Gå til innhold

Gir dere barna fluortabletter og vitaminbjørner?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvorfor/hvorfor ikke?

Anonym poster: 057f760974857792bcd969206c356edc

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fluortabletter ja, vitaminbjørner nei. Følger anbefalingene fra tannlegen og barnelgen om hva som er nødvendig. '

Gjest SprøstektLøk
Skrevet

Fluortabletter ja, vitaminbjørner nei. Følger anbefalingene fra tannlegen og barnelgen om hva som er nødvendig. '

Samme her :)

Skrevet

Det er ikke anbefalt med fluortabletter annet enn til barn med særlig dårlige tenner fikk jeg vite av hs i dag.

Og når jeg sjekker på egenhånd nå, så ser jeg jo at det stemmer..

Skrevet

Ja. Og hvorfor? Hvorfor ikke...

Fordi det ikke er anbefalt? Og helt unødvendig?

Skrevet

Pusser man tennene morgen og kveld så er det ikke anbefalt å bruke fluortabletter.

Man kan velge sunnere løsninger enn vitaminbjørner med kunstige søtstoffer i hvert fall...

Anonym poster: 961521721220dfb6611f507f5c889e43

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Hvem er det som ikke anbefaler det? Og hvorfor er det unødvendig?

Skrevet

Forskjellige meninger blant tannleger om dette, jeg forholder meg til det vår tannlege sier. Datteren min har dessuten refluks, noe som gir stor risiko for tannskade. Hun har derfor fått fluortabl fra før hun fylte to år for å forebygge dette.

Skrevet

Her får guttungen fluor hver kveld. Han går på mye astmamedisin og da ga tannlegen beskjed at vi kunne gi han morgen og kveld men vi gir kun på kveldstid.

Gir ikke vitaminbjørner men gir tran og sanasol.

Skrevet

Fluortabletter er ikke anbefalt fordi tannkremer nå til dags inneholder fluor, dermer kan barnet få i seg for mye fluor, noe som er skadelig. En fluortablett kan ikke erstatte tannpuss, den vil ikke gjøre noe nytte på tenner som ikke er rene.

Når det gjelder vitaminbjørner så trenger ikke barn som har et normalt sunt kosthold tilskudd av vitaminer, annet enn vitamin d og omega 3 og det får man i tran. Vitaminbjørner inneholder dessuten kunstige søtningsstoffer. Så ja, det er helt unødvendig.

Sa min hs altså i dag, og jeg ser jo igrunn at hun har rett i det..

Skrevet

Vi fikk anbefalt av tannlegen. Nettopp fordi unger kan være noe gjenstridige på tannpussen, slik at det kan være ganger hvor en ikke får pusset optimalt.

Ellers går det i tran og SanaSol...etter anbefaling fra hennes barnelege (grunnet astma)

Skrevet
Vi fikk anbefalt av tannlegen. Nettopp fordi unger kan være noe gjenstridige på tannpussen, slik at det kan være ganger hvor en ikke får pusset optimalt. Ellers går det i tran og SanaSol...etter anbefaling fra hennes barnelege (grunnet astma)

Men fluortabletter virker jo ikke på tenner som ikke er pusset...?

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Fluortabletter er ikke anbefalt fordi tannkremer nå til dags inneholder fluor, dermer kan barnet få i seg for mye fluor, noe som er skadelig. En fluortablett kan ikke erstatte tannpuss, den vil ikke gjøre noe nytte på tenner som ikke er rene.

Når det gjelder vitaminbjørner så trenger ikke barn som har et normalt sunt kosthold tilskudd av vitaminer, annet enn vitamin d og omega 3 og det får man i tran. Vitaminbjørner inneholder dessuten kunstige søtningsstoffer. Så ja, det er helt unødvendig.

Sa min hs altså i dag, og jeg ser jo igrunn at hun har rett i det..

Sist vi var hos tannlegen fikk vi med fluor, både skyllevann og tabletter. Fikk bare skryt for tannpussen, men vi måtte huske på å ta fluor. Legen spurte om vi ga vitaminer og jeg sa nei. Da foreslo han bjørner....

Så igrunnen har jeg bare gjort det jeg har fått beskjed om. Tror ikke de inneholder så mye at det blir for mye, heller

Skrevet

Nei! Her er det flytene flyr ( altså fluorskyll uten smak) og flytende tran. Hvorfor? For å unngå kunstig søtstoffer!

Anonym poster: 6daf13356674212b38ba5b887334e0e6

Skrevet
Nei! Her er det flytene flyr ( altså fluorskyll uten smak) og flytende tran. Hvorfor? For å unngå kunstig søtstoffer! Anonym poster: 6daf13356674212b38ba5b887334e0e6

Men hvorfor gir dere fluorskyll i det hele tatt, når dere likevel pusser tennene med fluortannkrem?

Skrevet
Vi fikk anbefalt av tannlegen. Nettopp fordi unger kan være noe gjenstridige på tannpussen, slik at det kan være ganger hvor en ikke får pusset optimalt. Ellers går det i tran og SanaSol...etter anbefaling fra hennes barnelege (grunnet astma)

Men fluortabletter virker jo ikke på tenner som ikke er pusset...?

Slik jeg forstod tannlegen var det mer at tennene blir middelmådig pusset, slik at fluortabletter kan være en god løsning. Merker at når vi skal pusse jekslene så biter hun til, det være seg tenner eller fingre :)

Skrevet

Gir ikke fluor fordi tannlegen sa vi ikke trengte.

Gir ikke bjørner eller tran, men gir udos choice og D-vitamindråper samt litt andre sunne ting som er bra :-)

Skrevet

Det er ikke anbefalt med fluortabletter annet enn til barn med særlig dårlige tenner fikk jeg vite av hs i dag.

Og når jeg sjekker på egenhånd nå, så ser jeg jo at det stemmer..

Begge mine barn har fine tenner men har da fått anbefalt fluortabeletter til begge når jeg har vært med de hos tannlegen.

Samme har de andre jeg kjenner rundt her så hos tannleger er det anbefalt ihvertfall

Anonym poster: 44b679b385b1a63f6a31aff480288b22

Skrevet

Etter tannlegens råd gir jeg en flourtablett til barna om kvelden.

De får ikke vitaminbjørner. De får sanasol og et greit kosthold :)

Skrevet

Nei og nei. Tannkrem med fluor og et sunt kosthold holder

Skrevet
Etter tannlegens råd gir jeg en flourtablett til barna om kvelden. De får ikke vitaminbjørner. De får sanasol og et greit kosthold :)

Hva med omega 3 da?

Skrevet

Vel, vi gir fluortabletter siden både min tannlege og tannpleieren til barnet anbefalte oss det. Og helt ærlig, jeg hører mer på de enn mye som står skrevet på internett. Også tenker jeg, hvorfor ikke?? Det skader ikke hvertfall :)

Vitaminbjørner gir vi ikke, ungen har et godt og variert kosthold og får tran og sanasol innimellom. Vi mener hun da får i seg det hun trenger :)

Skrevet

Gir ikke fluor. Han er så liten enda at han ikke trenger det. Han er i tillegg glad i å pusse tennene, så det er ikke noe problem. Kan gi fluor den dagen tannlegen anbefaler det. Gir heller ikke vitaminbjørner, da jeg ikke liker de, og tror de gjør mer skade enn bra. Jeg er skeptisk til de, for jeg har prøvd de selv og da ble jeg så utrolig kvalm og dårlig av de, så gir de ikke til han. Vi har et sunt, normalt variert kosthold med mye frukt og grønt. Han får tran og sanasol i tillegg så da blri det unødvendig med vitaminbjøner.

Anonym poster: 76411c57e59df1b4a8ab412c0c32ebd6

Skrevet
Etter tannlegens råd gir jeg en flourtablett til barna om kvelden. De får ikke vitaminbjørner. De får sanasol og et greit kosthold :)

Hva med omega 3 da?

De får det de trenger. I alle fall ikke noe mangel på det når lillebror tok allslags blodprøver for å utelukke mangel på vitaminer og mineraler hos legen. Kun jern som var lavt. Så da er det godt nok for meg :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...