovenpå igjen.

Skrevet

Når man er fattig blir man gjerne hengende etter med regninger osv, man har ingenting å spare, man må velge hvilke av de absolutt nødvendige tingene man kan klare seg uten/vente med å betale.

Halv skatt i desember representerer "kun" en mulighet til å få hodet over vannet igjen (betale husleia for november f.eks.), og man er nødt til å ta den muligheten fremfor å feire jul, for det kommer ikke flere på en stund...

Anonym poster: c3c4e8ec7d34064fba7d56f36f15374b

Skrevet

Det de sa^^. Hilsen hun med 500kr-tråden.

Anonym poster: 31fa6976a9597afbd9154fa9119ffc5f

Skrevet

Er ikke og har aldri vært fattig selv, bortsett fra som student, men da hadde jeg foreldre som kunne hjelpe meg. Tror det blir en ond sirkel for de det gjelder. Man har ingen til å hjelpe seg og ingen sparepenger. Man får regninger som gjør store innhugg i budsjettet, havner bakpå og starter i minus neste gang man får penger. Sikkert ikke så lett å være i en slik situasjon.

Ellers så er det sikkert ikke alle som er så flinke til å disponere pengene sine. Og må si at de som har så dårlig råd, og så røyker de, de syns jeg gjør feil prioriteringer.

Anonym poster: fd140f0882c282e0fc670b379bc01a90

Skrevet

Jeg røyker ikke eller har noe som helst ekstra jeg ikke trenger, tlf MÅ jeg ha slik at barnehagen kan få tak i meg om noe skjer. Eller hvis jeg blir syk og må ringe ambulanse. Har kontantkort og den er ikke ny og fancy. Vi drikker vann til alle måltider, og arver det vi kan.

Hilsen #5.

Skrevet

Jeg jobber 100% og har utbetalt 18500kr. Jeg jobberi timelønnet arbeid og arbeidsgiveren min klarer aldri å få lønnen min utbetalt rett ( vel 2 ganger hittil i år) så som regel så mangler jeg timer og må krangle innbitt får å få rett utbetalt.

Jeg prøver å bytte jobb, men det er ikke så lett å få seg noe annet her jeg bor, spesielt ikke etter å ha vært ansatt i denne bedriften.

Uansett, utifra de 18500kr jeg skulle ha fått 13000kr i faste utgifter og 5500 dekker løpende kostnader. Pga en barnefar som gjør sitt beste for å ruinere meg så har jeg ikke noe ekstra utover disse 18500 ( som jeg da egentlig skal ha, men sjeldent får) og makter faktisk ikke å krangle mer med han eller jobben for å få pengene jeg har krav på. Sitter med en følelse av at jeg er så lite verdt at jeg ikke engang skal få de pengene alle andre bare får uten problemer...

Å leve så på grensen er utrolig slitsomt og krever enormt mye planlegging. Noen måneder så har det vært ekstra utgifter på skarve 500kr som har gjort at vi har sittet igjen med 200kr og 10 dager til lønn, men jeg tør ikke å låne penger av noen hvis det ikke er veldig viktig for da tar jeg penger fra neste måneds budsjettkamp...

Anonym poster: af6fed6df7867f13f7b60985c9323355

Skrevet

Er alene med 2 barn. Etter husleie, strøm, bhg, og andre regninger er betalt og jeg har overført 4500kr til mat og husholdningskontoen sitter jeg igjen med ca 1100-1200. Disse pengene sparer jeg og brukes kun til nødvendige ting. I høst røk vaskemaskinen så da måtte jeg ha ny. Begge barna måtte ha nye vinterdresser, vintersko, ull klær, votter og tykke luer nå til vinteren da alt det andre var for liten. Der røk alle sparepengene.

For 1 uke siden tok mitt 100 år gamle kjøleskap kvelden. Vel kjøleskap må man ha. Så måtte låne penger av banken for å kjøpe nytt. Pga min lave inntekt så fikk jeg kun lånet hvis jeg betalte 1000kr i desember og resten (589kr) i januar. Dvs at jeg sitter igjen med 100-200kr i desember. Dette skal da liksom gå til julegaver til ungene og julemat.

Det går ikke så jeg skal krype til korset å be om hjelp fra frelsesarmeen.

Kjipt er det:S

Anonym poster: afa1ae3b2991ad662f7a1a4412d5e641

Skrevet

Vi er "fattige" denne julen i hvert fall. Heldigvis handlet jeg alle gavene utenom 4 som jeg har igjen nå i oktober.

Mannen mistet jobben sist mnd og det har vært mye tull med papirer fra jobben som NAV skal ha. Heldigvis får han etterbetalt, men sist mnd gikk vi 15.000 i minus - og det blir litt denne mnd og så må nok bruke jan/feb for å komme oss i null.

Pluss veiavgiften og kommunalavgiften kommer vel i mars? Så det blir trangere enn det vi er vandt med så akkurat nå skulle jeg ønske jeg jobbet fult.

Sist mnd hadde vi mine 11.000 og han fikk bare 3000. Han sendte meldekort nå på lørdag for første gang så håper ting løsner snart.

Anonym poster: b5e2aa4b70cf64c563ee47534a3fe421

Skrevet

Kan bare snakke for meg selv, her får jeg 6000kr hver 14 dag. Barnehage 2600 kr, 4000kr på bolig, 1266kr på billån, hus alarm på like under 500kr, Legevakt + 2stk paralgin forte 250kr, 3 ganger hos øre nese hals på sykehuset, 307kr pr gang. Verksted regning på 8000kr. Da er jeg godt innpå minus siden. Mannen dekker opp mitt minus, pluss alle sine utgifter og julegavene som er ca 200kr pr pers. da blir det svart lite igjen etterpå. Kan si det sånn at overskudde med halv skatt gikk med til å dekke bilen, pluss noe av vanlig lønn måtte og brukes på det.

Anonym poster: 923af79c9d7b2049f603c2cb39983eae

Skrevet

Det de sa^^. Hilsen hun med 500kr-tråden.

Link til 500 kr tråden

Anonym poster: 675ff260a94bd841fb6f6df1a654b6d1

Skrevet

Er alene med 2 barn. Etter husleie, strøm, bhg, og andre regninger er betalt og jeg har overført 4500kr til mat og husholdningskontoen sitter jeg igjen med ca 1100-1200. Disse pengene sparer jeg og brukes kun til nødvendige ting. I høst røk vaskemaskinen så da måtte jeg ha ny. Begge barna måtte ha nye vinterdresser, vintersko, ull klær, votter og tykke luer nå til vinteren da alt det andre var for liten. Der røk alle sparepengene.

For 1 uke siden tok mitt 100 år gamle kjøleskap kvelden. Vel kjøleskap må man ha. Så måtte låne penger av banken for å kjøpe nytt. Pga min lave inntekt så fikk jeg kun lånet hvis jeg betalte 1000kr i desember og resten (589kr) i januar. Dvs at jeg sitter igjen med 100-200kr i desember. Dette skal da liksom gå til julegaver til ungene og julemat.

Det går ikke så jeg skal krype til korset å be om hjelp fra frelsesarmeen.

Kjipt er det:S

Anonym poster: afa1ae3b2991ad662f7a1a4412d5e641

Herre skaper! Får helt vondt av deg :( Dette landet er laget for at man skal være to med fulltids inntekt, ellers blir man ruinert. Helt forferdelig! Hvor gamle er barna dine? Kjønn? Jeg har to nye julegaver liggende, en for gutt (sett med no lekekjøretøy) over 4 år pga smådeler, og en jentegave tykk grå lue og et rosa armbånd i str 8 år tror jeg. Kan sjekke opp alder/str hvis du er intr. (De er pakket inn så husker ikke helt) Vil gjerne gi deg dette fra ''julenissen'' hvis du kan ha bruk for det for å fylle opp litt under treet.. Send meg pm. Stor klem

Anonym poster: e9cab728e9d5877bd079172906979693

Skrevet

Den over her med gavene var meg :) 693 siste siffer på koden.

Skrevet

Nå har ikke jeg lest igjennom hele tråden, men November/Desember hos oss er trangere økonomisk enn vanlig. Det går sinnsykt mye penger rundt disse tider til julegaver og div. aktiviteter som barna skal være med på. Vi har nettopp vært med på en graderingshelg med karaten som kostet oss over tusen kroner + nytt belte til eldste. Så har det vært juleavslutning med Turngruppen til minien, det kostet penger å komme inn på, det samme gjorde juletrefestpåmeldingen til karaten.

Jeg har måtte handle inn julemat og gaver i puljer, så det går akkurat rundt. Og enda er det mer jeg må bruke penger på. Nå skal de ha 100 kr til klassekassen på skolen også -.-

Og jeg mangler fremdeles seng + sengetøy til babyen som ikke er født enda. Og vognpose...D: Og så har jeg en fin liten haug med regninger. Og Nav har vel ikke rotet seg til å etterbetale sykepengene mine enda heller. Godt det er halv skatt i Desember. *sukk*

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...