Lykke Fryd ♥ Skrevet 2. desember 2012 #1 Skrevet 2. desember 2012 God morgen på 1.søndag i advent! Når sluttet deres barn å sove på dagtid? Mi sover fortsatt, hun er 2 år og 7 mnd., og jeg lurer på om det kanskje er på tide å slutte fordi hun er begynt å bli i overkant trøblete på kveldene og de dagene, som i går, hun ikke sover på dagtid så sovner hun raskere, hun sover bedre (hører det på pusten) og hun sover litt lengre (fra å begynne å surre kl.05 til å sove til ca.07-08). Når sluttet deres barn og hvordan skjønte du at det var dags for å slutte?
lille sprelle Skrevet 2. desember 2012 #2 Skrevet 2. desember 2012 Det skjedde egentlig gradvis rundt ca den alderen barnet ditt er i. Hun sluttet å sove på dagtid i barnehagen mye tidligere enn hjemme (ble lagt, men hvis hun ikke sovnet, fikk hun komme opp igjen etter en stund.) Etterhvert ble hun ikke lagt en gang. Fikk bare slappe av på sofaen med lydbok mens de andre sov. Hjemme hadde vi dagsov en del lengre. Vi er en svært aktiv familie og det skal litt til å henge med. Trengte derfor dagdupp lengre hjemme.
Lykke Fryd ♥ Skrevet 2. desember 2012 Forfatter #3 Skrevet 2. desember 2012 Vi er ganske aktiv, men nå i mørketiden og i kulda så er det litt mindre, iallfall av uteaktiviteter, så hun er ikke så sliten på dagtid. Hun har alltid vært et "sovedyr", men nå er hun trøblete (særlig på kveldene) og jeg merker stor forskjell på om hun har sovet eller ikke sovet på dagtid. Hvordan ble ettermiddagene når hun sluttet å sove på dagtid?
November-spire-79 Skrevet 3. desember 2012 #4 Skrevet 3. desember 2012 Man trenger vel en liten hvil frem til man fyller 3 år, men om man sover eller bare slapper av litt på slutten er vel individuelt. Hvis ikke barnet virker helt utslitt på dagen, er det vel greit å slutte å sove
Kari K. med to søte små Skrevet 3. desember 2012 #5 Skrevet 3. desember 2012 Hvor lenge sover hun på dagen? Vi kuttet sovingen til en halvtime i barnehagen på slutten. Men vi kuttet sovingen når det ble slik du beskrev. Det ble bare krøll med nattesøvnen. Hvis hun blir overtrøtt går det ann å roe ned litt midt på dagen i barnehagen. Les en bok eller legge seg på en sofa og slappe av litt. Jeg ville ha kuttet dagsovingen. Prøv dere fram! Men husk på at overgangene kan bli litt tøffe. Men det går seg til. Kom på en annen ting. Vår sov annenhver dag i bhg på slutten. Men fortsatt maks en halvtime.
Lykke Fryd ♥ Skrevet 3. desember 2012 Forfatter #6 Skrevet 3. desember 2012 Hun har sovet maks 30min. siden i høst. Det er den siste måneden at hun har blitt trøblete på kveldstid, kan selvsagt ha noe med mørketiden, kulda og lavere aktivitetsnivå å gjøre, det skal jeg ikke si for sikkert. Nå sover hun omlag 7 timer om natta, i motsetning til ca.11 timer før, og jeg tenker at 7 timer er lite. Tok det opp med barnehagen, men de mente det var best å vente litt, en uke og se det an. Vel, jeg skal ikke være vanskelig så vi avventer frem til jul og ser hvordan det blir etterhvert.
Gjest Kira bjeffer julen inn Skrevet 4. desember 2012 #7 Skrevet 4. desember 2012 Jeg synes 7 timer på natten hørtes veldig lite ut for en 2-åring. Min eldste sluttet å sove på dagtid før hun fylte 2 år. Jeg synes det var litt tidlig å slutte, men hun ville ikke sove lenger. Bare tullet og fjåset både hjemme og i barnehagen. Det var litt tungt den første uken, men etter det så har hun vært en drøm å legge på kveldstid. Legger seg senest kl 1900, og sover minst 12 timer (med mindre hun er syk). Hvis hun fortsetter å tulle slik på kveldstid, så ville jeg nok forsøkt å kutte dagsovingen helt. Det må jo være slitsomt for dere begge to hvis det drøyer hver eneste kveld. Lykke til, og håper det ordner seg snart
Milla-Mamma til 3 Skrevet 5. desember 2012 #8 Skrevet 5. desember 2012 Jenta mi blir to år i januar og har slutta no. Ho er våken og blid heile dagen, og meg seg ca 18:30. Sover sammenhengende til 07-08:30 Me har nett slutta, for når me la ho sovna ho ikkje før 21-22 Syns og det er veldig tidlig å slutte, men i og med at ho ikkje er grinete og trøtt om ettermiddagen tenker eg ho får nok søvn. Me kose litt på sofaen og slappe av når ho egentlig skal sova.
Cornelianelia Skrevet 7. desember 2012 #9 Skrevet 7. desember 2012 Sju timers søvn om natta er altfor lite for en toåring! Her sov eldste til hun fylte tre. Minstemann sov på dagtid til han var tre år og fire mnd. Minstemann ble så utrolig grinete de dagene han ikke fikk en dupp, så det var uaktuelt å slutte tidligere.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå