Anonym bruker Skrevet 28. november 2012 #1 Skrevet 28. november 2012 Pga. økonomi. Jobben må gjøre store nedskjæringer, og bare i min lille og i min enda mindre naboavdeling skal tilsammen to personer gå. Jeg og en annen som enda ikke har fått beskjeden. Det svir, får en følelse av at jeg ikke har gjort en god nok jobb. At jeg ikke er flink nok. At jeg kanskje har gjort noe galt, vært borte for mye eller lignende. Grusom følelse av å være udugelig... Følelsene er nå en ting, en annen ting er alt det praktiske. Hva nå? Hvor skal jeg få penger ifra? Skal jeg begynne på utdannelse, skal jeg ta jobb frem til jeg får mulighet til skolegang? Hva skjer med leiligheten jeg leier, må jeg flytte ut siden utleiere ønsket å leie til meg siden jeg har fast jobb? Og hva med oppsigelsestiden... Jeg må se de som sa opp min jobb hver dag. Hvordan i huleste skal dette gå, mon tro... Noen som har blitt oppsagt fra jobben og vil fortelle meg litt om dette? Om grunnlaget, økonomi og følelsene man får. Og eventuelt hvilke konsekvenser dette fikk når du skulle søke på ny jobb. Anonym poster: 3a44910152c5bcbf04582bfc6199994e
Anonym bruker Skrevet 28. november 2012 #2 Skrevet 28. november 2012 Jeg har blitt sagt opp av samme årsak som deg og det var også på en liten arbeidsplass. Jeg hadde sett hvordan eierne hadde gjort det de kunne ved å ikke ta ut lønn selv osv før de begynte å si opp folk, så jeg hadde full forståelse for det de gjorde. Hadde ikke noe problem med å gå på jobb i oppsigelsestiden. Problemet mitt var at det var få jobber å få i bransjen i det hele tatt, så selv om jeg søkte på de (få) jobbene som var, så hadde jeg fortsatt ikke fått noen ny jobb når oppsigelsestiden nærmet seg slutten. Heldigvis ordnet det seg helt siste liten og jeg endte opp med å gå en uke hjemme fra jeg sluttet i den ene jobben til jeg begynte i den andre. Den nye jobben fikk jeg mye fordi jeg kunne starte så raskt som jeg kunne. Det var et vikariat, men jeg brukte det året på å søke nye jobber og jeg fikk en ny før vikariatet var ute, så det ble ikke noe problem. Start å søke jobber med en gang, antagelig vil arbeidsgiver la deg gå før oppsigelsestiden er over hvis det er noen som helst vil ha deg til å begynne med en gang. Ta i tillegg kontakt med NAV så du vet hva du har krav på derfra, i utgangspunktet er det vel arbeidsledighetstrygd på ca 60% av det du har i lønn nå, men hvis du er alene og har lite inn, så er det mulig det er flere ting du kan søke etter. Utleier har ikke lov til å si deg opp på grunnlag av at du har mistet jobben, det har de ingenting med så lenge du betaler husleia. Anonym poster: 0e47ed3a04e10a3c0b5187357d2060ff
♥Madam Mim♥ Skrevet 28. november 2012 #3 Skrevet 28. november 2012 hele fabrikken jeg jobbet på gikk konkurs. hadde da nettopp fått vite at jeg var 4 uker på vei med min datter. Vi hadde danske eiere og de hadde visst om konkursen i 3 mnd, likevel hadde de lyvet om det til alle inkludert vår driftssjef. Sa de skulle ansette en ny selger osv, var jo bare lyving fra ende til annen. De samlet oss alle i kantina siste dag før ferien ( hele fabrikken stengt i 4 uker) og sa at etter ferien er over har dere ingen jobb å komme tilbake til. hjerterå og kjip måte å si det på!! Økonomisk gikk det greit nok, men så klart man merker det når inntekten synker dramatisk. I tillegg var jeg gravid så fikk ingen ny jobb. Gikk da hjemme i nesten 2 år pga svangerskap og så permisjon. Hadde vi hatt økonomi til det ville jeg uten tvil benyttet sjansen tilmer utdannelse, men det gikk ikke hos oss dessverre!!! Fikk jobb rimelig kjapt etter permisjonen var over. Først vikariater rundt 2 år og så fikk jeg fast jobb igjen. Her i distriktet henger ikke akurat jobbene på trær.....
Anonym bruker Skrevet 28. november 2012 #4 Skrevet 28. november 2012 hele fabrikken jeg jobbet på gikk konkurs. hadde da nettopp fått vite at jeg var 4 uker på vei med min datter. Vi hadde danske eiere og de hadde visst om konkursen i 3 mnd, likevel hadde de lyvet om det til alle inkludert vår driftssjef. Sa de skulle ansette en ny selger osv, var jo bare lyving fra ende til annen. De samlet oss alle i kantina siste dag før ferien ( hele fabrikken stengt i 4 uker) og sa at etter ferien er over har dere ingen jobb å komme tilbake til. hjerterå og kjip måte å si det på!! Økonomisk gikk det greit nok, men så klart man merker det når inntekten synker dramatisk. I tillegg var jeg gravid så fikk ingen ny jobb. Gikk da hjemme i nesten 2 år pga svangerskap og så permisjon. Hadde vi hatt økonomi til det ville jeg uten tvil benyttet sjansen tilmer utdannelse, men det gikk ikke hos oss dessverre!!! Fikk jobb rimelig kjapt etter permisjonen var over. Først vikariater rundt 2 år og så fikk jeg fast jobb igjen. Her i distriktet henger ikke akurat jobbene på trær..... For en utrolig kjip arbeidsgiver... Grusom måte å gi beskjed på, og du som enda var gravid... Glad det ordnet seg for deg. Takk for at du delte historien din med meg. Anonym poster: 3a44910152c5bcbf04582bfc6199994e
Anonym bruker Skrevet 28. november 2012 #5 Skrevet 28. november 2012 Jeg har blitt sagt opp av samme årsak som deg og det var også på en liten arbeidsplass. Jeg hadde sett hvordan eierne hadde gjort det de kunne ved å ikke ta ut lønn selv osv før de begynte å si opp folk, så jeg hadde full forståelse for det de gjorde. Hadde ikke noe problem med å gå på jobb i oppsigelsestiden. Problemet mitt var at det var få jobber å få i bransjen i det hele tatt, så selv om jeg søkte på de (få) jobbene som var, så hadde jeg fortsatt ikke fått noen ny jobb når oppsigelsestiden nærmet seg slutten. Heldigvis ordnet det seg helt siste liten og jeg endte opp med å gå en uke hjemme fra jeg sluttet i den ene jobben til jeg begynte i den andre. Den nye jobben fikk jeg mye fordi jeg kunne starte så raskt som jeg kunne. Det var et vikariat, men jeg brukte det året på å søke nye jobber og jeg fikk en ny før vikariatet var ute, så det ble ikke noe problem. Start å søke jobber med en gang, antagelig vil arbeidsgiver la deg gå før oppsigelsestiden er over hvis det er noen som helst vil ha deg til å begynne med en gang. Ta i tillegg kontakt med NAV så du vet hva du har krav på derfra, i utgangspunktet er det vel arbeidsledighetstrygd på ca 60% av det du har i lønn nå, men hvis du er alene og har lite inn, så er det mulig det er flere ting du kan søke etter. Utleier har ikke lov til å si deg opp på grunnlag av at du har mistet jobben, det har de ingenting med så lenge du betaler husleia. Anonym poster: 0e47ed3a04e10a3c0b5187357d2060ff Hun har dessverre ikke krav på noe ekstra noe steds fra fordi hun er alene. Men dagpenger på 62% av inntekten får hun. Anonym poster: 28dd7e45edd7c20483408fa2f08c14f7
Anonym bruker Skrevet 28. november 2012 #6 Skrevet 28. november 2012 Jeg har blitt sagt opp av samme årsak som deg og det var også på en liten arbeidsplass. Jeg hadde sett hvordan eierne hadde gjort det de kunne ved å ikke ta ut lønn selv osv før de begynte å si opp folk, så jeg hadde full forståelse for det de gjorde. Hadde ikke noe problem med å gå på jobb i oppsigelsestiden. Problemet mitt var at det var få jobber å få i bransjen i det hele tatt, så selv om jeg søkte på de (få) jobbene som var, så hadde jeg fortsatt ikke fått noen ny jobb når oppsigelsestiden nærmet seg slutten. Heldigvis ordnet det seg helt siste liten og jeg endte opp med å gå en uke hjemme fra jeg sluttet i den ene jobben til jeg begynte i den andre. Den nye jobben fikk jeg mye fordi jeg kunne starte så raskt som jeg kunne. Det var et vikariat, men jeg brukte det året på å søke nye jobber og jeg fikk en ny før vikariatet var ute, så det ble ikke noe problem. Start å søke jobber med en gang, antagelig vil arbeidsgiver la deg gå før oppsigelsestiden er over hvis det er noen som helst vil ha deg til å begynne med en gang. Ta i tillegg kontakt med NAV så du vet hva du har krav på derfra, i utgangspunktet er det vel arbeidsledighetstrygd på ca 60% av det du har i lønn nå, men hvis du er alene og har lite inn, så er det mulig det er flere ting du kan søke etter. Utleier har ikke lov til å si deg opp på grunnlag av at du har mistet jobben, det har de ingenting med så lenge du betaler husleia. Anonym poster: 0e47ed3a04e10a3c0b5187357d2060ff Hun har dessverre ikke krav på noe ekstra noe steds fra fordi hun er alene. Men dagpenger på 62% av inntekten får hun. Anonym poster: 28dd7e45edd7c20483408fa2f08c14f7 Hvis hun har liten inntekt kan hun vel feks søke bostøtte eller støtte til barnepass? Anonym poster: 0e47ed3a04e10a3c0b5187357d2060ff
Anonym bruker Skrevet 28. november 2012 #7 Skrevet 28. november 2012 Jeg har blitt sagt opp av samme årsak som deg og det var også på en liten arbeidsplass. Jeg hadde sett hvordan eierne hadde gjort det de kunne ved å ikke ta ut lønn selv osv før de begynte å si opp folk, så jeg hadde full forståelse for det de gjorde. Hadde ikke noe problem med å gå på jobb i oppsigelsestiden. Problemet mitt var at det var få jobber å få i bransjen i det hele tatt, så selv om jeg søkte på de (få) jobbene som var, så hadde jeg fortsatt ikke fått noen ny jobb når oppsigelsestiden nærmet seg slutten. Heldigvis ordnet det seg helt siste liten og jeg endte opp med å gå en uke hjemme fra jeg sluttet i den ene jobben til jeg begynte i den andre. Den nye jobben fikk jeg mye fordi jeg kunne starte så raskt som jeg kunne. Det var et vikariat, men jeg brukte det året på å søke nye jobber og jeg fikk en ny før vikariatet var ute, så det ble ikke noe problem. Start å søke jobber med en gang, antagelig vil arbeidsgiver la deg gå før oppsigelsestiden er over hvis det er noen som helst vil ha deg til å begynne med en gang. Ta i tillegg kontakt med NAV så du vet hva du har krav på derfra, i utgangspunktet er det vel arbeidsledighetstrygd på ca 60% av det du har i lønn nå, men hvis du er alene og har lite inn, så er det mulig det er flere ting du kan søke etter. Utleier har ikke lov til å si deg opp på grunnlag av at du har mistet jobben, det har de ingenting med så lenge du betaler husleia. Anonym poster: 0e47ed3a04e10a3c0b5187357d2060ff Hun har dessverre ikke krav på noe ekstra noe steds fra fordi hun er alene. Men dagpenger på 62% av inntekten får hun. Anonym poster: 28dd7e45edd7c20483408fa2f08c14f7 Hvis hun har liten inntekt kan hun vel feks søke bostøtte eller støtte til barnepass? Anonym poster: 0e47ed3a04e10a3c0b5187357d2060ff ? Nå har ikke HI svart selv, så mest sannsynlig er hun ikke aleneforsørger. Om hun er det går grensen for kunne motta bostøtte ved en samlet månedlig inntekt på 15 000 før skatt. Har hun mer enn dette, kan hun ikke motta bostøtte. Anonym poster: 28dd7e45edd7c20483408fa2f08c14f7
Anonym bruker Skrevet 28. november 2012 #8 Skrevet 28. november 2012 Pga. økonomi. Jobben må gjøre store nedskjæringer, og bare i min lille og i min enda mindre naboavdeling skal tilsammen to personer gå. Jeg og en annen som enda ikke har fått beskjeden. Det svir, får en følelse av at jeg ikke har gjort en god nok jobb. At jeg ikke er flink nok. At jeg kanskje har gjort noe galt, vært borte for mye eller lignende. Grusom følelse av å være udugelig... Følelsene er nå en ting, en annen ting er alt det praktiske. Hva nå? Hvor skal jeg få penger ifra? Skal jeg begynne på utdannelse, skal jeg ta jobb frem til jeg får mulighet til skolegang? Hva skjer med leiligheten jeg leier, må jeg flytte ut siden utleiere ønsket å leie til meg siden jeg har fast jobb? Og hva med oppsigelsestiden... Jeg må se de som sa opp min jobb hver dag. Hvordan i huleste skal dette gå, mon tro... Noen som har blitt oppsagt fra jobben og vil fortelle meg litt om dette? Om grunnlaget, økonomi og følelsene man får. Og eventuelt hvilke konsekvenser dette fikk når du skulle søke på ny jobb. Anonym poster: 3a44910152c5bcbf04582bfc6199994e Litt vanskelig å forstå her... Hvordan vet du at du blir sagt opp om du ikke har fått beskjed? Og om du er sagt opp; Har du ikke fått noen sluttpakke? Hvis du mener at oppsigelsen/ utvelgelsen av nettopp deg er usaklig av en eller annen vektig grunn, så kan du bestride den. Anonym poster: 28dd7e45edd7c20483408fa2f08c14f7
Anonym bruker Skrevet 28. november 2012 #9 Skrevet 28. november 2012 Oppsigelsen er ikke usaklig, firmaet går igjennom en tøff økonomisk tid og er nødt til å gjøre nedskjæringer. Ble fortalt at vi er 5 stykker i et firma med 30 ansatte som blir sagt opp. Noen har jobbet der hele sine voksne liv. Vårt firma er et datterselskap av et stort konsern, og mange i konsernet mister jobbene sine nå. Har også hørt at mange vil gå litt ned i lønn, uten at jeg vet dette sikkert. Kun de med over fire års ansiennitet får tilbudt sluttpakke, og jo eldre man er, desto lengre mottar man lønn (66%). De eldste får tilbud om å gå tidligere mot en god sluttpakke. Jeg har kun jobbet i snart to år, og er ung i tillegg. Dermed får ikke jeg tilbudt noe som helst, selv om jeg har vært fast ansatt i over ett år. Har ikke tenkt å bestride den fordi jeg ikke har noen sterk sak. Jeg har ikke jobbet der mer enn snart to år, og har ikke utdannelse innen det jeg gjør. I tillegg er arbeidsmengden såpass liten at jeg har en del tid til overs på jobb. De har rett og slett ikke bruk for min stilling lenger, og det vil ikke bli ansatt en ny person i min stilling. Anonym poster: 3a44910152c5bcbf04582bfc6199994e
Anonym bruker Skrevet 28. november 2012 #10 Skrevet 28. november 2012 Pga. økonomi. Jobben må gjøre store nedskjæringer, og bare i min lille og i min enda mindre naboavdeling skal tilsammen to personer gå. Jeg og en annen som enda ikke har fått beskjeden. Det svir, får en følelse av at jeg ikke har gjort en god nok jobb. At jeg ikke er flink nok. At jeg kanskje har gjort noe galt, vært borte for mye eller lignende. Grusom følelse av å være udugelig... Følelsene er nå en ting, en annen ting er alt det praktiske. Hva nå? Hvor skal jeg få penger ifra? Skal jeg begynne på utdannelse, skal jeg ta jobb frem til jeg får mulighet til skolegang? Hva skjer med leiligheten jeg leier, må jeg flytte ut siden utleiere ønsket å leie til meg siden jeg har fast jobb? Og hva med oppsigelsestiden... Jeg må se de som sa opp min jobb hver dag. Hvordan i huleste skal dette gå, mon tro... Noen som har blitt oppsagt fra jobben og vil fortelle meg litt om dette? Om grunnlaget, økonomi og følelsene man får. Og eventuelt hvilke konsekvenser dette fikk når du skulle søke på ny jobb. Anonym poster: 3a44910152c5bcbf04582bfc6199994e Litt vanskelig å forstå her... Hvordan vet du at du blir sagt opp om du ikke har fått beskjed? Og om du er sagt opp; Har du ikke fått noen sluttpakke? Hvis du mener at oppsigelsen/ utvelgelsen av nettopp deg er usaklig av en eller annen vektig grunn, så kan du bestride den. Anonym poster: 28dd7e45edd7c20483408fa2f08c14f7 Det er selvfølgelig en liten skrivefeil i hovedinnlegget. "Jeg og en annen som enda ikke har fått beskjeden." Med den setningen mente jeg at den andre som blir sagt opp ikke har fått beskjeden enda, jeg var først ute med å få beskjeden. Anonym poster: 3a44910152c5bcbf04582bfc6199994e
Anonym bruker Skrevet 28. november 2012 #11 Skrevet 28. november 2012 Oppsigelsen er ikke usaklig, firmaet går igjennom en tøff økonomisk tid og er nødt til å gjøre nedskjæringer. Ble fortalt at vi er 5 stykker i et firma med 30 ansatte som blir sagt opp. Noen har jobbet der hele sine voksne liv. Vårt firma er et datterselskap av et stort konsern, og mange i konsernet mister jobbene sine nå. Har også hørt at mange vil gå litt ned i lønn, uten at jeg vet dette sikkert. Kun de med over fire års ansiennitet får tilbudt sluttpakke, og jo eldre man er, desto lengre mottar man lønn (66%). De eldste får tilbud om å gå tidligere mot en god sluttpakke. Jeg har kun jobbet i snart to år, og er ung i tillegg. Dermed får ikke jeg tilbudt noe som helst, selv om jeg har vært fast ansatt i over ett år. Har ikke tenkt å bestride den fordi jeg ikke har noen sterk sak. Jeg har ikke jobbet der mer enn snart to år, og har ikke utdannelse innen det jeg gjør. I tillegg er arbeidsmengden såpass liten at jeg har en del tid til overs på jobb. De har rett og slett ikke bruk for min stilling lenger, og det vil ikke bli ansatt en ny person i min stilling. Anonym poster: 3a44910152c5bcbf04582bfc6199994e Det er svært mulig at bedriften har saklig grunn til å gjøre nedskjæringer om de sliter økonomisk, men utvelgelsen må likevel være saklig i forhold til hver enkelt ansatt. Uten å vite mer om både stillingene, deg og de andre som går, så er det umulig å si om du hadde hatt noen sak. Anonym poster: 28dd7e45edd7c20483408fa2f08c14f7
Anonym bruker Skrevet 28. november 2012 #12 Skrevet 28. november 2012 Oppsigelsen er ikke usaklig, firmaet går igjennom en tøff økonomisk tid og er nødt til å gjøre nedskjæringer. Ble fortalt at vi er 5 stykker i et firma med 30 ansatte som blir sagt opp. Noen har jobbet der hele sine voksne liv. Vårt firma er et datterselskap av et stort konsern, og mange i konsernet mister jobbene sine nå. Har også hørt at mange vil gå litt ned i lønn, uten at jeg vet dette sikkert. Kun de med over fire års ansiennitet får tilbudt sluttpakke, og jo eldre man er, desto lengre mottar man lønn (66%). De eldste får tilbud om å gå tidligere mot en god sluttpakke. Jeg har kun jobbet i snart to år, og er ung i tillegg. Dermed får ikke jeg tilbudt noe som helst, selv om jeg har vært fast ansatt i over ett år. Har ikke tenkt å bestride den fordi jeg ikke har noen sterk sak. Jeg har ikke jobbet der mer enn snart to år, og har ikke utdannelse innen det jeg gjør. I tillegg er arbeidsmengden såpass liten at jeg har en del tid til overs på jobb. De har rett og slett ikke bruk for min stilling lenger, og det vil ikke bli ansatt en ny person i min stilling. Anonym poster: 3a44910152c5bcbf04582bfc6199994e Det er svært mulig at bedriften har saklig grunn til å gjøre nedskjæringer om de sliter økonomisk, men utvelgelsen må likevel være saklig i forhold til hver enkelt ansatt. Uten å vite mer om både stillingene, deg og de andre som går, så er det umulig å si om du hadde hatt noen sak. Anonym poster: 28dd7e45edd7c20483408fa2f08c14f7 Men jeg skjønner virkelig ikke hvorfor de skal motta 66% lønn, når de vil motta dagpenger om de ikke mottar lønn... Anonym poster: 28dd7e45edd7c20483408fa2f08c14f7
Anonym bruker Skrevet 28. november 2012 #13 Skrevet 28. november 2012 Er du aleneforsørger? Høres sånn ut på hi. Da kan du ha krav på litt av hvert. Alt avhenger jo av inntekt og barnets alder. Men overgangsstønad, stønad til barnetilsyn, dobbel barnetrygd, småbarnstillegg og bostøtte er ting du muligens kan få. Det du helt sikkert har krav på er 66% av nåværende inntekt i dagpenger. Anonym poster: da61e2d5945c7837d8fc242f5f795682
Anonym bruker Skrevet 28. november 2012 #14 Skrevet 28. november 2012 Er du aleneforsørger? Høres sånn ut på hi. Da kan du ha krav på litt av hvert. Alt avhenger jo av inntekt og barnets alder. Men overgangsstønad, stønad til barnetilsyn, dobbel barnetrygd, småbarnstillegg og bostøtte er ting du muligens kan få. Det du helt sikkert har krav på er 66% av nåværende inntekt i dagpenger. Anonym poster: da61e2d5945c7837d8fc242f5f795682 Hvorfor tror alle at aleneforsørgere har krav på litt av hvert? Det er en grunn til at NAV's regnskap over hvor mye det koster å forsørge barn alene, viser at de fleste aleneforeldre har det stramt økonomisk selv om de er i jobb og mottar det de kan. Jeg klarte meg ikke på dagpenger da jeg var arbeidssøkende og endte med skrapt sparekonto og en del kredittkortgjeld i tillegg. Hvis hun har hatt overgangsstønad tidligere inntil tre år, ved siden av jobb eller skole, så har hun ikke krav på dette. Men kjære HI, undersøk det du kan. Bostøtte er det de færreste som har krav på. Anonym poster: 28dd7e45edd7c20483408fa2f08c14f7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå