Anonym bruker Skrevet 26. november 2012 #1 Skrevet 26. november 2012 De fikk en oppgave om å forberede en fremføring. På et ark der oppgaven sto formulert var det oppgitt 6-7 tema de kunne velge mellom. Da min datter og venninnen nevnte hvilte av disse de ville velge, fikk de til svar: "Ja, hvis dere tar DEN oppgaven får dere IHVERTFALL ikke 5 eller 6". Hva er det for slags ting å si? Det temaet sto jo som ett av flere de kunne velge, og som læreren hadde valt ut for dem på forhånd - hvorfor hadde hun satt det opp det hele tatt, hvis det ikke var mulig å få god karakter da? det irriterer meg utrolig, og jeg har lyst til å si noe til henne, men dateren min vil ikke det. De valgte likevel den oppgaven, så nå får vi se hvordan det går, de skal ha fremføringen i dag. Når jeg først er i gang, kan jeg jo utbasunere litt sinne over en annen lærer. Det var i et annet fag, og min datter jobet hardt hjemme med fremføringen. Det var et språkfag som jeg er flytende i, så hun fikk hjelp av meg, naturligvis (Vi bodde 6 mnd i dette landet da datterne min var yngre, så hun kunne det faktisk ganske bra den gangen. Hun har glemt det siden, men jeg hører på uttalen hennes at noe henger igjen. Læreren vet ikke dette). Fremføringen gikk bra, hun gjorde det sammen med en veninne. Etterpå fikk hun vite at hun likevel ikke fikk 5 - det skulle bare venninnen få - for læreren visste at jeg er flytende i det språket, så hun regnet med at hun hadde fått hjelp av meg, så derfor fikk hun en dårligere karakter. Heller ikke dette ville datteren min at jeg skulle klage på (det var i fjor, så nå er dte litt sent) Dette er 10. klasse på ungdomskolen. Anonym poster: 0c852f100447fb32516552a47345afdd
Musemorbr / Skrevet 26. november 2012 #2 Skrevet 26. november 2012 Jøss... er det min gamle engelsklærer, kanskje? Har mange slike opplevelser, men det som såret mest var den gangen en kommafeil satte meg ned to karakterer, der to andre som også hadde bare en feil, fikk toppkarakter.
Kliko Skrevet 26. november 2012 #3 Skrevet 26. november 2012 Det høres ikke bra ut, men ikke veldig uvanlig desverre. Hadde selv en lærer på ungdomsskolen som sa til oss første skoledag i åttende klasse: " Ingen av dere kommer til å få 6er av meg, det kan jeg se på dere". Hadde også ei engelsk jente i klassen, som kun hadde bodd tre år i norge. Snakket bra norsk og veeeeldig bra engelsk. Hun fikk 5 i engelsk fordi hun var engelsk. Læreren syns da det var dårlig gjort for oss andre og gi henne 6, fordi hun hadde mye bedre grunnlag for å snakke engelsk. Håpløst. Du får trøste deg meg at ting blir bedre på vidregående Jeg hadde ikke tatt kontakt om datteren din ikke vil
Anonym bruker Skrevet 26. november 2012 #4 Skrevet 26. november 2012 At noen oppgaver er utformet slik at deter lett å stå men veldig vansklig å få noen virklig god karakter er vanlig. Begrunnelsen for karakteren på fremføringen var merklig. Sikker på at det ikke har vært en misforståelse på veien eller at datteren din har vridd litt på forklaringen? Det er ikke sikkert hun har gjort det med vilje, men det kan jo hende hun har oppfattet læreren litt galt. Du kan jo ta en prat med læreren om hva som kreves for å få bedre karakterer. Det skader vel ikke? Anonym poster: 4fb906ea6da1628ba67527aaab617d6b
mamma_til_gutt Skrevet 26. november 2012 #5 Skrevet 26. november 2012 (endret) Det er gjerne en planke på alle sånne prøver. Enkle oppgaver, slik at alle skal greie å legge frem en besvarelse. Men de sjelden god karakter rett og slett pga lavt nivå. Kan det ha vært noe slikt? Uansett litt pussig måte å formidle det på fra læreren da... Tror allikevel ikke jeg hadde blitt så fryktelig provosert over noe slikt :/ ligger det noe bak reaksjonen din? Mistenker du at datteren din blir forskjellsbehandlet? I såfall stiller jo saken seg litt anderledes! Endret 26. november 2012 av <3 smj <3
Mamma4livet Skrevet 26. november 2012 #6 Skrevet 26. november 2012 Det andre tilfellet ditt er jeg enig i deg at det hørtes urimelig ut, men da basert på den informasjonen som datteren din har gitt deg. Når deg gjelder den første saken så burde lærer ha sagt dette på en annen måte, MEN det er slik at alle elever skal kunne velge en oppgave de kan mestre fordi elever har ulike forutsetninger. Det betyr at noen oppgaver krever mindre forberedelser og kunnskap enn andre oppgaver. Dersom elever som normalt er faglig sterke velger oppgaver som er med mindre faglig tyngde så får de beskjed om at de ved valg av disse oppgavene ikke vil få toppkarakter. Faktisk synes jeg det er fair av en lærer om å informere om dette FØR en elev velger oppgave slik at de kan ta stilling til om de fortsatt ønsker å holde på sitt valg.
Anonym bruker Skrevet 26. november 2012 #7 Skrevet 26. november 2012 #4 - det kan såklart hende at datteren min misforsto - håper nesten det. Men det er litt rart at venninne da fikk bedre karakter enn henne (jeg vet jo hvordan de er i det faget, de øvde sammen med meg - jeg har selv undervist i det i videregående for mange år siden - og hun er IKKE bedre enn min datter). Jeg vet at det er sånn av og til, at noen oppgaver er letter å få god karakter på enn andre, men i dette tilfellet var et en punktliste med 6-7 tema (1-2 ord for hvert punkt)og der sto det ikke noe om at noen tema ville gi bedre eller dårligere karakter enn andre. Den de valgte sto omtrent midt i listen. HI Anonym poster: 0c852f100447fb32516552a47345afdd
Anonym bruker Skrevet 26. november 2012 #8 Skrevet 26. november 2012 Jeg håper du er bevisst hvordan du omtaler lærere og skolen i påhør av dine barn. Dersom du er misfornøyd med noe så bør du ta dette opp med lærere og skolen. Barn adopterer svært fort foreldres negative holdning til skolen, og den eneste dette går ut over er barnet ditt. Anonym poster: d4d2120ba626baededc558ceb6cc88ee
Anonym bruker Skrevet 26. november 2012 #9 Skrevet 26. november 2012 Jeg håper du er bevisst hvordan du omtaler lærere og skolen i påhør av dine barn. Dersom du er misfornøyd med noe så bør du ta dette opp med lærere og skolen. Barn adopterer svært fort foreldres negative holdning til skolen, og den eneste dette går ut over er barnet ditt. Anonym poster: d4d2120ba626baededc558ceb6cc88ee Ja, det er jeg, faktisk. Og jeg synes for øvrig at hun har helt fantastiske lærere - de fleste av dem ihvertfall - og jeg er utrolig glad for at hun kom i denne klassen og fikk dette lærerteamet. De hun har mest med å gjøre er utrolig sympatiske og kunnskapsrike, og ikke minst: man merker at de LIKER ungdommer. Jeg har ikke lagt skjult på at jeg synes de uttalelsene jeg nevner her ikke var bra i det hele tatt, men hun er klar ovewr a det til syvende og sist er hennes eget ansvar at hun faktisk lærer noe, og at man uansett ikke kan skyld epå læreren. Anonym poster: 0c852f100447fb32516552a47345afdd
Anonym bruker Skrevet 26. november 2012 #10 Skrevet 26. november 2012 Får meg til å tenke på en engelsklærer på vgs som krevde at vi snakket oxford-engelsk. Og karakteren ble deretter Ikke alle som er skuespillere og lett setter seg inn i å snakke nye dialekter. Finnes spesielle lærere der ute! Anonym poster: eb75e969e163b702f7d9d632f3ee69d8
Anonym bruker Skrevet 26. november 2012 #11 Skrevet 26. november 2012 Hvilket trinn er dette? Og om det er videregående, hvilken linje snakker vi. Jeg har vært borti klasser der elevene var så svake at det store målet var å få til en ståkarrakter. Her snakker vi veldig veldig svakt. Typ nivået man venter av en jevn 8-9 åring. Der mått jeg lage så enkle oppgaver som mulig for at elevene faktisk i det hele tatt skulle klare å forstå oppgaven og kunne gjøre noe ut av dem. Disse oppgavene var så simple at man ikke kan måle en femmer eller sekser på dem. Elevene var alltid informert om dette. Og hadde selvsagt også andre, "normale" oppgaver der man kunne måle hele karakterspekteret. hadde et par elever som lå på rundt fireren (de sterkeste i klassen) og dle da frarådet å velge de enkle oppgavene. Dette var helse og sosial linjen. På ST (det som før het allmenfag) er det vanlig at elevene får utelvert tema, så skal de selv lage en problemstilling. (det er slik eksamen gjennomføres) Det er opp til elevene å velge problemstillingen, men jeg pleier da å godkjenne den først. Noen problemstillinger er vanskelig å arbeide med om man ønsker å komme opp på et høyt karrakternivå, og jeg pleier derfor å råde elevene til å velge slike. (Hva - problemstillinger vil foreksempel være my vanskligere å arbeide med enn hvorfor og hvordan - problemstillinger. Dette fordi det høyeste karrakterene står og faller på hvorvidt elevene er i stand til å drøfte problemet) Anonym poster: 6acc4c49ee5fae87a1194329078b5003
Anonym bruker Skrevet 26. november 2012 #12 Skrevet 26. november 2012 Hvilket trinn er dette? Og om det er videregående, hvilken linje snakker vi. Jeg har vært borti klasser der elevene var så svake at det store målet var å få til en ståkarrakter. Her snakker vi veldig veldig svakt. Typ nivået man venter av en jevn 8-9 åring. Der mått jeg lage så enkle oppgaver som mulig for at elevene faktisk i det hele tatt skulle klare å forstå oppgaven og kunne gjøre noe ut av dem. Disse oppgavene var så simple at man ikke kan måle en femmer eller sekser på dem. Elevene var alltid informert om dette. Og hadde selvsagt også andre, "normale" oppgaver der man kunne måle hele karakterspekteret. hadde et par elever som lå på rundt fireren (de sterkeste i klassen) og dle da frarådet å velge de enkle oppgavene. Dette var helse og sosial linjen. På ST (det som før het allmenfag) er det vanlig at elevene får utelvert tema, så skal de selv lage en problemstilling. (det er slik eksamen gjennomføres) Det er opp til elevene å velge problemstillingen, men jeg pleier da å godkjenne den først. Noen problemstillinger er vanskelig å arbeide med om man ønsker å komme opp på et høyt karrakternivå, og jeg pleier derfor å råde elevene til å velge slike. (Hva - problemstillinger vil foreksempel være my vanskligere å arbeide med enn hvorfor og hvordan - problemstillinger. Dette fordi det høyeste karrakterene står og faller på hvorvidt elevene er i stand til å drøfte problemet) Anonym poster: 6acc4c49ee5fae87a1194329078b5003 Det er 10. klasse på ungdomskolen. Oppgaven var å lage en presentasjon over ett av 6-7 mulige tema, som sto listet opp. Selve problemstilling o.lign. skulle de vel bestemme selv (skulle ikke godkjennes først). På oppgavearket sto det ikke definert at noen av temaene var "lettere" eller "vanskeligere" enn andre, de sto bare etter hverandre nedover. HI Anonym poster: 0c852f100447fb32516552a47345afdd
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå