Gå til innhold

Hvilken julegodis lager du og

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har du oppskrift du vil dele?:-)

Anonym poster: 80d640b21144fb0fd861ae58773c023c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fløtekarameller, pikekyss og brente mandler. Har bare googlet oppskriftene :-) Men - jeg har enda til gode å finne en oppskrift på brente mandler som er skikkelig gode, blir aldri fornøyd. Noen som har en god å dele?

Skrevet

Jeg har laget smultringer, marvposteier og colakaker. Mangler å lage kokosboller og marsipan så er jeg i mål. Har dessverre ingen oppskrifter her jeg sitter i sofaen, og siden jeg er nyoperert etter lapraskopi orker jeg ikke reiser meg :P

Skrevet

Jeg lager marsipanbrød med hjemmelaget marsipan:

500 g mandler (skåldet og tørket i 2 dager)

200 g melis

litt sitronsaft (ca 3 ss)

2 eggehviter

Mal mandlene 2 ganger, bland inn melis, deretter sitronsaft og eggehviter, Kna godt inn og la ligge i 2 timer før bruk.

Da ender du opp med ca 700 g ferdig marsipan.

Jeg bruker ca 250 g marsipan til en pølse, knar inn minst 4 ss cognac (smak til). Kan også bruke annen likør.

Form til pølse som du dytter utover med fingrene og legg en stripe med opphakket fiken i midten. Rull sammen igjen og pensle med sjokolade, pynt med hele valnøtter.

Kjøp akasiehonning, hakk opp valnøtter og lag en blanding av dette. Kna inn 2 ss i marsipanen (bruk ca 200-250 g marsipan) og form til juler som du dypper i sjokolade. Pynt med hele valnøtter.

Bland inn 0,5 dl baileys i marsipanen, rull til kuler, dypp i sjokolade og dryss kakao over kulene.

Kolakaker:

200 g romtemp. smør (ikke margarin, men meierismør)

200 g sukker

1 ss lys sirup

2 ts natron

2 ts vaniljesukker

300 g hvetemel

Smør og sukker piskes til smørkrem, pisk inn 1 ss sirup

sikt sammen det tørre og tilsett.

Kna sammen til du får en jevn deig (kjør helst i kjøkkenmaskin)

Del deigen i 4 emner, trill ut til pølser like lange som en langpanne/brett. Trykk flate med fingrene

Stek midt i ovnen 175 grader C i ca 15 minutter.

Skjær stengene på skrå med pizzaslicer mens de er lunkne.

Avkjøl på platen,deretter på rist.

Anonym poster: 61900993e4b757138e21026a44c18655

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...