Gå til innhold

Er ikke dette sykt? Kan noen bekrefte/avkrefte?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det sant at kreftsyke mennesker som må reise langt for behandling der de ikke blir lagt inn men må overnatte på type sykehushotell må betale oppholdet selv?Hørte en historie om ei jeg kjenner idag, som har måtte betale tilsammen over 10 000 kr for seg selv og følgeperson (måtte ha med følge etter innkallingsbrevet) over en kortere sykdomsperiode. Da er det flere reiser med opphold på 1-2 netter.Fikk avslag på tilbakebetaling, selv om legen skrev "attest" på at det var nødvendig. De som betaler tilbake (?) mente at det kun hadde vært nødvendig om hun ble lagt inn. Skal dette liksom være helsevesenet i Norge? Gratis my ass! Hva skjer med mennesker som ikke har råd? Skal de la være å få kreftbehandling? Kjenner jeg er sykt provosert.

Anonym poster: 0814a53a5f38e61895e76f37ae5a2ed8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Pasienten skal ikke ha utgifter til reise eller opphold ved behandling. Ofte kan man bo ved pasienthotell o.l. Det er en egenandel, men den skal ikke være veldig høy, litt høyere hvis man selv har valgt annet sykehus enn det nærmeste. Det er sjelden pårørende får betalt reise/opphold hvis pasienten er voksen.

Hvis det stod i innkallingsbrevet at man måtte ha med følge, ville jeg klaget på vedtaket. (Mener det er HELFO som returnerer sånne utgifter)

Anonym poster: b4d8461301d4d6567debe38b52e91900

Skrevet

Problemet er vel at man får refundert ca 300 kroner per natt for overnatting, og veldig mange steder er det helt umulig å finne noe til den prisen. Dermed kan det fort bli dyrt, spesielt hvis det ikke finnes andre alternativer enn hotell. Har vært i den situasjonen selv, og det gikk noen tusen ja.

Anonym poster: 5958dfc0d92d42e3e4bdf22574b4bb7a

Skrevet

Slik er det. Var innlagt med kronisk halsbetennelse for endel år tilbake. På Ullevål fikk jeg beskjed om at jeg tidligst kunne få oprasjon etter 6 mnd.... Jeg måtte bo der for fikk jeg ikke antibiotika og intrevenøst flere ganger dagen ble jeg drit syk. Etter annefalning på Ullevål kunne jeg ringe en privat å få operasjonen der, alt ville bli dekt over skatten ment han... Så jeg lånte 10.000 av min mor, betalte 9.600 for operasjonen. Ligninga kom og operasjonen kostet 400 Kr for lite, jeg måtte dekke alt selv. Jeg lovet meg selv å aldri gjøre noe lignende igjen, men er nå syk igjen (på annen måte) og finner meg villig til å betale ti tusenvis med kroner for å forsøke komme meg på bena og i jobb igjen :(

Anonym poster: c27452a8b7a2284b9e3a61eb3c4497a0

Skrevet

Samtidig som vi betaler 150 000 kr per hode til asylsøkere for at de skal lære seg norsk og samfunnskunnskap.

Mannen min fra England hadde krav om norskopplæring/samfunnskunnskap (dog uten betaling) og vi fikk begge to HAKESLEPP da vi hørte om det!

Det er snakk om tre timer om dagen liksom. De pengene burde da heller gå til helsevesen.

Anonym poster: 5057f5735bd0389bc4b7b9cc80cce905

Gjest Antarctica
Skrevet

Hva dette har å gjøre med asylsøkere fatter ikke jeg, men mannen til anonym over her får nok bare norskkurs i noen få uker, til han har fått dreisen på det... (Mor mi underviser på disse kursene, og det er IKKE tre timer pr dag, det er 2 ggr i uka. Men hvis du syns det å lære folk språk og kulturkunnskap er en dårlig investering,kan du ikke etterpå komme og klage når noen utlendinger i blokka di nekter å være med på dugnad eller gjør andre unorske ting...)

Uansett tror jeg ikke HI kjenner hele historien, for pasientreiser skal refunderes av NAV.

Skrevet

Nei det stemmer ikke.

Pasienter får dekket opphold på pasienthotell (mat og overnatting). Det er faktisk billigere for sykehuset å betale for hotell enn at pasienten skal ligge på avdelingen. Pårørende må betale selv, så lenge pasienten er voksen.

Skrevet

Nei det stemmer ikke.

Pasienter får dekket opphold på pasienthotell (mat og overnatting). Det er faktisk billigere for sykehuset å betale for hotell enn at pasienten skal ligge på avdelingen. Pårørende må betale selv, så lenge pasienten er voksen.

Dette gjelder innlagte pasienter som plasseres på pasienthotellet, ikke polikliniske pasienter.

Skrevet

Hva dette har å gjøre med asylsøkere fatter ikke jeg, men mannen til anonym over her får nok bare norskkurs i noen få uker, til han har fått dreisen på det... (Mor mi underviser på disse kursene, og det er IKKE tre timer pr dag, det er 2 ggr i uka. Men hvis du syns det å lære folk språk og kulturkunnskap er en dårlig investering,kan du ikke etterpå komme og klage når noen utlendinger i blokka di nekter å være med på dugnad eller gjør andre unorske ting...)

Uansett tror jeg ikke HI kjenner hele historien, for pasientreiser skal refunderes av NAV.

Eh... Jo, jeg vet hva som foregår. Mannen min går på norskskole hver dag, tre timer om dagen. 500 timer til å begynne med, eller opp til 2500 timer.

Han er der akkurat NUH, så å påstå at jeg ikke vet hva jeg snakker om blir for dumt.

Og jeg syntes det er for sykt at det blir så stor forskjellsbehandling. Det burde vel for pokker være en selvfølge at de kommer hit og gjør dette frivillig, siden de får bli i landet.

Skrevet

Nei det stemmer ikke.

Dette gjelder innlagte pasienter som plasseres på pasienthotellet, ikke polikliniske pasienter.

Ja det er sant, leste ikke HI ordentlig. Men pasienter som går til poliklinisk behandling skal få refundert utgiftene. Vedlig rart hvis de får avslag.

Gjest Antarctica
Skrevet

Eh... Jo, jeg vet hva som foregår. Mannen min går på norskskole hver dag, tre timer om dagen. 500 timer til å begynne med, eller opp til 2500 timer.

Han er der akkurat NUH, så å påstå at jeg ikke vet hva jeg snakker om blir for dumt.

Og jeg syntes det er for sykt at det blir så stor forskjellsbehandling. Det burde vel for pokker være en selvfølge at de kommer hit og gjør dette frivillig, siden de får bli i landet.

Regner med han slutter når han har oppnådd sitt mål....?

Trenger han 2500 timer må han være staure lat.

Skrevet

Regner med han slutter når han har oppnådd sitt mål....?

Trenger han 2500 timer må han være staure lat.

Jeg bare opplyste hva man har rett til. Minimum 500 timer, maks 2500.

Han skal ta Bergenstesten på nyåret, så lat er han ikke.

Av de som er der som har hatt så mange timer er det ikke mange fra Europa, for å si det slik.

Skrevet

Nei det stemmer ikke.

Ja det er sant, leste ikke HI ordentlig. Men pasienter som går til poliklinisk behandling skal få refundert utgiftene. Vedlig rart hvis de får avslag.

Ja, man skal få refundert, men takstene man får refundert etter er så latterlig lave at det blir ofte bare en brøkdel av den reelle kostnaden.

Skrevet

Jeg vet selvsagt ikke alt. Men har snakket med vedkommende og fått det bekreftet.

Begrunnelsen for avslaget fra HELFO var at dersom pasienten måtte bli igjen lenger enn "normalt" etter en slik behandling (de ramset opp tog og busstider) måtte legen ha lagt pasienten inn. Dette selv om legen attesterte at pasienten måtte bli igjen i nærheten av sykhuset ett/to døgn ekstra ("sterkt anbefalt" av medisinske grunner fordi behandlingen var veldig krevende og reisen veldig lang)

I inkallingsbrevet stod det som sagt at man måtte ha med følge.

Pasienten og følge hadde fått noe dekket, men bare en brøkdel av faktiske utgifter. Tilsammen kostet det altså 10 000+ over ca to måneder, med flere behandlinger/reiser.

HELFO mener altså at legen skulle lagt pasienten inn, noe legen ikke gjorde. (Jeg har jobbet i sykhus og vet hvilket press det er for å holde pasienter utenfor sykehussengene om man kan). Men da sitter altså pasienten igjen med regninga.

Denne personen hadde vært i kontakt med andre langtidssyke som hadde samme historie - noen hadde klaget til fylkeslegen, fått avslag, videre klage helt inn til helsedepartementet - fortsatt avslag. Så dette er noe myndighetene er klar over skjer, men ikke gjør noe med.

Det er jo "greit" for de som har råd, men tenk på alle de som ikke har det! Minstepensjonister osv.

HI

Anonym poster: 0814a53a5f38e61895e76f37ae5a2ed8

Skrevet

Fekk dekka 350 kr natta og pasienthotellet kosta 1100 då eg var til behandling. Urimeleg meinar eg, eg er for at ein ikkje skal behandle alt på alle sjukehus men heller samle gode fagmiljø, men då må ein gjere det slik at ikkje pasientane som ikkje bur i nærleiken av det sjukehuset ein skal behandlast på kjem dårlegare ut økonomisk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...