Gå til innhold

Nå gir jeg opp.


Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå blir det mme til lille babyn, h*n ligger til brystet konstant hele dagen og halve natten. Prøvde og gi mme nå, og nå sover h*n og har gjort det i en og en halv time :) pumpet meg nå, og til sammen av begge bryst fikk jeg ut 20 ml, skjønner jo at babyn ikke blir mett da! Nei takke meg til mme da!

 

Anonym poster: 966fcf73d8a150364bd81610f5fbe9d6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du prøvd å øke melkeproduksjonen?

Skrevet

Hva du får ut når du pumper er ikke representabelt for mye babyen får ut.

 

Anonym poster: c70a72728a034bb5577ebab12c8821e1

Skrevet

Babyn er 3 uker, ligger til bryst hele tiden. Vet ikke noen annen måte og øke produksjon på jeg?

 

Anonym poster: c36b4211d5e868c5fe798cb62796cb97

Gjest Heartbroken
Skrevet

Det syns jeg du skal gjøre med god samvittighet :)

 

Amming er flott når det fungerer, men det kan også ta knekken på selv den sterkeste når det trøbler seg til.

 

Det viktigste er at baby blir mett og at mor får overskudd. Jeg er sikker på at du gjør det som er best for babyen din.

 

Lykke til og god adventstid :)

Gjest Heartbroken
Skrevet

Du kan jo ev legge baby til brystet først og så tilby mme etterpå? Hvis du har ønske om å fortsette å amme altså ;)

 

En venninne av meg gjorde det en god stund (husker ikke hvor lenge) og hun fikk opp produksjonen igjen. Men det krever tålmodighet og blir jo litt styr med både pupp og flasker, så du må føle at du har overskudd til det.

Skrevet

Du legger babyen til hver gang den er sulten. Drikk masse vann, spis sunn mat, hvil masse. Ligg gjerne i senga eller på sofaen med babyen i 1-3 dager. Ikke stress, ikke gjør noe spesielt med husarbeid.

Det finnes jo også te som visstnok skal øke produksjonen.

Jeg har god tro på å drikke masse vann og slappe av. Det hjalp for meg.

Når babyen har drukket tomt på ene siden legger du den til på andre siden og bytter til den er fornøyd. Øker etterspørselen, øker produksjonen.

Skrevet

Hurra for en mor som unner barnet sitt mat og som ikke vil slite ut seg selv :) Det blir folk av de som får flaske også ;)

 

 

 

Anonym poster: 34528d3120f96e2237d3e59af00aecf3

Skrevet

Du trenger jo ikke gi helt opp - du kan jo delamme! Ellers så synes jeg du skal gi MME sånn som det høres ut nå.

Skrevet

Er veldig enig med heartbroken, dette funker ikke for absolutt alle. Men det er gjerne verd et forsøk på et par dager!? Det er opp til deg. Vil også anbefale deg å legge til før mme om du velger den løsninge, OG vil fortsette og amme :)

 

Lykke til :)

Skrevet

Babyn er 3 uker, ligger til bryst hele tiden. Vet ikke noen annen måte og øke produksjon på jeg?

 

Anonym poster: c36b4211d5e868c5fe798cb62796cb97

 

Det er like normalt at de vil bo på brystet de første ukene, som at de sover flere timer i strekk. Selv har jeg bare hatt slike som bor på brystet.

Det går seg til, selv om jeg vet det er slitsom når det står på. Hos meg kom lyset da de ble rundt 2 mnd.

 

At du ikke får ut mye når du pumper er naturlig.

For det første har babyen en bedre sugeteknikk og får ut masse etter at pumpa viser at det er tomt.

For det andre tar det tid å venne til brystet å bli pumpet. De første gangene kommer det bare litt og så må det bygges opp.

Til sammenligning fikk jeg ut 20 ml første gang jeg pumpet. Etter en stund med fast pumping til et fast tidspunkt hver dag fikk jeg ut i underkant av 300 ml på ett bryst.

 

Føler du at barnet ikke får nok mat så gi litt mme på kvelden, men det er verdt det å ikke gi opp ammingen helt enda.

Skrevet

Du legger babyen til hver gang den er sulten. Drikk masse vann, spis sunn mat, hvil masse. Ligg gjerne i senga eller på sofaen med babyen i 1-3 dager. Ikke stress, ikke gjør noe spesielt med husarbeid.

Det finnes jo også te som visstnok skal øke produksjonen.

Jeg har god tro på å drikke masse vann og slappe av. Det hjalp for meg.

Når babyen har drukket tomt på ene siden legger du den til på andre siden og bytter til den er fornøyd. Øker etterspørselen, øker produksjonen.

 

Jeg synes det er litt morsomt med "hvil masse"-råd når babyen henger i puppen 24/7. Når skal man hvile? (for amming er IKKE "hvile"). Ikke alle øker produksjonen av å legge babyen til hele tiden. Synes HI kan delamme med god samvittighet.

 

 

Anonym poster: a3808560690a607552df4cd1381ed30c

Skrevet

Du legger babyen til hver gang den er sulten. Drikk masse vann, spis sunn mat, hvil masse. Ligg gjerne i senga eller på sofaen med babyen i 1-3 dager. Ikke stress, ikke gjør noe spesielt med husarbeid.

Det finnes jo også te som visstnok skal øke produksjonen.

Jeg har god tro på å drikke masse vann og slappe av. Det hjalp for meg.

Når babyen har drukket tomt på ene siden legger du den til på andre siden og bytter til den er fornøyd. Øker etterspørselen, øker produksjonen.

 

Jeg synes det er litt morsomt med "hvil masse"-råd når babyen henger i puppen 24/7. Når skal man hvile? (for amming er IKKE "hvile"). Ikke alle øker produksjonen av å legge babyen til hele tiden. Synes HI kan delamme med god samvittighet.

 

 

Anonym poster: a3808560690a607552df4cd1381ed30c

 

Jeg hvilte i alle fall selv om jeg ammet. Det er forskjell på å sitte å amme og å bare skulle vaske ned kjøkkenet til jul eller besøke venner og familie når en skal prøve å øke produksjonen. Spm var hvordan en kunne prøve å øke produksjonen. Jeg prøvde ikke å prakke på henne at det kun blir folk av de som har fått mm til de er 6 mnd. Jeg ga råd som virket for meg.

Skrevet

Hvis ammingen ikke fungerer er selvfølgelig mme et flott alternativ, men noen ganger, ikke sikkert det gjelder deg, er det vansklig å si hvor mye melk du har ut fra å måle hvor mye du får ut når du pumper. Da er det sikkrere å veie babyen før og etter amming.

 

20ml pr måltid er nok lite, men om du i virkligheten har 40-50 ml minst 8 ganger om dagen, kan det hende du egentlig har nok.

 

Hvis du ønsker å fortsette å delamme så pass på å bruke en flaske med veldig lite hull. Hvis melken blir for lett tilgjenglig fra flasken gidder barnet ofte ikke suge fra puppen mer.

 

Anonym poster: 35accc6d37ebe86cafca828bd2104f07

Skrevet

Det og skulle legge meg og hvile i 1-3 dager med baby går faktisk ikke. Har en 3åring som ikke er i bhg som også krever sitt :) så da kan jeg ikke legge meg til på sofaen :)

 

Anonym poster: c36b4211d5e868c5fe798cb62796cb97

Skrevet

Takk for gode råd, hadde tenkt og kutte ut amming helt. Men det vil jeg ikke alikevel, nå blir det begge delene :)

 

Anonym poster: c36b4211d5e868c5fe798cb62796cb97

Skrevet

3 uker e rjo veldig tidlig. Jge ammet også så og si i ett, kun avbrutt av egne tisse- og dusjepauser de første 6-8 ukene. Når jeg pumpet meg fikk jeg nesten ikke ut noenting, selv om jeg vet jeg hadde nok melkSom andre her sier: Det man får ut ved pumping er ikke nødvendigvis noen indikasjon på hvor mye melk du har. babyens sugeteknikk er spesialiert, så den får ut mye mer enn en maskin man få ut.

 

Man kan ikke forvente å skulle amme bare hver tredje time eller noe sånt når babyen er så ny.

Du bestemmer såklart selv, og hvis babyen din ikke legger på seg er det sikkert lurt med litt mme.

Men hvis det at man må amme veldig hyppig/hele tiden de første ukene skal være grunnen til at man ikke ammer, tror jeg veldig, veldig få hadde ammet.

 

Anonym poster: 697adcb3f15d9f3a3e101f1e98318c39

Skrevet

Det og skulle legge meg og hvile i 1-3 dager med baby går faktisk ikke. Har en 3åring som ikke er i bhg som også krever sitt smile.png så da kan jeg ikke legge meg til på sofaen smile.png

 

Anonym poster: c36b4211d5e868c5fe798cb62796cb97

1 til 3 dager er jo bare en helg. Da kan vel pappaen ta seg av treåringen?

Uansett bør du heller velge senga enn sofaen. Det pleier å være roligere og en tydligere markering av at du HVILER og ikke bare skal sette på en vask eller åpne døra for pus.

 

Anonym poster: 35accc6d37ebe86cafca828bd2104f07

Skrevet

Hvis du ikke har nok melk så synes jeg absolutt at du skal gi mme.

 

Hvis du ønsker å amme så er min erfaring at det er viktig å både spise og drikke nok selv. Jeg merket stor forskjell på babyen hvis jeg ikke tok meg tid til å spise.

Skrevet

prøv begge deler og se om du får det til.

 

Jeg delammer i en uke, men stresset så med pumping, koking, amming, åpne sår på brystvortene fordi babyen sugde og sugde uten å få ut noe. Mistet pga dette resten av melken også.

 

Endte med at jeg kastet inn håndklet helt etter en uke. Bedre med en opplagt og blid mamma enn en nedbrutt og sliten en som føler seg helt misslykket :-)

Skrevet

Hei, jeg vet om mange babyer som har vokst opp på MME, og det går helt fint det. :) Men av egen erfaring vet jeg at det er mye mere mas å gi mat på flaske (vasking, sterilisering, ha med utstyr på tur osv.), så hvis jeg var deg ville jeg forsøkt å få til amming litt til. Kanskje det løsner seg snart og produksjonen går opp, det hadde jo vært det aller beste. :) I mellomtiden kan du jo gi tillegg også, slik du sier. :)

Gjest peacock
Skrevet

Ville også anbefalt å sette av noen dager for å se om det går seg til. Kommer slike økeperioder jevnlig - slitsomt, men det går. Det er den beste måten å få opp produksjonen på.

 

Drikk ammete, spis godt og drikk masse vann :-) Få mannen din eller besteforeldre til å ta seg av tre-åringen om det går, for om du ikke har tid til å amme og stresser for å få babyen til å spise ferdig går det i hvert fall ikke bra.

 

Husk at melkeproduksjonen er høyst rett etter at babyen har spist, så for å virkelig øke produksjonen må den spise ofte og lenge. Etter en time er det dannet 50% av det som kan dannes mellom to amminger - og aller fortest går det om babyen får lov å spise på et tomt bryst. Da er det også den fete og mest mettende delen av melken som babyen får, og det er bra :-)

 

Ville også prøvd sengen og droppet alt av husarbeid noen dager om du ikke rekker det.

 

Uansett er det jo bedre å amme litt enn å ikke amme, tror vist nok at mengden antistoffer er det samme per døgn uansett hvor mye man får ut.

Skrevet

Jeg stemmer for å delamme. Dra på helsestasjon og se hvor mye barnet legger på seg. Dermed ser du om du har for lite melk. Jeg syns overhodet ikke at du skal slite deg ut for å skulle få til å amme. Det er ikke verdt frustrasjonen og slitet. Ikke alle klarer å øke produksjonen. Jeg klarte ikke det, men brukte flere uker på å slite for å få opp produksjonen uten hell. I ettertid ser jeg at det var helt unødvendig å skulle slite seg igjennom dette. Derfor er mitt råd til deg å amme det du har, evt pumpe gjennom dagen og samle opp til en flaske på kvelden også gi mme resten av dagen.

 

Ikke bry deg onde som mener mme er farlig osv. Du og baby skal faktisk bruke tiden på å kose dere, ikke slite med å få nok mat når det finnes alterntiver!!!! :)

Ønsker deg lykke til og kos deg i denne spesielle tiden med den lille skatten din <3

 

Anonym poster: 5be69ac659a05b9f4b733b1daf13df96

Skrevet

Hjelpebryst i stedet for flaske kan også være en god ide... Da får babyen nok mat, du stimulerer produksjonen og du slipper problemet med at barnet får feil tak...

Skrevet

Fint med amming altså, men ikke slit deg ut! Jeg hadde i utgangspunktt masse melk m nr 1, men måtte pumpe pga prematur. Helammet 4 uker etter hjemkomst i tillegg til å pumpe. Måtte bruke skjold fordi han ikke klarte å ta ordentlig tak. Begynte å miste melka og prøvde å pumpe og amme meg opp to ganger, men måtte gi opp rett og slett. Ble gal av å ha ungen på puppen hele dagen lang, ble utslitt rett og slett. Pga skjoldet ble ikke utdrivingsrefleksen ordentlig "aktivert". Jeg ble en bedre mor da jeg bestemte meg for å slutte med ammingen, men fortsatte å pumpe en stund til. Fikk mer overskudd rett og slett.

Må få si at jeg var heldig likevel da, fordi særlig under sykehusoppholdet og de første ukene etter hjemkomst pumpet jeg enormt mye melk, og gutten fikk faktisk opptint morsmelk i to mnd ca etter at jeg sluttet å amme.

Det hadde likevel ikke noe med min ammeslutt-beslutning å gjøre, ville sluttet å amme uansett for å beholde vettet.

 

Så HI..prøv å legg til ofte et par dager, men om det ikke går syns jeg du skal slutte med god samvittighet. DU og DIN helse er også viktig! :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...