Gå til innhold

Oh, hellige hodeverk!

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Skulle tro jeg var vant til migreneanfall et par dager før mensen, men det kommer kastet på meg som julaften på kjerringa hver gang...

Ikke kan jeg trøste meg med sjokolade heller siden jeg prøver å slanke meg. Fantastisk å begynne med det rett før juleribbe, pinnekjøtt, pepperkaker og kakemenn inntar huset ^_^

Noen gode råd o' vise kranglekvinner? Foreløpig overlever jeg så vidt på smertestillende og dempet lys på pcen...

Endret av Mistletoe and wine
Videoannonse
Annonse
Gjest cunning stunts
Skrevet

Ingen erfaring med migrene, dessverre - men kan jeg foreslå mer mistletoe og mindre wine?

Skrevet

Vinen er allerede byttet ut med piller, fant ut at det var lurest i dag :)

Skulle gjerne hatt meg en omgang under mistelteinen også, men er redd bevegelsene får meg til å spy... Jada, god kveld dette...

Gjest jule-Juliea
Skrevet

Jeg er imponert over at du i det hele tatt klarer å sitte ved PV med migreneanfall.

Mitt tips er ta migrene medisinen din og gå å legg deg på et kaldt og mørkt rom =)

Jeg anbefaler Zomig, tar migrenen med engang! Også noe som heter MIgrene relief eller noe slikt, men de må kjøpes i USA, men de funker som pokker´n :)

God bedring! Det er så vondt med migrene. Vil heller føde barn hver dag i en uke enn å ha det :/

Gjest jule-Juliea
Skrevet

misteltein var lurt. Orgasme fungerer mot migrene!

Skrevet

1 gram paracet + 600 mg ibux + iskald cola (ikke koffeinfri).

Maxalt (reseptbelagt) er redningen her i huset.

Skrevet

Kjenner jeg kaster inn honkle snart ;)

Jeg tåler ikke vanlig migrenemedisin, føler jeg brenner opp innvendig hvis jeg tar det :/ Imigran funker hvertfall sånn, både pilleform og nesespray...

Er Zomig ganske nytt? Da er det verdt å prøve. Mener legen sa det var noe i de tradisjonelle migrenemedisinene jeg reagerte på.

Skrevet
1 gram paracet + 600 mg ibux + iskald cola (ikke koffeinfri). Maxalt (reseptbelagt) er redningen her i huset.

Maxalt har jeg faktisk i hus, fikk prøve av legen min på det. Må prøve det, tydelig at ikke paralgin forte + ibux 400mg virker...

Gjest jule-Juliea
Skrevet

Zomig er vel ikke så veldig nytt tror jeg, men det er sterkt! Det er også det eneste som fungerer på meg som har prøvd alle typer Imigran, Maxalt, Bluefish ++++

Jeg er avhengig av å ha det med meg til enhver tid for om jeg først får migrene blir jeg 90 %invalid det vil si jeg kun klarer å spise og tisse.

Så jeg har prøvd en del. Be om det neste gang du er hos legen og be om orgial preparat, da apoteket prøver å få deg til å kjøpe det "like gode alternativet" som absolutt ikke er likt i det hele tatt!

Skrevet

Takk for tips Julie. Må nok noe sterkt til for å hjelpe til her også siden jeg tåler fryktelig mye når det gjelder medisiner.

Kroniske smerter og morfintabletter i perioder for å fungere setter sine spor i kroppen. Toleransen øker (for mye).

Skrevet

Jeg bruker Relpax, funker bra :)

Migrene er grusomt! Noen tips som er verdt å prøve i tillegg til medisin :

* Legge kald klut på magen - da trekker blodet seg dit og kan lette litt på smertene

* Eterisk lavendelolje smøres enten i tinningene eller ha i litt vann i oljelampen og inhaler

Ellers er det jo viktig å forebygge og finne ut hva som trigger DIN migrene. Forebygging med sunt kosthold, nok søvn, drikke mye vann og mosjon. Noen trenger forebyggende legemidler som visse midler mot høyt blodtrykk (betablokkere, angiotensin II reseptor blokkere, ACE-hemmere) eller antidepressiva.

Goood bedring! Håper du snart vil føle deg bedre!!

Skrevet

Da takker jeg for gode råd og slenger meg under dyna...

Går allerede på Selo-Zok, og det har fjernet den kroniske hodeverken :) Dessverre har ikke den rutinemessige omgangen med migrene når mensen kommer gitt seg, men bedre med 2 dager enn hele måneden da:)

Gjest Helle_Høygir
Skrevet

For en som sliter med tilbakevendende dunderhode så er kalde strips på panna vidundermedusin. De er iiiiskalde i mange timer og sitter godt på uten å falle av. Ser litt merkelig ut, men jeg har brukt de også på jobb :)

Typisk nok er de fjernet fra apotekene her, så kofferten fylles med slikt når jeg er på husmorferie i London.

Heldigvis har amazon orden i sakene og jeg bestiller derfra om jeg går tom; bruker både de til hode og de litt mindre beregnet til barn om junior har feber.

Jeg bruker ellers Maxalt etter å ha prøvd litt forskjellig; funker, men blir fælt trøtt av de. Nå kan jeg ikke ta de pga bøllefrøet i magen :(

Ellers har min lege foreslått 2 paracet (de sterke) + en koffeintablett - koffeinet hjelper paraceten å virke bedre.

Men disse er hvertfall som sendt fra oven når hodet dundrer - har alltid minst en pakke hjemme.

http://www.amazon.co.uk/Kool-Soothe-Migraine-Cooling-Strips/dp/B000KU954M/ref=sr_1_1?ie=UTF8&qid=1354101932&sr=8-1

Skrevet

Oh, de stripsa må prøves :)

Er noe bedre i dag, men hodeverken vil ikke gi slipp dessverre.

Kvalmen er forsvunnet da :)

Satser på at mensen kommer i kveld, da slipper alltid hodeverken taket :)

Skrevet

Ah, ja, migreneerfaring har jeg mengder av!

Jeg går på forebyggende medisiner (både Topamax og Lamictal), og har fått et helt annet liv etter at jeg begynte. I utgangspunktet fikk jeg betablokkere, uten at det ga noen effekt, så det er vel noe man muligens må prøve seg frem på, for å se hva som fungerer best. Allikevel sliter jeg (dessverre) med migreneanfall 2-4 ganger i mnd. (men det er ingenting sammenlignet med før) - så jeg er fortsatt avhengig av migrenemedisin.

Jeg bruker en medisin som heter Treximet, som er en blanding av sumatriptan og naproxen. Har prøvd det meste av migrenemedisiner, men det er dette som så langt har hatt best virkning på meg. Spesielt siden jeg sliter med at jeg ofte blir veldig kvalm (som selvsagt resulteter i oppkast) - og det hjelper (jippi). Ved siden av dette har jeg også Zomig i nesesprayform. Blir uvel av medisinene, ja (alle mulige bivirkninger, slapp, svimmel, "tom" i hodet) - men slik har det vært med alle preparater jeg har prøvd, og det er faktisk ikke så veldig nøye så lenge det har en virkning på smertene, da ønsker jeg alt annet ubehag velkommen.

Det hender også (jeg forsøker i det lengste å unngå det) at jeg må ty til sterke smertestillende i kombinasjon med migrenemedisin, så jeg synes det er greit å ha det tilgjengelig i de tilfellene hvor det er en nødvendighet. Ved siden av dette har jeg også forsøkt smertestillende i kombinasjon med koffein (Cafegrot), har selv ikke hatt noen god effekt av det, men jeg vet at mange har det.

Har også forsøkt stripsene som linkes til her over, uten at det har hjulpet meg i det hele tatt (dessverre) - men det er jo verdt forsøket, leser at mange har opplevd at det hjelper, og andre ikke (som alltid).

Utover det må jeg holde meg unna mange triggere - jeg må være flink å drikke mye (vann), holde meg unna sitrusfrukter, ha minimalt med hvete i kostholdet mitt (er ikke allergisk, men det er kanskje den verste triggeren for meg), minimalt med sukker - og så må jeg spise jevnt (helst ha et så stabilt blodsukker som mulig gjennom hele dagen).

Jeg går også til kiropraktor og nå og da til akupunktør, vet egt. ikke om det hjelper, for jeg har holdt på med så lenge som jeg har tatt forebyggende medisiner, men jeg vet at flere har god effekt av det. Og jeg er for desperat til å slutte for å se om det kanskje blir noen endring (negativ) av det.

Og trening OG nok søvn.

Når anfallene først har begynt, er det egentlig bare et kaldt, mørkt og stille rom som gjelder. Og så medisinene, selvsagt.

Gjest Helle_Høygir
Skrevet

Glemte å si at jeg bruker stripsene som smertelindring, ikke preventivt - for meg tar de brodden av smerten, men vil ikke fjerne det helt.

Jeg går også til manuell terapeut og har merket en bedring der også. Men har en kropp som er generelt kranglete, så jeg er nok stuck med migrene og hodepine resten av livet.

Forøvrig fant jeg ut at p-pillene jeg gikk på gav meg hormonell migrene. Dvs når jeg kom til siste uken på brettet hvor det kun er "tomme" piller så gav det store svingninger i hormon nivået noe som igjen trigget anfall. Disse var annerledes enn "vanlig" migrene - noen slik at jeg lå i flere dager og andre knapt merkbare. Men de kom hver bidige måned..

Skrevet

Skjønner vi er mange med samme problemstilling ja.

Får komme meg til legen igjen for å høre om jeg kan teste ut noen nye medisiner, tungvindt å bli så satt ut... Heldigvis har jeg ikke mer enn 1 anfall i måneden lengre da, får se på det positive :)

Eller som bestefar sier (har migrene han også): Vi skal være glad vi har noe å ha vondt i, he he ^_^

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...