Anonym bruker Skrevet 29. november 2012 #1 Skrevet 29. november 2012 Saken er at jeg tok mannen sitt navn da vi giftet oss og barna fikk dette navnet. Grunnen til at jeg tok navnet hans var fordi jeg ønsket at hele familien skulle hete det samme, og at jeg ikke syntes "det gikk an" å ha to sen-navn og kuttet derfor mitt. Jeg har aldri funnet meg til rette med dette og ønsker derfor å bytte tilbake til pikenavnet mitt. Men ønsker å ha samme navn som barna og vurderer derfor å gi dem mitt pikenavn som mellomnavn. Fordelen med det et at barna da vil få navn som ingen andre har (altså kombinasjonen), mens de nå heter det samme som veldig mange. Hva syns dere? Anonym poster: 6f7b4c1aa480faf8719bf038b8065151
Anonym bruker Skrevet 29. november 2012 #2 Skrevet 29. november 2012 Jeg lurer alltid på hva folk tenker på når de gir barna to sen-navn. Hva er vitsen, liksom? Kan hende jeg ikke forstår det fordi jeg ikke har et sen-navn selv... Anonym poster: 2b71f0cfa3736a9b892629116bd9ceb0
*bolla pinnsvin* Skrevet 29. november 2012 #3 Skrevet 29. november 2012 Jeg ville ikke gjort det. Høres bare rart ut, men hver sin smak.
Anonym bruker Skrevet 29. november 2012 #4 Skrevet 29. november 2012 To korte som Hansen-Olsen; NEI! Et kort og et langt som Olsen-Andreassen; Ser ikke vitsen men ok. Har barna dine to fornavn også? Eller et langt fornavn? Da holder det med et etternavn. Det blir veldig slitsomt med mange lange navn. Jeg snakker av erfaring. Anonym poster: 3be323ed6b3fcff6a71455922dbaad21
Anonym bruker Skrevet 29. november 2012 #5 Skrevet 29. november 2012 Nei, stakkars. Tenk å helte Anne Nilsen Hansen, eller Jensen Pettersen. La barna ha et navn. Anonym poster: 0cf8d85523825bce4858136ffbf51bb0
DotM Skrevet 29. november 2012 #6 Skrevet 29. november 2012 Skjønner at du ønsker at barna skal ha samme navn som deg, men tror ikke jeg ville gitt de to sen-navn av den grunn. Nå har verken jeg eller samboer sen-navn, kanskje jeg ville hatt en annen mening da
Anonym bruker Skrevet 29. november 2012 #7 Skrevet 29. november 2012 Begge sen-navnene har 8 stavelser. Det ene (mannen sitt) er ganske vanlig (men ikke av de aller mest vanlige som Hansen, Andersen eller Olsen). Mitt er et uvanlig sen-navn som etter mitt skjønn er mye penere Anonym poster: 6f7b4c1aa480faf8719bf038b8065151
Anonym bruker Skrevet 29. november 2012 #8 Skrevet 29. november 2012 Begge sen-navnene har 8 stavelser. Det ene (mannen sitt) er ganske vanlig (men ikke av de aller mest vanlige som Hansen, Andersen eller Olsen). Mitt er et uvanlig sen-navn som etter mitt skjønn er mye penere Anonym poster: 6f7b4c1aa480faf8719bf038b8065151 Er det lik lengde på de er det iallefall No-No. Anonym poster: 3be323ed6b3fcff6a71455922dbaad21
Anonym bruker Skrevet 29. november 2012 #9 Skrevet 29. november 2012 Vi har gitt barna to etternavn som begynner på samme bokstav og det også er det nok mange som syns er rart. Vi ønsket likevel å gjøre det på den måten for vi ønsket at de skulle ha både mitt og mannens etternavn. Det vi passet på var å ikke ha for lange fornavn, og selvfølgelig bare ett, og et fornavn uten den bokstaven begge etternavnene begynner på. Vil dere gi barna to -sen-navn, så gjør dere det. Jeg hadde ikke hatt bindestrek mellom, for da kan de selv velge om de vil beholde det ene, det andre eller begge når de blir voksne og ikke minst når de gifter seg selv. Anonym poster: 2da8a582ccca7462e765dda59e61a9bc
Musemorbr / Skrevet 29. november 2012 #10 Skrevet 29. november 2012 (endret) Er det navn der det ene er kort, type Monsen, Olsen osv, og det andre i kategori "Martinussen Karoliussen" kan du det. Faren med to sen-navn er den at det gjerne høres ut som et firmanavn mer enn et etternavn. Endret 29. november 2012 av Musemorbr /
☆☆☆ Skrevet 29. november 2012 #11 Skrevet 29. november 2012 Synes eigentleg fleire etternamn er ein uting uansett, men enda verre med to -sen namn. Her har ingen av oss -sen-namn. Eg hadde eit relativt sjeldent namn og han eit ganske vanleg. Hadde det vore kun opp til meg hadde vi alle hatt mitt, men eg var ikkje spesielt knytt til det. Gubben følte større tilknytning til sitt (oppkalla etter bestefaren med både for- og etternamn), så difor har vi alle hans etternamn..
Guttaboys Skrevet 29. november 2012 #12 Skrevet 29. november 2012 Nei, nei, nei. Jeg ville også at mine barn skulle ha mitt etternavn, men da det viste seg at barnefaren også hadde et sen-navn, var det utelukket. Og jeg har et kort sen-navn, han et langt. Synes det uansett høres tåpelig ut, og ville ikke gi barna mine det...hver sin smak, men jeg liker det definitivt ikke!
Gjest Hercule Poirot Skrevet 29. november 2012 #13 Skrevet 29. november 2012 Begge sen-navnene har 8 stavelser. Det ene (mannen sitt) er ganske vanlig (men ikke av de aller mest vanlige som Hansen, Andersen eller Olsen). Mitt er et uvanlig sen-navn som etter mitt skjønn er mye penere Anonym poster: 6f7b4c1aa480faf8719bf038b8065151 8 stavelser til sammen, eller 8 hver? Det blir uansett skrekkelig langt, da. Og nei, jeg syns ikke at to -sennavn sammen er særlig allright.
Anonym bruker Skrevet 29. november 2012 #14 Skrevet 29. november 2012 Hva som er "vitsen" ? Det er jo selvfølgelig fordi foreldrene til barna har disse navnene. Er det egentlig noe mere "vits" med to etternavn selv om det ikke er sen-navn?. Nei, vettu HI. Gjør som du vil. Det er deres barn og deres navn. Anonym poster: e873b837c5e563b797e7e99e82c6cdff
Himmel og hav Skrevet 29. november 2012 #15 Skrevet 29. november 2012 Like lange, som i "Andersen Jakobsen"? Da bør i så fall ungene ha et svært kort fornavn. Mats Andersen Jakobsen er ikke så ille som Kristoffer Andersen Jakobsen, men fint er det ikke. Jeg skjønner liksom doble, og triple, etternavn på et vis, når et eller begge navnene er sjeldne og spesielle, men ikke et -sen navn. Sorry.
Cat_Woman Skrevet 29. november 2012 #16 Skrevet 29. november 2012 Jeg hadde ikke reagert på det, syns ikke det er rart i det hele tatt. Veldig mange har morens mellomnavn som etternavn (inkl min sønn). To sen-navn blir bra det
mandel i grøten Skrevet 29. november 2012 #17 Skrevet 29. november 2012 Pytt, det er en vanesak. I utgangspunktet tenkte jeg at det var helt teit,men etterat jeg ble kjent med en familie med dobbel -sen gikk det ikke lang tid før jeg ikke stusset over det i det hele tatt. Det er en bagatell. Dobbel-sen jeg kjenner har forøvrig til og med bindestrek.
Mushu Skrevet 30. november 2012 #18 Skrevet 30. november 2012 Det burde da gå heilt fint, blir verre å ikkje ha samme etternavn som barna enn å ha to etternavn med samme ending. Torsen og Toresen blir kanskje litt for likt, men viss ikkje heile navna er for like er det uproblematisk I mine auge. Og om dei ikkje liker det er det berre å bruke forkortelse på mellomnavnet
Mor Stratos Skrevet 30. november 2012 #19 Skrevet 30. november 2012 Kjør på sier jeg. Snart er det -sen-navnene som er sjeldne siden "ingen" liker dem og heller velger andre etternavn. Hilsen ei som snart blir en del av en -sen-familie selv. :-)
Anonym bruker Skrevet 30. november 2012 #20 Skrevet 30. november 2012 Kjør på sier jeg. Snart er det -sen-navnene som er sjeldne siden "ingen" liker dem og heller velger andre etternavn. Hilsen ei som snart blir en del av en -sen-familie selv. :-) Enig med deg! Jeg har et (i manges øyne) kjedelig sen-navn, mens mannen min har et "finere" og mye mer sjeldent navn. Og ingen forstår selvsagt hvorfor jeg ikke bytter til hans navn, eller hvorfor barna får begges etternavn og ikke bare hans. For meg er det viktigst å ha det samme etternavnet som barna mine, uansett. Derfor har de mitt etternavn som mellomnavn. Og jeg er like knyttet til mitt navn som alle andre er til sine, selv om det er en sen-navn. Og som du sier; om en generasjon eller to er det sen-navnene som er de sjeldne, fine og tradisjonsrike, siden "alle" i dag bytter dem ut Anonym poster: 40413f9354b7b5044a3fd1a224611465
Countess Skrevet 30. november 2012 #21 Skrevet 30. november 2012 Klart du kan bruke begge navnene jeg synes det er bare fint å ha begge navnene, uansett hva de måtte være jeg har er langt navn! Fornavn, mellomnavn og begge mine foreldres etterenavn..nå er begge etternavnene svært sjeldne, men jeg vil gjerne hatt de samme navnene som både mamma og pappa uansett jeg Alt er en vanesak
Smyril Line Skrevet 30. november 2012 #22 Skrevet 30. november 2012 Alt man skal gremmes over, jeg skjønner ikke problemet jeg. Ja, det høres rart ut, litt smør på flesk, men er det det dere ønsker, så et det det som er etternavnet deres. Hvis man skulle la være å gi barna etternavn som høres rare ut, så bør alle som heter Langballe, Bitch, Mensen, Gatevold og Bolle shoppe seg nye etternavn også.
Gjest Antarctica Skrevet 30. november 2012 #23 Skrevet 30. november 2012 Det er vel ikke for å "utrydde" navn som høres rare ut, men for ikke å finne på enda flere rare navn! 8 stavelser hver høres ekstremt ut, du mener vel 8 bokstaver? Uansett syns jeg Alexandersen-Augustinussen er like håpløst som Jensen-Karlsen.
Anonym bruker Skrevet 30. november 2012 #24 Skrevet 30. november 2012 Jeg tror jeg ville holdt meg til ett navn jeg. Jeg angrer faktisk litt selv på at vi ga vår sønn begges etternavn. Han har bindestrek, så han har begges navn som etternavn. Begge navnene er svært uvanlige, og jeg kan nesten garantere at han er den eneste i verden med den kombinasjonen på hans etternavn. Grunnen til at jeg angrer litt er fordi navnene er tunge og vanskelige, må alltid staves og skrives nesten alltid feil. Det problemet vil du kanskje ikke ha med to -sen navn da.. Anonym poster: e60337d97af63dada87ea314e500b7f8
Cornelianelia Skrevet 30. november 2012 #25 Skrevet 30. november 2012 Lurer på hvilke -sen navn som har åtte stavelser. Klarer ikke å komme på noen med mer enn 5. Synes ikke det klinger så bra med to -sen navn, men dere kan selvsagt gjøre det hvis dere vil.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå