Anonym bruker Skrevet 28. november 2012 #1 Skrevet 28. november 2012 Hva er det? Når får man det egentlig? Får man det uten å gå til legen? Hvor lang tid skal det ta føre man kan få det? Og hvor lang tid tok det for dere å bli gravid da dere startet? Og hvordan bivirkninger er det? Har forsøkt å google det, men finner ikke mye info. Anonym poster: e8ad2278a84a13c20ab2283d906f5489
Lykkeligmed2 Skrevet 28. november 2012 #2 Skrevet 28. november 2012 Det er ingen standard på hvor lenge du må ha prøvd, men det spørs kanskje litt fra lege til lege. Men gynekologen min kunne se at jeg behøvde det etter en innvendig ultralyd. Jeg ble gravid på tredje forsøk med dobbel runde. Det er mange som plages en del med bivirkninger, jeg merket det aller best på humørsvingninger og var ikke alltid lett å være i hus med. Men det er jo klart at det er en følsom tid uansett om man får medisin eller ikke... Du må nok til lege, og det skal følges opp av lege. Tror faktisk du kun får et begrenset antall forsøk også, men dette er igjen noe ulikt praktisert fra lege til lege.
Anonym bruker Skrevet 28. november 2012 #3 Skrevet 28. november 2012 Pergo= pergotime. http://legemiddelhandboka.no/Legemidler/s%C3%B8ker/pergo/47153#i47190 http://www.felleskatalogen.no/medisin/pergotime-merck-562744 Du må til en spesialist for å få det (vanlig fastlege vil antageligvis ikke skrive det ut). For å bli regnet som infertil/få utredning/behandling for det må man vanligvis ha prøvd å bli gravid i minst 1 år hvis man er frisk fra tidligere. Hvis man er over 35 eller har andre sykdommer/tilstander kan man bli henvist før. (kilde: legehandboka.no) Anonym poster: 6b70153a9e1b386bed5b9d91dd5ec984
Anonym bruker Skrevet 28. november 2012 #4 Skrevet 28. november 2012 Det er et hormonpreparat som skal stimulere til eggløsning. Man må til lege for å få det, da man ofte sjekkes opp med blodprøve en ukes tid etter antatt eggløsning(for å sjekke at man har hatt eggløsning). Jeg har ikke prøvd det selv, så kan ikke svare så mye ang bivirkninger, men det er jo hormoner, så man vil gjerne få bivirkninger som hormoner ofte gir. Noen blir gravide etter første runde, andre blir aldri gravide. Ikke noe fasitsvar altså. Anonym poster: 3703990ed112ec7c0f3f7c28c3a2e97e
Anonym bruker Skrevet 28. november 2012 #5 Skrevet 28. november 2012 Det er ingen standard på hvor lenge du må ha prøvd, men det spørs kanskje litt fra lege til lege. Men gynekologen min kunne se at jeg behøvde det etter en innvendig ultralyd. Jeg ble gravid på tredje forsøk med dobbel runde. Det er mange som plages en del med bivirkninger, jeg merket det aller best på humørsvingninger og var ikke alltid lett å være i hus med. Men det er jo klart at det er en følsom tid uansett om man får medisin eller ikke... Du må nok til lege, og det skal følges opp av lege. Tror faktisk du kun får et begrenset antall forsøk også, men dette er igjen noe ulikt praktisert fra lege til lege. Takk for svar. Jeg har prøvd i over ett år nå. Skal ha legetime. Jeg har hatt vanlig gyn nå i sommer for å se om alt stod bra til, og alt så bra ut. Men er veldig nysgjerrig på å prøve pergo. Men vill gjerne høre litt fleres erfaringer og. Og det er piller eller? Hvor mange ganger tar man pr dag? Osv. Anonym poster: e8ad2278a84a13c20ab2283d906f5489
Anonym bruker Skrevet 28. november 2012 #6 Skrevet 28. november 2012 Svarte visst føre jeg fikk deres svar. Men tusen takk! Skal lese litt nå. Anonym poster: e8ad2278a84a13c20ab2283d906f5489
Lykkeligmed2 Skrevet 28. november 2012 #7 Skrevet 28. november 2012 Det er piller, tar 1-2 (jeg tok 2 for jeg tok dobbel), i 5 dager på gitte dager i syklusen (tror det er f.o.m dag 5 t.o.m dag 9). Bittesmå greier som er veldig greie Du har jo prøvd lenge nok til å få hjelp, men det er ikke sant at man ikke får det før det har gått et år, om legen ser at du kan ha problemer får du ofte før det! Men du må jo til gynekolog og få en skikkelig sjekk. Be også partneren din sjekke seg. Er dere gamle eller? For jeg vet at enkelte leger kan være kjipe med yngre par, fordi man har "god tid", da bør du bare bytte lege. Både fastlegen og gynekologen min var veldig greie og forståelsesfulle!! Men så er mannen min 12 år eldre enn meg også... Men, det er en økt risiko for å få flere barn. Jeg er gravid med tvillinger, men har det ikke i slekta så jeg antar det er fordi pergo fungerte skikkelig godt til slutt Sjansen er desidert størst for å få et barn, men den er ganske mye større enn dersom du ikke får "hjelp".
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå