Anonym bruker Skrevet 30. november 2012 #1 Skrevet 30. november 2012 Forrige svangerskap fikk jeg svangerskapsforgiftning og ble igangsatt. Jeg hadde et ønske om å sleppe epidural, men det ønske vart ikke tatt hensyn til. De mente at jeg ikke skulle ha så mye smerter for da kunne blodtrykket stige ytterligere, i tillegg ville de ha meg klar tilfelle det skulle bli hastesnitt. Jeg har ekstrem sprøyte skrekk, og det har forverret seg ti ganger etter den store epiduralsprøyten. Nå er jeg gravid igjen og lurer på om jeg kan nekte om det skulle bli samme situasjon igjen, har jeg noen andre alternativer?? Jeg gruer meg sann for den sprøyten og tenker på den HELE tiden Anonym poster: 5621fee252a8834dced09bdf528d90a8
Anonym bruker Skrevet 30. november 2012 #2 Skrevet 30. november 2012 Jeg er ingen ekspert på området, men tenker at de først og fremst tenker på deg og barnet. Og hvis det er det beste vil du nok få det. Men dette ville jeg tatt opp med jordmor og evt bedt om en samtale på sykehuset hvis du har store problemet med det. Anonym poster: 0601137d6d2119dfc5ee6b1524adca76
Anonym bruker Skrevet 30. november 2012 #3 Skrevet 30. november 2012 Du vil altså risikere å sette både ditt eget og barnets liv i fare fordi du er redd for spøyter??Du trenger jo ikke å se på den sprøyten da, de setter den tross alt i ryggen din - og selv du har vel ikke øyner i nakken?Ta opp sprøyteskrekken din med jordmor og jobb for å takle den frem mot fødselen, jeg tror ikke du kan tilgi deg selv om det skjer noe med barnet ditt fordi du ikke følger legen/jordmors råd... Anonym poster: 908309b6f1c09d3c14e8126b17d0e9c3
Anonym bruker Skrevet 30. november 2012 #4 Skrevet 30. november 2012 Jeg er ingen ekspert på området, men tenker at de først og fremst tenker på deg og barnet. Og hvis det er det beste vil du nok få det. Men dette ville jeg tatt opp med jordmor og evt bedt om en samtale på sykehuset hvis du har store problemet med det. Anonym poster: 0601137d6d2119dfc5ee6b1524adca76 Ja, jeg burde nok snakke med jordmor om det. Syns det er veldig pinlig med denne ekstreme sprøyteskrekken. Forrige gang ble det veldig bagetellisert. De sa at jeg ikke kom til å tenke på sprøyten når jeg hadde rier. En annen jordmor blåste oppgitt over det (når jeg var innlagt på sykehuset) hun sa, "herregud, du skal føde og er nervøs for et lite stikk"... Anonym poster: 5621fee252a8834dced09bdf528d90a8
Mistletoe and wine Skrevet 30. november 2012 #5 Skrevet 30. november 2012 Tror nok ikke du kan nekte så lenge det er helsemessige årsaker til at du burde ha den, men du kan jo fremme et ønske om å slippe det så lenge som mulig.
Anonym bruker Skrevet 30. november 2012 #6 Skrevet 30. november 2012 Jeg skjønner deg kjempe godt, selv om jeg var i en litt annen situasjon. Hatet spinalbedøvelsen jeg fikk under mitt første ks, og det var egentlig det eneste jeg tenkte på og gruet meg til andre gangen jeg ble gravid. Visste at jeg måtte igjennom det, men det overskygget litt av gleden ved graviditeten. Heldigvis fikk jeg samtale på sykehuset på forhånd, og snakket også med anestesilegen rett før operasjonen. Og spinal nr 2 var bare barnemat i forhold til den første. Så snakk med jordmor på forhånd og fortell om din redsel. Lykke til! Anonym poster: c89fcb17274b01cab8ffba6c6b6176db
lyccke Skrevet 30. november 2012 #7 Skrevet 30. november 2012 Jeg har også skikkelig sprøyteskrekk. Fikk emlakrem både der de setter inn veneflonen, og på ryggen der de skulle sette epidural Så jeg kjente ingenting Spørr om det neste gang!
ma(G)ma med to små :) Skrevet 30. november 2012 #8 Skrevet 30. november 2012 Du bør ta opp dette med jordmoren din, som noen andre her har sagt. Du skal ikke gå hele svangerskapet og grue deg til fødselen bare på grunn av dette! Det kan føre til fødselsangst den dagen barnet kommer. Du har en frykt som for deg er helt reell, uansett hvor irrasjonell den er, og dette skal du bli tatt på alvor med! Dersom det er fare for liv og helse tar du jo selvfølgelig den epiduralen, men så lenge det ikke er det, bør du selv få bestemme. Kanskje kan du få keisersnitt uten ryggmargsbedøvelse, dersom du får svangeskapsforgiftning igjen? Og hvis du er veldig flink med kosthold, så minsker jo sjansen for å få det også. Lykke til, og be om en time med lege/jordmor på føden neste gang du skal til jordmor
Musemora Skrevet 30. november 2012 #9 Skrevet 30. november 2012 Det kan ingen tvinge deg til. Det er DIN fødsel og DIN kropp. Vil ikke tro at blodtrykket ditt vil bli noe bedre av at du skal gå og grue deg til epidural hele svangerskapet. Hvis det, i verste fall, skulle bli sectio så kan det gjøres i narkose, men i de fleste tilfeller rekker de å sette spinal( som også er en nål, men mye mye tynnere). Det er ikke sikkert du får svangerskapsforgiftning denne gangen selv om sjansen er økt fordi du har fått det før. Masse lykke til iallefall -
Elsker livet Skrevet 30. november 2012 #10 Skrevet 30. november 2012 [quote name=ma(G)ma med to små ' timestamp='1354285805' post='144785999] Du bør ta opp dette med jordmoren din, som noen andre her har sagt. Du skal ikke gå hele svangerskapet og grue deg til fødselen bare på grunn av dette! Det kan føre til fødselsangst den dagen barnet kommer. Du har en frykt som for deg er helt reell, uansett hvor irrasjonell den er, og dette skal du bli tatt på alvor med! Dersom det er fare for liv og helse tar du jo selvfølgelig den epiduralen, men så lenge det ikke er det, bør du selv få bestemme. Kanskje kan du få keisersnitt uten ryggmargsbedøvelse, dersom du får svangeskapsforgiftning igjen? Og hvis du er veldig flink med kosthold, så minsker jo sjansen for å få det også. Lykke til, og be om en time med lege/jordmor på føden neste gang du skal til jordmor Dette med kotshold og redusere sjansen for svangerskapsforgiftning har jeg aldri hørt. Er det noe hold i det? Hva er forklaringen?
Anonym bruker Skrevet 30. november 2012 #11 Skrevet 30. november 2012 Selvsagt kan de ikke tvinge deg. Ikke heller første gang, du bare følte deg presset, men kunne fint nektet, de må godta at du ikke vil ha visse handlinger. Du må rett og slett være mer bevisst og tydelig. KS kan de utføre med vanlig narkose, men da går jo du glipp av noe. Personlig syntes jeg veneflon mye verre enn spinal, men vi er alle forskjellig. Anonym poster: 76fb00945afea2c94ae78723d7418398
Gulosten™ Skrevet 30. november 2012 #12 Skrevet 30. november 2012 Nei de kan ikke tvinge deg, men om de på sykehuset mener det er medisinsk uforsvarlig kan du skrive under på at du fritar dem for ansvaret.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå