Gå til innhold

Hva sier man til barn ved brudd med partner?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en 4-åring (5år i april) som har knyttet god kontakt med min x-kjæreste som det nylig har blitt slutt med. Bruddet vil garantert være varig og jeg er usikker på om det var OK det jeg forklarte henne:

Idag sa jeg det at jeg og han ikke var kjærester lengre, så han ville nok ikke komme til oss noe mer. Hun lurte på hvorfor han da var sammen med oss dagen før og at hun syns det var dumt at han ikke kom å besøkte henne noe mer.. (den rev i hjertet mitt) Jeg sa bare at vi bestemte det sammen, og så avledet jeg praten med hvor mye koselig jeg og hun skal gjøre sammen nå i jula :)

Var det en grei måte å si det på? Trenger jeg å si så mye mer?

Anonym poster: 5d130c21bb9a08e93e5d1247bd62eac7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tenker at dette ikke er en samtale du skal ha kun en gang med barnet ditt! Dersom personen har betydd noe for henne, vil hun savne han, kanhende vil hun være trist, sint, forvirret, og ikke forstå hvorfor han ikke kommer på besøk lenger. Du må bruke tid til å forklare henne mange ganger hvorfor det er sånn, og hun må få lov til å snakke om han i både positive og negative ordelag. Kanskje har hun gode minner, morsomme små anekdoter, ting de har gjort sammen, noe hun ikke likte så godt med han osv osv...

Anonym poster: 318c1cd5536c2083a9957abc6d8363c6

Skrevet

Dere burde fortalt barnet det sammen, det er for sent nå, men det er alltid lurt at partene blir enige om hva som skal fortelles til barnet / barna og at man sier det sammen. At begge er tilstede og kan snakke med barnet / barna og at begge er tilgjengelige for å kunne svare på spørsmål.

Veldig fint av deg å si at dette var noe dere begge var enige i. Veldig bra! Barn trenger ikke å vite alt om voksenting og barn trenger ikke vite noe som hvem som har "skylda" for bruddet.

Vær åpen for spørsmål, om det er noe du ikke kan svare på der og da så sier du det: "Det vet ikke mamma enda, men når mamma får vite noe om det så skal jeg fortelle deg det". Da vet barnet at mamma vet ikke akkurat nå, men jeg får vite det når mamma vet. Det skaper trygghet.

Ikke lat som om samboeren din aldri har eksistert. Se på bilder, snakk om gode minner, le, kansje dere han ringe ham innimellom, kanskje samboer (om han er interessert i det) kan møte gutten innomellom. Mange gjør det på det måten så bruddet ikke skal bli så vanskelig for barnet for det kan være svært vanskelig at noen de er glade i plutselig blir borte, man har ikke engang fått sagt hade og all kontakt opphører. Så om dere kan holde litt kontakt så er det fint. Det dabber gjerne av på naturlig vis etterhvert og da er det gjerne også greit for barnet.

Anonym poster: e2a0f42193bf737db13f1d7cba673b43

Skrevet

Dere burde fortalt barnet det sammen, det er for sent nå, men det er alltid lurt at partene blir enige om hva som skal fortelles til barnet / barna og at man sier det sammen. At begge er tilstede og kan snakke med barnet / barna og at begge er tilgjengelige for å kunne svare på spørsmål.

Veldig fint av deg å si at dette var noe dere begge var enige i. Veldig bra! Barn trenger ikke å vite alt om voksenting og barn trenger ikke vite noe som hvem som har "skylda" for bruddet.

Vær åpen for spørsmål, om det er noe du ikke kan svare på der og da så sier du det: "Det vet ikke mamma enda, men når mamma får vite noe om det så skal jeg fortelle deg det". Da vet barnet at mamma vet ikke akkurat nå, men jeg får vite det når mamma vet. Det skaper trygghet.

Ikke lat som om samboeren din aldri har eksistert. Se på bilder, snakk om gode minner, le, kansje dere han ringe ham innimellom, kanskje samboer (om han er interessert i det) kan møte gutten innomellom. Mange gjør det på det måten så bruddet ikke skal bli så vanskelig for barnet for det kan være svært vanskelig at noen de er glade i plutselig blir borte, man har ikke engang fått sagt hade og all kontakt opphører. Så om dere kan holde litt kontakt så er det fint. Det dabber gjerne av på naturlig vis etterhvert og da er det gjerne også greit for barnet.

- Jenta, ikke gutten. Beklager leste litt feil

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...