Anonym bruker Skrevet 29. november 2012 #1 Skrevet 29. november 2012 Han er 7 år, og fikk vite for noen mnd siden at han kan begynne å spise mat med egg i, men etter å ha hatt eggallergi så er han veldig skeptisk på å spise noe som inneholder egg, har aldri vært så opptatt av å unngå det som nå. Han har spist is med egg i, litt fiskegrateng og litt pannekaker og vafler. Han kan starte å spise, men så kommer han på at det inneholder egg, og da klarer han ikke å spise mer. Har ikke fått noen form for reaksjon på maten når han har smakt. Vi har prøvd å gjøre eggprodukter naturlig, serverer det som er, og informerer kun om det er egg i vist han spør, nevner det ikke om han ikke spør. Men han vet jo om at en del ting inneholder egg, da han tidligere ikke har fått smakt det. Men nå er det jo snart jul, og jeg skal starte med julebaksten, skal jeg da lage det som normalt med egg, eller bør jeg ta hensyn til at han da ikke vil smake, og heller bake uten egg? Hva med vafler og pannekaker, har til nå laget enten uten eller minsket betraktelig med antall egg når jeg lager for at han skal spise, bør jeg lage det også normalt? Noen andre tips eller erfaring til dette? Anonym poster: 795e5d650cf1ddc70b61290a2104dd02
Gjest Filifjonka Skrevet 29. november 2012 #2 Skrevet 29. november 2012 Jeg tenker som så: Det er forskjell på ting man må/bør få i seg, og ting man kan kose seg med en sjelden gang. I forhold til vanlig hverdagsmat ville jeg ha tilrettelagt sånn at han spiste og fikk et mest mulig variert kosthold. I forhold til "ekstrakos" -for eksempel julekaker- ville jeg ikke forandret på noe som helst. Det skader ikke om han ikke spiser kaker i julen. Og du skriver at han tåler det, men ikke vil, dermed hadde jeg bakt helt vanlige kaker og latt ham smake eller la det være.
Anonym bruker Skrevet 29. november 2012 #3 Skrevet 29. november 2012 Må du fortelle han at det er egg i det han spiser da? Han vet jo ikke hva maten inneholder. Så når dere ser at han ikke får reaksjon, så kan dere jo fortelle han at han har spist egg uten å vite det, og at det har gått fint. Anonym poster: 67eebb3719447bbc1e0e615f75976588
Gjest Antarctica Skrevet 29. november 2012 #4 Skrevet 29. november 2012 Vil heller snu på det: må man spise mat med egg i da?
Anonym bruker Skrevet 29. november 2012 #5 Skrevet 29. november 2012 Hi her. Når han spør om det er egg i, så er vi ærlige. Og han vet han har spist med egg i å at det har gått bra, men frykten sitter i uansett. Fikk beskjed om at det er viktig å innføre egg i kostholdet hans, da egg inneholder viktige vitaminer. Er vanskelig dette, for han har aldri vært så opptatt av å unngå eggprodukter før nå, men det har vel noe med at vi passet på før, mens nå "må" han gjøre det selv. Vil at han skal få ett naturlig forhold til mat, han er og har alltid vært veldig vanskelig i matveien, har hatt mer allergi tidligere, og blir fort matlei, og da spiser han minimalt. Er nok en overgangsfase med denne redselen, bare vil gjøre den best mulig. Anonym poster: 795e5d650cf1ddc70b61290a2104dd02
Gjest Antarctica Skrevet 29. november 2012 #6 Skrevet 29. november 2012 Syns dere gjør rett i å ikke juge, i alle fall. Oppmuntre ham til å smake litt, heller, og si at han kan kjenne etter om han blir uvel, og rapportere det til deg så du kan holde følge med hva/hvor mye som er OK.
Anonym bruker Skrevet 29. november 2012 #7 Skrevet 29. november 2012 Som du sier selv, jeg tror nok dette er en overgangsfase. Jeg synes du skal bake masse deilige kaker og kjeks med egg i, og fortelle ham at det er egg i det. Kanskje det frister for mye til at han klarer å la være å spise det i løpet av juletiden... Dermed vil du hjelpe ham i overgangfasen! Anonym poster: 1d1ab55e1923aa463f3b17493d6766ea
Miss Chocolate Skrevet 29. november 2012 #8 Skrevet 29. november 2012 Sånn var min også. Det gikk over og i dag husker han ikke engang at han måtte ha allergivennlig mat for 6 mnd siden. Jeg minnet han bare på at det går bra helt til han spiste.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå