Anonym bruker Skrevet 29. november 2012 #1 Skrevet 29. november 2012 Skal passe datteren til kusinen min i helgen. Kjempehyggelig! Men så er det slik at denne jenta er ekstremt kresen. Eller min teori er egentlig at hun er det fordi foreldrene lar henne være det. Hun trenger ikke smake på mat som hun har bestemt seg for at hun ikke liker bare ved å se på den. Moren lager brødskiver med nugatti til henne hvis hun ikke liker maten. For stakkars, hun blir jo sulten om hun ikke spiser. Kan også legge til at de reiste hjem fra sydenferie en uke før planen fordi jenta ikke likte maten i Spania.... Men ok, i dag fikk jeg en Mail fra moren med "oversikt over hva datteren spiser". Hva er det hun tror? At vi skal spise pannekaker og risgrøt hele helgen fordi det er det hun liker??? Lurer på å drite i held lista og fortelle jenta at her i huset smaker vi på alt og er vi sultne så spiser vi det dom blir servert. Anonym poster: f514c907c15d81b96ec94462bd00a517
Anonym bruker Skrevet 29. november 2012 #2 Skrevet 29. november 2012 Du bør finne ut av om ungen har en reell hypersensitivitet eller matvegring før du bestemmer deg for hvordan du skal håndtere det. Hvis det er et reelt problem som ligger til grunn kan du gjøre mye skade med din innstilling. Anonym poster: 8bc4cf6c909b4783e83277825ce35a2a
HeleneBeate Skrevet 29. november 2012 #3 Skrevet 29. november 2012 Om et barn er sulten, så vil det spise selv stolbein fikk jeg høre av en lege.. Å drive å løpe etter småbarn på den måten å tekke dem i et og alt, da gjør du dem bare en bjørnetjeneste!
Anonym bruker Skrevet 29. november 2012 #4 Skrevet 29. november 2012 Mange barn vil ikke spise stolbein uansett hvor sultne de blir Anonym poster: 8bc4cf6c909b4783e83277825ce35a2a
Tante Gustava Skrevet 29. november 2012 #5 Skrevet 29. november 2012 Jeg tror jeg ville gjort en mellomting. Vi har også en kresen liten fyr (dog ikke så ille som denne jenta høres ut), og vi praktiserer at hvis man ikke vil ha så er det greit, da får man vente til neste måltid. Stort sett gjelder jo denne kresenheten middag, så da får han bare vente til kveldsmat da. Men vi prøver å ha noe på bordet som han også liker, f.eks så elsker han kokte gulrøtter så det har vi som tilbehør til det meste. Og om han så bare spiser det til middag en gang iblant så får han bare gjøre det. Men jeg ville ikke gjort en så veldig stor prinsippsak ut av det, skader det å spise pannekaker til middag en dag? Jeg regner med at alle liker det? Gjesten skal ikke diktere hva som skal være til middag, men jeg syns også at når man har gjester så gjør man litt for at de skal føle seg bra og velkommen.
#Ariadne# Skrevet 29. november 2012 #6 Skrevet 29. november 2012 Jeg hadde ikke giddet å oppdra jenta for en helg. Hadde laget pannekaker på fredag, risgrøt til lunsj på lørdag og latt henne spise rester av dette til resten av måltidene vis hun ikke liker det dere skal spise . Blir en lite hyggelig helg med en sulten og sur liten gjest .. Dette er foreldrenes kamp , ikke din..
Anonym bruker Skrevet 29. november 2012 #7 Skrevet 29. november 2012 Jeg hadde servert det dere ønsker å spise den helgen. Barn er utrolig tilpasningsdyktige og spiser ofte det som serveres hvis det ikke finnes alternativer. Særlig hvis foreldrene ikke er til stede. Dessverre skal barn teste foreldrene til det ytterste, men i og med at du er tante og ikke mammaen, så tror jeg ikke det blir noe problem. Anonym poster: 066dd04a806bc35abe4157d0433af380
Anonym bruker Skrevet 29. november 2012 #8 Skrevet 29. november 2012 Du klarer nok ikke å snu jentas holdning til mat i løpet av en enkel helg uansett, så jeg hadde nok delvis tilpasset middagene etter hva hun liker. Anonym poster: 96eded558a1b6c40cd47fbe44cd215c6
Anonym bruker Skrevet 29. november 2012 #9 Skrevet 29. november 2012 Jeg ville bedt ungen om å smake på maten først ja. Har selv opplevd så mange ganger at det er foreldrene som gir barna redselen for å prøve ulike typer mat. Anonym poster: 5c0ade1e84060ec34a4bcb4a96edbd26
Cruella De Vil Skrevet 29. november 2012 #10 Skrevet 29. november 2012 Hei, det høres ut som en kresen liten jente, ja. Og ut fra det du skriver, er kanskje foreldrene hennes vel ettergivende i forhold til mat. Men jeg synes ærlig talt ikke det er din oppgave å "oppdra" denne jenta. Når man først har helgegjester, er det jo hyggelig å legge til rette for det, synes jeg. Risgrøt er det jo mange som har på lørdager, og pannekaker er jo en fin kosemiddag i helgen. Hvis det er noe annet dere absolutt må ha som hun ikke liker, kan jo jenta få brødskiver i stedet, men jeg synes det er stusselig å tilby mat som man vet gjestene ikke liker, egentlig...
♥Madam Mim♥ Skrevet 29. november 2012 #11 Skrevet 29. november 2012 Vi får besøk av en kresen liten gutt i helgen siden foreldrene skal på julebord. Spurte enkelt og greit hva han spiste jeg så vet jeg hvertfall at han er mett og fornøyd her hos meg. Mye viktigere for meg at han koser seg hos tanta si, enn å ta opp kampen med han bare for en dag!!!! Kresne barn er helt nytt for meg siden min egen datter spiser alt som blir satt forran henne :-)
Hønemor30 Skrevet 29. november 2012 #12 Skrevet 29. november 2012 Enten må du servere ting du vet hun liker, eller så kan du la være å gjøre noe ut av dette. Og lage det dere har tenkt til å spise/pleier spise i helgene og se om hun spiser det hos dere. Jeg gjorde dette med datteren til ei venninne, og hun spiste det meste av det hun fikk servert. Men vi hadde jo vanlig "helgemat" som pizza o.l. da. La merke til at hun plukket av enkelte ting men ingen kommenterete noe som helst. Og hun spiste seg mett. Så min erfaring er at den jenta lager mer styr hjemme, og har moren rundt lillefingeren. Jeg visste så klart at det ikke var noe annet problem som lå bak før jeg gjorde dette da. Hun fortalte moren om den gode pizzaen hun hadde fått, da hun ble hentet. Moren ble sur og så på meg å så: Du vet jo hun ikke liker pizza... *Fnis*
MrsMilla Skrevet 29. november 2012 #13 Skrevet 29. november 2012 Tipper dette barnet raskt oppdager at det er andre regler hos dere enn hos henne, det er jo også bare å poengtere at i deres hus gjøres det slik og slik, men det kanskje hos de er annerledes. Server den maten dere allerede planlegger og har tenkt, ikke kjøp inn nugatti, og tilby jentungen det dere skal spise. om hun ikke spiser blir hun sulten. Sånn kan det gå. Men sjekk at det ikke er noen intoleranser eller annet medisinsk selvsagt først..... Dette funker fint hos oss når vi har "kresne gjester". Viktig å lære egne barn også at ikke de andre er små "prinsesser" som alle må ta hensyn til - urettferdig for dine egne om du skal sette himmel og jord i bevegelse fordi de andre foreldrene velger å skjemme bort eget barn. Om du ikke følger dine regler, men deres i eget hjem, hvorfor skal dine barn følge dine regler? Kanskje de også skal ha nugatti da...................................Det signalet dere sender ti legne barn ved å endre regler for andres - det er noe å tenke på.....
Anonym bruker Skrevet 29. november 2012 #14 Skrevet 29. november 2012 Har vi krsene barn på besøk er det samme praksis som gjelder for dette barnet som gjelder for våre barn. Maten som blir servert smakes på, liker de ikke kan jeg lage en skive når alle ferdig med middagen. Men IKKE nugatti på den. Har fungert fint for alle gjestene vi har hatt. Liker de noe av det vi har til middag er det helt greit, liker de alt er det supert, liker de ikke noe får de brødskive etterpå. Men de må smake, jeg viker ikke på reglene vi har her i huset. Vi hadde en som ikke likte noe, så derfor måtte vi sette hardt mot hardt. Hun fikk nemlig brødskive med nugatti om hun ikke likte ting, og faren hennes gjorde dette istede for å spise. Tok ikke mange dagene før hun tok hintet at det ikke ble nugatti og at det var kjedelig å vente ved bordet til alle var ferdig, så da spiste hun middagen. Men får jeg besøk av krensene barn passer jeg på å ha litt ekstra pålegg i kjøleskapet. Vi spiser veldig mye det samme så litt kjedelig utvalg av pålegg i kjøleskapet vårt, så greit å fylle det litt opp når jeg vet vi får noen som er litt kresene. Blir litt mer spennende når vi har endel forskjellig pålegg når vi dekker på også. Det syns ungene her også er mer stas og de spiser mer, men to dager så er det tilbake på det samme gamle. Anonym poster: b9eee768df54ea3fc00750c7f7fa4784
Gjest Antarctica Skrevet 29. november 2012 #15 Skrevet 29. november 2012 Hadde ALDRI lagt opp helga etter hva en jentunge liker og ikke liker. Men jeg hadde servert mat med mange "muligheter", f eks taco der ungene selv kan velge tilbehør, mye eller lite, harde eller myke tortillas osv. Spiser hun ikke, eller sier hun ikke liker, så sier du at hun bare skal forsyne seg av de elementene hun faktisk klarer å få ned, selv om det betyr at hun kun spiser agurkskivene... Heller ha kveldsmaten en time tidligere, og ikke overhodet fokusere på hvem som vil ha/liker/liker ikke.
Anonym bruker Skrevet 29. november 2012 #16 Skrevet 29. november 2012 Hvor gammel er jenta? Det er forskjell på en kresen 3åring og 15åring? Anonym poster: 894b3b7c4f37131ef40b9d0b748bd01f
Caprica Skrevet 29. november 2012 #17 Skrevet 29. november 2012 Ville ikke forbause meg om jenta hadde spist "normal" mat om det kun var det hun ble tilbudt :-)
Gjest Filifjonka Skrevet 29. november 2012 #18 Skrevet 29. november 2012 Jeg har et barn som er kresent, og to som er altetende. Jeg blir både litt lei meg og litt provosert av noen av svarene her. Mitt kresne barn har aldri "fått lov" å være kresen. Jeg har aldri tilbudt brødskive med nugatti i stedet for middag. Tvert i mot, i år etter år har vi kjempet og strevet for å få barnet til å smake på helt vanlig mat - men barnet vil ikke ha. hva skal man gjøre da, åpne munnen på barnet med makt og dytte maten langt ned i halsen på det? Mitt barn har hoppet over mange måltider. Fordi jeg har hørt på gode råd av typen "De spiser, bare de ikke får noe annet." Men alle barn gjør ikke det, nei. Mitt barn kunne fint ha gått en helg uten å spise, dersom barnevaktene skulle kjøre det regimet noen her skisserer. "Lag den maten dere pleier, så spiser hun nok." Vel, hva skal tante gjøre da, når (hvis) barnet likevel ikke spiser? La det gå fra fredag til søndag uten mat, bare for å markere et prinsipp? Hos oss har barnet nå blitt så stort at det selv går og finner seg noe annet til middag, dersom vi har mat barnet ikke liker. Og jeg har innsett at det ikke er noe poeng å kjempe. For av og til vil jeg sitte sammen med familien min og spise middag uten å krangle. Av og til vil vi ha en rolig og fredelig ettermiddag, hvor alle har fått litt mat i magen etter skolen/jobben, og lekser og samvær fungerer greit. Dersom jeg hadde satt bort barnet mitt til andre en helg, hadde jeg ikke blitt spesielt glad og takknemlig over at de kjørte hardt på prinsippene sine og ikke en eneste gang ville servere noe barnet mitt kunne spise. Dette er et problem som tante ikke får rettet på en helg, uansett. Hva med å være litt raus, og lage noe som gjesten liker? I det minste ha noe tilbehør eller et og annet måltid sånn at barnet spiser noe? Eller skal prinsippene om at barn MÅ spise alt være så viktige at de fullstendig overstyrer det med å få barnet til å føle seg ønsket og velkommen? Hvor velkommen hadde dere selv følt dere, dersom dere skulle være hos venner en helg og kun fikk mat vennene visste at dere ikke likte?
Anonym bruker Skrevet 29. november 2012 #19 Skrevet 29. november 2012 Min lege sa engang at det er INGEN barn i Norge som sulter ihjel frivillig. Så er hun sulten, så spiser hun. Det der er bare tull Anonym poster: 3240261fcb55a9612c5dc3aaff8005f8
Gjest Antarctica Skrevet 29. november 2012 #20 Skrevet 29. november 2012 (endret) Kjære nr 18: Det er vel ikke helt sånn med denne jenta. Foreldrene er jo MED på hennes merkelige utvikling på vei til å bli total hustyrann: de lager lister over hva hun finner seg i å spise, og reiser hjem fra Syden fordi hun ikke liker maten!! Hvor sykt er DET, da? Endret 29. november 2012 av Pashla
Voilà Skrevet 29. november 2012 #21 Skrevet 29. november 2012 Jeg har en kresen nevø selv. Eller kanskje jeg skal si at han vet nøyaktig hva han skal gjøre med foreldre for å få noe bedre enn "kjedelig hverdagsmat". Jeg legger overhode ikke tilrette for at han skal få spise kjeks til middag og müsli med sjokoladebiter til kvelds. Det handler jo også om min egen sønn - jeg vil ikke legge på han vaner som er like min nevøs. Jeg har god erfaring med å gjøre som jeg gjør også. Han må smake på det, og om han ikke liker det må han pent sitte med bordet til vi er ferdig, sånn at jeg kan lage annen mat til han etterpå. Det merkelige er jo at han stort sett spiser det når han får noe han i utgangspunktet ikke like - så lenge foreldrene ikke er der!
Gjest Filifjonka Skrevet 29. november 2012 #22 Skrevet 29. november 2012 Kjære nr 18: Det er vel ikke helt sånn med denne jenta. Foreldrene er jo MED på hennes merkelige utvikling på vei til å bli total hustyrann: de lager lister over hva hun finner seg i å spise, og reiser hjem fra Syden fordi hun ikke liker maten!! Hvor sykt er DET, da? Nå skriver jo HI at det er hennes teori at det er foreldrenes skyld, ikke at det er et faktum. Og angående å reise hjem fra ferie: Jeg har selv vært på ferie hvor mitt barn spiste ganske nøyaktig en - 1 - sjokoladekjeks i løpet av fire dager. Da blir man ganske desperat, skal jeg si deg, og hadde det på noen måte vært mulig å reise hjem hadde vi gjort det. Jeg mener for øvrig at det er helt uvesentlig hvem som har skylden for at dette barnet er kresent. Poenget her er hva tante skal gjøre i helgen. Hun kan stå på prinsippene og sulte barnet, eller hun kan velge å føye seg litt. Og la barnet få litt mat hun liker, sånn at hun spiser noe i løpet av helgen. For tante greier ikke å fikse dette på en helg, enten det skyldes foreldrene eller noe annet.
Neffi78 Skrevet 29. november 2012 #23 Skrevet 29. november 2012 Trodde besøket hos "tante" skulle være koselig jeg. Synes du er litt urimelig. Hun skal være hos dere en helg, og så klarer dere ikke tilrettelegge for henne. La foreldrene slite med matvanene hennes.
Gjest Antarctica Skrevet 29. november 2012 #24 Skrevet 29. november 2012 Kjære nr 18: Det er vel ikke helt sånn med denne jenta. Foreldrene er jo MED på hennes merkelige utvikling på vei til å bli total hustyrann: de lager lister over hva hun finner seg i å spise, og reiser hjem fra Syden fordi hun ikke liker maten!! Hvor sykt er DET, da? Nå skriver jo HI at det er hennes teori at det er foreldrenes skyld, ikke at det er et faktum. Og angående å reise hjem fra ferie: Jeg har selv vært på ferie hvor mitt barn spiste ganske nøyaktig en - 1 - sjokoladekjeks i løpet av fire dager. Da blir man ganske desperat, skal jeg si deg, og hadde det på noen måte vært mulig å reise hjem hadde vi gjort det. Jeg mener for øvrig at det er helt uvesentlig hvem som har skylden for at dette barnet er kresent. Poenget her er hva tante skal gjøre i helgen. Hun kan stå på prinsippene og sulte barnet, eller hun kan velge å føye seg litt. Og la barnet få litt mat hun liker, sånn at hun spiser noe i løpet av helgen. For tante greier ikke å fikse dette på en helg, enten det skyldes foreldrene eller noe annet. Tror heller ikke tante kan fikse noe. Men hun har alle mulig rett til å leve sitt liv som før, også når hun har gjester, og jeg tror oppriktig at det kan være helt OK for barnet å se at det faktisk fins andre måter å reagere på hennes kresenhet enn å smøre nugattiskiver.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå