Gå til innhold

Barn og alkohol i julen.


Anbefalte innlegg

Skrevet

I min famile har vi alltid vært måteholdne med alkohol på julaften (og andre høytider forsåvidt). Et par av de voksne har kanskje tatt en flaske øl eller en liten akevitt til middagen. Og så har det vært det, ikke noe mer alkohol enn det utover kvelden.

 

Men i svigerfamilien min er det litt annerledes... Vi feiret jul der i fjor (da hadde vi ikke barn). Svigerfar er veldig glad i alkohol og stort sett finnes det alltid en god unnskyldning til å ta seg noen drammer. På julaften drakk han jevnt, øl og noen få akevitter. Merket jo at han ble litt småbrisen etterhvert, uten at det plaget meg veldig. Men plutselig sa det pang, og han ble helt borte... Han klarte omtrent ikke snakke, det virket på meg som han hadde tatt piller i tillegg. Uansett, det var en veldig ubehagelig opplevelse, og jeg var jo sjeleglad jeg ikke hadde barn med! Svigermor sa forresten ingenting, det virker som hun fornekter det litt. Hun drikker ikke, hun er avholds.

 

Nå var vi på besøk der i helgen. Han drakk ikke foran oss, men jeg merket at han tok jevnlige turer ut på kjøkkenet, og det luktet alkohol av ånden hans. Så han tok nok noen shotter på kjøkkenet i skjul... Dessuten merket jeg at han ble litt småbrisen igjen, og da var klokka ikke mer enn 18.

 

Så nå er jeg litt bekymret for jula igjen... Vi skal (heldigvis) ikke være der på julaften, men noen av de andre dagene. Jeg har jo ei lita datter på 11 mnd. Merker hun om bestefar er brisen (eller full)? Det er uaktuelt for meg å ha små barn sammen med fulle voksne generelt. Han kommer helt sikkert til å drikke, men jeg vet jo ikke om han klarer å begrense seg.... Og hun legger seg jo tidelig, så hun får jo ikke med seg det verste...

 

Huff, vanskelig dette her!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis han til vanlig e helt edru med henne så vil hun nok merke forandring.

Min far er alkoholiker og har ofte skjult det. (PRØVD) merker altid når han har drukket om det så bare er 1 øl.

 

Hva du skal velge og gjøre skal jeg ikke si, du må bare gjøre det du føler er rett for din datter.

Skrevet

Høres vel ut som svigerfar har et alkoholproblem. Men hva sier samboeren din? Han må jo ha en mening om dette siden det er hans foreldre?

 

Jeg tror selv de minste barna skjønner at det er noe, men siden hun kanskje ikke ser bestefar så ofte så opplever hun han kanskje ikke annerledes? Ville uansett ikke latt han bære og styre for mye med henne, for det skal ikke mye promille til før man mister dømmekraft. Og en annen ting, hun vil jo hvertfall reagere på at du eller faren blir nervøse, irriterte osv.

 

Vet ikke selv hva jeg ville gjort, for det kommer an på så mye. Jeg måtte vært helt sikker på at jeg kunne skjerme datteren min ganske bra.

Skrevet

Svigerfar "styrer" mye med lillemor, uansett om han har drukket eller ei. Han vil bære på henne, leke med henne, gi henne mat osv. Derfor ble jeg litt ergerlig på meg selv i helgen (for at jeg ikke sa noe), for han var litt småbrisen når han holdt på med henne....

 

Men samboeren min reagerte ikke på det, han er blitt vant med at faren drikker mye. Han tenker ikke over at lillemor kan reagere på det.

Skrevet

Ikke drikk selv og dra om han blir brisen.

Gjest Kira bjeffer julen inn
Skrevet

Jeg tror barn merker ganske fort hvis en voksen er påvirket av alkohol. Uansett om man "bare" er litt brisen eller full.

Det er helt greit at man tar en eller to øl og akevit til maten, men så lenge barna er våkne synes jeg man skal sette en grense der.

 

Skjønner at det er vanskelig når det er din svigerfar det dreier seg om. Men hvis det er slik at han blir full eller brisen hver gang dere feirer jul eller andre begivenheter der, så er det et problem. Det ville vært for ille hvis datteren deres får gode opplevelser ødelagt fordi farfaren oppfører seg rart eller annerledes.

Personlig ville jeg nok snakket med mannen min om det, mener at det er hans oppgave å ta det opp med sin far. Sånn at du ikke blir den store stygge ulven. Selv om mannen din ikke reagerer på det, så kan du forsøke å forklare hvordan du føler.

Skrevet

Ikke drikk selv og dra om han blir brisen.

 

Ja, det må jeg jo gjøre. Men regner med det blir litt oppstandelse og sure miner da. Men da får de bare bli sure, ungen min er viktigst.

 

Jeg har også blitt litt bekymret for når de er barnevakt på vesla. Når ikke jeg er til stede kan jo ikke jeg vite om han blir drita....

Skrevet

Jeg hadde enten skaffet barnevakt og dratt på besøk uten barnet eller så ville jeg takket nei til invitasjon om å besøke dem i romjula når svigerfar ikke klarer å begrense seg.

Jeg har ingen problemer med at voksne mennesker nyter et glass vin eller en øl til maten. Det er når man ikke klarer å holde det på et anstendig nivå når det er barn tilstede at jeg velger å ta avstand.

 

Jeg gjør mitt for at datteren min skal ha gode minner og at minnene hennes fra barndommen ikke skal inneholde fest, fyll, mennesker som endrer seg, stemmer som blir rare, krangling og slikt. Det anser jeg som min jobb, det å trygge henne, og da innebærer det også å ta noen valg med tanke på det å skulle omgåes enkelte i "festlig lag" med datteren min tilstede.

Skrevet

Jeg er vokst opp i et avholdshjem og ikke vant til alkohol som en del av feiringa. Men det blir servert vin og øl til de som ønsker det. Med de vi feirer jul med vil det si at noen tar et glass eller to og eventuelt en konjakk, bailys eller noe til kaffen. Unntaket er svigefar, men her sier svigermor fra før det går for langt. "Husk at det er barn her".

 

Jeg syns mannen din skal ta opp med faren sin at han må begrense seg. I det minste til de små er i seng!

 

Anonym poster: 1f2209ce5d22768abda32527a4ce9bfb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...