Anonym bruker Skrevet 1. desember 2012 #1 Skrevet 1. desember 2012 Vi fikk en kattunge (gutt på 13 uker) igår, og dette viste seg jo å bli et mareritt! Vi har begge vokst opp med katt og har masse gode minner fra dette. Men denne katten er ikke slik vi håpet. Han har nå sittet 1 døgn under sofaen å hylt! Han kommer kun frem for å bruke kassen eller spise. Vi får ikke komme i nærheten av han. Han er livredd oss og uansett hvor mye vi lokker og forsøker å kose stikker han bare lengre under sofaen. Den ene gangen jeg klarte komme i nærheten av han klorte han opp hele hånden min i vill panikk. Vi er vant til kattunger og har aldri opplevd en slik asosial oppførsel. Inatt skrek han HELE natten, sov kanskje 2 timer tilsammen. Vi synes forferdelig synd på han og det virker jo ikke som han har det bra her hos oss. Han virker rett og slett livredd mennesker. Er det noen som kan si meg om dette er "normal" oppførsel? Kommer det til å gå over? Vi kan jo ikke ha en katt som bare hyler (og da mener jeg så høylydt at naboene reagerer) og som ikke kan håndteres... Har noen gode råd?? Begynner å bli litt sliten av skrikinga nå! Anonym poster: 462fc24dc95c9fb4de0114dd0cd7970f
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2012 #2 Skrevet 1. desember 2012 Han høres fryktelig redd ut stakkars Fra nå av så holder dere unna, gi mat som vanlig, men ikke ta kontakt med katten før han ønsker kontakt. Tenk deg selv å bli tatt fra moren din og slengt inn i et miljø du ikke er vant til med kjemper som vil ta på deg? Om han fortsetter ville jeg ringt dyrlegen og hørt med dem, kanskje er han syk? De kan også gi bedre råd enn jeg kan. Dere skulle ha kjøpt Feliway på forhånd, hadde jeg vært dere hadde jeg kjøpt dette på mandag hos dyrlege (Sender ut feromoner som roer ned katten) Anonym poster: 5d639185a7a4626917b25f2aeb9ef02a
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2012 #3 Skrevet 1. desember 2012 Glemte å legge til at det hadde vært lurt av dere å laget en trygg plass til ham, som en pappeske snudd på hodet med tepper i, eller fra dyrebutikk. Anonym poster: 5d639185a7a4626917b25f2aeb9ef02a
Caprica Skrevet 1. desember 2012 #4 Skrevet 1. desember 2012 Dere har jo bare hatt katten en dag da, gi stakkaren sjanse til å bli kjent med dere!
Snuppelupp1988 Skrevet 1. desember 2012 #5 Skrevet 1. desember 2012 Det er helt normalt, kattunger reagerer forskjellig. Noen tar flyttingen fint, andre ikke. Som hun sier over her. La pusen komme til dere, eller sitt stille to meter fra ham med noe godt i en skål, la pusen ha et vile rom der den kan ligge i fred (lun kasse). Kan ta opptil en måned (kanskje to) før pusen finner seg til rette Ta tiden til hjelp og vær tålmodige
Lisjtuppa Skrevet 1. desember 2012 #6 Skrevet 1. desember 2012 Jeg har hatt to kattunger. Første hentet vi hos en familie og hun var livredd. Når jeg hentet henne hos familien stakk hun av inne hos dem, husker damen sa " å nei vi har brukt en evighet på å få tak i henne". Tok henne ca 1 uke å bli trygg på oss, vi brukte mye tid på å få henne trygg i vårt hjem. Gi katten egne "trygge" plasser hvor hun kan være alene og ros all kontakt. Nr 2 var enklere, trygg fra dag 1. De er har alle forskjellige opplevelser. Vær tålmodig og senk skuldrene:)
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2012 #7 Skrevet 1. desember 2012 Tusen takk for gode svar og råd! Kjenner jeg puster litt lettere ut når jeg hører andre har opplevd det samme! Da lar jeg han få litt mer tid før jeg blir for bekymret HI Anonym poster: 462fc24dc95c9fb4de0114dd0cd7970f
LillaGorilla♥♥ Skrevet 1. desember 2012 #8 Skrevet 1. desember 2012 Han trenger tiiiid, stakkars liten.. Her har det tatt noen dager før våre har blitt husvarme og trygge, og de må få lov til å få det rommet og den roen de trenger for å bli det. Han har jo forlatt trygge omgivelser, mammaen sin og kanskje søsken, og er nå en fremmed plass med lyder, lukter og andre levende vesner som han ikke kjenner. Bare la det gå seg til, ikke "tving" dere på ham, la ham ta det i sitt eget tempo, og være rolige rundt ham.
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2012 #9 Skrevet 1. desember 2012 Har 5 katter som vi alle har hatt siden de var veldig små ( reddet de fra gaten i Egypt ). De var vel kansje 5 -6 uker gamle. Og de ble hjemmekjære til tross for behandlingen de fikk ved innflytting ( full vask og rensing av flott og andre småkryp). Fant de på forskjellige tidspunkt. Har aldri opplevd dette. Men vil tro de som hadde de fra de ble født har vært veldig dårlige på menneskelig kontakt. Noe som er kjempetrist. Det beste råder er å la katten bestemme selv. Den kommer etter hvert, når den oppdager at miljøet er trygt. :-). Anonym poster: 852b7409e331635d21e2aa985aef86e3
Gjest Miryks Skrevet 1. desember 2012 #10 Skrevet 1. desember 2012 24 timer er ikke mye tid å gi en liten kattunge på å venne seg til nytt hus, med fremmede mennesker, lukter, lyder og rutiner. Oppfør dere som om han ikke er der, men kanskje litt roligere enn vanlig om dere vanligvis er en veldig aktiv familie. La ham studere dere på avstand så han ser at det ikke er skummelt Tok til meg en vill kattunge i fjor (ble funnet ute da den var rundt 4-6 uker gammel). Tok godt og vel en mnd før den turte å sitte midt på gulvet mens vi gikk rundt den. Nå er hun den største kosepusien jeg har vært borti
Miamimom Skrevet 1. desember 2012 #11 Skrevet 1. desember 2012 Gi den litt tid så går det nok bra! Jeg har en kosekatt som bodde de to første mnd i ventilasjonsanlegget og bare kom ut for mat og toalettbesøk når vi ikke var i nærheten. Det gikk over det og ;-) Tålmodighet er en dyd!
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2012 #12 Skrevet 1. desember 2012 Supert! Dere aner ikke hvor glad jeg er for at dere deler disse erfaringene, jeg var skikkelig bekymret! Er klar over at det er lite tid med kun 1 døgn, men ingen av kattungene jeg har vært borti tidligere har oppført seg så nervøst. Men vi lar han være ifred og så får han selv bestemme når han er klar til å hilse på oss HI Anonym poster: 462fc24dc95c9fb4de0114dd0cd7970f
Musemora Skrevet 1. desember 2012 #13 Skrevet 1. desember 2012 Det vi gjorde med en kattunge vi kjøpte ( halv vill, bodde ute) var at vi hadde den, kassa og maten inne på soverommet vårt de første dagene. Vi gikk inn til henne stadig vekk, la oss på senga, pratet rolig og lekte litt forsiktig med henne. Sånn fjærkost så vi ikke trengte å være nær henne. Hun var veldig skeptisk. Natt nr 3 våknet jeg med en malende katt på hodeputa. Da gikk det bare framover
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2012 #14 Skrevet 1. desember 2012 Det vi gjorde med en kattunge vi kjøpte ( halv vill, bodde ute) var at vi hadde den, kassa og maten inne på soverommet vårt de første dagene. Vi gikk inn til henne stadig vekk, la oss på senga, pratet rolig og lekte litt forsiktig med henne. Sånn fjærkost så vi ikke trengte å være nær henne. Hun var veldig skeptisk. Natt nr 3 våknet jeg med en malende katt på hodeputa. Da gikk det bare framover Oi, det var jo kjempelurt! Takk HI Anonym poster: 462fc24dc95c9fb4de0114dd0cd7970f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå