Anonym bruker Skrevet 2. desember 2012 #1 Skrevet 2. desember 2012 Jeg er halvveis i graviditeten og går på do 1-2 ganger i uken. Vet det er for sjeldent. Har prøvd svisker og linfrø og drikker rikelig. Noen andre tips? Anonym poster: 2bc863494f368915e7d986a02f353d6c
LuksusLiv Skrevet 2. desember 2012 #2 Skrevet 2. desember 2012 Drikk olivenolje morgen og kveld, ca 15 ml pr gang. Kok sviskergrøt (hjemmelaget) som du spiser på fastende mage hver morgen.
Audix78 Skrevet 2. desember 2012 #3 Skrevet 2. desember 2012 Hvor mye beveger du deg? Bevegelse er også viktig for at tarmene skal jobbe godt. Gå tur hver dag iallefall. Og hva er rikelig drikke? Når du tilfører bla linfrø MÅ du øke væskeinntaket også.
Amygdala84 Skrevet 2. desember 2012 #4 Skrevet 2. desember 2012 Lactulose. Fås kjøpt på apotek og kan brukes av gravide. Funker garantert
Anonym bruker Skrevet 2. desember 2012 #5 Skrevet 2. desember 2012 Hvor mye beveger du deg? Bevegelse er også viktig for at tarmene skal jobbe godt. Gå tur hver dag iallefall. Og hva er rikelig drikke? Når du tilfører bla linfrø MÅ du øke væskeinntaket også. Er dessverre sengeliggende pga store blødninger så får ikke gå turer, vil så gjerne men må følge legens råd der. Drikker rundt fire-fem imsdal flasker dagen. Blir vel ca 3 liter. Er det mye eller lite? Anonym poster: 2bc863494f368915e7d986a02f353d6c
Anonym bruker Skrevet 2. desember 2012 #6 Skrevet 2. desember 2012 Drikk olivenolje morgen og kveld, ca 15 ml pr gang. Kok sviskergrøt (hjemmelaget) som du spiser på fastende mage hver morgen. Blander man ut olivenoljen i noe? Anonym poster: 2bc863494f368915e7d986a02f353d6c
Anonym bruker Skrevet 2. desember 2012 #7 Skrevet 2. desember 2012 Lactulose. Fås kjøpt på apotek og kan brukes av gravide. Funker garantert Skal sjekke det ut. Takk Anonym poster: 2bc863494f368915e7d986a02f353d6c
Gjest Ziva Skrevet 2. desember 2012 #8 Skrevet 2. desember 2012 Trengte bare å se på en melkekartong så var det dotid. Drikk mye vann og hver i bevegelse.
LuksusLiv Skrevet 2. desember 2012 #9 Skrevet 2. desember 2012 Drikk olivenolje morgen og kveld, ca 15 ml pr gang. Kok sviskergrøt (hjemmelaget) som du spiser på fastende mage hver morgen. Blander man ut olivenoljen i noe? Anonym poster: 2bc863494f368915e7d986a02f353d6c Nope, drikke det bart. Smaker ikke så godt, men gjør nytten sin. Sørg for å ha noe å drikke etterpå, juice eller noe.
Audix78 Skrevet 2. desember 2012 #10 Skrevet 2. desember 2012 Hvor mye beveger du deg? Bevegelse er også viktig for at tarmene skal jobbe godt. Gå tur hver dag iallefall. Og hva er rikelig drikke? Når du tilfører bla linfrø MÅ du øke væskeinntaket også. Er dessverre sengeliggende pga store blødninger så får ikke gå turer, vil så gjerne men må følge legens råd der. Drikker rundt fire-fem imsdal flasker dagen. Blir vel ca 3 liter. Er det mye eller lite? Anonym poster: 2bc863494f368915e7d986a02f353d6c Vel da har du svaret på litt av årsaken iallefall... De sier jo at alle bør drikke 3 liter om dagen så det er jo bra inntak så lenge du er sikker på at det er så mye (og du virker jo rimelig sikker :-D). Så da henger jeg meg på at lactulose er noe du kan forsøke, det smører tarmene. Men ikke slutt å drikke nok.
Anonym bruker Skrevet 2. desember 2012 #11 Skrevet 2. desember 2012 Hvor mye beveger du deg? Bevegelse er også viktig for at tarmene skal jobbe godt. Gå tur hver dag iallefall. Og hva er rikelig drikke? Når du tilfører bla linfrø MÅ du øke væskeinntaket også. Er dessverre sengeliggende pga store blødninger så får ikke gå turer, vil så gjerne men må følge legens råd der. Drikker rundt fire-fem imsdal flasker dagen. Blir vel ca 3 liter. Er det mye eller lite? Anonym poster: 2bc863494f368915e7d986a02f353d6c Vel da har du svaret på litt av årsaken iallefall... De sier jo at alle bør drikke 3 liter om dagen så det er jo bra inntak så lenge du er sikker på at det er så mye (og du virker jo rimelig sikker :-D). Så da henger jeg meg på at lactulose er noe du kan forsøke, det smører tarmene. Men ikke slutt å drikke nok. Takk skal sende mannen på apoteket imorgen. Anonym poster: 2bc863494f368915e7d986a02f353d6c
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2014 #12 Skrevet 17. mars 2014 Selv om allmennrådene er fiber og vann, pluss tilstrekkelig med mosjon, så er ikke alltid den gravide kroppen enig i dette. Det er veldig individuelt. Jeg går på do ca en gang i uken, av og til annen hver uke pga treg mage under graviditet. Jeg har vanligvis fordøyelsesproblemer pga nerveproblemer og under graviditeten er det bom stopp. Mange venner av meg, uten problemer med magen i det vanlige liv, er svært plaget under graviditet. Tror egentlig dette er veldig tabu emne og flere har disse problemene enn man tror. Mange nevner Dufalac/lactulose, og det er et veldig bra alternativ hvis det fungerer. Prøv det ut i minst en til to uker før du tar konklusjonen om det fungerer for deg eller ei. Det kan ta lang tid før du ser reultatet av dette. Legen min har gitt meg Laxoberaldråper som tas hver morgen (og/eller kveld) Begynn med 10 dråper og øk eller senk til ønsket kosistens. Fås reseptfritt på apotek og kan trygt brukes av gravide. Det fynker faktsik veldig godt når man finner den dosen som passer effekten kommer etter 2-3 dager.Jeg vet at for andre hjelper også "frukt og fiber" som har kommet med en gravidvennlig variant. Et annet alternativ for å lette trykke når man går på do, er å kjøpe saltvannsoppløsning/skylleveæske, en stor sprøyte og et kvinnekateter. Da får man et naturlig klyster med bare saltvann som kan hjelpe å bløte avføringen slik at dobesøk blir lettere. Og i krisesituasjoner, når man bare må få tømt seg. Så kan du bruke mixrolax klyster, som er effektivt når man trenger det, men det hjelper ikke å bedre selve fordøyelsen. Man må heller ikke bruke det mer enn nødvendig da det kan ha en avhengighetseffekt om man overdriver bruken. Jeg er ingen lege og gir disse tipsene basert på egne erfaringer. Snakk med legen/apotek om tipsene og se hva han/hun anbefaler deg. Det viktigste er å ikke gå med plagsomme problemer som hemmer trivsel. Anonymous poster hash: 4beb4...1f5
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2014 #13 Skrevet 17. mars 2014 Ta tilskudd av magnesium, det hjelper MASSE!! Og pass såklart på å få i deg nok væske Anonymous poster hash: 8e8d7...443
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå