Gå til innhold

lufte vugge etter maling..hvor lenge?

Anbefalte innlegg

Skrevet

svigerfar skal male vuggen min samboer brukte da han var baby.

svigermor sier nå at den må luftes i 2 mnd før vi tar den i bruk, pga lungene til babyn er så sarte og ikke kommer til å tåle det.

svigerfar skal bruke SENSmaling.

har dere hørt noe om lufting?

det finnes jo folk som maler ferdig barnerommet kvelden før baby kommer hjem fra sykehuset....?

er svigermor litt hysterisk?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er vel å være en smule hysterisk ja :P vi har allerede malt baby rommet og lot det lufte i 3 døgn, så har vi alltid vinduet litt åpent men det er met for min del tror jeg :P la den kanskje lufte noen døgn ?:)

Skrevet

takk for svar. :)

Skrevet

Vi har malt seng og kommode, med jotun sens, lenge til baby kommer, så mest for at jeg ikke skal dra inn div. Gasser osv. Sens lukter jo ingen verdens ting! Tror neimen ikke man trenger å lufte noe med den malingen jeg. Tørker super fort også :-)

Skrevet

Hadde det vært snakk om oljemaling, så har din svigermor rett. Men sens hadde jeg ikke vært bekymret for.

Skrevet

Jeg ville definitivt ventet en stund med å legge barnet i vuggen. Ikke bry deg om at noen synes dette er hysterisk. Dette er noe du enkelt kan gjøre for å sikre barnet ditt god helse. Dette skriver Jotun på sine sider:

3. Hvilke stoffer damper av fra maling?

Hovedstoffet som damper av fra et vanntynnet produkt er vann. I tillegg kan det dampe av mindre mengde organiske stoffer (f.eks glykoletere) fra produkter som inneholder dette. Moderne vann-tynnede, løsemiddelfrie produkter er ferdig avdampet etter ca 4 uker.

Sens serien avgir lite avdamping mens du maler, og tester viser at emisjonen er nede på et helt minimalt nivå allerede dagen etter at rommet er ferdig malt.

Olje/alkydprodukter er tynnet med enten med vann eller white spirit. Uansett hva produktene er tynnet med vil de herde ved reaksjon med luft. Denne prosessen kan vare i 2–3 mnd. I denne perioden damper det av mindre mengder organiske stoffer.

For å være trygg, bør man mao. vente minst fire uker. Husk også å bytte madrass, pga. fare for krybbedød ved brukt madrass. Det finnes flere madrassbutikker som skjærer til madrasser til en rimelig penge. Bor du i Oslo, kan jeg anbefale den i Neuberggaten på Majorstuen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...