Anonym bruker Skrevet 26. november 2012 #1 Skrevet 26. november 2012 Siter med maten her i hus. Vil ha bare pannekake eller makaroni med toro spagettisaus eller toro tomatsuppe Spiser IKKE potet, gulerot, brokkoli, blomkål, kålrot, squash, selleri, løk, nix nada. Hverken rått eller kokt. Hun spiser IKKE salat, mais, paprika, agurk, tomat, erter, Hun spiser IKKE pølser, hverken stekt eller kokt, ikke kylingpølse, vanlig pølse, middagspølse, grilpølse, småpølse, niks nada Hun spiser ikke kjøttdeig av noe slag, ikke kjøttkaker, karbonadekaker, kjøttboller, Hun spiser ikke noe gryteretter, lapskauser, kjøttsuper, lasagner, gratenger ol Hun KAN spise kylling dersom det er ovnsbakt kylingfilet, og da er det kun snakk om 2-4 små biter på gaffelen, og så "jeg er ikke så sulten jeg mamma, eller jeg er mett". Hun spiser ikke ris. Hun KAN spise fiskepinner, men da max 1 stk. UTEN tilbehør. Hun KAN spise fiskepudding, men da maks 1 skive, UTEN tilbehør. Hun spiser IKKE saus av noe slag untatt toro spagettisaus og den kun på makaroni. Hun spiser IKKE pizza, hverken hjemmeaget eller grandis, hun spiser ikke mat som tako, wraps, eller sånt. Hun spiser IKKE egg i noen form eller fasong Hun KAN spise ovnebakt laks, men da bare 3-4 SMÅ biter på gaffelen som hun sliter med å tygge og få ned, så "jeg er mett jeg mamma". Det handler ikke om at hun ikke har tilbudet. Vi har faktisk et svært sundt kosthold her i huset, med mye grønnsaker, stort sett gulerot, blomkpl og brokkoli pluss salat til stort sett hver middag, vi har aldrig pølse eller farsemat da hun ikke spiser det. Vi har mest reint kjøtt og fisk, men hun spiser kun en bit eller 4.... Slik har hun vert siden hun var halvannet år. Spiser IKKE noe annet enn prim, nugattimax, og bringebær sylte på brødet, som helst skal være havre polarbrød. Hva gjør jeg? Skal jeg presse, eller ikke bry meg med det??????????????? Anonym poster: 0ef72ae0cfd9d28818da3c3b3637359f
Mammatil2+lillespire<3 Skrevet 26. november 2012 #2 Skrevet 26. november 2012 Kan det være at hun ikke tåler noen av disse matvarene, og føler seg dårlig? Få sjekket om det er ting hun ikke tåler (snakk med lege) og så tror jeg du bør snakke med hælsesøster.. for dette ka utvikkle seg til noe ennå værre...
Anonym bruker Skrevet 26. november 2012 #3 Skrevet 26. november 2012 Hei. Vi sliter med det samme. Hun vår har ikke spist brødskiver siden hun var 1,5 år. Fikk henne til å ta en bit, å da ser det ut som at maten vokser i munnen og hun spytter det ut. På skolen hver dag har hun med ett husman knekkebrød,en boks makrell i tomat, kornmo knekkebrød med brunost. På helg spiser hun toppen av en stekt baguett med brunost, hun liker ikke om den er myk,for lite stekt..skal være helt sprø. I barnehagen da hun var 3 år,tvang de henne til å spise brødskiver,og det husker hun ennå, er konsistensen hun ikke liker, ikke glad i boller heller. Til middag er det ett sant mareritt. Hun liker fjordland risgrøt, fiskekaker,kun firstprise uten tilbehør,kylling,da må det være grillet kylling fra butikken uten skall, da spiser hun ris og av og til mais. Pølse spiser hun,men velger heller fiskekaker. Spiser ikke saus,potet,grønnsaker eller frukt. Spiser grønt eple om jeg skreller det og skjærer i biter,men hun strever... Kan spise reint kjøtt som biff og skinkebiff,men ikke mer enn en eller to biter,uten tilbehør. Til frokost hver dag spiser hun havregryn med sukker og melk, eneste frokostblandingen hun liker, kun maule korn flakes... Prøvd det meste, ikkegi henne annen mat, tvinge henne å spise ,smake på maten,men ender me hyl og skrik og søstrene tar etter, og hun springer på bade å spytter ut. Da hun var mindre elsket hun laks,men den tid er forbi... Glad hun spiser makrell i tomat,så hun får i seg litt næring. Hun er ikke store jenta,mest knokler og bein...så om jeg tvinger henne ovner Stein hard i maktvegring ser jeg fort at hun går ned i vekt.. Hun er sær i godte veien også, spiser kun kinder egg,kjærlighet på pinne, kjekt når vi er på besøk for hun hiver seg ikke over godteskålen... Hun spiste polarbrød havre med nugatti,men det vil hun ikke ha lenger... Vanskelig dette. Middagen hjemme hos oss består alltid av kjøtt/fisk grønnsaker eller salat..alltid lagt det på fatet til de. Det som er frustrerende er at det ødelegger matgleden,de mindre søsknene som i utgangspunktet spiser det meste begynner å tar etter. Ikke mange råd fra meg,men sliter med det samme.... Hun elsker vafler da. Så på helg bruker vi å kose oss med vafler,baguett. Grøt har ongene hver lørdag... Var litt av det samme før da jeg var liten,men spiste jo d vanlige som kjøttkaker og potet og saus og de fleste fiskeretter.... Vanskelig dette.... Anonym poster: 5d5eacfba858f25cf3d420840e2a530e
Anonym bruker Skrevet 26. november 2012 #4 Skrevet 26. november 2012 Jeg som har innlegget lenger opp, hun vår har jeg testet for gluten,laktose og den biten. Hun tåler ikke laktose så bruker kun den laktosefrie melken hjemme..men på SFO bryr de seg ikke om dette,så sist de lagde grøt fra grunna så fikk hun spise så mye hun ville,sulten som hun var siste hun to store skåler,og var fryktelig dårlig i magen etter på....går som regel bra om hun spiser litt... Anonym poster: 5d5eacfba858f25cf3d420840e2a530e
Anonym bruker Skrevet 26. november 2012 #5 Skrevet 26. november 2012 Jeg ville snakket med henne og prøvd å inngå ett kompromi med henne. Si dere velger en dag der dere har favoritt maten hennes, slik at hun har noe å glede seg til og hun skjønner at dere tar hensyn til henne også. Prøv å avtal at hun skal spise opp en liten posjon av middagen dere har, litt av alt. Når hun har spist opp det så kan hun få en pannekake. Får kjøpt ferdig stekte pannekaker i butikken, de kan varmes i microen. Pakken holder seg i flere dager i kjøleskapet. Da slipper du å steke mye pannekaker, og kanskje det er gulroten som skal til for at hun begynner å spise vanlig middgsmat. Men trikset må være å ikke gi henne for stor posjon med middagsmat, begynn med litt og øk etterhvert som hun spiser det opp. Anonym poster: c80665ca2b21fe158e317c19600c80ea
Anonym bruker Skrevet 26. november 2012 #6 Skrevet 26. november 2012 Prøvd dette, men hun vår sulter heller...kan gå mange dager uten middag, å leve på ett knekkebrød over lengre tid går jo ikke...hadde en periode slik at da hun var fire år måtte hun spise fire biter(musebiter) Her i huset er det mere komplisert enn å bare inngå avtale om at hun skal spise... Minner meg om spisevegring,hvor maten vokser i munnen. Moren til en venninne holder på å skal hjelpe oss. Å tvinger henne til å spise/smake på..hun blir helt knekt og utslitt, og skriker når hun kommer hjem.. Vært med lege,men hun vokser det av seg...noe jeg tror på til en viss grad...søskenbarneta mitt levde på frossene erter og pasta skruer da hun va liten,i dag spiser hun alt... Anonym poster: 5d5eacfba858f25cf3d420840e2a530e
Anonym bruker Skrevet 26. november 2012 #7 Skrevet 26. november 2012 HI her. Tror ikke det er noe hun ikke tåler. Hun har ikke hverken hard eler øs avføring, uftavgang, eller vondt i magen. Hun "liker" det bare ikke. Fått henne ti å smake på ting, og hun tygger lenge og ve, og kan si at ja, dette var ikke så verst, men så neste gang vi har det, da liker hun det ikke, da sier hun at hun egentig ikke likte det sist heller hun bare sa at hun likte det. Livredd for å sette for mye fokus på det Anonym poster: 9b71949b70a639db9e355d423bbfb4b0
Anonym bruker Skrevet 26. november 2012 #8 Skrevet 26. november 2012 Ja, hun lever på lite hvis hun må. En periode nekta jeg å ha prim og sytetøy på skolematen hennes, og hadde på leverpostei, skinke, makrell osv......enden på visa var at hun ikke spiste noen ting på sfo og skolen, og ærerne tok kontakt forde hun var sløv....... så nå er det 4 stk havrepolarbrød med prim på skolen, og TOM matboks, og lykkelig jente...... HI. Anonym poster: 9b71949b70a639db9e355d423bbfb4b0
Anonym bruker Skrevet 26. november 2012 #9 Skrevet 26. november 2012 Høres ut som vår datter på 7... *sukk* Spiste "alt" da hun var liten, nå INGENTING ( Vi prøver ut et belønningssystem nå der hun skal spise opp maten, og vi lager til smååå porsjoner til henne. Heldigvis er mi glad i fiskekaker uten saus, brokkoli og kiwi, så det proppes hun med så ofte som mulig. Ellers gir vi henne Medox og Krill for at hun skal få i seg litt fettsyrer. Hun ligger helt i øvre kant på percentilskjemaet på høyde, men under på vekt... så hun er svært tynn, nesten bare bein og hud. Jeg er sliten og engstelig over dette. Har utredet henne for all slags, allergier og intoleranser. Alt ok... Spiste selv svært lite som liten, men det aller meste nå bortsett fra sjømat. Så det er kanskje håp for oss med slike barn? ;P Anonym poster: 4e8e8956a54222a5a6d1fd9ec6600835
Anonym bruker Skrevet 26. november 2012 #10 Skrevet 26. november 2012 Det er nok håp..husket jeg sultestreiken i en helg for at jeg måtte spise kjøttkaker med løk... Anonym poster: 5d5eacfba858f25cf3d420840e2a530e
Anonym bruker Skrevet 26. november 2012 #11 Skrevet 26. november 2012 Spør hva hun liker og ønsker seg til middag? Si at hvis hun spiser de andre middagene, alt dere serverer, kan hun kanskje få bestemme 1 middag i uken? Anonym poster: e8e2a3b2b81733a9c572b79c5b5746fb
Gjest Antarctica Skrevet 26. november 2012 #12 Skrevet 26. november 2012 Jeg tror ikke dette bare handler om smaksløker, matsorter og kjente/ukjente matvarer. Det kan like godt handle om stemningen og relasjonene rundt bordet. Jeg ville ha lagd mat og spist mat jeg selv liker, og sørget for virkelig å NYTE maten selv, sammen med mannen min og de andre som er matglade i samme hus, og IKKE kastet blikk på hennes tallerken overhodet. Bare hygget meg med alt det gode, fortalt alle rundt bordet hvor deilig det er , og sagt MMMMH for hver munnfull. Hvis hun sier "Jeg liker ikke dette" eller "Jeg vil ikke ha", så ville jeg bare svar : "Neivel, ta bare av de tingene du liker og la resten stå!" og ikke ofret det en videre tanke. Er hun kjempesulten etter middag pga hun ikke har spist noe, svarer du bare "Jamen det passer jo fint, for klokka 1900 er det kveldsmat igjen, da får du spise deg stappmett!" og så lar du fruktskåla alltid være full, så hun kan hente seg en drue eller 5 i ventetida. Men det krever at ingen av dere på noe tidspunkt gjør hennes tallerken, hennes inntak, hennes sultfølelse eller hennes "liker-ikke"-mantra til noe emne ved bordet eller andre steder. Det krever også at dere legger til side ALL oppdragelse som foregår rundt bordet i noen uker eller måneder, dvs alt snakk om "spise pent", bruke gaffel og kniv, "sånn gjør man ikke" eller "sitt ved bordet til alle er mette!". Bare fokus på nyte, nyte, nyte. Gjerne også ved at et barn hver gang får lov å være med på matlagingen. (Hos oss er det sånt et privilegium at de kjemper om å få være kokkens assistent, og da blir de stolte av sitt verk også!)
Anonym bruker Skrevet 27. november 2012 #13 Skrevet 27. november 2012 Vi har faktisk et svært sundt kosthold her i huset, med mye grønnsaker, stort sett gulerot, blomkpl og brokkoli pluss salat til stort sett hver middag, vi har aldrig pølse eller farsemat da hun ikke spiser det.Vi har mest reint kjøtt og fisk, men hun spiser kun en bit eller 4.... Slik har hun vert siden hun var halvannet år. Spiser IKKE noe annet enn prim, nugattimax, og bringebær sylte på brødet, som helst skal være havre polarbrød. Anonym poster: 0ef72ae0cfd9d28818da3c3b3637359f He he... Dere har et sunt kosthold i huset, men ungen vil bare ha prim, nugatti og syltetøy? Når ble hun introdusert for slikt, om dere er så sunne? Og blomkål, brokkoli og gulrot til middag HVER dag? Da er det ikke rart hun ikke hæler det... Ser for meg overkokte dvaske grønnsaker her. Anonym poster: 3f6fe02804e87d01d7d3135ee56126fd
Anonym bruker Skrevet 27. november 2012 #14 Skrevet 27. november 2012 Lar du henne ofte være med på matlagingen? Kansje det hjelper henne å få velge noe dere skal lage sammen, så hun vet akkurat hva hun spiser og hva som er gjort med maten? Kan jo hende hun har litt fobi mot å spise noe hun ikke vet helt hva er/inneholder (høres nok rart ut for et så lite barn, men en av mine søsken var slik) Anonym poster: 8816cd3828463e4b5db89653f1414525
Anonym bruker Skrevet 27. november 2012 #15 Skrevet 27. november 2012 Vi har faktisk et svært sundt kosthold her i huset, med mye grønnsaker, stort sett gulerot, blomkpl og brokkoli pluss salat til stort sett hver middag, vi har aldrig pølse eller farsemat da hun ikke spiser det.Vi har mest reint kjøtt og fisk, men hun spiser kun en bit eller 4.... Slik har hun vert siden hun var halvannet år. Spiser IKKE noe annet enn prim, nugattimax, og bringebær sylte på brødet, som helst skal være havre polarbrød. Anonym poster: 0ef72ae0cfd9d28818da3c3b3637359f He he... Dere har et sunt kosthold i huset, men ungen vil bare ha prim, nugatti og syltetøy? Når ble hun introdusert for slikt, om dere er så sunne? Og blomkål, brokkoli og gulrot til middag HVER dag? Da er det ikke rart hun ikke hæler det... Ser for meg overkokte dvaske grønnsaker her. Anonym poster: 3f6fe02804e87d01d7d3135ee56126fd Hjelpsom du... Er ikke HI, men ville bare si at det sunt kosthold også inneholder ting man bare spiser innimellom, så at familier med et normalt sunt kosthold også serverer prim, nugatti og syltetøy innimellom er ganske vanlig. Jeg hadde kontaktet helsesøster, evt noen med ekspertise på barn og spising for å høre etter råd. Dere har tydeligvis prøvd en del på egenhånd. Lykke til, håper det ordner seg for dere snart. Anonym poster: dfb5aa087e09cecabafd61bb3dc3821b
Anonym bruker Skrevet 27. november 2012 #16 Skrevet 27. november 2012 Ikke stress for mye med maten og la hun spise det hun er trygg på. Når hun prøver nye ting ikke si noe hvis hun kaster det, for det kan ta lang tid å venne seg til nye smaker og konsistenser. Jeg var selv et vanskelig barn i matveien, og frem til jeg var 12 år spiste jeg kun poteter med smør og skive med smør, men i dag er jeg ikke en person som er kresen. Anonym poster: 6d674d40391418730bc99cadd4e6def5 Anonym poster: 6d674d40391418730bc99cadd4e6def5
Anonym bruker Skrevet 27. november 2012 #17 Skrevet 27. november 2012 Kanskje du finner noen tips i denne brosjyren? Mange tips til hvordan du kan lure sunne ting inn i ting som gjerne frister barn.. http://www.helseetaten.oslo.kommune.no/getfile.php/helse-%20og%20velferdsetaten%20%28HEV%29/Internett%20%28HEV%29/Ern%C3%A6ring/Matlyst.pdf Om du googler barn + spisevegring finner du masse artikler og gode råd, for din datter er langt fra den eneste som er slik.. http://www.oslo-universitetssykehus.no/omoss/avdelinger/barn-med-spise-og-erneringsvansker/Sider/spisevansker-hos-barn.aspx Hvordan fungerer det å la henne hjelpe til på kjøkkenet? Min sønn på 8 år har begynt spise veldig mye mer forskjellig etter at jeg lot han ta mer ansvar på kjøkkenet. Han kutter grønnsaker, rører i gryter osv og da er det mye morsommere å spise også, han har jo laget maten selv. Anonym poster: 0480c2f96b11b418255775c61568e163
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå