Miamimom Skrevet 26. november 2012 #1 Skrevet 26. november 2012 Noen som har gjort det her? Vi vurderer å gjøre det, er det noen som vil gi meg noen tips? Tror jeg har satt meg ganske godt inn i skatteregler o.s.v men alltid nyttig med tips og praktisk info fra noen som kjenner temaet :-)
Anonym bruker Skrevet 26. november 2012 #3 Skrevet 26. november 2012 Jeg leier ut 2 leiligheter. Skattereglene er en ting, men om jeg hadde hatt valget så ville jeg ha leid ut via f.eks. utleiemegleren. Årsaken til det er at de sikrer leien din uansett, de har et apparat i ryggen for å inndrive husleie om den uteblir og om det oppstår skader osv. Denne biten kan være litt slitsom å styre med selv om leietaker ikke betaler. Anonym poster: b0332fce00cba15c757f68f2573344c6
Miamimom Skrevet 26. november 2012 Forfatter #4 Skrevet 26. november 2012 Takk, det var et godt råd :-) Flere?
ducatifru Skrevet 26. november 2012 #5 Skrevet 26. november 2012 Leier ut leilighet og sliter med å få inn husleien. Et tips er å tegne utleieforsikring.
Miamimom Skrevet 26. november 2012 Forfatter #6 Skrevet 26. november 2012 Leier ut leilighet og sliter med å få inn husleien. Et tips er å tegne utleieforsikring. Hva dekker den? Er det så mange dårlige betalere der ute altså..det er jo greit å sikre seg så godt man kan. Leier du ut gjennom firma? Takk for svar!
Gjest @---;- Skrevet 26. november 2012 #7 Skrevet 26. november 2012 Vi leier ut to leiligheter og har bevist valgt å gjøre det selv. Ikke bruke utleiemegler med andre ord. Nå bor vi slik til at det å finne nye leieboere er aldri noe problem. I tillegg velger vi å legge husleien litt under snittprisen for tilsvarendes leiligheter i området. Dermed har vi flere som er inntereser og vi har flere å velge mellom. Fordelen med dette er at da har vi mulighet til å sile ut hvem vi ikke ønsker og har dermed redusert risikoen noe for problemer med husleie ol. Når det gjelder bruk av utleiemegler så bør man sette seg inn i avtalen man inngår med dem. De fleste oppererer med en pris som tillsvarer første husleie samt 10% av husleigen. Når det gjelder det med å kaste ut personer pga manglende betaling eller rasering av leiligheten så dekker de kun kostnadene tilsvarende depositummet. Fordelen er at skulle du få problemer så slipper du selv å ta runda med skriftelig advarsel, skriftelig utkastelse, forliksrådet osv før du muligens har fått ut leieboerene. Så her må du bare ta en vurdering hva du mener du er villig til å betale for denne tjenesten og om det er verdt det. Men, som sagt har vi valgt å heller være bevist hvem vi leiger ut til. Vi sjekker referanse og prøver å styre unna dyreeiere, personer vi ikke forstår, sosialgaranti, arbeidsledige og personer med barn (vi får ikke kastet ut barn selv om foreldrene velger å ikke betale husleigen). Jeg veit dette høres brutalt ut. Men, det er beklageligvis noe som fører til at vi får et lettere leieforhold. Når det gjelder skatt , så har Skatteetaten veldig gode brosjyrer som forteller om dette. Lykke til...
Gjest @---;- Skrevet 26. november 2012 #8 Skrevet 26. november 2012 Leier ut leilighet og sliter med å få inn husleien. Et tips er å tegne utleieforsikring. Hvor får du en utleieforsikring? Er det forsikringen du får tillbud om å opprette hvis du averterer leiligheten for utleie på FINN? Husker jeg ikke feil, så trådde ikke denne i kraft før depositumskontoen var tom. Innboforsikring får ikke du som utleier opprettet på utleieleilighet.
Miamimom Skrevet 28. november 2012 Forfatter #10 Skrevet 28. november 2012 Vi leier ut to leiligheter og har bevist valgt å gjøre det selv. Ikke bruke utleiemegler med andre ord. Nå bor vi slik til at det å finne nye leieboere er aldri noe problem. I tillegg velger vi å legge husleien litt under snittprisen for tilsvarendes leiligheter i området. Dermed har vi flere som er inntereser og vi har flere å velge mellom. Fordelen med dette er at da har vi mulighet til å sile ut hvem vi ikke ønsker og har dermed redusert risikoen noe for problemer med husleie ol. Når det gjelder bruk av utleiemegler så bør man sette seg inn i avtalen man inngår med dem. De fleste oppererer med en pris som tillsvarer første husleie samt 10% av husleigen. Når det gjelder det med å kaste ut personer pga manglende betaling eller rasering av leiligheten så dekker de kun kostnadene tilsvarende depositummet. Fordelen er at skulle du få problemer så slipper du selv å ta runda med skriftelig advarsel, skriftelig utkastelse, forliksrådet osv før du muligens har fått ut leieboerene. Så her må du bare ta en vurdering hva du mener du er villig til å betale for denne tjenesten og om det er verdt det. Men, som sagt har vi valgt å heller være bevist hvem vi leiger ut til. Vi sjekker referanse og prøver å styre unna dyreeiere, personer vi ikke forstår, sosialgaranti, arbeidsledige og personer med barn (vi får ikke kastet ut barn selv om foreldrene velger å ikke betale husleigen). Jeg veit dette høres brutalt ut. Men, det er beklageligvis noe som fører til at vi får et lettere leieforhold. Når det gjelder skatt , så har Skatteetaten veldig gode brosjyrer som forteller om dette. Lykke til... Tusen takk for utfyllende svar! Her vi bor er det veldig rift om utleiebolig. Den leiligheten vi har sett på er det garantert veldig mange som er interessert i å leie, så vi kan være så selektive vi bare vil. Jeg har mye kunnskap og erfaring med jus og eiendom, så da høres det ikke ut som om det er nødvendig med utleiemegler. Når jeg uttrykte min bekymring til banken ang skatt, bare smilte de lurt og sa at skattereglene var enkle å omgås..jeg synes reglene virker greie å forholde seg til. Dokumenter dere hva som er husleien med kontrakten fra leieboer når dere leverer selvangivelse? Jeg har i utgangspunktet sett for meg å ønske langtidsleie, er det noen ulemper med det? Skal til megler etterpå, så kjøper sansynligvis denne uka :-)
Anonym bruker Skrevet 28. november 2012 #11 Skrevet 28. november 2012 Jeg ville ihvertfall kjøpt leiligheten snart før prisene begynner å synke og det hele blir et tapsprosjekt.. Anonym poster: 1eb4b5fb6990cc0991cc5ba08c612f5e
Miamimom Skrevet 28. november 2012 Forfatter #12 Skrevet 28. november 2012 Jeg ville ihvertfall kjøpt leiligheten snart før prisene begynner å synke og det hele blir et tapsprosjekt.. Anonym poster: 1eb4b5fb6990cc0991cc5ba08c612f5e Det er jeg overhodet ikke bekymret for! Jeg jobber med fast eiendom og har ikke sett noe som tilsier at prisene skal synke. At prisstigningen blir noe lavere ja, mot ti prosent her jeg bor de siste årene. Men synke? Nei.
Gjest @---;- Skrevet 28. november 2012 #13 Skrevet 28. november 2012 Vi leier ut to leiligheter og har bevist valgt å gjøre det selv. Ikke bruke utleiemegler med andre ord. Nå bor vi slik til at det å finne nye leieboere er aldri noe problem. I tillegg velger vi å legge husleien litt under snittprisen for tilsvarendes leiligheter i området. Dermed har vi flere som er inntereser og vi har flere å velge mellom. Fordelen med dette er at da har vi mulighet til å sile ut hvem vi ikke ønsker og har dermed redusert risikoen noe for problemer med husleie ol. Når det gjelder bruk av utleiemegler så bør man sette seg inn i avtalen man inngår med dem. De fleste oppererer med en pris som tillsvarer første husleie samt 10% av husleigen. Når det gjelder det med å kaste ut personer pga manglende betaling eller rasering av leiligheten så dekker de kun kostnadene tilsvarende depositummet. Fordelen er at skulle du få problemer så slipper du selv å ta runda med skriftelig advarsel, skriftelig utkastelse, forliksrådet osv før du muligens har fått ut leieboerene. Så her må du bare ta en vurdering hva du mener du er villig til å betale for denne tjenesten og om det er verdt det. Men, som sagt har vi valgt å heller være bevist hvem vi leiger ut til. Vi sjekker referanse og prøver å styre unna dyreeiere, personer vi ikke forstår, sosialgaranti, arbeidsledige og personer med barn (vi får ikke kastet ut barn selv om foreldrene velger å ikke betale husleigen). Jeg veit dette høres brutalt ut. Men, det er beklageligvis noe som fører til at vi får et lettere leieforhold. Når det gjelder skatt , så har Skatteetaten veldig gode brosjyrer som forteller om dette. Lykke til... Tusen takk for utfyllende svar! Her vi bor er det veldig rift om utleiebolig. Den leiligheten vi har sett på er det garantert veldig mange som er interessert i å leie, så vi kan være så selektive vi bare vil. Jeg har mye kunnskap og erfaring med jus og eiendom, så da høres det ikke ut som om det er nødvendig med utleiemegler. Når jeg uttrykte min bekymring til banken ang skatt, bare smilte de lurt og sa at skattereglene var enkle å omgås..jeg synes reglene virker greie å forholde seg til. Dokumenter dere hva som er husleien med kontrakten fra leieboer når dere leverer selvangivelse? Jeg har i utgangspunktet sett for meg å ønske langtidsleie, er det noen ulemper med det? Skal til megler etterpå, så kjøper sansynligvis denne uka :-) Når det gjelder skatt og husleie så er det et skjema som skal legges ved selvangivelsen. Husker desverre ikke hva det het i farten, men der føres inn både husleige samt alle utgifter som følger med leiligheten. (et tips der er hvis dere legger til arbeidspenger for eget arbeid så bør ikke dere krysse av for at noe av utgiftene går til lønn av dere selv. Du skjønner hva jeg mener når du ser skjemaet) Når det gjelder langtidsutlei så er dette veldig greit ift at du treng ikke å finne nye leietakere ofte. Minuset er hvis du støter på leietakeren fra helvete. Men, har du en skikkelig kontrakt (vi bruker huseigerenes landsforening sin) så har du det meste dekket der. Bare pass på å ha alt i orden, ta vare på kviteringer. (Du får trekt fra anonsering, gebyr til depositums konto, arbeidspenger, kjøregodgjørelse, materiale og utstyr som brukes. Leier du ut fult møblert så kan du trekke en viss sum i slitasje og.) I tillegg bør dere opprette en depositums konto. Her er det utleier som betaler gebyret for å opprette den. Men, det er uunverlig. Når det gjelder depositum kan dere ta opptil 6 mnds leier. Her godtar ikke vi sosialgaranti. Men, det må hver og en vurdere sjøl. Blei veldig rotete dette. Men, jeg håper du har forstått noe av det jeg har skrevet. Lykke til...
Gjest @---;- Skrevet 28. november 2012 #14 Skrevet 28. november 2012 Jeg ville ihvertfall kjøpt leiligheten snart før prisene begynner å synke og det hele blir et tapsprosjekt.. Anonym poster: 1eb4b5fb6990cc0991cc5ba08c612f5e Det er jeg overhodet ikke bekymret for! Jeg jobber med fast eiendom og har ikke sett noe som tilsier at prisene skal synke. At prisstigningen blir noe lavere ja, mot ti prosent her jeg bor de siste årene. Men synke? Nei. Mulig jeg som ikke forsto innlegget til anonym du har svart her. Men, jeg trodde no at man ønsket leiligheten så rimelig som mulig. Med andre ord så er en prisreduksjon noe om er positivt før man kjøper, ikke etter. Uansett å er jeg enig i svaret ditt. Jeg tror nok ikke det vil bli store svingningene i boligmarkedet de nærmeste åra. Dessuten er bolig en invistering. Og klarer man i tillegg å få noen andre til å betale størsteparten av utgiftene man har på den, så er det gull verdt...
Isola&Lille+julegave Skrevet 28. november 2012 #15 Skrevet 28. november 2012 Ett lite tips: det er stoooor forskjell i pris på depositumskonto. Men i Handelsbanken er det faktisk gratis!
Gjest @---;- Skrevet 28. november 2012 #16 Skrevet 28. november 2012 Ett lite tips: det er stoooor forskjell i pris på depositumskonto. Men i Handelsbanken er det faktisk gratis! Heilt riktig det du sier her at det er stor forskjell i pris. Men, flere banker krever at hulseien kommer inn i samme bank for å kunne få opprette depositumskonto. Men, dette er noe man såklart og sjekker når man tar runden og sjekker pris :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå