Gå til innhold

Når har dere planer om å fortelle det til sjefen, noen som har gjort det allerede?


verpesjuk86

Anbefalte innlegg

Selv er jeg bare 4+2, så veldig tidlig, har jo bare visst om at jeg er gravid i fire dager. Men lurer så på når jeg skal fortelle det til sjefen min. Er nyansatt, så har prøvetid frem til midten av februar. Er så usikker på om jeg skal si ifra tidlig for å være ærlig og åpen, eller sent for å sikre at det ikke påvirker noen avgjørelser.

 

Når har dere planer om å si ifra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har fast jobb, men usikker på når jeg skal fortelle det. 6 uker i morgen. Sist svangerskap fikk jeg hyperemesis. Da måtte jeg bare fortelle det. Da var jeg vel ca 6- 7 uker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville i utgangspunktet ikke fortalt noe før i uke 12, men denne gangen har jeg allerede fortalt det iom at jeg kommer til å bli helt sykemeldt fra uke 12. Slik har sjefen mulighet til å planlegge litt. Bare hun som vet om det, og slik skal det fortsette.

 

Verpesjuk86, husk at prøvetid er egentlig mest for den ansattes skyld (man har kort oppsigelsestid i tilfelle man finner ut at jobben ikke var endog match), og man har de samme rettigheter som øvrige ansatte i denne perioden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, tror de vil ha meg uansett altså, ikke redd for det egentlig :) Men lurer litt på å fortelle veldig tidlig for å gjøre det lettest mulig for sjefen å planlegge neste år. Får se hva jeg gjør, håper det ikke blir spekulasjoner etter julebordet bare, der jeg på en eller annen måte må komme meg unna drikkinga...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fortalt det til sjefen alt, men holder det hemmelig for resten av jobben til en god stund etter jul hvis jeg får til. Sa fra tidlig fordi jeg har begynt å kaste opp, og sist så ble jeg så dårlig at jeg var hjemme i ca 8 uker.

Tenkte jeg skulle ta trikset mitt fra sist og drikke druejuice på julebordet ;) Kan også anbefale eplejuice og farris for de som liker bobler bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, tror de vil ha meg uansett altså, ikke redd for det egentlig :) Men lurer litt på å fortelle veldig tidlig for å gjøre det lettest mulig for sjefen å planlegge neste år. Får se hva jeg gjør, håper det ikke blir spekulasjoner etter julebordet bare, der jeg på en eller annen måte må komme meg unna drikkinga...

 

Du kan jo kanskje alliere deg med en kollega, som drikker fra begge glass? Eller ta med glasset på do, hell ut og fyll opp med alkoholfri vin? Eller gjør som meg - være sjåfør :) vil kanskje alltid være spekulasjoner men hvis man bare avfeier de på en høflig måte så kanskje folk tror deg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer nok til å vente lengst mulig om formen er fin, i allefall til uke. 12-13. Om jeg får hyperemesis som sist må jeg nok fortelle det til sjefen. Regner med at de andre forstår det ganske fort også om jeg er sykemeldt i ukesvis. Er ca 5+ 2 nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer til å vente til uke 12 er unnagjort før jeg forteller til sjefen min så har han tid til å finne en vikar til meg når jeg går ut i mammapermisjon evt blir sykmeldt før den tid.. Håper på det beste at formen min holder seg frem til mammaperm trår i kraft, men man vet nå aldri... Merker i alle fall at formen min er betraktelig mye mer dårligere denne gangen enn sist gang jeg var gravid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynte som innleid her i januar og ble fast ansatt i juli. Er 4+2 idag, men tror ikke jeg kommer til å si noe før etter jul. Er så redd for at noe skal gå galt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har allerede fortalt, er 5+6 i dag, rett og slett fordi det var et utrolig arbeidspress med forventninger om å jobbe både lange dager og helger, og da måtte jeg bare be sjefen min om å frede meg, siden jeg er i den perioden hvor jeg har spontanabortert tidligere. Men han holder tett om det til de andre. Har vært fast ansatt i mange år, så det er uansett ikke noe annet å risikere enn at jeg må fortelle det om det ikke går bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg har planer om å fortelle det etter nyttår, får ny sjef da så ser egentlig ikke noen hensikt i å fortelle den nåværende siden hun ikke kommer til å være her etter jul.

MEN så sliter jeg med endel kvalme som gjør det vanskelig på jobb så kan være jeg må krype til korset og si noe i neste uke dersom jeg kjenner at formen er laber.

Er 5+5 i dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Sporty83

Jeg går inn i uke 6 i dag. Ny jobb fra 1. januar.. og har ingen planer om å si noe før ut i februar, - vil helst komme til uke 14. Formen er så langt skremmende fin,- håper spiren vokser som den skal der inne. Hvis man er dårlig er det kanskje viktigere å være ærlig om det tidlig, men risikoen for SA er jo desverre høyere de tolv første ukene enn etter, og siden jeg ikke har noe spesielt "bånd" til min sjef føler jeg det blir for privat å fortelle han om en så tidlig graviditet. Men det er nok individuelt, så gjør det du føler er riktig Verpesjuk:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå som julebordet er overstått, tror jeg det går fint å vente til etter tidlig ultralyd med å fortelle :) Dvs slutten av januar. Men da forteller jeg det nok, for synes det virker så teit å fortelle akkurat når prøvetida mi er over midt i februar. Er verken sliten eller veldig kvalm (litt, men det går!), så satser på det skal gå fint å vente. Har dessuten mage fra før, så neppe noen som reagerer om den skulle finne på å vokse litt. Hvem tør vel å antyde at ei feit jente er gravid? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måtte fortelle det til arbeidsgiveren i dag. . Er sykemeldt pga små blødninger, legen mener jeg må ta det med ro, og det i den mest travle tiden på jobb. . Er bare å høre etter :) Fikk full forståelse av sjefen og det var en lettelse. . vanskelig å ro ned like før jul og midt i oppussing hjemme :) Hadde tenkt å vente til uke 12, men slik ble det ikke. .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortalte det til sjefen i dag. Dessverre er det krav på min jobb å meddele til sjef så snart jeg vet selv at jeg er gravid. Ellers hadde jeg venta til ca uke 12, som jeg regner med er normalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...