Gå til innhold

Brente mandler

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvert år har jeg en plan om å lage brente mandler, putte i glass og gi bort sammen med julegavene. I år må jeg få til å gjøre det. Jeg skal handle mandler denne uka, for om mandlene alt er i hus så er det lettere å få det gjort.

Men hvor lenge kan brente mandler ligge? Jeg tenkte å vente til så nærme julaften som mulig, men de siste dagene før julaften blir rimelig hektiske så det må gjøres før det

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Brente mandler holder vel en halv evighet? Det er bare å kjøre på! De holder lenger enn ferske mandler pga varmebehandlingen, og sukkeret holder seg jo. Lurt å ha i tett beholder bare, fukt gjør vel at det blir klissete?

Mener jeg fant noen brente mandler i skapet en sommer. De var fullt spiselige og ble til deilig mandelkrokan på isen :)

Gjest jule-Juliea
Skrevet

Holder evigheter! Har jo vært i salg i butikken i ukevis allerede:)

Flink du er

Skrevet

De holder lenge, men greit allikevel å vente litt kanskje? Da holder sprøheten etter å ha ristet dem. Selve mandelen blir litt myk synes jeg hvis de ligger en stund.

Et tips er å slenge med en vaniljestang i panna, da blir de veldig gode. I fjor hadde jeg også med litt chili, det var også godt.

Skrevet

Så over til marsipan. Det har jeg også hatt en plan på i mange år. Jeg har lyst til å lage min egen marsipan, men vet liksom ikke noenting om marsipan

Gjest cunning stunts
Skrevet

Marsipan er enkelt, for vi lagde det på skolekjøkkenet i sin tid - det var klissete og jævlig, men det var mulig for sjetteklassinger.

Jeg er derimot novise på brente mandler - klarer jeg det da?

Skrevet

Jepp, du klarer brente mandler! Helt sikkert :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...