Anonym bruker Skrevet 30. november 2012 #1 Skrevet 30. november 2012 Lurer på om noe her kun har gitt melk ved å pumpe seg? Altså ikke lagt barnet til brystet? Jeg HATET å amme men nr 1 , ikke fordi det var vrient eller ikke hadde nok melk. Men fordi jeg syntes det var altfor intimt og taklet det absolutt ikke ute blant folk. Allikevel truet jeg meg gjennom det i 3 mnd... Denne gangen står det mellom å kun gi pumpemelk eller mme. Noen som har erfaring med å kun pumpe seg helt fra begynnelsen? Anonym poster: 68a6dc3e1a2f46fbec0046e6e50e511f
Anonym bruker Skrevet 30. november 2012 #2 Skrevet 30. november 2012 Jeg hadde planer om det, men det var et styr uten like.. Det er ganske vanskelig å opprettholde produskjonen på den måten, og få opp produksjonen. Du må hvertfall ha en god pumpe og som helst er elektrisk, litt tungvindt med en manuell en. Her var det faktisk lettere å legge til ungen og gi fra brystet. Av div grunner så gir jeg en del mme og, og det er det ejg gir når vi er ute, så ammer jeg for kos og antistoffer når vi er ute.. Er jo bare å prøve deg frem for å finne ut om det funker å bar pumpe. Må jo se det an på barnet og hvordan melkeproduksjonen går, men du må hvertfall belage deg på noen uker der det bare er pumping, flasking, vasking og sterilisering av alt. Anonym poster: b126a184fd553373d3a41aea63c57a13
Anonym bruker Skrevet 30. november 2012 #3 Skrevet 30. november 2012 Jeg ammet når vi var hjemme. Hadde vi besøk så pumpet jeg meg og gav på flaske (ofte ville da besøket gi flasken, veldig koselig!). Ute blant folk så fikk babyen MME (var sjelden ute pga baby med vogn-og bilskrekk). Så lenge babyen tar både flaske og bryst så er jo en slik løsning veldig greit. Om det blir for mye styr med pumping, flasker osv så hadde jeg definitivt "tvunget" meg gjennom hvertfall 3-4 mnd med amming hjemme/på natt fremfor å gå rett på MME. Dersom du altså ikke har fysiske problemer med det. Hjelper brystskjold for deg, dersom det er det intime du har problemer med? Da slipper du at det blir "for" intimt. MM er kjempeviktig for babyen: * Fettet i morsmelken er gunstig for utvikling av hjerne og synet. * Barnets tarm suger opp lettere jernet i morsmelken, i motsetning til jernet i erstatning. * Det finnes hormoner og vekstfaktorer som gir ideell utvikling av tarmen. * Protein, sukker og fett er perfekt riktig blandet og forandrer seg ved barnets behov. * Morsmelk inneholder antistoffer som bekjemper både bakterier og virus. Derfor er brysternærte barn mindre utsatt for bla hjernehinnebetennelse, blodforgiftning, lungebetennelse, bronkitt, forkjølelse, diaré, forstoppelse, omgangssyke og urinveisinfeksjoner. * Barn som får morsmelk de første 4-6 måneder er også mindre utsatt for krybbedød og har lavere risiko for å utvikle allergi, astma og sukkersyke. (Holan, 2000) Anonym poster: e8578ef3905eeb81267ac4c40a551716
LillaGorilla♥♥ Skrevet 30. november 2012 #4 Skrevet 30. november 2012 Jeg fullpumpet, ikke fordi jeg ikke ville amme, men fordi jenta var prematur og ikke greide suge. Så jeg endre med å fullpumpe i 6 mnd og delpumpe til hun var 12 mnd. Det krever endel, spesielt hvis du er tungmelket, og spesielt i starten. Det var beintøft på nettene i begynnelsen, men heldigvis hadde jeg myyyyyye melk og melka kom lett. Etterhvert holdt det med å pumpe 4-5 ganger i døgnet. Men det er dobbelt arbeid altså, i tillegg til at du må vaske, sterilisere og varme opp flasker, så må du også bruke mye tid på å pumpe. Jeg hadde en enkel unge som sov mye og greit, jeg hadde nok aldri greid å holde på med dette om hun hadde hatt kolikk eller vært "high-need".. Jeg slet dessuten endel med tette melkeganger og brystbetennelser. Og til slutt var jeg så lei av den pumpa at jeg aller helst ville sette fyr på den! Hvis du vil ha tips om fullpumping, så kan du lese dette, kap. 5 om pumping http://www.oslo-universitetssykehus.no/SiteCollectionDocuments/Om%20oss/Avdelinger/Kvinne-%20og%20barneklinikken/Nasjonale%20kompetansetjenester/Amming/Perm%2016%20desember%202009.pdf - 5.3, tipsene "fra en mor som fullpumpet", er forresten nærmest en ordrett gjengivelse av en mail jeg skrev til Gro Nylander angående dette!
Anonym bruker Skrevet 30. november 2012 #5 Skrevet 30. november 2012 Tusen takk for svar dere Skal tenke igjennom dette. Vil selvfølgelig gi morsmelk dersom jeg kan det. Hadde MYE melk sist gang og pumpet endel utenom amming, frøs det ned og brukte det i både grøt og etter endt amming. Som sagt er min intimgrense som sliter på meg. Synes det er fryktelig "unaturlig" å legge barnet til brystet, enda så naturlig det er ! Anonym poster: 68a6dc3e1a2f46fbec0046e6e50e511f
Anonym bruker Skrevet 30. november 2012 #6 Skrevet 30. november 2012 Av medisinske årsaker pumpet jeg all melk de første 14 dagene. Jeg pumpet også til alle måltider i 6 mnd (amme, flaske, pumpe til hvert måltid). Det gikk ihvertfall helt greit. Anbefaler deg å prøve å amme. Det kan hende det går greiere nå. Det er jo et styr å måtte ha med melk som må varmes osv. Anonym poster: 8ce75ccc40c16827bab0938d5900ca91
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå