Plutselig_gravid Skrevet 2. desember 2012 #1 Skrevet 2. desember 2012 Datteren vår på 18 mnd har vokst ut av babybilsetet sitt og må nå overta storesøster (4 år i beg. av april) sitt akta graco belogic. Vi må derfor kjøpe nytt sete til 3/4 åringen. Jeg har egentlig lyst å ha henne bakovervendt så lenge det lar seg gjøre og har ikke spesielt lyst til å snu henne enda. På den andre siden har jeg lite lyst til å betale i dyre dommer for et nytt bakovervendt sete som hun kanskje vokser ut av i løpet av få mnd...Da går vi heller for et som er framovervendt. Finnes det bakovervendte seter som kan brukes frem til 5 års alder? Tenker da i forhold til vekt og hvor stor plass det er i setet/og benplass. Husker at "før i tiden" så var det maxvekt på 18 kg om de skulle sitte bakovervendt, er det endret? Og hvis vi går for fremovervendt, hvike seter vil dere anbefale? PS: Kan legge til at jenten er ca 17 kg og i underkant av 100 cm. Liten, men tung Vi har ikke isofixfester i bilen. Håper noen kan hjelpe, for jeg har gått meg vill i denne bilsetejungelen for lenge siden....
Hønseføtter og gulerøtter Skrevet 2. desember 2012 #2 Skrevet 2. desember 2012 Det er ikke maxvekt på 18kg for å sitte bakovervendt, men isofix er ikke godkjent for bakovervent bruk etter 18kg. Når det gjelder å ha barn bakovervent lenge så har jeg god erfaring med det. Vi hadde vårt største barn bakovervendt til h*n var over 5år og nr2 på 4,5år sitter fortsatt bakovervendt. Vi har brukt Britax Multitech bakovervendt, men ser mange har god erfaring med Britax Two Way Elite til større barn. Begge disse setene går til 25kg bakovervendt. Anbefaler deg å ikke bruke noen av disse setene fremovervendt, selv om de er godkjent for det også. Om dere skal ha et fremovervendt sete vil jeg anbefale at dere kjøper en god beltestol. Når barnet er så stort er det tryggere å feste barnet med bilens interne belter fremfor 5punktsele i bilbarnesete. Grunnen til det er at ved en eventuell kollisjon, så vil kroppen være stroppet fast i en 5-punktssele - mens hodet/nakken ikke er det.. Med å bruke bilens eget belte vil hele kroppen få en jevnere belastning. Et eksempel på beltestol er Britax Kidfix (Kid er uten isofix) eller Cybex Solution x2.
Plutselig_gravid Skrevet 2. desember 2012 Forfatter #3 Skrevet 2. desember 2012 Tusen takk for svar Eldstemann satt bakovervendt til han var nærmere 5 år og 18 kg. Er snart 10 år siden det setet ble kjøpt og på den tiden var det slik at 18 kg var maxgrensen på å kunne bruke stolene bakovervendt. BRA det er forbedret, snuppa på 3,5 år er jo allerede er i ferd med å passere 18 kg. Da tror jeg vi går for bakovervendt opp til 25 kg. Hvilke av Britaxsetene er det størst plass i?
Hønseføtter og gulerøtter Skrevet 3. desember 2012 #4 Skrevet 3. desember 2012 Tusen takk for svar Eldstemann satt bakovervendt til han var nærmere 5 år og 18 kg. Er snart 10 år siden det setet ble kjøpt og på den tiden var det slik at 18 kg var maxgrensen på å kunne bruke stolene bakovervendt. BRA det er forbedret, snuppa på 3,5 år er jo allerede er i ferd med å passere 18 kg. Da tror jeg vi går for bakovervendt opp til 25 kg. Hvilke av Britaxsetene er det størst plass i? Jeg tror at jeg ville valgt Two Way Elite om jeg skulle valgt på nytt igjen. Når det er sagt så får 7åringen fortsatt plass i Multitech sete, bakovervendt montert (en helt gjennomsnittelig 2.klassing), så stilt inn på øverste hakket er den også passe til større barn.
Vogndilla Skrevet 3. desember 2012 #5 Skrevet 3. desember 2012 Kjøp et two way elite, funker fint til 4år+ og er kjekt å ha som ekstra sete til minste senere
Plutselig_gravid Skrevet 3. desember 2012 Forfatter #6 Skrevet 3. desember 2012 Da har vi bestemt oss for å gå for two way elite. Ikke så verst pris på det heller, et stort pluss nå i disse julehandeltider Takk for hjelp
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå