Gå til innhold

Selveste julaften!!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er virkelig den dagen så spesiell?

Alt skal være helt perfekt, fra gaver, julekort, julepynt, barna, maten, dekoren og familien. Det virker som vi skal gjøre den ene dagen mer spektakulær for hver år som går koste hva det koste vil. De ivrigste begynner forberedelsene allerede i Januar og mangler bare å sette opp juletreet når de kommer til September.

Problemet med perfekt er at det er ingen feilmargin så alt avhenger av en rekke detaljer som ikke alltid kan kontrolleres. Hvis en eller to ting skjærer seg så er ikke dagen perfekt lenger, da er krisen fullkommen.

Jeg ønsker ikke at selveste julaften skal være helt perfekt, Jeg vil at det skal være en vanlig dag med ekstraordinære begivenheter med et stort fokus på at familien skal ha det bra, både store og små. Jeg nekter å tro at det å stresse fra August til Desember for en dag har noen som helst sunn effekt på familien!

Anonym poster: 4ea263a8d0147fe5e2832df9ec18bded

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja er viktig for mange det :), og for meg er det en dag som er perfekt :)

Skrevet

Kjenner jeg er glad jeg ikke opplever det du forteller om. Må være slitsomt ;-)

Skrevet

Jeg synes dagen er veldig spesiell! Vi stresser ikke fra tidlig august slik at det er sagt. Og perfekt er ikke noe mål, siden fallhøyden er stor med 5 unger ;-)

Det viktigste er at dette er en dag for familien. Med samvær, deilig mat og gaver.

Vi gleder oss veldig til julaften!

Anonym poster: 19293406843eb3e3aa7bc3cf93d0713f

Gjest Lykke Fryd ♥
Skrevet

Jeg har ikke det inntrykket av at alt skal være så perfekt, tvert imot. Mitt inntrykk er at de fleste ønsker en rolig og avslappet jul, en koselig jul og en jul med late dager sammen med barna og familien. Snø, god mat, latter og glede :)

Skrevet

Hehe, i min familie er vi vant til at ting ikke går som det skal. Så nei, er ikke krise om noe ikke går etter planen. Ikke det at vi har store, detaljerte planer heller, mer en kladd :) dette gjelder forøvrig alle sammenkomster og, kan vel bla nevne en bursdagskake som manglet sukker i glassuren et år :) og selvfølgelig en mor som brenner hender eller føtter (!!) hver jul ;)

Skrevet

Dagen ER jo perfekt når hele familien er samlet, man står opp sent, slapper av, ser på tv, koser seg, matlukten brer seg i huset og alle bare tar livet helt med ro. :)

Skrevet

kommer vel an på hva man skal se på som perfekt da.

Når julaften morgen er her har barna fylte strømper hengende ved enden av senga. På stua er juletreet pyntet, 85 % av juletreepynten i lav høyde og om det blir som i fjor i store klynger noen steder på treet mens ingenting på andre. For det er barna som pynter.

Huset er ikke rotete men det er ikke vært tatt storrengjøring heller.

Det ligger nok en del pakker under treet ja, jeg syntes det skal være sånn så lenge man har råd. Ellers er det en og annen julepynt og juleduk her og der, mye av julepynten laget av barna selv.

Vi har julefrokost, fullt dekket bord

Barna får åpne et par pakker, det ene har et brettspill og vi bruker formiddagen på å spille, se på tv og bare kose oss.Kan hende vi går ut en tur om været er bra.

Så lager vi å spiser middag og åpner resten av pakkene. Vi spiser middag i 3-4 tiden. Så det blir litt tid til å leke med de nye lekene før de skal i seng.

Det er en perfekt jul for meg og det måtte skje noe veldig stort for å velte den over i å føles ødelagt.

Men jeg vet hva du mener jeg har sett min søster slite med at alt skal være så perfekt i den andre forstand. At skulle det bli sølt på duken slik at det må brukes en annen eller riskremen får for mye krem i seg så blir det full krise.

Og er ikke juletreet pyntet rett eller hun ikke finner dørkransen så kunne jula like gjerne være avlyst.

Jeg er glad for at jeg har et mer avslappet forhold til å følge oppskriften på hva som er den perfekte jul

Anonym poster: f1e0e070ca83815e42ade0ab4ae42667

Skrevet

Julaften er den dagen i året som egentlig er perfekt helt av seg selv. Den tåler både øsepøseregn, svidd ribbe, sutrete unger og flau gave fra kondomeriet uten at den mister perfektstempelet ;) Jeg har ingen andre forventninger enn at familien skal være samlet og kose seg sammen :) Det som kunne ødelagt dagen hadde vært å sitte helt alene hele dagen, spesielt på velden...

Anonym poster: 25eae25de456ae9a0bdd91b4bf711327

Skrevet

Jeg er en av de som begynner å kjøpe julegaver i januar, ikke for at julen skal bli perfekt og jeg må overgå fjordåret. Men siden vi ikke har en bsnkkonto som flyter over syns jeg det er greit å fordele pengebruken litt utover året. Noen av de vi kjøper til ønsker seg flere deler til ett service de sparer på, det er jo samme om jeg kjøper det i januar på salg eller i desember i januar. Og kommer vi over ting ellers i året vi mener passer til en julegave kjøper vi det, til stoe elle små.

Ingen av oss liker å traske rundt i byen i desember heller, vi klarer ikke det maset som er i byen da. Skal vi til byen er et for å kose oss på kafe eller at det er noe spesielt som skjer den dagen. Ikke for å stå i kø, bli presset hit og dit for alle menneskene som skal presse seg frem overalt og har dårlig tid.

Og ikke minst så vil jeg ha julegavene ferdige før desember, for da kan vi som familie bruke førjulstiden på kos sammen. Denne uka skal vi ha julevasken, for jeg jobber ekstra i desember og jeg vil ikke vaske og gjøre slike kjedelige ting. Vanslig ukevask tar vi, men bak komfyr osv vil jeg få gjort før. Egentlig burde jeg tatt slik vask en annen tid på året, men er igrunn bare før jul gubben er behjelpelig med slik vask. Slik vask får nemlig vente til julevasken mrner hsn, då da blir det julevasken.

Men her blir det inge perfekt julaften, eller en blir perfekt for oss. Men her trenger ikke alt å skinne, det må ikke være flottere enn finest, det må ikke være støv og rot fritt. Ungene leker med julepynten i hele desember, t er e som pynter så det kan se ganske så rart ut her igrunn, men t får så være for ungene storkoser seg. Jeg tømte rommet deres ett år for leker, for jeg hadde planer om å få sortert, kastet og gitt bort. Ungene merket ikke st e ikke hadde leker på rommet før vi ryddet vekk julepynten, for da forsvant alt de lekte med.

Det viktigste er st vi koser oss sammen og gjør det vi har lyst til. Førjulstiden er for oss tid sammen med familien. Om vi vil gjøre sndre ting enn. Å pynte til jul så gjøre vi det, vi pynter ikke pga at vi må men pga at vi har lyst, då det kommer når det kommer. Men med de ungene he i huset så er det tidlig. De maser nå, lg de har hjulpet til i helge helga med vasking og baking. Dette er for at de vet at jeg ikke henter ned pynten før hele huset er vasket. Men de får vente til kalendeen viser første desember før jeg henter pynten altså.

Her en jul så spiste vi middag i pysjen på julaften. Ingen av oss hadde lyst å krype ut av pysjen, og siden det bare var oss så ble det slik også. Hadde bi skulle hatt gjester hadde vi skiftet, men det ble jul selv om vi gikk i pysj. Ungene var super for fornøyde, og det er vel igrunn det som teller. Ikke om vi er stivpyntet fra topp til tå, og huse glittrer.

Anonym poster: 24742120f47c64ec0b5d32a5c905dfdf

Skrevet

Jeg føler at det er forventningene som styrer oss litt den dagen. Her vil vi gjerne holde på tradisjonene, samtidig som vi vil ta det mest mulig med ro :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...