Gå til innhold

Hvordan hjelpe ei veninne med mørketidsdepresjon?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har ei veninne som sliter så fryktelig med mørketidsdepresjon :( Hun klarer ikke å komme seg opp på morgenen, kan plutselig begynne å gråte helt uten videre, hun er sliten og vil ofte bare ligge hjemme. Det blir også lange netter på henne, da hun ligger å tenker.

Jeg har ingen erfaring med dette, men lurer på om noen vet om jeg kanskje kan hjelpe henne på noen måte? Jeg synes det er så sårt, og vet ikke hvordan jeg kan hjelpe på best mulig måte uten at hun blir frustrert over meg.

Anonym poster: eb2e27a0b4140d5bc71d1762a12540a6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ville ikke akkurat maset dersom du er redd hun blir irritert over deg..? Ikke ditt problem vel?

Anonym poster: 58c2fc35c25c0b7731ea1f35e376d1fc

Gjest Lykke Fryd ♥
Skrevet

Du kan tipse henne om dagslyslampene, som blandt annet selges på apotekene rundt om. De fungerer veldig godt og det kan hjelpe henne med både mer energi og til å få et bedre søvnmønster i mørketiden.

Skrevet

Ville ikke akkurat maset dersom du er redd hun blir irritert over deg..? Ikke ditt problem vel?

I alle dager?! Hva er dette for et svar? Snakk om å værensur heks... Hun spurte vel ikke om det var hennes problem?! Jøssamei...

Skrevet

Være en sur heks skulle det stå:) Sliter litt med å skrive på ipaden vist:p

Skrevet

I alle dager?! Hva er dette for et svar? Snakk om å værensur heks... Hun spurte vel ikke om det var hennes problem?! Jøssamei...

Ha ha, heks? Bare fordi det ikke var et koze-schmoze svar? Jeg skjønner bare ikke poenget med å gjøre noe for andre dersom de ikke ber om det - og man derimot er redd de skal bli irritert.

Skrevet

Du kan ikke ha mange venner om det er en slik innstilling du har.

Jeg mener man skal hjelpe og ta vare på familie og venner, er det ikke det man har hverandre til?

Skrevet

Ha ha, heks? Bare fordi det ikke var et koze-schmoze svar? Jeg skjønner bare ikke poenget med å gjøre noe for andre dersom de ikke ber om det - og man derimot er redd de skal bli irritert.

Har du hørt om nestekjærlighet og omsorg for de rundt seg? Og sosiale antenner...

Skrevet

Har du hørt om nestekjærlighet og omsorg for de rundt seg? Og sosiale antenner...

He he, sosiale antenner er å presse seg på folk som ikke er interessert i hjelpen man tilbyr? Jaja, lykke til med det.

Skrevet

He he, sosiale antenner er å presse seg på folk som ikke er interessert i hjelpen man tilbyr? Jaja, lykke til med det.

Jo takk:)

Skrevet

Haha, må le litt av deg anonym!

Hun har aldri sagt at hun blir irritert eller vist noen tegn på det, men jeg har ingen erfaring med mørketidsdepresjon og vet ikke hvordan folk "blir", om du forstår? Jeg tenker at kanskje noen her har erfaring, og vet om noe hjelper og evt hvordan man an gå frem om dem har tunge og vanskelige dager. Vi har snakket litt om dette, men jeg er litt redd for å spørre for mye i tilfelle hun føler det kanskej blir for personlig. Hun er veldig åpen, men jeg er redd jeg skal si noe galt, for jeg har ingen peiling på noe.

Skrevet

Jeg har ei veninne som hadde det, og hun kjøpte en lampe som lyser i ørene. Måtte google litt, og tror kanskje det var valkee lampa heter.

Kanskje det kan være noe, evt tipse henne om det? :)

Ellers har jeg ikke mange gode råd å komme med, men vet at sol-lamper kan hjelpe også. Vi har ei som vi kjøpte på Elkjøp, og den sette vi på hver morgen vi spiser frokost. Hjelper veldig godt, og man merker at man blir mer våken og opplagt.

Skrevet

Nå er det ganske mange som får lavere stemningsleie og blir trøttere om høsten, uten at det nødvendigvis betyr at de har en mørketidsdepresjon. Synes du kan spørre henne rett ut, om det er det hun har, eller om noe annet plager henne.

Anonym poster: 3a9aa52d40a81c7d53544a16a1109363

Skrevet

Lyslampe fungerer fantastisk på enkelte, så det er definitivt verdt et forsøk. Kanskje dere er flere venner som kan spleise på en til henne til jul?

Du bør også få henne til å gå til legen og be om utvidede blodprøver. Svært mange er veldig lave på D-vitamin og trenger ganske store tilskudd med dette. Mangel på D-vitamin kan gi depresjon!

Ellers bør hun også ta en del tilskudd med omega3, da dette i større doser også kan ha en veldig positiv effekt på depresjon.

Hvis hun er så deprimert så slurver hun trolig med kostholdet (fordi hun pga depresjonen ikke har ork til å gå for annet enn lettvindte løsninger). Det er veldig viktig at hun holder et noenlunde stabilt blodsukker hele tiden. Dvs at sukker og mye godis ikke er noe for henne nå, det kan heller gjøre henne verre.

Å ta solarium 1-2 ganger i uken (ikke for å bli brun, men med tanke på D-vitamin) kan også hjelpe mot depresjon. Ikke ta så mye at du blir brent.

Ellers... vær en god venninne for henne, slik det virker som du er, HI. :)

Anonym poster: 9d63250b43f7abf1fc887f0ad62c3270

Skrevet

Hu tar vel D-vitamin? (D3)

Man blir deprimert av lave verdier..

Gjest Julemusa83
Skrevet

Bruker dagslys lampe. Funker veldig godt når jeg bruker den hver dag, men så hoper jeg over et par ganger da ligger jeg våken til 3 og gråter på dagen hvis vi er fri for torky.

Så hvis hun ikke har prøvd det ville jeg anbefalt den.

Skrevet

Så er det jo ikke slik at de som er deprimert, roper ut om det til venner, og spør om hjelp. Jeg verdsetter at vennene mine vil være sammen med meg. Da blir det mye bedre.De drar meg ut av huset:-)

Skrevet

Lyslampe fungerer fantastisk på enkelte, så det er definitivt verdt et forsøk. Kanskje dere er flere venner som kan spleise på en til henne til jul?

Du bør også få henne til å gå til legen og be om utvidede blodprøver. Svært mange er veldig lave på D-vitamin og trenger ganske store tilskudd med dette. Mangel på D-vitamin kan gi depresjon!

Ellers bør hun også ta en del tilskudd med omega3, da dette i større doser også kan ha en veldig positiv effekt på depresjon.

Hvis hun er så deprimert så slurver hun trolig med kostholdet (fordi hun pga depresjonen ikke har ork til å gå for annet enn lettvindte løsninger). Det er veldig viktig at hun holder et noenlunde stabilt blodsukker hele tiden. Dvs at sukker og mye godis ikke er noe for henne nå, det kan heller gjøre henne verre.

Å ta solarium 1-2 ganger i uken (ikke for å bli brun, men med tanke på D-vitamin) kan også hjelpe mot depresjon. Ikke ta så mye at du blir brent.

Ellers... vær en god venninne for henne, slik det virker som du er, HI. smile.png

Det er ikke mannen hennes eller et barn, men en voksen venninne hun snakker om her..!

Skrevet

Ellers... vær en god venninne for henne, slik det virker som du er, HI. smile.png

Det er ikke mannen hennes eller et barn, men en voksen venninne hun snakker om her..!

Det er ikke mannen hennes eller et barn hun snakker om? Skjønte ikke den....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...