Gå til innhold

hvilken saus til kjøttboller og ris?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Aner ikke selv huff

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har aldri lagd hjemmelaget saus før... i mitt liv... bare pose. (Ikke stolt) har heller ikke noe pose her nå, så.. jenter, en super enkel måte å lage brunsaus fra bunn (for dummies)?

Skrevet

Vanlig brun saus blir sikkert ok, men er det vanlig med ris til kjøttboller?

Trodde man enten hadde spagetti og tomatsaus eller poteter/potetstappe og brun saus jeg...

Så kjedelig er jeg da, det samme hver gang, kanskje det er godt med ris til?

Anonym poster: 92533def2a5478d7d8dba02f0ed6be62

Skrevet

Elsker ris til jeg. Hehe øm det er vanlig vet jeg ikke. Men plutselig så kom jeg ikke på noe saus. Skal sies at vi bruker mye ris :) til det meste

Skrevet

Smelt smør i en kjele, la det bruse helt til det stopper å boble av seg selv. Da har du i et par skjeer hvetemel og rører med en visp, la det brunes litt før du sper med litt og litt vann. Den blir veldig tykk (som grøt) når du har i det første vannet, men du har i mer og mer til du får en konsistens du liker. Kok opp og ha i den smaken du vil ha, jeg pleier å ha i et par buljongterninger og pepper, men du kan ha i f.eks hakket/raspet løk, litt soyasaus, salt, pepper, litt fløte, tyttebærsyltetøy eller hva du nå har lyst til å prøve :)

Anonym poster: 92533def2a5478d7d8dba02f0ed6be62

Skrevet

Hørtes vanskelig ut haha. Får jeg brun saus da? Putter du buljong terning rett oppi eller blander det ut først? Som sagt... aldri gjort

Skrevet

Tomatsaus passer godt til kjøttboller og ris

Tomatsalat og tzatziki

Skrevet

Hvordan lager jeg en gospel tomatsaus? :)

Skrevet

Sviss løk og hvitløk i olje,(du kan også bruke flere grønnsaker, gulrot, selleri, paprika...) Ha over en boks hermetiske tomater, kok opp med en buljongterning(høns/kylling/grønnsak)

Smak til med salt, pepper, urter (tørre om du ikke har friske) oregano, basilikum, timian passer godt.

Er sausen litt syrlig ha i 1 ts sukker

Laubærblad gir god smak i tomatsaus, bare husk å ta det ut ved servering

Hvis du vil ha litt styrke på sausen bruk litt chili eller tabasco ;)

Skrevet

Jeg bruker en boks hermetiske tomater som utgangspunkt. Blander evt. i hvitløk, løk, rødløk, paprika, oregano, alt etter hva vi har i skapet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...