Anonym bruker Skrevet 30. november 2012 #1 Skrevet 30. november 2012 Men det skal være gjennomtenkt, og ikke noe tull. Har hatt hest, og forskjellige typer smådyr (kanin, marsvin), så vet at det innebærer mye arbeid og koster penger å ha ett dyr. Men man vet jo ikke om man egentlig passer som hundeeier før man har prøvd det, så det jeg lurer litt på om det går an å låne en hund over en periode, for å se om det passer oss? Tenker da at om det ikke passer oss er det jo bedre at den kommer tilbake til samme eier, enn at sen blir sendt videre igjen, og kanskje sender de også den videre om dere skjønner. Anonym poster: 3bde012fa872a3b10e01313035564060
Gjest Kira bjeffer julen inn Skrevet 30. november 2012 #2 Skrevet 30. november 2012 Hva med å f.eks være forvert for en førerhund? Vi har gjort det, og tenker at det kan være en god erfaring hvis man aldri har hatt hund før. Nå husker jeg ikke helt hvor lenge han var hos oss, men tror han var ca 15 mnd da han skulle tilbake for den siste opplæringen og de siste testene. Det eneste negative er at du blir veldig glad i en hund du med ganske stor sikkerhet må gi fra deg (du får i noen tilfeller kjøpe hunden hvis den ikke går igjennom testene).
Catlady Skrevet 30. november 2012 #3 Skrevet 30. november 2012 Men det skal være gjennomtenkt, og ikke noe tull. Har hatt hest, og forskjellige typer smådyr (kanin, marsvin), så vet at det innebærer mye arbeid og koster penger å ha ett dyr. Men man vet jo ikke om man egentlig passer som hundeeier før man har prøvd det, så det jeg lurer litt på om det går an å låne en hund over en periode, for å se om det passer oss? Tenker da at om det ikke passer oss er det jo bedre at den kommer tilbake til samme eier, enn at sen blir sendt videre igjen, og kanskje sender de også den videre om dere skjønner. Anonym poster: 3bde012fa872a3b10e01313035564060 Det høres veldig gjennomtenkt ut det du kommer med, og jeg blir glad når jeg leser slikt for det er så altfor mange som får seg dyr uten å tenke på hvordan det skal bli osv. Vet ikke om det går ann å låne, men hva med å dra på et sånt omplasseringssenter. Der kommer det frivillige som går turer med hundene, så da kan man få en liten følelse ihvertfall, kanskje det er noen som låner ut noen også, det vet jeg ikke.
Gjest Malore Skrevet 30. november 2012 #4 Skrevet 30. november 2012 Men det skal være gjennomtenkt, og ikke noe tull. Har hatt hest, og forskjellige typer smådyr (kanin, marsvin), så vet at det innebærer mye arbeid og koster penger å ha ett dyr. Men man vet jo ikke om man egentlig passer som hundeeier før man har prøvd det, så det jeg lurer litt på om det går an å låne en hund over en periode, for å se om det passer oss? Tenker da at om det ikke passer oss er det jo bedre at den kommer tilbake til samme eier, enn at sen blir sendt videre igjen, og kanskje sender de også den videre om dere skjønner. Anonym poster: 3bde012fa872a3b10e01313035564060 Du kan låne min å prøve hvordan det er:) Ellers er førerhund en god ide da!
Anonym bruker Skrevet 30. november 2012 #5 Skrevet 30. november 2012 Har hatt hund tidligere, men var da ung, og ikke gjennomtenkt, så var ikke så lenge. Så OM det blir å skaffe, så mååå det være gjennomtenkt, skal ikke ha hund som bare står i bånd ute, den ska trimmes å holdes på med. Og alle skal være enig, og delta for at vi skal skaffe oss hund, ungene på 7 og 10 år må være delaktig, uten å ha hovedansvar. Anonym poster: 3bde012fa872a3b10e01313035564060
May the force be with you Skrevet 30. november 2012 #6 Skrevet 30. november 2012 Begynn som frivillige på en omplasseringsgård e.l., det gjorde vi, og det hjalp oss langt i valget om å skaffe oss en egen hund:) Vær forverter for f.eks. Blindeforbundet (slik Kira... Nevner over her). Vær "barnevakter" for naboens hund/et familiemedlem sin hund/andre sin hund.. Les om hunderaser, og vær sikker på at den dere evt. Velger, passer for dere. Og at dere vet at dere kan dekke alle hundens behov.. Vi valgte første hunden mye etter utseende (beagle), og fikk senere erfare at den krevde mer mental trening enn vi kunne dekke. (dette endte med omplassering etter ca.3 år). Velg evt. En litt voksen omplasseringshund (mange annonser på finn), slik at den hunden fortsatt får et godt liv, samtidig som dere slipper unna en krevende valpetid:) Og til slutt: vist det er familiehund dere skal ha, så anbefaler jeg sterkt Retriever'n! Vi har ei fantastisk NSDT-retriever tispe, som jeg ikke får rost nok. Tålmodig med dyr og barn, rolig, kunne ikke bytta henne mot alt gull i verden<3
Anonym bruker Skrevet 30. november 2012 #7 Skrevet 30. november 2012 Når man ser på hundeannonser på Finn er det ekstremt mange som ikke vet hva de gjør når de skaffer hund - det er faktisk umulig å tro på at så manges "livssituasjon har forandret seg" allerede etter et par-tre måneder med valp (ja, valp er heltidsjobb!) eller at så mange "har utviklet allergi" akkurat rundt den alderen hunden er halvannet år og i verste pubertet. Så det er kjempefint at du vil gjøre det seriøst! Det er en forpliktelse for de neste ti årene - hver dag, også klokka seks om morgenen når det sludder sidelengs - og det vil kreve sine par timer utav hver dag. JA, mye av denne tiden kan kombineres med andre ting - tur skal man kanskje uansett, eller man skal trene, eller tar med bikkja til posthuset - men mange glemmer at bikkja må ut minst tre ganger om dagen hver jævlade dag, og ikke bare utafor porten heller. Og så koster det, både i innkjøp, for, veterinær, forsikring og utstyr. Og du må kanskje tenke alternativt rundt ferier og helgeturer, du må ha et liv som passer bikkja eller et godt system for avlasting/pass. Du får hår i hele huset alltid, du må bruke tid på mental trening og lydighet, og jeg kjenner ikke en eneste hund som ikke har NOE man gjerne skulle vært foruten - enten at den bjeffer på alt og alle, eller at den gnager på interiøret om den kjeder seg, eller at den ikke funker sammen med andre hunder, eller at den har allergi og må få spesialfor, eller at den hopper, eller piper i bilen, elller...eller... og du har likevel valgt den og må investere det det tar for å avlære eller kurere, og kanskje blir det aldri bra. Er du villig til alt dette kan du kanskje bli hundeeier, men ikke til en fuglehund om du aldri jakter, eller en border collie om du helst vil rusle drømmende turer i lavt tempo, eller til en bulldog om du skal ha den med på skitur... Anonym poster: c76a3533d89dca0851b6a1691eaeec11
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2012 #8 Skrevet 1. desember 2012 Hi her. Takk for svarene :-) Det blir iallfall ikke noe problem med hundepass om vi skal bort, pappa og svigerfar stiller opp ved behov, og skulle de være opptatt så er det ett hundesenter like ved der vi bor som passer hunder mens man er borte, de driver også med kurs for hundeeiere, som evt blir å være med på. Vi er mye borte i helgene, men der vi er passer det perfekt med hund. Når det gjelder rase, så må det også tenkes igjennom, og blir da å snakke med folk med erfaring for å hjelpe oss å finne rett rase for oss. Anonym poster: 3bde012fa872a3b10e01313035564060
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå