Countess Skrevet 28. november 2012 #1 Skrevet 28. november 2012 Jeg har i nesten 3 år bodd i en leilighet med ganske dårlig standard. Kjipe farger og stygg kjøkkeninnredning ar jeg overlevd, med nylig fant jeg svart mugg på veggen bak senga på soverommet, og også begge vinduskarmene var dekket av det. Jeg har hatt litt flekker i vinduskarmen tidligere, men det har jeg vasket bort bare..Jeg har rett og slett ikke skjønt hva det var Jeg hade rullegardiner på soverommet, da sommerene her nord ikke er mild mot oss på nattestid, od det er ingen lufteluker i leiligheten. De eneste er de som er på vinduene, og de var alltid åpne. Ellers så er det ikke lagt opp til oppvaskmasin på kjøkkenet, så hver dag ble det vasket opp, det var ikke plass til tørketrommel på badet, så hver dag hang det klær til tørk i leiligheten. Jeg hadde hver dag vinduet i stuen og ytterdøren åpen en periode, for å lufte litt. Leiigheten var tung, jeg slet med hodepine, kjæresten min (som aldri er syk) var plutselig syk i 2 mnd, og datteren min var snørrete ofte. Så da jeg ant dette bak senga så jo selvfølgelig den paranoide delen av meg et sammenheng Samme kvelden (etter å ha googlet alt det som om det) ringte jeg husverten. Han flirte av meg da jeg sa jeg var redd det gjorde oss syke. Han sa jeg skulle bare vaske det bort, men jeg sa ha måtte komme å se på det. 3 dager etter(!!) når han kom ned, sa han igjenn at jeg bare skulle vaske. Jeg sa at problemet nok trengte mere enn en vask. Han sa seg forsovidt enig i det, og snakket om noen kompiser som hadde hatt samme problemet. Jeg sa jeg ville flytte iløpet av uken, for der ville jeg ikke bo. Jeg sa også at jeg ikke ville betale for noe som var helseskadelig, Han sa bare at da måtte jeg vaske sjikkelig ned, og at han sku snakke med kjærringa si! Så jeg flyttet ut.. Vasket ned, og ventet på å høre fra dem.. Det gikk 9 dager før hun igår ringte å ba om husleien. Jeg sa at jeg i samtale med mannen hennes hadde gitt beskjed om at jeg ikke ville betale den pga at det var muggel i leiligheten, og at jeg var flyttet ut. Hun sa at det ikke var god nok grunn. Hva sier dere?
Anonym bruker Skrevet 28. november 2012 #2 Skrevet 28. november 2012 Om du ikke kan bevise at det var helseskadelig må dere betale. Anonym poster: 87902acd7154472aac69e0ad578d068b
Anonym bruker Skrevet 28. november 2012 #3 Skrevet 28. november 2012 Mener de har rett (og plikt) til å gjøre noe med problemet, men vet ikke hvor god tid de har på seg. Sikkert mer enn du har gitt dem, men skjønner godt at du ville flytte med en gang. Anonym poster: d5598a3450ce345cdf43687e7fdd4512
Countess Skrevet 28. november 2012 Forfatter #4 Skrevet 28. november 2012 Men, de ville jo ikke gjøre noe med problemet.. De sa at jeg skulle vaske det vekk.. Jeg ventet noen dager da han skulle snakke med kjærringa si, å da jeg ikke hørte noe skjønnte jeg at de ikke tok meg på alvor i det hele tatt. Så da flyttet jeg ut. Hvordan kan jeg bevise at det var helseskadelig? Jeg vil ikke betale mange tusen for å ta prøver i en leilighet jeg ikke vil bo i eller han ansvar for utover det normale.. Men jeg vasket det ikke bort da jeg dro slik at hun også fikk se det..og jeg har mange bilder av det, så jeg vet ikke?
Anonym bruker Skrevet 28. november 2012 #5 Skrevet 28. november 2012 Muggsopp ER helseskadelig. Og når det er svarte flekker som ikke går bort og dere har opplevd å bli syke av det så ER det muggsopp og da ER det helseskadelig, især for barn. Ring kommunen og hør hva de kan bidra med i forbindelse med måling av muggskopp (mange kommuner leier / låner ut apparat som dee kan måle med) og kontakt fastlegen med tanke på helseproblemene dere har opplevd. Gi beskjed til huseier at dette er grep du kommer til å ta og vil ikke betale for måling er skjedd og fastlegen har uttalt seg. Anonym poster: c062c3adbaa70e61c5f388de989cc742
Countess Skrevet 28. november 2012 Forfatter #6 Skrevet 28. november 2012 Muggsopp ER helseskadelig. Og når det er svarte flekker som ikke går bort og dere har opplevd å bli syke av det så ER det muggsopp og da ER det helseskadelig, især for barn. Ring kommunen og hør hva de kan bidra med i forbindelse med måling av muggskopp (mange kommuner leier / låner ut apparat som dee kan måle med) og kontakt fastlegen med tanke på helseproblemene dere har opplevd. Gi beskjed til huseier at dette er grep du kommer til å ta og vil ikke betale for måling er skjedd og fastlegen har uttalt seg. Anonym poster: c062c3adbaa70e61c5f388de989cc742 Det skal jo sier at jeg er ikke helt sikker på at vi er syke pga det, men jeg tror det har med det å gjøre.. Jeg hadde svie og kløe i hals og øyne, og hodepinen var hver dag.. Jeg føler meg allerede bedre av å være ute derfra.. så noe har det vært! Å det var jo der vi sov.. Ofte sov vi 3 skt inne på det rommet, da datteren min kom tuslende inn på natten å la seg sammen med oss.. Hun la sg alltid innerst, redd ved veggen og under vinduene! Skremmende. jeg skal ringe kommunen! Takk for tips..
Anonym bruker Skrevet 28. november 2012 #7 Skrevet 28. november 2012 Muggsopp ER helseskadelig. Og når det er svarte flekker som ikke går bort og dere har opplevd å bli syke av det så ER det muggsopp og da ER det helseskadelig, især for barn. Ring kommunen og hør hva de kan bidra med i forbindelse med måling av muggskopp (mange kommuner leier / låner ut apparat som dee kan måle med) og kontakt fastlegen med tanke på helseproblemene dere har opplevd. Gi beskjed til huseier at dette er grep du kommer til å ta og vil ikke betale for måling er skjedd og fastlegen har uttalt seg. Anonym poster: c062c3adbaa70e61c5f388de989cc742 Det skal jo sier at jeg er ikke helt sikker på at vi er syke pga det, men jeg tror det har med det å gjøre.. Jeg hadde svie og kløe i hals og øyne, og hodepinen var hver dag.. Jeg føler meg allerede bedre av å være ute derfra.. så noe har det vært! Å det var jo der vi sov.. Ofte sov vi 3 skt inne på det rommet, da datteren min kom tuslende inn på natten å la seg sammen med oss.. Hun la sg alltid innerst, redd ved veggen og under vinduene! Skremmende. jeg skal ringe kommunen! Takk for tips.. Om dere opplevde nesten umiddelbart at plagene ble borte så er det mest sannsynlig pga. det. Jeg har selv bodd i leilighet med muggsopp og ble straks bedre da vi flyttet. Sønnen min sluttet å hoste, hodepinen og kvelmen ble borte, øynene var ikke så tørr lenge og det var som om tåken hadde lettet. Gi beskjed til husverten og så kontakter du kommunen og fastlegen. Det er også viktig å få målt og at kommunen får beskjed dersom det er muggsopp slik at huseier ikke kan leie ut før dette er utbedret / rettet på. Anonym poster: c062c3adbaa70e61c5f388de989cc742
Countess Skrevet 28. november 2012 Forfatter #8 Skrevet 28. november 2012 Muggsopp ER helseskadelig. Og når det er svarte flekker som ikke går bort og dere har opplevd å bli syke av det så ER det muggsopp og da ER det helseskadelig, især for barn. Ring kommunen og hør hva de kan bidra med i forbindelse med måling av muggskopp (mange kommuner leier / låner ut apparat som dee kan måle med) og kontakt fastlegen med tanke på helseproblemene dere har opplevd. Gi beskjed til huseier at dette er grep du kommer til å ta og vil ikke betale for måling er skjedd og fastlegen har uttalt seg. Anonym poster: c062c3adbaa70e61c5f388de989cc742 Det skal jo sier at jeg er ikke helt sikker på at vi er syke pga det, men jeg tror det har med det å gjøre.. Jeg hadde svie og kløe i hals og øyne, og hodepinen var hver dag.. Jeg føler meg allerede bedre av å være ute derfra.. så noe har det vært! Å det var jo der vi sov.. Ofte sov vi 3 skt inne på det rommet, da datteren min kom tuslende inn på natten å la seg sammen med oss.. Hun la sg alltid innerst, redd ved veggen og under vinduene! Skremmende. jeg skal ringe kommunen! Takk for tips.. Om dere opplevde nesten umiddelbart at plagene ble borte så er det mest sannsynlig pga. det. Jeg har selv bodd i leilighet med muggsopp og ble straks bedre da vi flyttet. Sønnen min sluttet å hoste, hodepinen og kvelmen ble borte, øynene var ikke så tørr lenge og det var som om tåken hadde lettet. Gi beskjed til husverten og så kontakter du kommunen og fastlegen. Det er også viktig å få målt og at kommunen får beskjed dersom det er muggsopp slik at huseier ikke kan leie ut før dette er utbedret / rettet på. Anonym poster: c062c3adbaa70e61c5f388de989cc742 Ja det var ganske umiddelbart. Jeg følte at jeg kunne puste, og jeg føler ikke lengre for å sove hele dagen. Hodepinen er helt borte! Kjæresten min har ikke klaget en gang på dårlig form, og fra å være så dårlig at han kastet opp, og samtidig var forkjølet synes jeg det er en akutt forbedring.. Jeg skal gjøre det
Anonym bruker Skrevet 28. november 2012 #9 Skrevet 28. november 2012 Vanskelig om dere allerede har flyttet. Så lenge du bord er har du krav på å få det sjekket av en fagperson, om huseier ikke bestiller innen rimelig tid, kan du bestille selv og sende regningen til huseier. Sjekket dette selv da vi hadde fukt/muggproblemer tidligere i år. Her hjalp huseier til, fikk inn noe som konstaterte at det var 80% luftfuktighet i lielighetem, feil i isolasjonen osv. Bor nå med luftfukter på 24/7 og det er satt inn to nye ventiler. leiligheten er fortsatt kjip, men nå flytter jeg snart så da driter jeg egentlig i det. Men som en sa, så kan du forsøke å gå gjennom fastlegen, men det er jo vasnkelig for han/hun å skrive noe om at du HAR vært syk og du er bra nå. Du skulle nok kontaktet lege og fagfolk før du flyttet :/ Anonym poster: 20281ae47e42e72e1a07772b00f0c887
LilleBamBam+EnTil Skrevet 28. november 2012 #10 Skrevet 28. november 2012 Så lenge du ikke har en skriftlig klage eller annen dokumentasjon på helseskadelige feil og mangler, kan dere stille svakt. Det er slik at de har en viss tidsfrist på seg til å rette feil og mangler. Og om dette uteblir kan du, med skriftlig varsel, si at du forbeholder deg retten til å tilbakeholde leie. Men så lenge alt er muntlig uten noen referanser kan dere få problemer......selv om dere har rett
Countess Skrevet 28. november 2012 Forfatter #11 Skrevet 28. november 2012 Skjønner hva dere mener, men for meg var den rimelige tiden de kunne få på å ordne det over. Jeg har allerede vært plager med dette lenge uten å vite det, å jeg ville ikke fortsette å bo i noe som vi ble syke av.. Så hva skjer om jeg nekter å betale da? Hva kan de gjøre? Jeg tenker om det er ord mot ord..
LilleBamBam+EnTil Skrevet 28. november 2012 #12 Skrevet 28. november 2012 Da kan de sende kravet videre til namsmannen og få trekk fra lønnen. Har du tilgang eller mulighet for advikathjelp? Evt fri rettshjelp? Du kan også sjekke med husleierforeningen og høre hva du skal gjøre. Dette kan bli en langdryg sak, så du må vurdere hvor mye du skal legge i det, av tid og penger. Men lykke til
Kbor85 Skrevet 28. november 2012 #13 Skrevet 28. november 2012 I gamle leiligheten til samboer var det muggsopp!!! Jeg ble trøtt, sliten, tett i nese og hodepine hver gang jeg var der, aldri hos meg selv. Etterhvert så vi flekker som ikke gikk å vaske bort. Han saopp på dagen og slapp unna med to husleier. Hadde egentlig 3mnd oppsigelse men de kom til enighet uten noe styr. Bra du flytta, muggsopp og barn hører ikke sammen!
Lille♥mitt Skrevet 28. november 2012 #14 Skrevet 28. november 2012 Det er da en kjent sak at svartmugg er veldig helseskadelig, og med svartmugg på soverommet bør man ikke sove der. Du skal ikke betale leie for leiligheten når du ikke kan bruke den, så jeg mener du ikke skal betale noe som helst. Men om du ville vunnet i retten er jeg usikker på, er jo ingen advokat, men foreslår at du tar kontakt med jushjelpa, det bruker å være gratis (jusstudenter som vurderer saker for deg som en del av skolearbeid.)
Countess Skrevet 28. november 2012 Forfatter #15 Skrevet 28. november 2012 Jeg skal å snakke med dem nå kl 21! Gruer meg.. Får så lett dårlig samvittighet! Selv om jeg vet at jeg har mitt på det rene :/ wish me luck!!!!
Anonym bruker Skrevet 28. november 2012 #16 Skrevet 28. november 2012 Vi var i samme situasjon, vi tok bilder og tok prøver som beviste farlig mitt da i følge loven kan man flytte ikke betale og huseier er plikter til og gjøre noe m myggen. Men om dere ikke har noen bevis så blir Det ord mot ord desverre Anonym poster: e89a95432735d1d9c83d09001bd2fcdc
Anonym bruker Skrevet 28. november 2012 #17 Skrevet 28. november 2012 Hør hva huseier foreslår først når du nå skal snakke med dem. Deretter kan du se hvor tøff du er. Du kan f.eks. si at det er en helt klart mangel på leiligheten (ved mangel har du rett til å holde tilbake husleie, evt kompensasjon om du kan dokumentere ekstrautgifter pga dette), at huseier ikke har lov til å leie ut en leilighet hvor det er helseskadelig å bo i. Dette er fakta ut fra hva jeg selv nettopp har fått vite. Har nesten lik sak gående. Hvis huseier hisser seg opp så kan du si at enten så fraskriver huseier kravet om husleie eller så tar du saken videre og at huseier da er pliktig til å betale for undersøkelser av leiligheten osv. Jeg kjører steinhardt i øyeblikket, har vært hos lege som har dokumentert plagene jeg har fått (har bare bodd her i underkant av en måned og har allerede masse problemer, men pga skadedyr kan jeg ikke ta med meg tingene mine og flytte før det er gått to måneder). Huseier her vil ikke utbedre muggsopp-problemet. Jeg dokumenterer alle utgifter til lege, all ekstraarbeid jeg gjør ift hvordan tilstanden i leiligheten er. Og jeg holder tilbake all husleie. Huseier får ikke noe. Huseier har klaget saken inn til konfliktrådet, og der kommer jeg til å legge frem bildebevis, alle kvitteringer for ekstra kostnader som er påkommet, legeattest osv. Samt at jeg kommer til å be om kompensasjon fra huseier for disse ekstrautgiftene, samt all tidsbruk. Så jeg, som normal er veldig omgjengelig og diplomatisk, kjører nå hard linje - fordi huseier nekter å gjøre noe med problemet (og har visst om de fleste "manglene" her før). Så vær tydelig og klar i din tale, si at muggsoppen er en helt klar mangel ved leiligheten og at huseier ikke var villig til å utbedre det eller få det sjekket ordentlig. Siden det er helsefarlig å bo slik så hadde du ikke annet valg enn å flytte. Du kan evt si at hvis huseier frafaller kravet om husleie så er du villig til å sette en strek over saken, hvis ikke er du villig til å gå videre med saken. Min huseier sier ikke et ord om at jeg ikke betaler husleie nå, etter at jeg var MEGET klar i min tale første gang de nevnte det. Anonym poster: 125427d67853b6df34726b025a54a15e
Countess Skrevet 28. november 2012 Forfatter #18 Skrevet 28. november 2012 Hør hva huseier foreslår først når du nå skal snakke med dem. Deretter kan du se hvor tøff du er. Du kan f.eks. si at det er en helt klart mangel på leiligheten (ved mangel har du rett til å holde tilbake husleie, evt kompensasjon om du kan dokumentere ekstrautgifter pga dette), at huseier ikke har lov til å leie ut en leilighet hvor det er helseskadelig å bo i. Dette er fakta ut fra hva jeg selv nettopp har fått vite. Har nesten lik sak gående. Hvis huseier hisser seg opp så kan du si at enten så fraskriver huseier kravet om husleie eller så tar du saken videre og at huseier da er pliktig til å betale for undersøkelser av leiligheten osv. Jeg kjører steinhardt i øyeblikket, har vært hos lege som har dokumentert plagene jeg har fått (har bare bodd her i underkant av en måned og har allerede masse problemer, men pga skadedyr kan jeg ikke ta med meg tingene mine og flytte før det er gått to måneder). Huseier her vil ikke utbedre muggsopp-problemet. Jeg dokumenterer alle utgifter til lege, all ekstraarbeid jeg gjør ift hvordan tilstanden i leiligheten er. Og jeg holder tilbake all husleie. Huseier får ikke noe. Huseier har klaget saken inn til konfliktrådet, og der kommer jeg til å legge frem bildebevis, alle kvitteringer for ekstra kostnader som er påkommet, legeattest osv. Samt at jeg kommer til å be om kompensasjon fra huseier for disse ekstrautgiftene, samt all tidsbruk. Så jeg, som normal er veldig omgjengelig og diplomatisk, kjører nå hard linje - fordi huseier nekter å gjøre noe med problemet (og har visst om de fleste "manglene" her før). Så vær tydelig og klar i din tale, si at muggsoppen er en helt klar mangel ved leiligheten og at huseier ikke var villig til å utbedre det eller få det sjekket ordentlig. Siden det er helsefarlig å bo slik så hadde du ikke annet valg enn å flytte. Du kan evt si at hvis huseier frafaller kravet om husleie så er du villig til å sette en strek over saken, hvis ikke er du villig til å gå videre med saken. Min huseier sier ikke et ord om at jeg ikke betaler husleie nå, etter at jeg var MEGET klar i min tale første gang de nevnte det. Anonym poster: 125427d67853b6df34726b025a54a15e Takk for boost! Det trengte jeg.. Jeg er alltid den som legger meg flat i situsjoner som dette.. Men nå vet jeg at jeg har rett, og kommer til å stå på mitt. Hadde han ikke ledd av meg og bedd meg vaske med klor, hadde jeg nok tatt saken annerledes nå, men da det ikke så ut til at dem tok det alvorlig valgte jeg å ta det i egne hender..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå