Gå til innhold

Tar deres foreldre lett på sikring av barn i bil?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og min mor skulle ta med mine 3 barn på en tur. Min mor skulle hente oss med hennes bil, og hun skulle montere bilseter på forhånd. Ja, hun har bilseter til alle 3. Hun har mange barnebarn og bilseter til alle aldre. Når vi skal sette oss inn i bilen så har hun tatt feil sete til yngstemann som blir 2 år om et par måneder. Hun hadde tatt samme sete til henne som til 4,5-åringen, sånt stort sete uten seler i selve setet. Hun mente det ikke var så nøye og ble irritert da jeg lagde et nummer ut av det. Det endte med at jeg ble hjemme med minstemann. Min egen bil med våre seter på bortreist med mannen. Kunne heller ikke dra innom min mor igjen på grunn av avstanden.

Hadde dere kjørt likevel? Er deres foreldre nøye på sikkerheten?

Anonym poster: 94f62fd404dc28b3fa919eb068dab7d7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mamma har ikke bil, men pappa er svært nøye på dette med bilsikring eller rettere sagt: Pappa sin samboer er svært nøye og han gjør som hun sier :)

Og nei, jeg hadde ikke kjørt uten sikker og riktig sikring i bil.

Skrevet

Kanskje i starten da vi hadde baby. En gang vi skulle kjøre hjem fra byen, 2-3 km, sa hun "jeg kan vel bare ha han i armene, jeg holder godt fast....."

Men nå 5 år etter og to flere barn har jeg oppdratt henne riktig...hehe. Vi bor i en annen by og hun har noen gang foreslått at jeg bare kan ta med barna på toget så Jan hun hente oss der. Når jeg sa sier hvordan hun har tenkt å frakte oss hjem i hennes bil blir hun bare stille og jeg vet hun tenker for seg selv at "det er jo ikke lange veien....)

Anonym poster: ac778c817cf86d4953c57e5aad9a7964

Skrevet

Nei, jeg hadde ikke kjørt, og ikke latt noen andre kjøre med min unge om hun ikke var korrekt sikret i bil.

Jeg er HELT nazi på bilsikring, av både barn og voksne, så slikt er uaktuelt.

Heldigvis er mine foreldre på samme måte, og de har kjøpt nøyaktig samme setet som vi har til å ha i bilen sin. :)

Noen mener sikkert det er hysterisk, men so what. Heller det enn død eller skadet unge!

Skrevet

Nei, de er veldig nøye.

En bestemor ville vel aldri kunnet leve med det om noe skjedde med et av barnebarna når de har ansvaret? Min mamma er hønemor deluxe, er nesten latterlig noen ganger, men akkurat når det kommer til sikring i bil er det greit.

Anonym poster: 8a197cbe3c46260541e95d21a286db1a

Skrevet

De synes vi er litt hysteriske, men de gjør som vi sier. :P

Jeg skjønner de litt da, da jeg var liten var jeg helt usikret i baksetet, reiste meg gjerne opp og stod og hang over seteryggene deres. Ingen reagerte på det den gangen. Også er det vel lett å glemme at trafikken, samt informasjonen vi har om risikoen, er litt annerledes i dag.

Anonym poster: acab4d14b8ca65f8b560e6b4647b854b

Skrevet

Mamma har innstillingen at mye har endret seg siden vi var barn og hun skjønner at bla bilsikringen den gangen ikke var optimal, så hun ville aldri satt barna mine i en bil uten å være sikker på at setet var bra nok. Pappa derimot, syns jeg er hysterisk. Han sier ingenting, men som en annen skriver over, det hender jeg merker på pausen i samtalen at han konsentrerer seg veldig om å ikke si at "det er jo ikke så langt".

Jeg hadde aldri satt barna i en bil uten at de er godt nok sikret. Jeg syns det var veldig ubehagelig en gang jeg måtte sende av gårde eldste som da var over 3 år og 15 kg i en beltestol, men ettersom det var lovlig og sånn situasjonen var ellers valgte jeg å gjøre det.

Anonym poster: faf3f3192d60a0ec59ca42381d2d4259

Skrevet

Nei, de er veldig nøye og har kjøpt samme sete som vi selv har i bilen!!

Skrevet

Min mor er ikke særlig nøye med sikring av barn i bil. Heldigvis er mine tre småsøsken nazi på det selv, så de gir ikke mamma lov til å trø på gasspedalen før de har fått på seg beltet på riktig måte (alle er under ti år, men over 7 år). Min datter har et eget sete i mamma sin bil som er enkel å montere. Er aldri redd for at det ikke blir brukt om min datter skal dra noe plass med bestemora si siden det er så enkelt å montere. Også er min datter bare 2 år gammel, ville nok blitt litt ståhei om hun skulle sittet nesten løs uten barnesete :) hehe

Jeg har ikke bil og førerkort selv, men det får jeg snart. Kravet til bilen vil da være isofix-fester slik at vi kan bruke isofix og ha jenta bakovervendt (setet i bestemors bil er forovervendt).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...