Gå til innhold

Har en diskusjon her, ang barn og astma!


Anbefalte innlegg

Skrevet

Ene mener det kun kan gis astmamedisin til barn gjennom en sånn maske, den andre mener den er bare til for å gjøre det lettere, men at det går an å gi uten også. Hva er rett???:-)

 

Anonym poster: e6ca0f1fbcb2e17a3ad112fed2836dc0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er vokst opp med en lillebror som har alvorlig astma (sånn type at han mistet pusten og ble blå med jevne mellomrom).

Han fikk Bricanyl og Ventolin til vanlig (både i flytende form og som inhalator). Maske når det var ille og han måtte til legevakt / sykehus.

 

Anonym poster: eef0a0959b8df9d6705a11c32434fd7a

Skrevet

Det kan gis uten. Men er mye vanskligere, så maske anbefales på små barn sånn at man er sikker på at de får det i seg. (med inhalator må man greie å trekke alt ned i et dypt pust. Med rør/maske kan barnet bare puste normalt.

 

Anonym poster: f2a8b472874a43293a87b21c97e8488a

Skrevet

Ene mener det kun kan gis astmamedisin til barn gjennom en sånn maske, den andre mener den er bare til for å gjøre det lettere, men at det går an å gi uten også. Hva er rett???:-)

 

Anonym poster: e6ca0f1fbcb2e17a3ad112fed2836dc0

 

Med maske, mener du rør med maske eller maskin med maske?

 

 

Anonym poster: 65a9e8c7343897c40bbe42434738d3ca

Skrevet

Mener sånn rør man har mellom sprayen og munnen til barnet!

 

Altså saken er at vi sover over hos noen venner, har glemt den maska:(( Sikker på at jeg pakka den, men finner den ikke i bagen!:(( Men kan godt kjøre og hente den hjemme, men mannen mener det er unødvendig... Barnet snorker og har helt tydelig tung pust. Er så redd han slutter å puste:(

 

Anonym poster: e6ca0f1fbcb2e17a3ad112fed2836dc0

Skrevet

Mener sånn rør man har mellom sprayen og munnen til barnet!

 

Altså saken er at vi sover over hos noen venner, har glemt den maska:(( Sikker på at jeg pakka den, men finner den ikke i bagen! :(( Men kan godt kjøre og hente den hjemme, men mannen mener det er unødvendig... Barnet snorker og har helt tydelig tung pust. Er så redd han slutter å puste:(

 

Anonym poster: e6ca0f1fbcb2e17a3ad112fed2836dc0

 

Hvor gammel er ungen. Dersom du kan instruere ungen i å ta et dypt innpust med inhalatoren, så går det greit uten.

 

Anonym poster: f2a8b472874a43293a87b21c97e8488a

Skrevet

Mener sånn rør man har mellom sprayen og munnen til barnet!

 

Altså saken er at vi sover over hos noen venner, har glemt den maska:(( Sikker på at jeg pakka den, men finner den ikke i bagen! :(( Men kan godt kjøre og hente den hjemme, men mannen mener det er unødvendig... Barnet snorker og har helt tydelig tung pust. Er så redd han slutter å puste:(

 

Anonym poster: e6ca0f1fbcb2e17a3ad112fed2836dc0

 

Lillebror har aldri brukt rør (han har hatt astma mest sannsynlig fra han ble født. fikk diagnose da hun var rundt 2 år) og brukt inhalatoren direkte.

 

Anonym poster: eef0a0959b8df9d6705a11c32434fd7a

Skrevet

Det finnes flere typer astma medisin. Noen MÅ gis på kolbe, voksne bruker den selvsagt uten maske.

Men du får så mange forskjellige typer medisin.

Her kan du lese om de forskjellige og om de må brukes med kolbe eller ikke.

 

Anonym poster: 14703d0018ac31b522d949f89374f9ed

Skrevet

Mener sånn rør man har mellom sprayen og munnen til barnet!

 

Altså saken er at vi sover over hos noen venner, har glemt den maska:(( Sikker på at jeg pakka den, men finner den ikke i bagen! sad.png( Men kan godt kjøre og hente den hjemme, men mannen mener det er unødvendig... Barnet snorker og har helt tydelig tung pust. Er så redd han slutter å puste:(

 

Anonym poster: e6ca0f1fbcb2e17a3ad112fed2836dc0

 

Hvor gammel er ungen. Dersom du kan instruere ungen i å ta et dypt innpust med inhalatoren, så går det greit uten.

 

Anonym poster: f2a8b472874a43293a87b21c97e8488a

 

Hvis inhalatoren følger med kolbe og maske kan ikke medisinen gis kun gjennom inhalatoren. Da må du spraye medisin inn i kolben og få barnet til å ta munn rundt der masken egentlig skal være og puste inn og ut.

Var på astmakurs gjennom sykehuset og hvis ikke du bruker kolben fungerer ikke medisinen.

 

 

Anonym poster: 14703d0018ac31b522d949f89374f9ed

Skrevet

Er det vanlig ventolinespray med kolbe og maske? I såfall kan ungen ta den kun gjennom inhalatoren.

Hvis barnet har riktig teknikk er dette den beste måten å få medisinen i seg. Fikk beskjed av astmalegen på sykehuset å begynne å øve på dette fra 3års alder.

 

Anonym poster: a1efef39321a1ff30ad0f5c560bace26

Skrevet

Ventoline inhalasjon er kun godkjent med maske til barn under 4 år. Det er også anbefalt å bruke maske til de er 5 år.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...