Gå til innhold

Barna og denne maten :)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dere som har barn som spiser alt, ikke bare P-mat(pølser, pizza, pasta, pannekaker osv), gjør dere noe spesielt for at barna skal like alt? Med all mulig respekt: jeg syns det høres så leit ut å måtte ha P-mat hver dag, jeg og samboeren spiser selv ikke så mye slik mat... Er noen barn bare sånn, eller kan vi gjøre noe for at kostholdet skal bli variert for alle i familien?

Anonym poster: 68b5454422db29d666243a95ff6f5fff

Videoannonse
Annonse
Skrevet

La dem smake på alt fra starten av, og ikke bland smakene for mye. Server rent kjøtt og fisk, med poteter/ris/pasta etc og grønnsaker ved siden av. Når vi startet med middag serverte jeg grønnsaksmos først, og så kjøtt/fisk etterpå, da ble grønnsakene spist også;) Nå fungerer det å ha litt av alt på fatet, alt blir ikke spist, men alt blir smakt pål.

Anonym poster: 89bd332ad3b43eca7982bbd8318db1b6

Skrevet (endret)

Ikke gjør noe nummer ut av det hvis de ikke spiser en bestemt ting, bare oppfordre til å smake på. Ikke bland så mye, men server slik at maten er hver for seg. Bortsett fra løk.. Hvis du vil ha løk, mos det i blender og bland det i karbonadedeigen eller rotmosen, og nevn intet.

I starten spiser de jo ofte det som tilbys, dersom det tilbys mange nok ganger. Men så plutselig finner de ut at de kan nekte.. Hvis man likeve klarer å ha hyggelig stemning rundt bordet, så tror jeg det går seg til etterhvert. Min treåring har hatt sine faser, men nå smaker han på alt, selv om han noen ganger ikke liker det han smaker på.

Endret av Ikkesåallerværst
Skrevet

Jeg tror bare vi har hatt veldig flaks, jenta vår spiser så og si alt og har bestandig gjort det. Vi har ikke gjort noe spesielt anneledes enn andre gjør, men har fått en skikkelig liten gourmet i huset. Hun elsker ting som blåskjell, krabber, all slags fisk, all slags mat vi får servert på ferie i utlandet, oliven, fetaost, cepapcici, thaimat osv. Hun har alltid fått det samme som oss, vi har aldri laget "barnevennlige" retter (men det hender vi tilpasser chillimengden litt så det ikke blir for sterkt og slikt da). Jeg tror barn er forskjellige og at det er veldig vanlig at de er litt kresne når de er små, det er vel heller unntaket at de liker "alt". Pannekaker og spagetti er ofte barnas favoritter, det er normalt. De fleste utvikler smakssansene sine etterhvert og begynner etterhvert å like mer "voksen" mat.

Skrevet

Nå har jeg skrevet dette noen ganger her inne. Men, min eldste nå 4 år, har vært kresen og skeptisk fra første skje med fast føde: Både grøt, fruktmos, grønnsaksmos og middag(både glass og hjemmelaget) rynket han på nesen av, spyttet ut eller spydde han opp igjen. Det første han viste glede og interesse over å få smake på var faktisk pølse, da var han 10 mnd. Litt liten til å få noe særlig mye av, men var såklart fristende når han endelig viste glede over mat.

Når han var 1 år snudde det over natta og han spiste plutselig det meste. Noe som varte ca 1/2 år, da ble det gradvis verre igjen. Og fra 2 år til nå har det vært håpløst.

Jeg er veldig glad i på lage mat. Og vi har et variert og sunt kosthold. Men guttungen spiser bare middag 1-2 ganger i uka(hvis vi har farsemat), og det med nød og neppe.

Jeg har forlengst skjønt at det ikke er så mye jeg får gjort med det. Ikke bare er han kresen, men han har et skeptisk(og dels angstfylt) forhold til mat. Så å presse og mase gjør det bare verre.

Prøver i perioder å være litt "hard"for å se om vi kommer litt videre, men da ender hvert måltid med hyl og skrik og dårlig stemning. Noe som er lite kjekt for både han og resten av familien. Vi kommer aldri noe videre med å ha slike "harde" perioder".

Har forøvrig ei lita på 1 1/2 år som er stikk motsatt av broren, og de har så og si samme utgangspunkt. Jeg skylder dermed ikke meg selv for å ha gjort noe galt med han.

Anonym poster: eb7e6bd97dbc11ffbf623b24e7063bd4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...