Gå til innhold

"venninne"....?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er man egentlig venner når man bor langt fra hverandre og snakkes sjelden, når det bare passer for den ene?

Og at hun bare ringer/sender sms eller mail/fb mld når det har hendt henne noe flott i livet?

Jeg hører bare fra henne om hun har fått ny jobb, forlovet seg, fått ny diamantring, giftet seg, er gravid, har kjøpt nytt hus, o.l.

Hun er nysgjerrig om meg, og prøver helst å få ut av meg hva som skjer med meg og mitt lit og aller helst om det er noen nedturer. Men hvorfor skal jeg fortelle om mine negative sider i livet, når hun ikke deler annet enn hennes lykkelige stunder?

Hun maser om at vi må ringes nå, for nå er hun gravid på ny - med tvillinger. Og vi som har prøvd i tre år med å bli gravide, uten hell. Skal jeg virkelig være nødt å ha noe med henne å gjøre? Jeg vil ikke... :(

Anonym poster: db3e9b8aa74c24b339ad3d049915e607

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lar være da - djises for noen problemstillinger det fins her inne :P

Anonym poster: 14a166c67d5ed9a5f6bf25dd8d43e9f3

Skrevet

Jeg syns du høres litt bitter ut jeg da..

I et vennskap så deler man det man vil dele, om det er negativit eller positivt kommer ann på forholde dere har :) Kanskje hun spør om det negative fordi hun vet du har det tøft mtp at du ikke blir gravid?

Skrevet

Lar være da - djises for noen problemstillinger det fins her inne :P

Anonym poster: 14a166c67d5ed9a5f6bf25dd8d43e9f3

Takk for at du minimaliserer mine problem da. Men dette er ei venninne jeg har hatt i 15 år, og det er faktisk et problem for meg! Hva med å bry deg litt når du først skal svare i hele tatt??

Anonym poster: b03a22a9c51078b4b18af638db2b686b

Skrevet

Jeg syns du høres litt bitter ut jeg da..

I et vennskap så deler man det man vil dele, om det er negativit eller positivt kommer ann på forholde dere har :) Kanskje hun spør om det negative fordi hun vet du har det tøft mtp at du ikke blir gravid?

Jeg har ikke fortalt til noen, hverken venner eller familie at vi har prøvd å bli gravide, så det vet hun ikke. Og jeg er ikke bitter. Jeg er kanskje lei meg for at hun er så egoistisk og selvsentrert, men ikke bitter. Jeg har selv nytt hus, fantastisk ektemann, diamantringer og bra jobb, så det er ikke bitterhet pga sjalusi hvis det er det du tenker på...

Skrevet

Altså, når venninner ikke lenger gir meg noe positivt, så dropper jeg dem. Kanskje dere bare ikke passer sammen lenger. Hadde et par venninner som jeg hadde kjent i 15-20 år, og jeg prøvde å tviholde på vennskapene selv om ikke jeg syntes det var særlig oppløftende å treffe dem. Til slutt orket jeg ikke lenger å ta kontakt, og jeg må si det har vært en lettelse å slippe å tenke på dem mer. Har jo vært litt andre problemstillinger her, som at de er på andre steder i livet enn meg. Men vennskap som ikke gir noe positivt, ser jeg ikke noen grunn til å fortsette.

Anonym poster: 7b825646f7c8e153f8c103221c3990bc

Skrevet

Det kan jo være så enkelt som at hun ikke deler så mye av sine tunge stunder med deg, fordi hun er typen som er redd du skal bli lei av henne om hun ikke er positiv og lyttende? Hva med å si det til henne at du savner det?

Anonym poster: 1cd436d382adef565f961787c505e49b

Skrevet

Har du prøvd å snakke med henne om det?

Jeg kan forstå at det føles utfordrende å forholde seg til venninnen din, når hun bare kommer med positive ting. Det føles sikkert som at hun skyver sitt "perfekte liv" opp i ansiktet ditt, mens du føler at det er ting i livet som er vanskelig, og at livet slettes ikke er perfekt.

Siden jeg ikke vet noe om venninnen din, så er det vanskelig å si noe sikkert om hva hun føler, men ting er ofte ikke så enkle som de virker på utsiden. Kanskje venninnen din synes det er vanskelig å prate om det som er vanskelig, eller kanskje hun ikke tenker over at hun bare tar kontakt når hun har noe positivt å fortelle? Og det at hun spør om hvordan du har det, og spesielt om du har det vanskelig; kanskje hun er oppriktig interessert og bryr seg om deg? Poenget er vel kanskje at det er vanskelig å vite hva som ligger bak uten å spørre.

Man velger sine venner i livet, og hvis du ønsker kan du kutte henne ut. Mitt tips er vel likevel å ta det opp med henne det du synes er vanskelig. Et vennskap er alltid best når det er åpent og ærlig. Du gir henne iallefall en sjanse til å forandre på situasjonen. Hvis hun velger å ikke forstå og ikke komme deg i møte, så har du iallefall forsøkt og kan ta dine valg med god samvittighet. Men det er jo en mulighet for at det hele beror seg på manglende kommunikasjon. Hvis hun har vært din venninne i 15 år, så er det kanskje noe der som er verdt å redde?

Ønsker deg lykke til :)

Skrevet

Takk for mange gode råd og tips dere! Jeg ser dere har mye fint å komme med.

Jeg har selv kuttet ut et par venninner oppigjennom årene, pga at vi har vokst fra hverandre og andre årsaker. Men dette er noe helt annet.

Hun som jeg beskriver har alltid skulle vært så mye bedre enn alle andre. Og egentlig så tror jeg at hun trenger å ha meg i livet for å føle seg bedre. Hun har mange høyt utdannede venner og kjendisvenner, og disse kan hun ikke måle seg med selv, derfor må hun være bedre enn meg, om hun klarer det, hvertfall føles det slik.

Hun har igjennom de 15 årene alltid skulle vært bedre, og alltid snakket høyt om seg selv, men prøver å få frem mine mørke sider.

Tror egentlig jeg leter etter en måte å kutte henne ut på. Uten å lage noe drama. Jeg orker bare ikke å ha henne som den personen hun er, hun gir meg ingenting, men drar heller mye tung energi... huff :(

HI

Gjest Filifjonka
Skrevet

Men da gjør du det slutt med henne. Du trenger ikke lage noe drama for det, kutt henne ut og la vennskapet fade sakte ut. Begynn med at du ikke tar kontakt med henne i det hele tatt. Vær litt opptatt, og svar kort når hun tar kontakt. Men ikke uhøflig.

Skrevet

Men da gjør du det slutt med henne. Du trenger ikke lage noe drama for det, kutt henne ut og la vennskapet fade sakte ut. Begynn med at du ikke tar kontakt med henne i det hele tatt. Vær litt opptatt, og svar kort når hun tar kontakt. Men ikke uhøflig.

Takk for tips. Håper jeg klarer det. Hun maser til stadighet nå som hun er sykmeldt og har god tid. Det sliter på meg............ :(

Gjest Filifjonka
Skrevet

Ringer hun deg, eller sender hun sms?

Hvis hun ringer, kan du øve inn en setning, noe ala: Du, jeg beklager altså, men jeg har dessverre ikke tid til å prate nå.

Ikke begrunn, ikke forklar deg. Hvis hun begynner å spørre hvorfor, gjentar du bare at du dessverre ikke har tid. Litt sånn papegøyeaktig.

Sender hun sms, la det gå en stund før du svarer. Øv deg på å vente litt, selv om hun sender flere sms og maser litt. Så sender du en samle-sms til svar en gang utpå kvelden: Beklager, jeg så ikke meldingen(e) din(e) før nå. Det er litt hektisk nå, så jeg har ikke tid til å prate.

Det er selvsagt også et alternativ å si det rett ut, at du ikke vil ha kontakt med henne, men det kan føre til mye drama. Så jeg tenker at det kanskje er bedre å la det gli stille vekk... Jeg har selv gjort det en gang, og fordelen er at vi ble aldri uvenner. For jeg ønsket ikke å såre henne, eller å bli uvenner med henne, men hun tappet meg for så mye krefter at jeg ikke orket det vennskapet lenger heller.

Skrevet

Om hun ringer så betyr det ikke at du trenger å ta telefonen,

La den gå til telefonsvarer noen ganger og ta den en og annen gang.

Om hun sender sms trenger du ikke svare med en gang.

Om hun maser om å møtes kan du jo si at det passer ikke for tiden for du har litt mye å styre med. Og om hun vil vite hva så si at det ønsker du ikke snakke om.

Om hun graver etter negative ting i livet ditt så si til henne at du ikke har noe slikt du har behov for å snakke om.

Eller si at du ønsker ikke ha samtaler som skal gå på det negative det er mye koseligere å snakke om hyggelige og positive ting.

Anonym poster: 60c9800cf3273d907aa163393410bd34

Skrevet

Hvis hun ikke tilfører deg noe positivt og du sitter og forbanner henne og helst ikke vil ha noe med henne å gjøre så gjør dere begge en tjeneste og kutt kontakten.

Må bare kommentere at hvis man ikke vet at den andre sliter med ting så er det vanskelig å være hensynsfull og empatisk. Du sier selv at du ikke har sagt til denne venninnen at du sliter med å blir gravid og det virker som du ikke akkurat åpner deg for henne på andre måter heller. Kan hende hun senser at alt ikke er som det skal siden hun "fisker" etter negative ting. Det trenger ikke bety at hun bevisst prøver å leve på din elendighet.

Skrevet

Synes vel hun høres ut som en god venninne, og du ikke gjør det...

Anonym poster: 1cd436d382adef565f961787c505e49b

Gjest jule-Juliea
Skrevet

Stakkars venninnen din så slemt å bare skulle ignorere henne. Hva om hun ikke er bevisst på h orda. Du oppfatter henne, og ser på deg som en av sine beste! Så skal du ikke engang konfrontere henne, me. La være å ta telefonen. For noe råd! Så feigt!

Helt greit du ikke ønsker henne som venninne lenger, men vær nå tøff nok til å si det til henne dere har kjent hverandre i 15 år jo.

Skrevet

Vi har aldri vært bestevenner og hun deler svært lite med meg også. Det hun deler er jo positive store nyheter, ikke hverdagslige ting. Vi bor langt fra hverandre, har alltid gjort. Og dette er bare hennes flotte fasade. Men nå er det nok, jeg orker ikke mer! Jeg har funnet meg i alt for my gjennom alle årene, nå er det nok!!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...