Gå til innhold

Din favoritt vegetariske julemiddag

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ønsker noen tips/ oppskrifter til hva jeg skal lage til julemiddag til meg i år. Bare jeg som er veggis og ønsker noe som ser tilnærmet lik en julemiddag ut. Pleier å lage nøttestek, men er litt lei.. Så i år skal jeg i allefall ha veganske medisterkaker. Men ønsker flere tips!

kom med gode enkle oppskrifter :)

Anonym poster: 1b92aaa854b4b7145f50482f4b479bdc

Videoannonse
Annonse
Gjest cunning stunts
Skrevet

Ikke for å være intensjonelt frekk, men akkurat vegetarisk og julemiddag er de to mest uforenlige konseptene jeg kan tenke meg, så jeg er spent på forslagene du får.

Skrevet

Ikke for å være intensjonelt frekk, men akkurat vegetarisk og julemiddag er de to mest uforenlige konseptene jeg kan tenke meg, så jeg er spent på forslagene du får.

Enig!!

Anonym poster: ec63ff6d30b30cacd592750af6e7f9b3

Skrevet

Måtte i så fall blitt risgrøt, haha :P Eneste vegetariske vi spiser i julen i hvert fall ;)

Hva er nøttestek? Og vegetariske medisterkaker?

Skrevet (endret)

Eh..grøt? tilbehør til ribbe?

Aldri spist vegetar på julaften, så har ingen favoritt.

Endret av millemille
Skrevet

Glutenrullade har jeg laget noen ganger og det er populært. Krever litt mer innsats enn en nøttestek, men er vel verdt det :) Du vil også få "sprø svor" på den :)

Skrevet

Hehe, du er ikke frekk for jeg er ganske enig :P Er det noe jeg savner av kjøttretter så er det nok juleribben ;)

Meeen det finnes mye god vegetarmat som er god erstatning for kjøtt, hvor du får disse julesmakene med muskat, ingefær osv. F.eks. disse veganske medisterkakene. http://veg-veg.no/mat/middag/medisterkaker .

5 åringen i huset vet at jeg er vegetarianer, men prøver å ikke påvirke henne, så derfor ønsker jeg noe kjøttaktig som passer julematens tilbehør :)

Skrevet

Glutenrullade har jeg laget noen ganger og det er populært. Krever litt mer innsats enn en nøttestek, men er vel verdt det :) Du vil også få "sprø svor" på den :)

Åå hørtes ikke så dumt ut med "svor". Har du en oppskrift?

Skrevet

Jeg skal nok sannsynligvis lage en deilig sopp - pate til meg og lillemor på julaften.

Skrevet

Hehe, du er ikke frekk for jeg er ganske enig tongue.png Er det noe jeg savner av kjøttretter så er det nok juleribben wink.png

Meeen det finnes mye god vegetarmat som er god erstatning for kjøtt, hvor du får disse julesmakene med muskat, ingefær osv. F.eks. disse veganske medisterkakene. http://veg-veg.no/ma...g/medisterkaker .

5 åringen i huset vet at jeg er vegetarianer, men prøver å ikke påvirke henne, så derfor ønsker jeg noe kjøttaktig som passer julematens tilbehør smile.png

Syns det er flott at du er nøytral ovenfor barnet ditt, slik at hun kan velge selv når hun blir gammel nok :)

Anonym poster: b5d0b5cfc0f4baace84bfdd568c432a5

Skrevet

Jeg skal nok sannsynligvis lage en deilig sopp - pate til meg og lillemor på julaften.

så du påtvinger vegetarkost på din lille datter?!.. Kult gjort at hun får velge selv...................

Anonym poster: cac8dd7ad4d9f7c08b0fe0a6849e9d45

Skrevet

så du påtvinger vegetarkost på din lille datter?!.. Kult gjort at hun får velge selv...................

Ehhh ... Så du påvirker ikke kostholdet til dine barn ut ifra hva du mener er det beste for barna dine?

Skrevet

Og jeg ser utfra ditt svar at du ønsker deg ett kurs i folkeskikk til jul?

Skrevet

Jeg regner da med at de fleste "påtvinger" barna sine mat? Jeg lar ihvertfall ikke mitt barn leve på kun pølser og sjokoladepålegg (som er omtrent det eneste barnet mitt vil ha), faktisk "påtvinger" jeg han mat han egentlig ikke har lyst på sånn ca 6 dager i uka.

Skrevet

Åå hørtes ikke så dumt ut med "svor". Har du en oppskrift?

Oppskrift kommer i løpet av kvelden :)

Skrevet

Litt senere enn lovet, men her kommer opppskrift på GLUTENRULLADE (2 stk)

Gluten:

300 g glutenmel

100 g hvetemel

1 ss tørrgjær

1/2 l vann

1 buljongterning

Blandes sammen, deles i to og kjevles ut (krever litt tålmodighet å kjevle ut, da den er veldig elastisk og trekker seg fort sammen)

Fyll:

300 g valnøtter

450 g kjeks (f.eks. Cream Crackers/kaptein)

3 løk

9 egg (evt 8 store)

375 g revet ost (norwegia)

1 buljongterning

1 ts salt

pepper

Alle ingrediensene til fyllet males og blandes sammen.

Bre fyllet ut over glutenleivene, rulles sammen og pakkes i klede. Knyt med hyssing (gi litt "slack" for glutenet utvider seg).

Kraft:

Vann

Buljongterninger

1 løk - deles i to

Sukkerkulør

1-2 laurbærblad

evt salt og pepper

Rulladene kokes i kraften i ca 1,5 timer, sett gryta (med rulladene) på et kaldt sted natten over.

Ta vare på kraften til brun saus.

Pakkes ut av kledet og stekes ved 200 grader.

Smør steka med smør, sett i ovnen.

Når smøret bobler; pensle med kremfløte. Pensle vekselsvis med smør og fløte for en "sprø svor".

Stekes i ca 30-45 minutter til den er varm.

Lykke til og kos deg masse!

God jul :)

Gjest ________
Skrevet

Jeg et ikke vegetar, men synes kålrabistappe er et must!

Så min vegetar julemiddag ville vært

Potet

Gulerot

Surkål

Rødkål

Kålrabistappe

Og som erstatning av kjøtt ville jeg laget noe med champingjong/løk/nøtte/mandel stuing som var salt

Skrevet

Litt senere enn lovet, men her kommer opppskrift på GLUTENRULLADE (2 stk)

Gluten:

300 g glutenmel

100 g hvetemel

1 ss tørrgjær

1/2 l vann

1 buljongterning

Blandes sammen, deles i to og kjevles ut (krever litt tålmodighet å kjevle ut, da den er veldig elastisk og trekker seg fort sammen)

Fyll:

300 g valnøtter

450 g kjeks (f.eks. Cream Crackers/kaptein)

3 løk

9 egg (evt 8 store)

375 g revet ost (norwegia)

1 buljongterning

1 ts salt

pepper

Alle ingrediensene til fyllet males og blandes sammen.

Bre fyllet ut over glutenleivene, rulles sammen og pakkes i klede. Knyt med hyssing (gi litt "slack" for glutenet utvider seg).

Kraft:

Vann

Buljongterninger

1 løk - deles i to

Sukkerkulør

1-2 laurbærblad

evt salt og pepper

Rulladene kokes i kraften i ca 1,5 timer, sett gryta (med rulladene) på et kaldt sted natten over.

Ta vare på kraften til brun saus.

Pakkes ut av kledet og stekes ved 200 grader.

Smør steka med smør, sett i ovnen.

Når smøret bobler; pensle med kremfløte. Pensle vekselsvis med smør og fløte for en "sprø svor".

Stekes i ca 30-45 minutter til den er varm.

Lykke til og kos deg masse!

God jul :)

Nam! Høres utrolig godt ut :) Skal absolutt prøve meg på denne oppskriften. Takk!

Skrevet

Måtte i så fall blitt risgrøt, haha tongue.png Eneste vegetariske vi spiser i julen i hvert fall wink.png

Hva er nøttestek? Og vegetariske medisterkaker?

Det er kaker uten medister, f.ek julekaker :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...