Gå til innhold

Hva slags babymat kan jeg lage selv?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Til babyen som straks blir 8 måneder? Kan han smake litt på vår middag?

Anonym poster: dbe67ef5e153454d1407e3c2d432c792

Videoannonse
Annonse
Gjest Antarctica
Skrevet

Ja, før du har saltet den. Knuses smått eller kjøres i stavmikser. Jeg lagde alt mulig med stavmikseren. Mangler du litt kjøtt, kan en skive kokt skinke mikses og has sammen med kokte grønnsaker/poteter. Et drypp mme eller morsmelk fra kjøleskapet, og namnam!

De grønnsakene som er minst allergifremkallende er potet, brokkoli og avokado. Smaker mildt også!

Skrevet

Kan smake på deres middag. Bare pass på at det ikke er salt i maten. Du kan lage alt som f.eks finnes i butikkhyllene. Enkelte råvarer skal ikke så små barn ha i seg. Bla salt, nøtter og honning. Og sikkert mye annet som jeg ikke kommer på, men du kan få et hefte om det på helsestasjonen, eller stjele litt ideer fra barnematprodusentene selv :)

Anonym poster: 669b8640108709c077583df4744d12f8

Skrevet

Hipp.no har mange gode oppskrifter på sin hjemmeside :)

Fant mange tips der til Lillebror.

Skrevet

Typisk middag til min gutt:

Kokt brokkoli, gulrot, kålrabi og potet. Moses og har har i en skvett fløte og meierismør. Prøv det selv. Her i huset går det ned på høykant. Ikke minst, så er det veldig sunt.

Til lunch ved siden av brødskiven kan du servere eplemos. Del opp et eple i små biter og kok det i 10 min. Så moser du det bare og det blir eplegrøt. Søtt og godt for de små.

Ellers kan du gi yoghurt men havregryn. Husk på at gavegryna på være kokt eller vært i vann i minst 10 min slik at de øser opp.

Jeg bruker å lage smoothie hver dag sammen med brødskive. Mango, banan, eple, avokado osv.

Til middag bør du vente litt med kjøtt. Fiskekake, ren kylling, ren fisk osv er fint å servere. Vær veldig forsiktig med krydder. Oregano, fenikkel, baislikum og dill er gode krydder å bruke.

Gjest Ingen skal få!
Skrevet

Mine var glad i kokoskylling og dampet torsk m potet,smør, grønnsaker. Lagde all mat selv til tvillingene

Skrevet

Typisk middag til min gutt:

Kokt brokkoli, gulrot, kålrabi og potet. Moses og har har i en skvett fløte og meierismør. Prøv det selv. Her i huset går det ned på høykant. Ikke minst, så er det veldig sunt.

Til lunch ved siden av brødskiven kan du servere eplemos. Del opp et eple i små biter og kok det i 10 min. Så moser du det bare og det blir eplegrøt. Søtt og godt for de små.

Ellers kan du gi yoghurt men havregryn. Husk på at gavegryna på være kokt eller vært i vann i minst 10 min slik at de øser opp.

Jeg bruker å lage smoothie hver dag sammen med brødskive. Mango, banan, eple, avokado osv.

Til middag bør du vente litt med kjøtt. Fiskekake, ren kylling, ren fisk osv er fint å servere. Vær veldig forsiktig med krydder. Oregano, fenikkel, baislikum og dill er gode krydder å bruke.

En baby på 8 mnd kan da fint få kjøtt?

Heller det enn fisk, som det ikke er mange årene siden man ble anbefalt å vente til 1 år med å gi(pga allergi)

Kjøtt som kylling, kalv og lam er fine kjøttyper å begynne med. Men mengden bør ikke overstige 8-10%(i forhold til grønnsaker), pga at for mye protein kan bli tøft for nyrene.

Anonym poster: 73c87a4dd4485d3fa7157fbd8973fcb9

Skrevet
Typisk middag til min gutt: Kokt brokkoli, gulrot, kålrabi og potet. Moses og har har i en skvett fløte og meierismør. Prøv det selv. Her i huset går det ned på høykant. Ikke minst, så er det veldig sunt. Til lunch ved siden av brødskiven kan du servere eplemos. Del opp et eple i små biter og kok det i 10 min. Så moser du det bare og det blir eplegrøt. Søtt og godt for de små. Ellers kan du gi yoghurt men havregryn. Husk på at gavegryna på være kokt eller vært i vann i minst 10 min slik at de øser opp. Jeg bruker å lage smoothie hver dag sammen med brødskive. Mango, banan, eple, avokado osv. Til middag bør du vente litt med kjøtt. Fiskekake, ren kylling, ren fisk osv er fint å servere. Vær veldig forsiktig med krydder. Oregano, fenikkel, baislikum og dill er gode krydder å bruke.
En baby på 8 mnd kan da fint få kjøtt? Heller det enn fisk, som det ikke er mange årene siden man ble anbefalt å vente til 1 år med å gi(pga allergi) Kjøtt som kylling, kalv og lam er fine kjøttyper å begynne med. Men mengden bør ikke overstige 8-10%(i forhold til grønnsaker), pga at for mye protein kan bli tøft for nyrene. Anonym poster: 73c87a4dd4485d3fa7157fbd8973fcb9

JEG mener at barn under 1 år ikke trenger kjøtt og ikke er bra. Hvorfor har jeg ikke tid eller ork til å gå inn på nå. Og jada, det går fint sikket fint med kjøtt slev om jeg ikke gir min gutt kjøtt enda. Fisk mener jeg er fint å begynne med, da spesielt hvit fisk.

Skrevet
Typisk middag til min gutt: Kokt brokkoli, gulrot, kålrabi og potet. Moses og har har i en skvett fløte og meierismør. Prøv det selv. Her i huset går det ned på høykant. Ikke minst, så er det veldig sunt. Til lunch ved siden av brødskiven kan du servere eplemos. Del opp et eple i små biter og kok det i 10 min. Så moser du det bare og det blir eplegrøt. Søtt og godt for de små. Ellers kan du gi yoghurt men havregryn. Husk på at gavegryna på være kokt eller vært i vann i minst 10 min slik at de øser opp. Jeg bruker å lage smoothie hver dag sammen med brødskive. Mango, banan, eple, avokado osv. Til middag bør du vente litt med kjøtt. Fiskekake, ren kylling, ren fisk osv er fint å servere. Vær veldig forsiktig med krydder. Oregano, fenikkel, baislikum og dill er gode krydder å bruke.
En baby på 8 mnd kan da fint få kjøtt? Heller det enn fisk, som det ikke er mange årene siden man ble anbefalt å vente til 1 år med å gi(pga allergi) Kjøtt som kylling, kalv og lam er fine kjøttyper å begynne med. Men mengden bør ikke overstige 8-10%(i forhold til grønnsaker), pga at for mye protein kan bli tøft for nyrene. Anonym poster: 73c87a4dd4485d3fa7157fbd8973fcb9

JEG mener at barn under 1 år ikke trenger kjøtt og ikke er bra. Hvorfor har jeg ikke tid eller ork til å gå inn på nå. Og jada, det går fint sikket fint med kjøtt slev om jeg ikke gir min gutt kjøtt enda. Fisk mener jeg er fint å begynne med, da spesielt hvit fisk.

Du om det. Om man er flink å passe på jerninntaket, så er det sikker ok.

Men jeg har sett på mine at de lett kan få for lite jern og passer derfor på at kosten er variert og at jernet kommer fra flere kilder.

Anonym poster: 73c87a4dd4485d3fa7157fbd8973fcb9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...