Gå til innhold

Noen her som er/har vært stipendiat?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vurderer å søke på en stipendiatstilling, men har en ettåring og planlegger flere barn. Mannen har vanlig dagjobb. Lar tilværelsen som stipendiat seg kombinere med å være småbarnsmor, eller blir arbeismengden for stor? Erfaringer og gode råd mottas med takk!

Anonym poster: 0734828aff85021449086e846af82379

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

jeg har vært stipentiat på en folkehøyskole, vet ikke om det kan sammenlignes med det du evt skal.

Her hadde vi på papiret 37,5 timers uker, men det ble nesten dobbelt så mye med tanke på alt som måtte gjøres både praktisk og sosialt. Men selv om det krever mye, så gir det mye også.

Jeg prøvde å ta kveldsskole via nett ved siden av, men hadde nubbesjans til å ha overskudd og tid til å få gjort halvparten av det jeg måtte.

Som stipendiat ble penger et helt annet fokus enn tidligere(det har ikke like stor betydning lengre),og det sosiale og selvstendige i meg kom mye mer frem.

Hadde mye ansvar for elever (som var både normale ungdommer og med div handikap) og fikk prøvd mye nytt.

Her fikk jeg en "lønn" på 2400 i mnd, så det er ikke akkurat noe du gjør for pengene sin del (fikk og kost og losji - spiste med elevene og sov på skolen)

Om jeg nå som småbarnsmor ville tatt et år som stipendiat?

Nei, det ville jeg ikke. Jeg hadde mista så mye tid med barna mine, i hvertfall i et sånnt type engasjement som jeg hadde der dagene kunne starte med vekking av elever kl 07.00 og ikke var ferdig før kl 22.30 på kvelden opp til flere dager i uka + helger.

Hva slag type stipendiat er det du tenker på?

Anonym poster: e69409238878c2dfe52e5e2c9033cd27

Skrevet

Tusen takk for svar! Jeg skulle kanskje ha skrevet i det første innlegget at det var et doktorgradsstipendiat jeg mente, var rett og slett ikke klar over at begrepet ble brukt om andre ting (har dessverre aldri gått på folkehøyskole). Men takk likevel. :) HI

Skrevet

Tusen takk for svar! Jeg skulle kanskje ha skrevet i det første innlegget at det var et doktorgradsstipendiat jeg mente, var rett og slett ikke klar over at begrepet ble brukt om andre ting (har dessverre aldri gått på folkehøyskole). Men takk likevel. smile.png HI

Jeg har hatt stipendiat (riktignok før jeg fikk barn) og har nå en PhD grad.

Du har de samme ansattrettighetene som ved ethvert annet arbeidsforhold, altså om du tar permisjon så legges dette året til din opprinnelige stipendiatperiode (vet ikke om du søker tre eller fireårig?)

Sykemeldinger på mer enn 14 dager fører til forlengelse av stipendiatet, det som er under mister du.

Ellers er det jo en veldig fri jobb, kan planlegge mye selv, jobbe mye hjemme osv. Dessuten får du jo mulighet til å fordype deg faglig i et område du har interesse for....jeg synes det var vel verdt det...sjelden man føler seg som så (forsknings)faglig sterk.

Men må vel også påpeke at det siste året kan være stressende med skriving av kappe, stress for å få akseptert artikler, reise til konferanser og slike ting....men det er jo moro også.

Ellers hadde flere av mine kolleger små barn...og de fikk også barn i løpet av doktorgraden.

Lykke til med eventuell søknad!

Anonym poster: f6ed9e9c90e598f6eb3a57084e6495bf

Skrevet

Hei.

Jeg har vært stipendiat med små barn. Det går an å kombinere, men det er lett for at doktorgradsarbeidet kommer nederst på prioriteringslista når tng står på. Jge brukte derfor alt for lang tid på doktorgraden min (men kom heldigvis i mål til slutt).

Anonym poster: 849ce4d85192e09c8ebeec874ff0f15e

Skrevet

Jeg har ikke hatt noe problem med å kombinere barn og det å være doktorgradsstipendiat. Jeg hadde en baby på 4 mnd da jeg startet, fikk et barn underveis og hadde kulemage med nummer 3 da jeg disputerte.

Det handler om å være strukturert og ryddig og gjøre unna mest mulig på dagtid.

Permisjon og sykemeldingsperioder/amming får du lagt til PhD tiden din slik at du ikke taper noe.

Det er nok litt fagavhengig hvor mye du må jobbe utover kveldene. Uansett trenger du kanskje ikke å nevne at du planlegger familieforøkelse, i jobbintervjuet (ikke at de har lov å spørre heller men..)

Ville ikke nølt med å søkt på en Phd igjen, genial tid å få barn (ung og sprek, fritt ift tidsbruk mm)

Skrevet

Nå er ikke jeg stipendiat, men sambo holder på (har drøyt ett år igjen) og vi venter førstemann til sommeren. Han jobber stort sett hele tiden, både fordi han har mye å gjøre, men også fordi han vil. han jobber som regel 10-20, og noen ganger på kvelden etter middag også. Stort sett hver helg også. Men han har friheten til å ta seg en skitur en formiddag hvis været er toppers, eller annet slikt siden han er sin egen sjef (stort sett).

Nå vet ikke jeg innenfor hvilket fagområde du tenker deg, er sikkert litt forskjell hva som kreves og forventes innenfor de forskjellige fagområdene :) Og må påpekes at min sambo har phd'en som hobby så velger å jobbe på kvelden når andre kanskje heller hadde sett på tv ;)

Bare søk og se hva som skjer. Du kan alltids si opp en stipendiatstilling hvis det ikke fungerer. Flere av samboers kolleger som har fått barn, og tror det er en toppers stilling å kombinere med småbarn siden man er såpass fleksibel. Mye jobb ja, men du velger selv når du vil jobbe :) Lykke til!

Skrevet

Det går fint an å kombinere, iallefall om man er strukturert, og konsentrerer seg om jobb i arbeidstiden og fritid i fritiden;-) Egentlig som en vanlig jobb, men det er klart at det er litt lettere uten barn. Ser at medstipendiatene mine uten som regel blir ferdig på normert tid, mens vi med barn gjerne bruker litt mer tid.

Om du får stipendiat ved UiB får du imidlertid alt av sykefravær (både egenmeldinger og sykemeldinger) og sykt barn-dager tilbake, slik at stipendiatperioden forlenges:-)

Anonym poster: 95144e3cfdcd001889e7976f4b455283

Skrevet

Det går fint å kombinere, bare vær forberedt på at det kan ta litt lenger tid å bli ferdig. Mannen min var stipendiat da vi fikk datteren vår, og det har gått veldig greit med permisjon mm. Kjenner mange som har vært/er stpendiater med små barn. Fordlen er at jobben er veldig fleksibel, ulempen er at det er mye jobb særlig ved innlevering og disputas. Lykke til!

Anonym poster: 079020c95720fa8ab15b685251bfe700

Skrevet

Det kommer helt an på hva du er stipendiat i, og hvor flink du er til å strukturere tiden din. For noen, som meg, har det vært periodevis mye jobbing med innsamling av data, og da har jeg vært helt avhengig av at mannen har tatt seg av barnet. I tillegg er det en mental påkjenning, og et stress man lever med mye av tiden om man vil være blant toppen av fagfeltet, og et utrolig høyt publiseringspress.

Jeg ville også nølt med å gå ut i mammapermisjon i løpet av stipendiatperioden. Vet at det er mange som sliter mye med å komme tilbake, om de jobber innenfor et fagområde med hutrig utviling (naturfaglig).

Anonym poster: 793b826f9ab9324c75cb317c1423ae7b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...