Anonym bruker Skrevet 29. november 2012 #1 Skrevet 29. november 2012 Har vært mye sykmeldt i år dessverre, noe som har ført til mye økonomiske bekymringer og en følelse av å ikke bli trodd. Nå har jeg for andre gang vært sykmeldt i mer enn 8 uker. Fikk en telefon fra sjefen for noen dager siden, og fikk beskjed om at de kommer til å avslutte mine faste oppdrag på jobben fra nyttår. Javel, er det lov da spurte jeg. Åjada, det er lov! fikk jeg til svar. De kommer kun til å bruke meg som tilkallingsvikar dersom det er behov for det. I kontrakten min står det at jeg er ansatt fra måned til måned på oppdrag. Men jeg har tidligere fått en skriftlig bekreftelse fra han på at jeg er ansatt hos dem i 80% stilling. Ringte nav, og fikk beskjed om å se hva som står i kontrakten. Arbeidstilsynet sa at han kan gjøre dette hvis han har en veldig god grunn, men da må den virkelig være god. Jeg har fysiske plager, og sjefen sa også at han ikke trodde dette var rette jobben for meg. Det er vel strengt tatt ikke opp til han å vurdere;-) Kommer til å være sykmeldt en stund til da jeg ikke har blitt noe bedre. Så nå lurer jeg på hva som skjer med sykepengene mine fra 1. januar. Kommer jeg til å beholde dem siden jeg ikke lenger har jobb? Ja, hvis arbeidsgiver får igjennom utskvisinga si da. Kan uansett ikke begynne på igjen. For det første vil de ikke ha meg der og for det andre så kan jeg aldri vite hvor mye jeg kommer til å få jobbe. Kan legge til at arbeidsgiver virkelig går inn for å gjøre livet surt for meg ved å bruke 15 dager på å sende sykmeldingen videre til lønningskontoret, som igjen brukte altfor lang tid på å sende inntekts og skatteopplysninger til nav. Det endte med at jeg måtte få sosialhjelp av nav. Veldig festlig.. Anonym poster: 3658938e4344e4c6c2be2dc72b06f273
Anonym bruker Skrevet 29. november 2012 #2 Skrevet 29. november 2012 Hvis du har en skriftlig bekreftelse på at du er ansatt 80%, så er du ansatt 80%, da kan han ikke bare si at du ikke får fornyet. Finn kontrakten din og den andre bekreftelsen og les hva det står, så vet du hva du er ansatt som. Hvis du er ansatt fra mnd til mnd og har vært mye sykemeldt, så skjønner jeg at de syns det er vanskelig å basere seg på at du skal kunne jobbe. Da er det mye enklere for dem å ha en annen på fast basis og ringe deg for å høre om du kan jobbe når de trenger noe ekstra. Uansett ville jeg begynt å søke andre jobber og som kanskje er mindre fysisk krevende, hvis det er det som er problemet. Anonym poster: f5a1553014046532ed0d4c13703531ac
Anonym bruker Skrevet 29. november 2012 #3 Skrevet 29. november 2012 Siden du kun har kontrakt på 80% stilling og er ansatt fra mnd til mnd har du lov til å ikke videreføre vikariatet ditt. Om du har jobbet minst 6 mnd får du videre sykepenger også etter at kontrakten går ut. Anonym poster: 3df794c04070ceb09277f249cfddd7e7
Anonym bruker Skrevet 29. november 2012 #4 Skrevet 29. november 2012 Det var før jeg ble sykmeldt at jeg fikk bekreftelsen da jeg skulle søke om lån. Da var det ingen problem. Men så snart jeg ble sykmeldt så ble alt veldig vanskelig, og da var jeg plutselig ansatt på månedlig basis. Jeg kan ikke søke andre jobber nå da jeg ikke klarer å jobbe. hi Anonym poster: 3658938e4344e4c6c2be2dc72b06f273
Miamimom Skrevet 29. november 2012 #5 Skrevet 29. november 2012 Så lenge du har et engasjement står arbeidsgiver fritt til ikke å forlenge dette. Han trenger ikke gi deg noen grunn heller.
Anonym bruker Skrevet 29. november 2012 #6 Skrevet 29. november 2012 Hva jobber du med da HI, siden det er et engasjement? Om kontrakten med en og en måneds varighet er gyldig, kommer helt an på det. Anonym poster: b8370ad917407d4c1f37d86eb319c023
Anonym bruker Skrevet 30. november 2012 #7 Skrevet 30. november 2012 Vel, jeg jobber i et serviceyrke og har jobbet der i over 2 år gjennom et vikarbyrå (som har veldig dårlig rykte..) med faste oppdrag. Har fått beskjed muntlig at jeg har fast jobb av min nærmeste overordnede så har ikke tenkt så mye på det. Anonym poster: 3658938e4344e4c6c2be2dc72b06f273
jojoen Skrevet 30. november 2012 #8 Skrevet 30. november 2012 Hei Jeg er ikke helt ferdig jurist ennå, men har hatt arbeidsretten, så jeg kan litt om dette. Hvis du er fast stilling selv om den ikke er fulltid, kan ikke arbeidsgiver si deg op pga sykdom, med Mindre du har vært sykemeldt i mer enn 12 mnd (se arbeidsmiljøloven 15-8). Arbeidsgiver kan ikke ensidig endre en fast avtale til en midlertidig avtale. Arbeidstaker har sterkt oppsigelsesvern i Norge, og særlig om du er syk. Ved tvist er det arbeidsgiver som må bevise at du ikke ble sagt opp pga sykdom, noe som i ditt tilfelle kan være vanskelig. Kan han ikke det vil oppsigelsen være ugyldig. Jeg foreslår at du ringer eller besøker jussbuss. Der kan de gå dypere inn i saken din, og det er gratis
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå