Lillimilli Skrevet 28. november 2012 #1 Skrevet 28. november 2012 Jeg har en sønn på 4,5 år som altid står opp / våkner kl 0500. Uavhengig av ukedag eller helg. I ukedagene har vi på vekkerklokker til 0500. Så han har vel vendt seg til å våkne da. Når jeg henter han i barnehagen er han stup trøtt. Og kveldene er preget av redsel for at det skal begynne å brenne i lys og tv . Han er veldig sår og begynner å gråte for små ting. Han blir fort sint og grinete. Legger han 1830 og Han sovner med en gang. Virker som han har behov for å sove mer enn han gjør nå. Vet ikke helt hvordan jeg skal gripe dette an. Noen som har erfaringer eller Gode forslag til hva man burde gjøre i slike tilfeller.? Må bare legge til at han er en snill god gutt som ikke er så bekymret for brann og div når han ikke er trøtt. Heller ikke grinete. Takknemlig for svar.
frk Nilsen Skrevet 28. november 2012 #2 Skrevet 28. november 2012 Har en som blir 5 i januar, han legger seg 19.30-20 og står opp rundt 07.00 (+-) Skal jeg gjette så er han stup trøtt fordi han er oppe klokken 5. Her i huset er alt før 06.00 natta. Jeg står ofte opp før det, men da vekker jeg ikke resten, da er jeg stille og sniker meg avgårde på jobb. Må dere stå opp så tidlig eller er det pga sønnen deres står opp så tidlig? Hvis det er pga at han våkner så ville jeg ha sluttet med det og prøvd å strekke leggingen så han sover lengre på morgenen.
Lillimilli Skrevet 28. november 2012 Forfatter #3 Skrevet 28. november 2012 Vi må desverre opp så tidlig. Strekke legging har vi prøvd. Lenger han er oppe på kvelden, jo tidligere våkner han. Vet ikke hvordan vi skal klare å stå opp på morgenen uten at han våkner av klokkene. Har prøvd å lure han med at jeg bare skal på toalett og at det fortsatt er natta. Men han ligger å venter lys våken. Å legge han tidligere på kvelden virker så trist. Blir ikke mye tid til lek og kos før senga. Men igjen så er det kanskje det vi må gjøre. For søvnen sin må han få. Er ikke så godt å se hvor bekymret og redd han blir for ting når han er så trøtt og sliten.
Bondejenta Skrevet 1. desember 2012 #4 Skrevet 1. desember 2012 Har ei på fire og eit halvt, og ho er morgenfugl. I dag sto ho opp halv seks. Har alltid stått opp i femtida den jenta... minste søstra er akkurat likeins... (og sånn var mora også i sine yngre dager ) snårk.
bønni Skrevet 5. desember 2012 #5 Skrevet 5. desember 2012 Hvis dere står opp kl fem i ukedagene er det vel ikke annet å vente at han våkner omtrent til samme tid i helgene? Da må i grunn dere voksne innrette dere etter det, det er ikke barnet skyld at fem er morgen, når vekkerklokkene ringer da fem av syv ukedager. Løsningen for å unngå trøtt gutt, er vel å legge ham tidligere, det er ikke sikkert det er så mye som skal til - et kvarter kan gjøre mye. Det er mye mindre trist å ha en opplagt gutt som legger seg tidlig, enn en redd og sutrete gutt som legger seg litt senere. Her i huset har det ingen virkning å legge senere på fredag og lørdag for å få ham til å sove lenge. Han er programmert til å våkne når han pleier, så det eneste som skjer hvis han er lenger oppe, er at han får mindre søvn. Skjønner godt at det er slitsomt å måtte stå opp fem i helgene for deg og ;-) Kanskje det går an at han pusler litt for seg selv den første timen. Du kan jo settefram et par kjeks, og stille opp litt leker han liker, før du legger deg, så kanskje han lar deg sove litt!
lille sprelle Skrevet 5. desember 2012 #6 Skrevet 5. desember 2012 Du må regne med at barnet våkner til samme tid hver dag. Det gjør ihvertfall vårt barn. Vår prøver å begynne dagen 5 av og til, men i sier det er natten frem til 7. I uka står minst en av oss foreldre opp kl. 6 og om hun kommer tuslende da, sender vi henne tilbake i seng. Nærmer kl. seg 7, så får hun stå opp. Sitter da å hører på lydbok e.l. og får litt melk. Legger ca kl.19
Mamma_til_2 Skrevet 6. desember 2012 #7 Skrevet 6. desember 2012 20.00-08.00 vekker henne av og til, hun liker og sove
Gjest yrild Skrevet 8. desember 2012 #8 Skrevet 8. desember 2012 Gutten vår sovner rundt 20 og våkner rundt 7 hver morgen. Ikke overtrøtt noen gang, men sliten på kvelden etter lange dager med mye lek.
Gjest yrild Skrevet 8. desember 2012 #9 Skrevet 8. desember 2012 Leste først nå at dere står opp 5 på hverdager, da er det jo klart at han står opp 5 i helgene også. Kan han ikke sove litt lenger enn til 5? Vår trenger rundt 11 timer søvn så han måtte da ha lagt seg kl. 18... hvor mye er det igjen av dagen etter barnehage da?
Pjuskesnusken Skrevet 13. desember 2012 #10 Skrevet 13. desember 2012 Bytt ringelyd på vekkerklokker, lavere lyd.... ha de under puta så han ikke hører.. ligger han på eget rom??? Veldig vàr da siden han våkner av vekkerklokkene? Men er jo ikke rart han våkner 05 i helgene når han gjør det i ukedagene.. unger skjønner ikke poenget med å sove lenge i helgene.. Desverre. Skjønner at det ikke frister å legge han tidligere..
mirr Skrevet 13. januar 2013 #11 Skrevet 13. januar 2013 Her er det motsatt, han sover lenge om morgenen. Gjerne til 10 i helgene. Jobbet hjemme en dag denne uken og tenkte å la ham sove lenger også. Da sov han til 11.45! Alltid vært sånn B-menneske...
MammaTilNick Skrevet 24. januar 2013 #12 Skrevet 24. januar 2013 Min sover gjerne 12 timer, gjerne mere i helgene han blir 6 år i mai.
❤lille stjerne❤ Skrevet 27. januar 2013 #13 Skrevet 27. januar 2013 Hun sover til 07.00-07.30 på hverdagene og til cirka 08.00 i helgene. Legger seg cirka 20.00 på hverdager. I ferier sover hun til 09.00-10.00 cirka, men da er hun sent oppe om kveldene.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå