Gå til innhold

Når man går i..

Anbefalte innlegg

Skrevet

praksis i en bhg og kommer med nye forslag hva man kan gjøre på avdelinga ilag med barna og nye forslag til samlingsstund og nye forslag til juleverksted osv, kan det gjør de andre irritert? At dem kanskje synes at jeg tror jeg er noe bedre og prøver å forandre ting og tang på avdelinga?

Jeg er redd og skeptisk å komme med nye forslag... Jeg er ny der men går bare i praksis da... hva mener dere?

Anonym poster: 14e86dbb9a1d3f21d5e0625dffb0f6a4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde nok blitt irritert og sett på deg som bedrevitende ja.

Anonym poster: 9ba847b5d8d98740a0cab1bca3a0c413

Skrevet

Jeg har også gått i praksis i barnehage. I de barnehagene jeg har gått i har de bare blitt glade for nye innspill på hvordan ting kan gjøres. Jeg tror ikke du skal være redd for at de skal bli irriterte for det :)

Skrevet

Jeg hadde nok ikke likt det. Man kan ikke gå og forandre på opplegg, det er jo ikke du som styrer showet, du er der bare på plassering. Du skal lære av dem, de skal ikke lære av deg !

Anonym poster: 71053103b26fcc0e42b64de130cbfbe5

Skrevet

jobber ikke i barnehage, men tror det kommer an på hvordan du legger det frem.

still spørsmål kanskje for å prøve å lære og så spør hvorfor man gjør det sånn og ikke sånn...feks.

har det selv i en jobb nå hvor jeg ser de jobber så tungvindt og de er så motvillig til å ta imot råd selv om jeg har mye høyere utdannelse enn de...

da jeg begynte å spørre om mye så var de mye mer mottakelige for noe..

Anonym poster: d134628b660972d9d9987e37a69e0fc8

Skrevet

Barnehager er kjerringarbeidsplasser stappfull av kjerringer som liker å gjøre ting på sin måte og basta finale. Ei venninne av meg fikk skikkelig problemer som leder for en avdeling med "godt voksne" kjerringer. De nektet å gjøre som hun ba om og gikk til gå sakte aksjon. Hurra.. Sin egen leder. Prøv den taktikken i det private næringsliv!

Jeg ville gått stille i dørene, men spurt om jeg kunne fått prøve ut noe jeg hadde lært på skolen f.eks. Hvis de er intr kan du foreslå tingene.

Anonym poster: 8fb06cc8c5adc821f156af99e04724bf

Skrevet

Men jeg har erfaring i barnehage :) og styreren sa til meg at jeg må bare komme med nye ideer og komme med innspill... men likevel er jeg redd for å komme med nye forslag! Synd at dere synes at de som går i praksis kan ikke komme med innspill men det er mange som tenker sånn :/ sikkert derfor at jeg er redd for å komme med noe nytt. Jeg vil ikke forandre på ett opplegg :) Hi

Skrevet

Selv om du bare er i praksis kan du selvfølgelig komme med forslag og innspill. Det vil ikke si at alt dermed skal bli gjort på din måte, da kan de heller fortelle deg hvorfor det ikke kan bli gjort sånn.

Dessuten så blir de som jobber der fast kanskje så vandt til alt de gjør at det blir en rutine og de ser ikke andre muligheter.

Jeg har kommet med innspill når jeg har vært i praksis og ingen har sett på meg som "hun som tror hun kan bedre enn oss".

Jeg har faktisk fått skryt for det. Jeg har kanskje vært heldig.

Skrevet

Jeg tror det har noe med tilnærmingen å gjøre. En må for all del være ydmyk for den kunnskap de andre ansatte besitter. Men om man har en spørrende og ydmyk tilnærming og kommer med forslag på den måten, så nekter jeg å tro at de kan ta det ille opp. Og har styrer sagt at du bare må komme med forslag så kan du jo fint gjøre det :) De kan jo selv velge om de vil bruke forslaget ditt eller ikke :)

Skrevet

Jeg tror det har noe med tilnærmingen å gjøre. En må for all del være ydmyk for den kunnskap de andre ansatte besitter. Men om man har en spørrende og ydmyk tilnærming og kommer med forslag på den måten, så nekter jeg å tro at de kan ta det ille opp. Og har styrer sagt at du bare må komme med forslag så kan du jo fint gjøre det :) De kan jo selv velge om de vil bruke forslaget ditt eller ikke :)

Enig med deg! Jeg har fra dag 1 sagt at jeg vil høre forslag av de andre som jobber med meg. Sammen har vi vurdert forslagene, men jeg har hatt siste ordet. Men her er nøkkelordene å være ydmyk, jeg vil nok ikke tatt i mot forslag på noen god måte om en person tilnærmer meg med en bedrevitende holdning :)

Lykke til! Og et siste tips, om du har mange forslag så fordel dem. Ikke gi alle på en gang. Det kan bli litt mye og det er vanskelig å forandre mye på en gang(om man velger å bruke forslagene).

Skrevet

Det kommer jo ann på hvordan du sier det.

Men nye forslag er Gull. Jeg hadde blitt kjempe gla hvis det var gode forslag.

Skrevet

Tusen takk for gode svar her :) Jeg er ikke en bedre vitende person og ser meg selv ikke noe bedre enn andre! Jeg har aldri vært sånn og kommer aldri til å bli det heller ;) Ofte er det sånn, kommer man med en del forslag som ny eller når man går i praksis så har en ikke noe sku ha sagt og en blir ikke hørt... kommer en ikke med noe innspill så mener mange at en ikke viser engasjement i jobben.. Så hva er rett å gjøre? Klart jeg vil lære men jeg har jobbet en del i bhg tidligere og kan gi noen tips. Jeg er ingen student eller noe. Går i praksis gjennom NAV nå men har 4 års arbeidserfaring i bhg. Jeg mener ikke at jeg er bedre eller noe enn andre fordi men jeg har lyst å vise engasjement og at jeg liker å jobbe i en bhg og jeg håper på fast ansettelse etterhvert. Men jeg kan komme med litt forslag etterhvert og spørre forsiktig ;)

Skrevet

Jeg jobbet noen år som ped før jeg videreutdannet meg til spes.ped. Jeg kan fortelle deg om to ulike typer pedagogiske ledere:

Type 1: 40 år og oppover. De har jobbet så lenge i bhg at de vet ALT. De nye ideene du kommer med funker ikke, for dette har de prøvd utallige ganger før. Så minus i boken til deg fordi du kommer her og kritiserer mitt arbeid, du burde visst at akkurat dette var den beste og mest pedagogiske måten å gjøre det på.

Type 2: den litt yngre garde. Ikke jobbet så lenge, og fått grundigere opplæring i endringskompetanse. De liker at du tenker nytt, kommer med ideer og stiller kritiske spørsmål til de. Pluss i boken til det fordi du er nyskapende, viser endringskompetanse og har mot.

Ja dette gjelder vel også assistenter.

Nå vil jeg ikke feie alle under en kam og si at alle er sånn, men mange. Det har jeg både erfart selv og fått høre av bekjente som jobber i bhg.

Jeg vil råde deg til å stille spørsmål ved barnehagene arbeid, komme med ideer på en varsom måte (du skal ikke fremheve at det du tenker er best, men -hva tenker dere om dette- holdning) og spør, spør mye!

Anonym poster: 2d44c7bd622c6d379989aad26f7f7ea9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...