Anonym bruker Skrevet 27. november 2012 #1 Skrevet 27. november 2012 Bf fikk for tre uker beskjed om at fristen for å gi meg halvparten av pengene for bildene gikk ut i går. Sa at han måtte gi med de om han skulle ha noen.. Bestilt ekstra mange bilder FORDI han skulle ha noen også..:-( regninga er betalt for lenge siden men ingen penger fra han.. Droppe å gi han noen bilder?? Må også legge til at han ALDRI er med å betaler noe for guttungen. Ikke en gang bidrag, derfor jeg blir oppgitt.. Anonym poster: d9598d5f03244c73380a37b6969aa948
Hybelkanina Skrevet 27. november 2012 #2 Skrevet 27. november 2012 Nei da hadde jeg ikke gitt ham noen. Legg dem i en skuff så kan han heller få dem om han betaler senere. For du får ikle levert dem tilbake?
Gjest Julia1984 Skrevet 27. november 2012 #3 Skrevet 27. november 2012 Hvorfor betaler han ikke bidrag? Ta kontakt med NAV
Gjest peacock Skrevet 27. november 2012 #4 Skrevet 27. november 2012 Og du overveier å gi ham bildene fordi....? Gå til NAV, du, han er pliktig til å betale bidrag. Da kan de trekke det fra lønnen hans.
Anonym bruker Skrevet 27. november 2012 #5 Skrevet 27. november 2012 Skulle tro vi hadde samme bf til ungene. Det der er akkurat som min eks, han skal ikke ha noe utlegg på ungen han har vært med å produsere. Vi har bodd i lag, og ikke engang da, gadd han bidra, selv med en årsinntekt på 1 mill og null gjeld. Jeg har også hatt det styret med barnehagebildene, men fant tilslutt ut at jeg ikke gadd legge ut for en mann som egentlig ikke bryr seg eller bidrar med noen ting. Så jeg hadde, som deg, forskutert ut de bildene, og noen penger fra bf det fikk jeg jo ikke, så da ble det ikke noen bilder på han heller. Jeg gav heller bildene i gave til besteforeldre, foreldre og tanter, og de 2 som var til overs har jeg gjemt vekk, og tenker at de kan ungen få når den blir voksen. Jeg hadde IKKE gidd han noen bilder før pengene var i hus. Anonym poster: f9ae5df35a60a9fb1ddc9a426564b807
Anonym bruker Skrevet 27. november 2012 #6 Skrevet 27. november 2012 Nei han er ikke betali gsdyktig pga. Lite inntekt. Det nav ikke vil høre er at han tjener veldig mye svart. Leier et verksted som han jobber i hver dag og da tjener man en del penger. Men det vil ikke nav se nærmere på.. Hl Anonym poster: d9598d5f03244c73380a37b6969aa948
Anonym bruker Skrevet 27. november 2012 #7 Skrevet 27. november 2012 Skulle tro vi hadde samme bf til ungene. Det der er akkurat som min eks, han skal ikke ha noe utlegg på ungen han har vært med å produsere. Vi har bodd i lag, og ikke engang da, gadd han bidra, selv med en årsinntekt på 1 mill og null gjeld. Jeg har også hatt det styret med barnehagebildene, men fant tilslutt ut at jeg ikke gadd legge ut for en mann som egentlig ikke bryr seg eller bidrar med noen ting. Så jeg hadde, som deg, forskutert ut de bildene, og noen penger fra bf det fikk jeg jo ikke, så da ble det ikke noen bilder på han heller. Jeg gav heller bildene i gave til besteforeldre, foreldre og tanter, og de 2 som var til overs har jeg gjemt vekk, og tenker at de kan ungen få når den blir voksen. Jeg hadde IKKE gidd han noen bilder før pengene var i hus. Anonym poster: f9ae5df35a60a9fb1ddc9a426564b807 Jeg har forøvrig tatt bidraget gjennom nav innkreving og jeg anbefaler deg å gjøre det samme. Om han ikke betaler inn bidrag, så vil du likevel få et bidragsforskudd fra NAV og bf vil ikke bare opparbeide seg gjeld til deg, men da også til nav. Anbefaler deg å ta bidraget via nav, da får du i det minste litt av det du har krav på. Men du må i søknaden huske å søke om bidragsforskudd. Anonym poster: f9ae5df35a60a9fb1ddc9a426564b807
Gjest yrild Skrevet 27. november 2012 #8 Skrevet 27. november 2012 Nei ikke gi ham bildene og få NAV til å ordne slik at du får bidraget du skal ha. Bildene får du gi i gave til alle i familien til jul. Da kan du jo også gi ham et bilde hvis du føler at juleånden kommer over deg :-)
Gjest peacock Skrevet 27. november 2012 #9 Skrevet 27. november 2012 Nei han er ikke betali gsdyktig pga. Lite inntekt. Det nav ikke vil høre er at han tjener veldig mye svart. Leier et verksted som han jobber i hver dag og da tjener man en del penger. Men det vil ikke nav se nærmere på.. Hl Anonym poster: d9598d5f03244c73380a37b6969aa948 Svart arbeid er ikke lov. Han suger av felleskassen gjennom å benytte offentlige goder som vei, sykehus, skole osv, men bidrar ikke med en drit. Ikke engang sønnen sin vil han betale for. Jeg synes du skal melde ham til politiet, jeg. Har han svindlet for mer enn 100000 regnes det faktisk som grov økonomisk kriminalitet.
Lillejonas Mekkemikkel Skrevet 27. november 2012 #10 Skrevet 27. november 2012 (endret) Nei han er ikke betali gsdyktig pga. Lite inntekt. Det nav ikke vil høre er at han tjener veldig mye svart. Leier et verksted som han jobber i hver dag og da tjener man en del penger. Men det vil ikke nav se nærmere på.. Hl Anonym poster: d9598d5f03244c73380a37b6969aa948 Da ville jeg gitt ham bildene, og spurt nav skriftlig om det virkelig er sånn at du er nødt til å involvere skatteetaten for å få hjelp, sammen med en søknad om endring av barnebidrag. Endret 27. november 2012 av Lillejonas Mekkemikkel
Lillejonas Mekkemikkel Skrevet 27. november 2012 #11 Skrevet 27. november 2012 (endret) Dessuten kan/skal nav skjønnsfastsette inntekten hans dersom han ikke oppgir rimelig grunn til at han ikke har inntekt: " § 4 sjette ledd første punktum - Manglende dokumentasjon av inntekt [Endret 1/07, 6/07, 1/09] Inntekten skal fastsettes etter skjønn dersom en eller begge foreldrene ikke legger fram etterspurt dokumentasjon, eller dersom det er grunn til å tro at forelderen holder tilbake opplysninger som kan ha betydning for bidragsavgjørelsen. Regelen skal minske faren for at foreldrene forsinker saken ved ikke å framskaffe nødvendig dokumentasjon, eller forsøker å fortie inntekter. Har Nav Forvaltning konkrete indikasjoner på at en av foreldrenebevisst unnlater å medvirke til forberedelse av saken, eller gir ufullstendige opplysninger, kan unntaksregelen benyttes. Opplysninger fra den andre forelderen eller fra registre som arbeids- og velferdsetaten har tilgang til, kan danne grunnlag for anvendelse av unntaksregelen. Når inntekten til foreldrene er fastsatt etter skjønn, skal bidragsfastsettelsen følge prinsippene i kostnadsmodellen om forholdsmessig fordeling av underholdskostnaden, bidragsevnevurdering, samværsfradrag mv. Komponenter i beregningsgrunnlaget som for eksempel utvidet barnetrygd skal legges til den delen av inntekten som er fastsatt etter skjønn. § 4 sjette ledd andre og tredje punktum - Lavere inntekt enn inntektsevnen [Endret 6/07, 1/09] Inntekten skal fastsettes etter skjønn dersom en forelder er uten inntekt, eller inntekten er vesentlig lavere enn det vedkommende ut fra utdanning og evner burde kunne oppnå, uten at det gis en rimelig grunn til dette. Generelt [Endret 3/04, 1/09] Bestemmelsen om skjønnsfastsettelse av inntekt er en direkte videreføring av den tidligere forskriftsbestemmelsen fra før 1. oktober 2003 om det samme. Denne bestemmelsen ga anvisning på at bidraget skulle fastsettes skjønnsmessig. Etter gjeldende forskrift er det inntekten som skal fastsettes etter skjønn. Endringen har ingen materiell betydning. Den skjønnsfastsatte inntekten skal brukes ved utregningen av det kostnadsbaserte bidraget og eventuelt ved beregning av bidragsevne og maksimalbidrag. At det nå er inntekten, og ikke bidraget som skal fastsettes skjønnsmessig, har sammenheng med at beggeforeldrenes inntekter legges til grunn ved bidragsfastsettelsen. Det må derfor foretas den samme vurderingen av inntektsevnen både for den bidragspliktige og bidragsmottakeren. Forskriften reiser to prinsipielle spørsmål. For det første må det avgjøres om vilkårene for å anvende forskriften er oppfylt. Deretter må det foretas en konkret skjønnsfastsettelse av inntekten. Dette kan gripe inn i hverandre, men prinsipielt er det to ulike forhold." http://www.nav.no/rettskildene/Rundskriv/Hovednr.+55+Nr.+2+-+%C2%A7+71+-+%C2%A7+4+(Inntekt)+i+forskrift+om+fastsetjing+og+endring+av+fostringstilskot.148208.cms Som rimelig grunn regnes som regel det å være registrert som arbeidssøkende hos nav (man må ta imot jobbtilbud) og om man er heltidsstuderende i profesjonsrettet utdanning. Endret 27. november 2012 av Lillejonas Mekkemikkel
Anonym bruker Skrevet 27. november 2012 #12 Skrevet 27. november 2012 Jeg har sagt i fra til nav og fikk da som svar at de lurte på hvorfor jeg var ute etter BF? Om jeg var hevngjerrig? For det ville de ikke ha noe av?? Var jo ikke akkurat derfor jeg sa i fra men.. Så derfor la jeg saken død, selv om jeg syns det er mektig urettferdig. Så det er altså politiet jeg skal si i fra til? Hmm.. Barnebidrag er igjennom nav, uten at det hjelper. Annet enn at det blir tatt opp til vurdering to ganger i året hvor jeg må betale hver gang ( ikke BF for han har jo så lite penger stakkars..) Hl Anonym poster: d9598d5f03244c73380a37b6969aa948
Kliko Skrevet 27. november 2012 #14 Skrevet 27. november 2012 Ja burde kanskje det. Føler jeg blander meg borti noe jeg ikke ha noe med, men samtidig så er det jo grusomt urettferdig mot alle andre som er ærlig ... Hl
Studine mevik Skrevet 27. november 2012 #16 Skrevet 27. november 2012 Om han jobber svart så melder du fra til politi, skatteetaten eller kemnerkontoret i kommunen du bor
Lillejonas Mekkemikkel Skrevet 27. november 2012 #17 Skrevet 27. november 2012 Jeg har sagt i fra til nav og fikk da som svar at de lurte på hvorfor jeg var ute etter BF? Om jeg var hevngjerrig? For det ville de ikke ha noe av?? Var jo ikke akkurat derfor jeg sa i fra men.. Så derfor la jeg saken død, selv om jeg syns det er mektig urettferdig. Så det er altså politiet jeg skal si i fra til? Hmm.. Barnebidrag er igjennom nav, uten at det hjelper. Annet enn at det blir tatt opp til vurdering to ganger i året hvor jeg må betale hver gang ( ikke BF for han har jo så lite penger stakkars..) Hl Anonym poster: d9598d5f03244c73380a37b6969aa948 Nav foretar ikke endringer, men tror at du godtar vedtaket som det er, hvis du ikke sier noe. Henvend deg skriftlig, ikke pr telefon. Da unngår du uoverveide uttalelser. Få hjelp til å se gjennom vedtaket hvis du er usikker på regelverket og hva du faktisk kan klage på. Det nytter liksom ikke å si at vedtaket er dumt, reglene er teite og dessuten er saksbehandler dum i hodet.
Anonym bruker Skrevet 27. november 2012 #18 Skrevet 27. november 2012 Her betaler ikke far bidrag (bor i utlandet så nav kan ikke beregne så han er satt som ikke bidragsdyktig) Han kjøper ikke gaver til barna til bursdag eller jul og ei heller ellers i året. Så kunne aldri falt meg inn at han skulle få bhg bilder om han forlangte det. Da hadde han måtte bla opp penger for det ja. Her har han enten fått et søskebilde eller et bilde av hver av barna til jul som gave. I fjor bare scannet jeg og kopierte opp bilde til han og ga originalene i gave til besteforeldre på hver side og tanter og onkler. Men nå mener jeg at om far så hadde betalt bidrag så hadde han ingen rett på bildene om han ikke betaler for det. Bhg bilder er ikke noe som er medregnet i bidraget. Anonym poster: ec65a02e2946adf69c5736e09141bb01
Kliko Skrevet 27. november 2012 #19 Skrevet 27. november 2012 Nå fikk jeg mld om at han skulle sette inn pengene i kveld. Har så lyst til å si at han bare kna glemme det og heller kontakte firmaet for å bestille egne.. What to do???? Hl
Anonym bruker Skrevet 27. november 2012 #20 Skrevet 27. november 2012 Jeg hadde gitt beskjed til skattekontoret, de kan få hjelp av politiet til å etterforske han. De kan kreve bokettersyn og gå han kraftig etter sømmene om han jobber mer enn han oppgir. Anonym poster: 3bbef3f6f2902b0d03558fffde1bd199
Gjest peacock Skrevet 27. november 2012 #21 Skrevet 27. november 2012 Nå fikk jeg mld om at han skulle sette inn pengene i kveld. Har så lyst til å si at han bare kna glemme det og heller kontakte firmaet for å bestille egne.. What to do???? Hl Vel, ikke gjør noe før pengene er på konto. Og så går du til politiet/Skatteetaten imorgen og ser til at du får bidrag fra ham fremover. Han er ikke en engel fordi han betaler for et bilde vettu.
Lillejonas Mekkemikkel Skrevet 27. november 2012 #22 Skrevet 27. november 2012 Nå fikk jeg mld om at han skulle sette inn pengene i kveld. Har så lyst til å si at han bare kna glemme det og heller kontakte firmaet for å bestille egne.. What to do???? Hl Vel, ikke gjør noe før pengene er på konto. Og så går du til politiet/Skatteetaten imorgen og ser til at du får bidrag fra ham fremover. Han er ikke en engel fordi han betaler for et bilde vettu. Hvorfor i all verden skulle han plutselig ikke få bildene? Pust og ikke glem å være voksen.
Gjest jule-Juliea Skrevet 27. november 2012 #23 Skrevet 27. november 2012 Bf får ikke halvparten her. Han gidder ikke betale så han får ingen. De er dyre. Grunnen til at han ikke betaler er: du har hun mer så utgiftene følger deg. Logikk på sitt beste.
Anonym bruker Skrevet 27. november 2012 #24 Skrevet 27. november 2012 Nå fikk jeg mld om at han skulle sette inn pengene i kveld. Har så lyst til å si at han bare kna glemme det og heller kontakte firmaet for å bestille egne.. What to do???? Hl Du gir han bildene når pengene er på konto. Eller du sier han kan hente de når pengene er på konto.Du vil vel ikke kaste bort flere 100 kr på dette? Neste gang sender du sms og gir beskjed om at han må sette inn penger på din konto FØR du bestiller ekstra bilder. Så slipper du dette neste gang. Anonym poster: f3845739289dfe82f71c578912f81abf
Kliko Skrevet 27. november 2012 #25 Skrevet 27. november 2012 Gjett om jeg ikke skal bestille ekstra bilder neste gang ja! Han får bildene når jeg har pengene på kontoen. Han sa for tre timer siden at han skulle sette de over, vi har samme bank så jeg får de med en gang. Alikevel har jeg ikke fått noen penger. Tror det blir bilder til besteforeldre i julegave ja Og muligens til de beste tantene hans hl
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå