Gå til innhold

Utålmodig, redd og litt lei meg...


Anbefalte innlegg

Skrevet

Føsrt må jeg bare si at jeg mener ikke å såre noen her. Jeg vet at mange har mer grunn til å klage enn meg. Men dette er slik JEG føler det, selv om jeg vet andre har mer grunn til å føle det slik..

 

Vi prøver å få barn, å er inne i pp 6. Jeg er utålmodig, redd for at det er noe galt med oss, og lei meg for at det ikke har skjedd noe ennå.. Min mann operte ned begge testiklene som barn, jeg er redd dette kan ha påvirket sjangsene hans til å få barn. Jeg er redd det er noe galt med meg.. At vi aldri skal bli foreldre sammen...

 

Jeg har ca regelmessig mens, får positivt på eggløsningstestene.. Men gravid blir jeg ikke....

 

Noen som har noen trøstende ord til ei i pp7?!

 

Anonym poster: b870052d00bd3fae360435d562a65358

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mente pp7 over her:)

 

Anonym poster: b870052d00bd3fae360435d562a65358

Skrevet

Skjønner deg godt at du blir lei deg,men ikke gi opp:). det kommer nok til slutt :)

Skrevet

Tok 12 pp her, så ikke gi opp håpet :D

Og ingentingen var galt med oss. Ting tok bare tid.

 

Sjekket deg mht stoffskifte, pcos feks?

Skrevet

Det gikk 8 måneder her. Så skjedde det, da vi bestemte oss for å ikke prøve akkurat den måneden. Lidenskapen tok overhånd, og så.... ;) Nemlig. Hadde kontroll på el, men trodde ikke det kom til å klaffe den gangen heller. Det gjorde det. ;) Plutselig klaffer det for dere også. Dere har egentlig ikke prøvd skremmende lenge..

 

Å få testiklene opperert ned, er da ikke ensbetydende med problemer? Min far fikk det, og han har fire flere unger enn han har prøvd å få. ;)

 

Slapp av og kos dere. Plei kjærligheten, og ha lidenskapelig sex når det føles rett. Det skjer når det er ment å skulle skje, sånn at det blir akkurat det barnet dere er tiltenkt. Det er en mening med alt. :)

Skrevet

takk jenter:) Jeg er bare redd for at det er noe galt med oss, siden det ikke har skjedd noe ennå. Redd for dette med min mann, selv om det ikke er sikkert at det har skjedd noen skade slik som du sier..:)

jeg har tatt disse bl.p som var innenfor normalverdien:

hb,hematokrit, trombocytter,leukocytter, crp, glukose, natrium, kaluim, kalsium, kreatinin,s-alat, s-asat, albumin,, s-tsh, s-t3 fritt, s-t4 fritt, testosteron.

 

anti-TPO var over referanseverdien med 1.. ellers så alt ok ut. Jeg aner egentlig ikke helt hva det betyr, men det var vist ikke noe av betydning sa legen. Kan noen av de bl.p si noe om pcos?

 

Uansett, ja jeg må prøve å slappe litt av. jeg er så stresset. Hadde håpet å gå gravid i julen, tenke på at neste jul skulle vi hatt ett barn i huset. men slik ble ikke planene mine. hehe. må le litt av meg selv, litt patestisk. Men jeg klarer ikke helt å styre disse tankene mine....:D

 

hi

 

Anonym poster: b870052d00bd3fae360435d562a65358

Skrevet

Hvis det er noen trøst så er det ikke uvanlig at det tar tid, selv om alt er i orden med dere. Men jeg skjønner veldig godt hvordan du har det, jeg var sånn selv da vi prøvde. For oss tok det ett år, og hver måned jeg ikke ble gravid ble jeg kjempelei meg, og trodde jeg var steril... Min hypotese er at det endelig funket for oss fordi vi slappet av og ikke tenkte så mye på det - jeg ble nemlig gravid midt i sommerferien :P

Skrevet

Hvis det er noen trøst så er det ikke uvanlig at det tar tid, selv om alt er i orden med dere. Men jeg skjønner veldig godt hvordan du har det, jeg var sånn selv da vi prøvde. For oss tok det ett år, og hver måned jeg ikke ble gravid ble jeg kjempelei meg, og trodde jeg var steril... Min hypotese er at det endelig funket for oss fordi vi slappet av og ikke tenkte så mye på det - jeg ble nemlig gravid midt i sommerferien :P

 

Det er faktisk en trøst. Jeg var så dum her om dagen så jeg googlet "hvos lang tid tok det før du ble gravid"... Da svarene stort sett var 1-3 mnd fikk jeg litt panikk. hehe.. ja slik jeg tenker også, at jeg er steril. Det er min største frykt, at vi ikke kan få barn. Jeg har allerede sett for meg ett barneløst liv, adopsjon ++. Jeg er "der" altså... Godt å lese at det har tatt litt tid for andre også, det gir meg ett lite håp:)

hi

 

Anonym poster: b870052d00bd3fae360435d562a65358

Skrevet

Hei, det enkle er ofte det beste. Be legen om å få sjekke sæden til mannen, de bruker å starte der uansett. Ta det så derifra og finn ut om det er noe så enkelt som at du bruker ibux eller naproxen mot smerter i magen under EL. Tåler du hormoner? Mange produkter vi bruker til daglig som har parabener spm kan forstyrre balansen i kroppen. Hvilken prevansjon gikk du på før? Noen kan bruke lengre tid før den er ute av kroppen.

Sier ikke at en skal bli hysterisk, men noen ganger er det ting en ikke tenker over som kan forstyrre balansen i kroppen. Er sikkert som mange sier lettere om en ikke tenker på det, det er lettere sakt enn gjort. Mange sa det til meg og jeg har elendige egg. Slapp ivf denne gangen også :D Jeg så du hadde tatt mange prøver og jeg vet ikke hva halvparten var for noe, men noen ganger er det ingen som vet hva det er. Håper dere får ønsker snart.

Masse lykke til, og bare spør om du lurer på noe.

Skrevet

Hormonpreparater, som for eksempel p-piller, sitter lenge i kroppen. Min lege sa en gang at p-piller ikke var å anbefale for noen som kom til å ønske å få barn snart, fordi de kunne måtte vente i over to år etter de sluttet ta dem. I tillegg.sa gynekologen som tok ut kobberspiralen min (hormonfri altså) at nå ble jeg sikkert gravid i løpet av et års tid. Han ga meg altså en realistisk forventning, så jeg ble ikke så stressa rundt prøvinga, selv om det tok 8 måneder. :)

Skrevet

[quote name=1G+1G :D' timestamp='1354060238' post='144777840]

Hei, det enkle er ofte det beste. Be legen om å få sjekke sæden til mannen, de bruker å starte der uansett. Ta det så derifra og finn ut om det er noe så enkelt som at du bruker ibux eller naproxen mot smerter i magen under EL. Tåler du hormoner? Mange produkter vi bruker til daglig som har parabener spm kan forstyrre balansen i kroppen. Hvilken prevansjon gikk du på før? Noen kan bruke lengre tid før den er ute av kroppen.

Sier ikke at en skal bli hysterisk, men noen ganger er det ting en ikke tenker over som kan forstyrre balansen i kroppen. Er sikkert som mange sier lettere om en ikke tenker på det, det er lettere sakt enn gjort. Mange sa det til meg og jeg har elendige egg. Slapp ivf denne gangen også :D Jeg så du hadde tatt mange prøver og jeg vet ikke hva halvparten var for noe, men noen ganger er det ingen som vet hva det er. Håper dere får ønsker snart.

Masse lykke til, og bare spør om du lurer på noe.

 

 

Jeg gikk på yasmin p-piller tidligere. Gikk på pillen i 7 år, hjelpes. hehe. Hmm jeg pleier ikke bruke smertestillende pga el, men når jeg tenker meg om har jeg slitt endel med hodepine så jeg kan ha brukt smertestillende for det.. takk for råd:) hehe jeg aner heller ikk hva alle disse bl.p er. Jeg googlet det rett etter jeg tok de. Den som var forhøyet med 1 var noe hormon greier, men siden den ikke var mer forhøyet spilte det vistnok ingen rolle:p. Ja jeg tenkte faktisk å sende mannen til legen.. Men jeg har drøyd det for ikke å gjøre han engstelig. Hans største ønske er å bli far, så jeg har unngått tema om at "han bør sjekke seg".. Han er stresset for at operasjonen i barndommen kan ha "ødelagt noe", så jeg har liksom roet han litt ned med at "det kan ta tid".. Selv om jeg også er litt redd og stresset:p hehe

 

hi

 

Anonym poster: b870052d00bd3fae360435d562a65358

Skrevet

Hormonpreparater, som for eksempel p-piller, sitter lenge i kroppen. Min lege sa en gang at p-piller ikke var å anbefale for noen som kom til å ønske å få barn snart, fordi de kunne måtte vente i over to år etter de sluttet ta dem. I tillegg.sa gynekologen som tok ut kobberspiralen min (hormonfri altså) at nå ble jeg sikkert gravid i løpet av et års tid. Han ga meg altså en realistisk forventning, så jeg ble ikke så stressa rundt prøvinga, selv om det tok 8 måneder. smile.png

 

2 år???? wæææ... jeg har trodd p pillen satt i kroppen inntil 1 år jeg?! hehe

 

hi

 

Anonym poster: b870052d00bd3fae360435d562a65358

Skrevet

Jeg hadde nokk fått mannen til og levert en sædprøve, sånn for å være på den sikre siden! Jeg syns og huske og ha lest noen plass at det er større sjang for nedsatt sædkvalitet hos de som har operert ned en eller begge testiklene.

 

Men nedsatt sædkvalitet betyr jo ikke at dere ikke kan få barn sammen, men at dere evt kan trenge hjelp for å bli gravid. Mannen her har nedsatt sædkvalitet, og med hjelp av icsi så har vi en nydelig sønn på 16 mnd! :)

 

Lykke til videre i prøvingen, husker selv jeg var utålmodig fra 6-12 mnd prøving! :)

Skrevet

Med første tok det hele 17pp før det fungerte! Var da helt sikker på at det var noe galt med en av oss og bestemte meg for å bestille time hos lege for utredning. Prøvde derfor ikke denne måneden. Det gikk faktisk 2 uker over ikm før jeg kom på at, hei, skulle ikke jeg hatt mensen nå??? Hehe

 

Var også denne gangen sikker på at det kom til å ta tid. Mannen hadde også i mellomtiden tatt operasjon for lyskebrokk og sa romstrerer de ganske mye nedimellom, så var livredd legene hadde ødelagt noe!!! Denne gangen tok det kun 2pp!!! Du kan tro vi var overrasket :-D

 

Tror rett og slett det er mye tilfeldigheter som bestemmer når du blir gravid.

 

Til sist solskinnshistorien: min kusine har slitt i 6 ÅR med å bli gravid. Prøvd tabeletter osv.ingenting fungerte. Eneste som gjennsto va prøverør. Nå er hun snart 3 mnd på vei med babyen, og det helt uten hjelp av noe som helst. Plutselig bare fungerte det :-)

Skrevet

Her planla vi ikke første direkte, men jeg gikk uten p-piller i halvannet år uten at noe skjedde.

Etter henne har jeg vært gravid 4 ganger, mistet 3 og er i uke 29 nå, men alle gangene har det tatt opptil et år med prøving før jeg ble gravid. Ingenting galt med noen av oss. :)

Skrevet

Prøv å tenk at om det skulle være noe, så er ikke det verdens undergang heller. Det finnes masse bra hjelp å få! De aller aller fleste lykkes til slutt, for noen tar det bare mer tid og man må ha litt starthjelp:)

 

Om mannen din mot formodning skulle være en av de som har fått en liten skade av operasjonen som barn, betyr ikke det at han ikke kan få barn. Sædcellene finnes der inne, men da må de kanskje hentes ut og modnes utenfor kroppen.

 

Dette går nok helt fint, snart sitter en liten spire!

Skrevet

Forstår deg godt jeg. Fikk panikk etter 1 mnds prøving, da jeg har 2 unger jeg absolutt ikke har prøvd på og blitt gravide med på p-piller.... Så når jeg UTEN p-piller ikke ble gravid på første forsøk så ble jeg jo livredd. Dumt, jeg vet.

 

Det ER normalt å vente en stund, det er normalt at det tar tid. At sånne som meg blir gravide bare de ser en penis, er ikke normalt! Nå ble jeg gravid mnd etter, fordi jeg mnd før ikke hadde eggløsning (som jo er en avgjørende faktor for å bli gravid....) men jeg kjenner maaaange som prøver lenge før det skjer noe!

 

Når det har gått et år så kan dere vurdere å søke hjelp. Men slapp av, ikke stress med det. Ha sex for sexens skyld, ikke for å bli gravid. Vi hadde sex HVER dag i 30 dager. Det var litt vel voldsomt, og vi hadde det jo bare for å bli gravide...Da er det jo ikke no morro :P

 

Lykke til, den kommer nok til dere og!

 

Anonym poster: a402c3cba5797af68f987e292b74f977

Skrevet

Hos oss tok det 6 mnd. med begge. Trudde det var normalt at det tok litt tid eg. :)

Masse lykke til!

Skrevet

Tok litt tid her også. Jeg kjøpte en slik prøve på apoteket der mannen kunne sjekke hvor mange sed celler han hadde :)

Var betryggende å se at det var MANGE.

 

Vi har fått to barn nå og nr.1 satt faktisk i første pp. Da ble jeg rimelig overasket :)

 

Anonym poster: dcbc645a690353b82cffca43521fbb8b

Skrevet

Tok litt tid her også. Jeg kjøpte en slik prøve på apoteket der mannen kunne sjekke hvor mange sed celler han hadde :)

Var betryggende å se at det var MANGE.

 

Vi har fått to barn nå og nr.1 satt faktisk i første pp. Da ble jeg rimelig overasket :)

 

 

Anonym poster: dcbc645a690353b82cffca43521fbb8b

Mente nr.2 selvfølgelig

 

Anonym poster: dcbc645a690353b82cffca43521fbb8b

Skrevet

Det å operere ned testiklene er faktisk noe man gjør for å _sikre_ fruktbarheten :) Når ble han operert? Som baby? Han kan jo eventuelt få sjekket det hos fastlegen :)

 

Og, dere har masse sex både før og etter eggløsning går jeg ut fra? Slik at det både er svømmere som venter på egget og svømmere på tur opp ;)

Var på et foredrag med en gynekolog om fertilitet her forleden, og hun sa at en vanlig feil var at folk hadde sex "for seint" i forhold til eggløsning :)

 

Lykke til, og prøv ivei! :D

 

Anonym poster: 0f5eaaf476548f1ac2c4999c44e5bcd8

Skrevet

Stoffskiftet ditt er forresten fint, det sjekker man ved å måle TSH, T3 og T4 som du har gjort. anti-TPO er litt vanskeligere å forklare, så vet ikke om jeg skal begi meg utpå det her, er lett for at det blir mer forvirring enn nytte ;) Men den har med stoffskiftet å gjøre den og, og så lenge resten av verdiene er fine og den er så lav som den er, er det ingenting å bry seg om :)

 

PCOS er ikke så veldig sannsynlig, siden du har regelmessig mens. Man pleier å sette diagnosen ved 2 av 3 av sjelden/ikke menstruasjon, økt testosteron (du har normalt)/"mannlig" hårvekst/mye kviser, og polycystiske ovarier på ultralyd. Siden du har positiv eggløsningstest, menstruasjon og normal testosteron, og særlig hvis du har normal hårvekst, er det ikke kjempesannsynlig :)

Og hvisomatte/dersom du kanskje muligens kunne hatt det alikavel (gudene skal vite at internettdiagnostikk ikke er feilfritt, heller ikke diagnosekriterier :P) er et "enkelt" triks for å øke fruktbarheten å gå ned i vekt til BMI under 28 ca (hvis du har litt ekstra polstring, særlig rundt magen).

 

Forresten: Hvis du er veldig nervøs anbefaler jeg en time til fastlegen :) Internettdiagnostikk er upålitelige greier, og en forklaring kan sikkert være godt for deg.

(For de som lurer: Kilder er legehandboka.no (helsepersonellversjonen; jeg er (anonym) medisinstudent).

 

Anonym poster: 0f5eaaf476548f1ac2c4999c44e5bcd8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...