Anonym bruker Skrevet 1. desember 2012 #1 Skrevet 1. desember 2012 Jeg har ei jente på 5 år som vet nøyaktig hva hun vil. Idag var vi på besøk til mine foreldre, og faren min er en veldig bestemt gammel mann. De meningene han har, slik er det- ellers kan man banne på at det smeller. Gjør noen noe galt, så er det stor ståhei, så man er veldig forsiktig i det huset for å si det slik.Idag var vi der til middag, og etter middagen skulle vi rydde av bordet før vi skulle spise dessert. Jenta på 5 fikk beskjed om å ta av asjetten etter seg hos bestefar, men hun nektet. Det neste hun gjorde var å ta glasset med vann å true med å helle det i gulvet om han ikke tok av etter henne. Han sa "nei, det gjør du altså ikke, men du skal ta av etter deg". Så stirrer hun han inn i øynene, mens hun heller over glasset med vann!! :OOff, han som alltid blir sint av slike ting ble helt målløs, og jeg ble faktisk stående å le meg halvt ihjel! Det er INGEN som tørr å gjøre noe slik mot han, så jeg falt nesten i dunge. Skal sies at jeg sto klar til å ta henne itilfelle han skulle kjefte på henne, men han ble helt paff.Tenk min lille snille 5-åring, for en RAMP hun har blitt! :)Jeg kan faktisk ikke annet enn å le. Ingen som klarte å kjefte på henne heller, må inrømme at jeg syntes det var litt søtt. Hun så ikke reaksjonen min, så jeg måtte ta henne litt etterpå- bare så det er sagt.Grunnen til at jeg ikke grep inn, var at jeg mener at hun skal lære seg å ta imot beskjeder fra andre, men hadde aldri i livet trodd hun skulle helle vannet ut rett foran øynene på han... Uff å uff Anonym poster: 53948c03030ce9eb1afb2af7cafcd912
LillaGorilla♥♥ Skrevet 1. desember 2012 #2 Skrevet 1. desember 2012 Vel, hvis han er en selvhøytidelig, sint gammal stabukk, kan det godt være at han får som fortjent. Av og til får vi de reaksjonene vi selv har fremprovosert fra ungene. Alternativt slekter hun på ham!
BareMas Skrevet 1. desember 2012 #3 Skrevet 1. desember 2012 Kanskje hun mente at han trengte å få beskjed om hvor skapet skulle stå, så hva er vel bedre enn å merke av på gulvet hvor det skulle plasseres? tøft gjort av en 5-åring, selv om metoden muligens ikke var den beste. Blir nok ei tøff ei når de riktige kommunikasjonsverktøyene er på plass.
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2012 #4 Skrevet 1. desember 2012 He he Har en pappa som er av samme sorten, han fortjente det nok Anonym poster: 325f4c646a165eaab33f9877c2e45697
Lykke Fryd ♥ Skrevet 1. desember 2012 #5 Skrevet 1. desember 2012 Helt fair å be et barn om å rydde av etter seg. Ser ikke hva som er surt eller kjipt med det. Hadde et barn gjort noe slikt her og mora attpåtil begynte å le så hadde jeg blitt rimelig sjokkert.
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2012 #6 Skrevet 1. desember 2012 Er det virkelig greit at en unge oppfører seg på den måten så lenge bestefar er "vrien" nok? Sjokkerende oppførsel og jeg hadde IKKE ledd av det. Hun må da lære seg å rydde opp etter seg uten å komme med primadonnanykker. Anonym poster: f634dedd9d1efa1207a0c6b7617a8cb4
Gjest Sekretøsa Skrevet 1. desember 2012 #7 Skrevet 1. desember 2012 Sto klar til å ta henne i tilfelle han kjeftet?? Han burde kjefta! Ingen 5åring står å heller vann på gulvet på pur faen. Tror du virkelig at hun ville "sette han på plass"? det der var trass, og du godtar det.
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2012 #8 Skrevet 1. desember 2012 Høres ut som hun er en håndfull og vel så det hun der Anonym poster: 8b92bbc4933295624e51fdbd78208fea
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2012 #9 Skrevet 1. desember 2012 For å si det slik, så har jeg nok noe å bryne meg på de kommende årene... Har blitt fortalt og husker meget godt hvordan jeg var, så hun har litt å slektes på. Det var ikke bare at hun skulle ta av bordet, men det var noe før det og som han fremprovoserte for å si det slik. Jenta tok selvfølgelig av bordet etter seg tilslutt, men jeg mener såklart at hun må lære seg å tåle at andre snakker til henne. Er ikke rart jeg lo, men dere kjenner ikke hele settingen, så da blir det feil av dere å dømme. Barna mine har det nok mye strengere enn mange andre, men det vil IKKE si at dem er englebarn uansett- for det er dem neimen ikke. Men jeg kunne uansett ikke få bedre barn, selv om det kan være veldig krevende. HI Anonym poster: 53948c03030ce9eb1afb2af7cafcd912
Fiemamma Skrevet 1. desember 2012 #10 Skrevet 1. desember 2012 Skulle fått tørka opp hver eneste dråpe OG fjerna tallerkenen hvis det var min.
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2012 #11 Skrevet 1. desember 2012 For å si det slik, så har jeg nok noe å bryne meg på de kommende årene... Har blitt fortalt og husker meget godt hvordan jeg var, så hun har litt å slektes på. Det var ikke bare at hun skulle ta av bordet, men det var noe før det og som han fremprovoserte for å si det slik. Jenta tok selvfølgelig av bordet etter seg tilslutt, men jeg mener såklart at hun må lære seg å tåle at andre snakker til henne. Er ikke rart jeg lo, men dere kjenner ikke hele settingen, så da blir det feil av dere å dømme. Barna mine har det nok mye strengere enn mange andre, men det vil IKKE si at dem er englebarn uansett- for det er dem neimen ikke. Men jeg kunne uansett ikke få bedre barn, selv om det kan være veldig krevende. HI Anonym poster: 53948c03030ce9eb1afb2af7cafcd912 Folk svarer jo kun på bakgrunn av det du skriver i hovedinnlegget. Det du forteller og anser som relevant informasjon. At du kommer drassende med tilleggsinfo etterpå kan du ikke laste andre for. Vi svarer utfra hovedinnlegget, ikke noe annet. Anonym poster: e96edf507c8be505aac3437b416a5209
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2012 #12 Skrevet 1. desember 2012 Høres ut som en skikkelig drittunge. Beklager at jeg sier det... Anonym poster: f634dedd9d1efa1207a0c6b7617a8cb4
Gjest peacock Skrevet 1. desember 2012 #13 Skrevet 1. desember 2012 Ja det ville jeg altså heller ikke godtatt. Huff, tror jeg hadde blitt sendt på rommet når jeg var liten om jeg hadde gjort slik - i tillegg til å måtte tørke opp og rydde tallerkenen min. Om det er slik datteren din takler å ta imot helt rimelige ordrer fra andre har du nok noe å ta tak i, HI. Kan godt se at det er morsomt at hun slekter på bestefar i personlighet (å være sta), men dette her var rett og slett uakseptabelt og ikke morsomt i det hele tatt.
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2012 #14 Skrevet 1. desember 2012 Det handler jo ikke bare om at barn skal lære seg å ta av bordet, slik som mange fremstiller det her. Det handler om å uttrykke seg på en ordentlig måte, også til barn. Den kompetansen har tydligevis ikke bestefar. Min erfaring er at unger oppfører seg i henhold til tiltale. Og hvis bestefar sitter og kommanderer og er en skikkelig stabukk, så gjør hun jo ikke noe annet enn å kopiere hans væremåte. De fleste unger jeg kjenner i den alderen rydder av seg hvis de blir bedt om det på en høflig og hyggelig måte. Synes han fikk som fortjent! Anonym poster: 47a9ea98389be3359420e4f8ddb550d0
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2012 #15 Skrevet 1. desember 2012 Det handler jo ikke bare om at barn skal lære seg å ta av bordet, slik som mange fremstiller det her. Det handler om å uttrykke seg på en ordentlig måte, også til barn. Den kompetansen har tydligevis ikke bestefar. Min erfaring er at unger oppfører seg i henhold til tiltale. Og hvis bestefar sitter og kommanderer og er en skikkelig stabukk, så gjør hun jo ikke noe annet enn å kopiere hans væremåte. De fleste unger jeg kjenner i den alderen rydder av seg hvis de blir bedt om det på en høflig og hyggelig måte. Synes han fikk som fortjent! Anonym poster: 47a9ea98389be3359420e4f8ddb550d0 Hehe, var nesten litt godt å se at det kom et slikt innlegg. Jeg har nok å ta tak i, men hun hører som oftest etter når andre prater til henne. Hun tar ALLTID av etter seg, men som du sier er ikke han veldig barnevennlig av seg. Han sitter der og bjeffer til dem, og det gjør jo alt veldig utriveligt. Jeg sender ikke barna dit alene, bare med tanke på oppførselen hans. De har aldri overnattet der, men jeg har noen gang fått mamma til å komme hit om jeg har hatt behov for det. Med tanke på oppførselen hans, er jeg faktisk overasket over at hun turte å gjøre dette. Var derfor jeg sto klar til å "ta henne", fordi han skremmer og knekker barn mer på psyken enn å få dem til å forstå ting. Anonym poster: 53948c03030ce9eb1afb2af7cafcd912
Gjest peacock Skrevet 1. desember 2012 #16 Skrevet 1. desember 2012 Det handler jo ikke bare om at barn skal lære seg å ta av bordet, slik som mange fremstiller det her. Det handler om å uttrykke seg på en ordentlig måte, også til barn. Den kompetansen har tydligevis ikke bestefar. Min erfaring er at unger oppfører seg i henhold til tiltale. Og hvis bestefar sitter og kommanderer og er en skikkelig stabukk, så gjør hun jo ikke noe annet enn å kopiere hans væremåte. De fleste unger jeg kjenner i den alderen rydder av seg hvis de blir bedt om det på en høflig og hyggelig måte. Synes han fikk som fortjent! Anonym poster: 47a9ea98389be3359420e4f8ddb550d0 Når man er på besøk hos andre må man følge husreglene mener jeg. Kan ikke se hva som var problemet i at jenta måtte rydde asjetten? Så kan hellere mamma forklare i etterkant at slik prater bestefar, men sånn er det og det må vi bare la være å bry oss om. Han mener ikke noe vondt med det. Kanskje han fikk som fortjent, men det er en helt annen diskusjon enn om oppførselen til jenta var akseptabel. Er helt enig i at HI ikke grep inn i maktkampen mellom de to, men når jenta trassa såpass synes jeg man som foreldre har plikt til å gripe inn i etterkant, be jenta tørke opp det hun har sølt og å se til at hun gjør som hun har fått beskjed på; å rydde tallerkenen. Kravet var ikke urimelig. Et tenkt eksempel: Det er ikke lov å sitte med sko i sofaen hjemme hos deg. Jeg og datteren min er på besøk og jeg synes regelen om å ikke ha sko i sofaen er latterlig. Jenta sitter med sko i sofaen og du ber henne ta dem ned men hun nekter og truer med å tømme saftglasset i sofaen. Jeg griper ikke inn, for jeg synes jo regelen er latterlig siden det er lov med sko i sofaen hjemme hos oss, og jeg synes også at du snakket mye strengere til jenta enn det jeg selv pleier å gjøre. Når hun tømmer saftglasset i den fine hvite sofaen din begynner jeg å le, for jeg synes at det hadde du fortjent, du som har så latterlige regler og ber andre om å følge de i en streng tone. Er det greit? Høyst sannsynlig ikke.
Beklager - Dysleksi Skrevet 1. desember 2012 #17 Skrevet 1. desember 2012 Huff. trist. Hadde mine barn oppført seg slik hadde jeg ikke klart å le av det. Jeg hadde blitt så lei meg.
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2012 #18 Skrevet 1. desember 2012 Det handler jo ikke bare om at barn skal lære seg å ta av bordet, slik som mange fremstiller det her. Det handler om å uttrykke seg på en ordentlig måte, også til barn. Den kompetansen har tydligevis ikke bestefar. Min erfaring er at unger oppfører seg i henhold til tiltale. Og hvis bestefar sitter og kommanderer og er en skikkelig stabukk, så gjør hun jo ikke noe annet enn å kopiere hans væremåte. De fleste unger jeg kjenner i den alderen rydder av seg hvis de blir bedt om det på en høflig og hyggelig måte. Synes han fikk som fortjent! Anonym poster: 47a9ea98389be3359420e4f8ddb550d0 Når man er på besøk hos andre må man følge husreglene mener jeg. Kan ikke se hva som var problemet i at jenta måtte rydde asjetten? Så kan hellere mamma forklare i etterkant at slik prater bestefar, men sånn er det og det må vi bare la være å bry oss om. Han mener ikke noe vondt med det. Kanskje han fikk som fortjent, men det er en helt annen diskusjon enn om oppførselen til jenta var akseptabel. Er helt enig i at HI ikke grep inn i maktkampen mellom de to, men når jenta trassa såpass synes jeg man som foreldre har plikt til å gripe inn i etterkant, be jenta tørke opp det hun har sølt og å se til at hun gjør som hun har fått beskjed på; å rydde tallerkenen. Kravet var ikke urimelig. Et tenkt eksempel: Det er ikke lov å sitte med sko i sofaen hjemme hos deg. Jeg og datteren min er på besøk og jeg synes regelen om å ikke ha sko i sofaen er latterlig. Jenta sitter med sko i sofaen og du ber henne ta dem ned men hun nekter og truer med å tømme saftglasset i sofaen. Jeg griper ikke inn, for jeg synes jo regelen er latterlig siden det er lov med sko i sofaen hjemme hos oss, og jeg synes også at du snakket mye strengere til jenta enn det jeg selv pleier å gjøre. Når hun tømmer saftglasset i den fine hvite sofaen din begynner jeg å le, for jeg synes at det hadde du fortjent, du som har så latterlige regler og ber andre om å følge de i en streng tone. Er det greit? Høyst sannsynlig ikke. Siden du og jeg helt tydelig har svært forskjellig menneskesyn, fokuserer vi på helt ulike ting i denne debatten. Bestefar kan ikke oppføre seg som en dust overfor andre bare fordi det er hans hus. Han er den voksne og dermed den som må ta ansvar for relasjonene og oppførselen overfor barnet. Hun gjør noe som er helt vanlig for 5-åringer, nemlig å kopiere voksnes adferd. Så bestefar kan i grunn skylde seg selv. Noen ønsker at barn skal være roboter som lystrer ordrer og regler. Men jeg tror at den kompetansen barn tilegner seg om mellommennskelige realsjoner (gjennom å kopiere oss) er mye mer verdifull. Det handler om å bli ansvarlige individer fremfor å bli lydige individer. Den strenge patriarken som sitter på sin trone og bjeffer ut ordre er ganske avlegs i vår tid, og det er det med god grunn. Anonym poster: 47a9ea98389be3359420e4f8ddb550d0
Turidtruseløs Skrevet 1. desember 2012 #19 Skrevet 1. desember 2012 Uansett hva som er bakgrunnen er det jo ganske barnslig av deg som mor å stå å le av at barnet tømmer et glass med vann på gulvet. Vil ikke akkurat si at du lærer barnet ditt å ta i mot beskjeder fra andre, derimot viser du henne at hun slettes ikke trenger å gjøre som andre sier.
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2012 #20 Skrevet 1. desember 2012 Det handler jo ikke bare om at barn skal lære seg å ta av bordet, slik som mange fremstiller det her. Det handler om å uttrykke seg på en ordentlig måte, også til barn. Den kompetansen har tydligevis ikke bestefar. Min erfaring er at unger oppfører seg i henhold til tiltale. Og hvis bestefar sitter og kommanderer og er en skikkelig stabukk, så gjør hun jo ikke noe annet enn å kopiere hans væremåte. De fleste unger jeg kjenner i den alderen rydder av seg hvis de blir bedt om det på en høflig og hyggelig måte. Synes han fikk som fortjent! Anonym poster: 47a9ea98389be3359420e4f8ddb550d0 Når man er på besøk hos andre må man følge husreglene mener jeg. Kan ikke se hva som var problemet i at jenta måtte rydde asjetten? Så kan hellere mamma forklare i etterkant at slik prater bestefar, men sånn er det og det må vi bare la være å bry oss om. Han mener ikke noe vondt med det. Kanskje han fikk som fortjent, men det er en helt annen diskusjon enn om oppførselen til jenta var akseptabel. Er helt enig i at HI ikke grep inn i maktkampen mellom de to, men når jenta trassa såpass synes jeg man som foreldre har plikt til å gripe inn i etterkant, be jenta tørke opp det hun har sølt og å se til at hun gjør som hun har fått beskjed på; å rydde tallerkenen. Kravet var ikke urimelig. Et tenkt eksempel: Det er ikke lov å sitte med sko i sofaen hjemme hos deg. Jeg og datteren min er på besøk og jeg synes regelen om å ikke ha sko i sofaen er latterlig. Jenta sitter med sko i sofaen og du ber henne ta dem ned men hun nekter og truer med å tømme saftglasset i sofaen. Jeg griper ikke inn, for jeg synes jo regelen er latterlig siden det er lov med sko i sofaen hjemme hos oss, og jeg synes også at du snakket mye strengere til jenta enn det jeg selv pleier å gjøre. Når hun tømmer saftglasset i den fine hvite sofaen din begynner jeg å le, for jeg synes at det hadde du fortjent, du som har så latterlige regler og ber andre om å følge de i en streng tone. Er det greit? Høyst sannsynlig ikke. Siden du og jeg helt tydelig har svært forskjellig menneskesyn, fokuserer vi på helt ulike ting i denne debatten. Bestefar kan ikke oppføre seg som en dust overfor andre bare fordi det er hans hus. Han er den voksne og dermed den som må ta ansvar for relasjonene og oppførselen overfor barnet. Hun gjør noe som er helt vanlig for 5-åringer, nemlig å kopiere voksnes adferd. Så bestefar kan i grunn skylde seg selv. Noen ønsker at barn skal være roboter som lystrer ordrer og regler. Men jeg tror at den kompetansen barn tilegner seg om mellommennskelige realsjoner (gjennom å kopiere oss) er mye mer verdifull. Det handler om å bli ansvarlige individer fremfor å bli lydige individer. Den strenge patriarken som sitter på sin trone og bjeffer ut ordre er ganske avlegs i vår tid, og det er det med god grunn. Anonym poster: 47a9ea98389be3359420e4f8ddb550d0 Hi skriver: "Jenta på 5 fikk beskjed om å ta av asjetten etter seg hos bestefar, men hun nektet. Det neste hun gjorde var å ta glasset med vann å true med å helle det i gulvet om han ikke tok av etter henne. Han sa "nei, det gjør du altså ikke, men du skal ta av etter deg"." Hvor iallverden leser du at bestefar er en dust i denne situasjonen? Hvor leser du at han bjeffer eller er tror han er kongen på haugen? Bestefar ber barnet ta av bordet. Hun nekter og truer. Han ber henne om å slutte å true og å heller rydde av etter seg. Hva var så galt i det? Bortsett fra at barnet er frekk og mangler oppdragelse. Anonym poster: e96edf507c8be505aac3437b416a5209
ma(G)ma med to små :) Skrevet 1. desember 2012 #21 Skrevet 1. desember 2012 Jeg er selv veldig opptatt av at man skal snakke til barn med den samme respekten som man har når man snakker til voksne, og jeg oppdrar på ingen måte mine barn til å bli lydige individer. Men her reagerer faktisk jeg også! Et barn på 5 år burde ha lært seg at det følger de beskjedene andre voksne gir det, med mindre beskjedene er helt hårreisende. Det er en sosial kontekst det er viktig å kunne, og ikke så vanskelig å oppfatte. Jeg hadde blitt forfjamset hvis mitt barn hadde snakket til MEG på det viset. Hadde det snakket til noen andre på det viset, ja da tror jeg nesten at jeg hadde begynt å gråte! Barn som blir møtt med respekt, og lært opp til å respektere folk rundt seg, blir ikke til små troll KUN på grunn av at en bestefar er vrien. Mine barn har også en vrien bestefar, men de lærer seg allikevel at de skal respektere hans regler og hans beskjeder når de er i hans hus eller under hans ansvar. Så kan vi heller le litt sammen av de tåpelige reglene vi må følge, når vi kommer hjem. Men følge dem, det må vi altså!
L-8 Skrevet 1. desember 2012 #22 Skrevet 1. desember 2012 Jeg syntes det var ganske morsomt jeg. Ser for meg den intense stirrekonkurransen før trassungen "vant" Hun ville sikkert bare markere seg for noe hun følte hadde vært urettferdig i forkant. Neivel, så var det ikke "korrekt" oppførsel hverken av henne eller mor da, men det kan da gå en faen i alle og enhver. Ingen barn er englebarn hele tiden, vær glad datteren din har en sterk karakter, HI. Virker jo ikke som om dette var hverdagskost uansett
O`Neill Skrevet 1. desember 2012 #23 Skrevet 1. desember 2012 Kan desverre ikke se noe søtt ved at et barn svarer med å helle over et glass med vann fordi hun ikke vil rydde etter seg og "kommanderer" andre til å gjøre det for henne, for ellers..... Tror du trenger å lære ditt barn en ting eller to om respekt for andre
Anonym bruker Skrevet 2. desember 2012 #24 Skrevet 2. desember 2012 Jeg er rystet over deg HI..... Du trenger helt klart veiledning i barneoppdragelse. Hadde skjemtes om min 5-åring hadde gjort dette Hvor gammel er du? Anonym poster: 67bff28beb030eb6f48f3cc3eb242fec
Anonym bruker Skrevet 2. desember 2012 #25 Skrevet 2. desember 2012 Jeg er rystet over deg HI..... Du trenger helt klart veiledning i barneoppdragelse. Hadde skjemtes om min 5-åring hadde gjort dette Hvor gammel er du? Anonym poster: 67bff28beb030eb6f48f3cc3eb242fec Vet du, jeg trenger ikke noe veiledning i barneoppdragelse, heldigvis For noen kan jeg nok virke veldig barnslig, men det får så være. Klart man skjemmes når barna oppfører seg på den måten, men i denne sammenhengen begynte både mamma og jeg og le. Jenta fikk ikke dette med seg, da vi sto på kjøkkenet med oppvasken. Såklart fikk hun beskjed om å tørke opp og rydde etter seg, og det gjorde hun. Klarte ikke kjefte, men såklart tok jeg tak i dette etterpå. Alderen spiller ingen rolle, men ville sikkert blitt rakket ned på om jeg skrev den! (Nei, ble ikke mor som 16-åring) Anonym poster: 53948c03030ce9eb1afb2af7cafcd912
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå