Gå til innhold

kontraktsbrudd... råd?

Anbefalte innlegg

Skrevet

For to mnd siden kjøpte jeg en leilighet jeg skulle leie ut.

en kollega hadde lett lenge etter en passende leilighet og jeg nevnte dette for henne. hun ville veldig gjerne leie den.

Vi skrev kontrakt og åpnet depositums konto i banken.

Jeg fikk overta leiligheten på torsdag, to dager før avtalt slik at jeg rakk å gjøre den istand til kollegaen min skulle flytte inn. Hun skulle få nøklene i dag.

Jeg og mannen skaffet barnevakt og sto på på kveldene for å male og montere dusj og ventilator for at dette skulle være klart til leietaker i dag.

I går kveld i 21-tiden mens vi står i leiligheten å ordner med dette her får jeg en sms fra leietaker som sier at hun har funnet tilbake til x kjæresten og ønsker derfor ikke å leie allikevel.

Der har jeg mista 2 mnd på å finne en leietaker fordi hun så hun skulle leie og må holde på med visninger og styr nå i desember hvor vi virkelig har nok å gjøre og meningen var jo at vi skulle slippe det.

blir også sittende med en del utgifter som som felleskostnader osv uten å få leie til å dekke det.

ser at hun ikke førte over penger på depositums kontoen vi åpnet sammen i banken på tirsdag.

Hvordan skal jeg gå frem og hva skal jeg gjøre?

Anonym poster: e71f1593baf8d3e3f63a0621b3a1762f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hun har vel oppsigelsestid? Da skal hun betale husleie i oppsigelsestiden

Skrevet

Hun må betale oppsigelsrstiden på lik linje som om hun skulle ha bodd der. Det må hun da skjønne.

Skrevet

Hun må naturligvis betale. Det vet hun sikkert egentlig selv. Husk å ta alt skriftlig, og henvise til de riktige paragrafer i husleieloven. :)

Gjest peacock
Skrevet

Antar at hun har en måneds oppsigelse, så om så opp igår gjelder det frå første januar. Oppsigelsestiden gjelder om hun har skrevet under på kontrakten. Kanskje dere kan løse det ved at hun kan slippe for å betale dersom hun finner en anden som kan flytte inn umiddelbart?

Gjest peacock
Skrevet

Forresten, husk at det er snakk om et utleieforhold, ikke en vennetjeneste. Hun er bundet av kontrakten.

Skrevet

takk for svar. 3 mnd gjensidig oppsigelse står det i kontrakten hun har undertegnet på, jeg har sagt hun kan få slippe unna men to mnd ettersom det er det jeg har tapt av tid til å finne en leietaker, ofte at første leie skal være inne på konto på mandag og neste første januar. så er vi ferdige med det. hun satte aldri penger inn på depositumskontoen vi åpnet sammen i banken på tirsdag så kan ikke holde igjen de heller.

føler meg lurt rett og slett...

Skrevet

Men om hun betaler, hva er problemet da? Hun må jo få lov å si opp..

Skrevet

ja men så er det bare det å få hun til å betale oppsigelses tiden da. hun svarer nemlig ikke.... har jo ikke depositum å holde igjen heller.

HI

Skrevet

Er du medlem i husholderenes landsforening, meld deg inn der visst ikke, jeg mener at du gjennom de kan få gratis advokatbistand.. Evt har de nok gode råd om hvordan du kan gå frem. Men siden hun er en kollega av deg så må det vel være mulig og få henne i tale på jobb evt ?

Skrevet

Den var kjip.Dere jobber jo på samme plass så kan ikke tro at hun vil få så dårlig stempel på seg på arbeidsplassen

Anonym poster: d9df38a4bea2fcdb703b13577ddbe857

Skrevet

nei er ikke medlem der. jeg er i permisjon og hun er sykemeldt så er ikke så lett. hun tilbød seg i går å betale og da jeg sa at da kan hun betale første leie på mandag og andre 1 januar så er vi ferdige med det, så svarte hun ikke. sendte hun en meld i stad å spurte om vi hadde en avtale men den svarer hun heller ikke på.

syns dette er vanskelig. Hun har satt meg i en kjip situasjon. jeg stolte på henne som person og likte hun som en kollega og venn.

men det riktige her er vel at hun forholder seg til kontrakten hun har undertegnet.

jeg prøver å møte henne litt på halvveien ved å trekke fra en mnd, i håp om at forholdet oss i mellom ikke skal bli helt ødelagt.

Antar at hun syns jeg er urimelig, men er jeg egentlig det?

HI

Skrevet

Bare hør med landseieerenes landsforening om hva du evt kan gjøre. Etter på sender du en sms til henne der du skriver at du har prøvd og møte henne på halveien og at du for og være grei trekker fra en mnd, men at siden hun ikke vil inngå en avtale eller svare deg så vil du heller forholde til kontrakten som har en oppsigelsesperioden på 3mnd og minn henne på at du har kontrakten som bevis.

Men skriv at du er villig til og gi henne en siste sjangse. Og du kan jo oppfordre henne til og finne noen andre som er villig til og leige leiligheten og at hun da slipper og betale videre når ny leigetaker er på plass.

Skrevet

Ville ikke tilbudt henne å finne en ny leietager. Velig greit å selv skulle bestemme hvem som skal bo i leiligheten din, skjekke referanser osv.

Skrevet

ja jeg vil helst få velge leietaker selv.

hun skal få ut dagen på å svare meg. Dette er en så vrien og vanskelig situasjon ettersom dette er noen jeg kjenner.

Hadde det vært en hvilken som helst fremmed person så hadde jeg krevd at kontrakten skulle følges. altså 3 mnd husleie uansett.

Vi hadde en muntlig avtale om 9 mnd bindende for begge parter pluss 3 mnd oppsigelsestid. samme avtale som utleiemegleren bruker. men i den skriftlige kontrakten står det kun 3 mnd oppsigelse.

så syns i det minste hun kan gjøre opp for seg og forholde seg til den skriftlige avtalen.

og ta tilbudet om å kun betale to mnd når jeg tilbyr henne å komme fra det med en mnd mindre.

Blir helt matt over hvor egoistiske enkelte mennesker er. Som ikke har forståelse for at de setter andre mennesker i vanskelig situasjon. og ikke vil gjøre opp for seg.

hadde håpet å finne en løsning vi begge kan leve med uten å dra inn advokaten min. 1500kr timen tar han og det har jeg egentlig ikke råd til nå før jul.

skikkelig skuffa og lei meg faktisk.

HI

Skrevet

Om du setter advokat på det, er det naturligvis tre måneder hun skal betale, og da dekker vel den tredje måneden advokatutgifter. Men ser jo at du ikke vil legge utide kronene nå. Husk hva enn du gjør å få det hele skriftlig. Be om skriftlig svar fra henne også. Slutt å ta det over telefon.

Skrevet

har alt på SMS. fikk svar nå om at hun godtok avtalen på to mnd leie.

så da håper jeg hun holder denne avtalen ihvertfall.

så da er d bare å vente å se om d kommer en mnd leie inn på konto på mandag og neste den 1. januar.

herregud for et styr.

men takk for gode råd. :)

HI

Skrevet

Bare husk at dersom du finner en ny leietager som flytter inn raskt, så er hun ikke rettslig forpliktet til å betale. (Dvs. du har ikke rett på dobbel leie)

Du kan jo si dette til henne også, så kanskje hun hjelper deg å finne en ny leietaker?

Skrevet

ok. jeg har lagt ut annonsen å ser om jeg får noen svar så må jeg holde visninger osv. vil gjerne få velge leietaker selv. Er liksom ikke helt det samme for meg hvem som leier der heller.

Vil ha en god følelse når jeg velger hvem som skal bo i min leilighet.

så jeg forhåpentligvis slipper en sånn situasjon igjen.

HI

Skrevet

Åja, det skjønner jeg! Bra det løste seg! Kjedelig med sånne konflikter med kjentfolk.. Synes forøvrig ikke du har vært urimelig! Du skal ikke lide av at hun ombestemmer seg!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...